Mutasd

>> Egyéb2013-08-31

A viszkozitás a folyadék folyással szembeni ellenállása, ami a hőmérséklet függvényében változik.
Ha olajat akarunk választani az autónkhoz akkor a viszkozitás az egyik fontos tényező, amit figyelembe kell venni.
Az olajok viszkozitási osztályokba vannak sorolva. ( 10W-40, 5W-40 )
Ezek a számok a SAE ( Society of Automotive Engineers ) viszkozitási osztályait jelzik.
Így tudunk különbséget tenni kategorikusan az olajok között.
Természetesen az olajoknak meg kell felelni az adott viszkozitási osztályhoz tartozó elvárásoknak, limiteknek.
Az első számjegy mindig az olaj alacsony hőmérsékleti viszkozitását mutatja ( hideg oldal ), míg a második számjegy a magas hőmérsékleti értéket ( meleg oldal )adja meg.
Minél magasabb az olaj viszkozitása, annál nehezebben folyik, minél alacsonyabb, annál könnyebben.
A hideg oldali viszkozitási osztályok, amelyeket a „W” különbözteti meg a meleg oldalitól, az alacsony hőmérsékleti viszkozitásra és a minimális szivattyúzhatósági hőmérsékletre vonatkozóan fogalmaznak meg előírásokat.

A meleg oldali viszkozitási osztályok esetében a 100 °C-on mért kinematikus és a 150 °C-on, nagy terhelés mellett (HTHS) mért dinamikus viszkozitás számít.
Nagy terhelés mellett akár 300 °C is lehet a hőmérséklet a dugattyú tetején, és, ellentétben a hideg oldali viszkozitással, itt ez a hőmérséklet az, amit az olajnak bírnia kell, nem pedig a külső hőmérséklet.


A viszkozitásnak két külön csoportja létezik. Dinamikus és kinematikus.
Ez a két viszkozitás a mérésük módjában különbözik egymástól de mégis van köztük összefüggés.
Kinematikus viszkozitás = Dinamikus viszkozitás / sűrűség
Mindkét viszkozitás a folyadék folyással szembeni ellenállását méri de nem lehet összekeverni a kettőt mivel a mértékegységeik különböznek.

A olaj kiválasztásakor figyelni kell arra, hogy ne legyen túl magas a viszkozitás, mivel minél magasabb, annál sűrűbb ezért az olajpumpa nehezebben tudja eljuttatni a motor kenési rendszerébe de akár az is megtörténhet, hogy az olaj el sem jut az adott alkatrészekhez, mivel túl vastag.
Ha pedig túlságosan alacsony a viszkozitás, tehát vékony az olaj, akkor a nagy nyomás hatására kiszorulhat az olaj a kenési pontokból, alkatrészekből és így nem képes megvédeni a motort a súrlódás káros hatásaitól, tehát a fém a fémen való érintkezéstől.