Mivel az aktuális dadogásos probléma miatt többször belefutottam a hosszú- ill. rövidtávú keverékszabályozásba, ezért gondoltam, utánaolvasok, hogy pontosan mi is ez.
Bevezető
A keverékszabályozás lényege, hogy a meghatározott szinten tarsuk a levegő/üzemanyag arányát. Ez az arány 14,7:1. Az ECU a paraméterek figyelembevételével ezt az arányt igyekszik minden körülmény között tartani.
A figyelembe vett paraméterek pl.:
- akkumulátor feszültség
- fojtószelep állás
- AFM jele
- gyújtás modulok
- hűtővíz hőmérséklet
- beszívott levegő hőmérséklet
- lamdba szondák jele
Egy alapértelmezett jellegmező írja le, hogy a figyelembe vett paraméterek adott értékkombinációihoz milyen befecskendezési idő tartozik.
Az ECU a visszajelzést a lambda szondáktól kapja, ezek jeléből tudja, hogy az adott körülmények (paraméter értékek) mellett alkalmazott keverék megfelelő-e avagy nem.
Az STFT és LTFT is egy százalékos érték, ami azt mutatja meg, hogy az alapértelmezett befecskendezési időtől hány százalékban és milyen irányban kell eltérni.
Short term fuel trim (STFT) - rövidtávú keverékszabályozás
Ennek lényege, hogy azonnal reagál a lambda szondák által jelzett eltérésre (elvileg 2-3 mintavétel/mp sebességgel). Vagyis, ha túl dús a keverék, akkor csökkenti a befecskendezési időt, ha túl szegény a keverék, akkor növeli azt. Amikor olyan állapotok állnak elő, hogy az STFT-nek olyan értéket kellene felvenni, ami a meghatározott minimum vagy maximum határokon kívül esik (talán +/- 25%), akkor tárolódik egy keverékképzési hibakód.
Normál esetben az STFT értéke +/-5% között mocorog.
STFT és LTFT esetén is hengersoronként történik a szabályzás. Ezt jelzik általában a "Bank" sorszámmal. Sor négy esetén pl. csak "Bank 1" van, V motorok esetén "Bank 1" és "Bank 2". Nálam ezért érkezett kettő hibakód, mivel a P1172 az 1. hengersorra, a P1175 a 2. hengersorra vonatkozik.
Long term fuel trim (LTFT) - hosszútávú keverékszabályozás
Ez az érték az STFT hosszabb távú átlagát reprezenetálja. Vagyis, ha az STFT adott körülmények között rendszeresen eltérést mutat, akkor ezt az LTFT leköveti vagyis felülírja a jellegmező adott értékét.
Az LTFT értéke normál körülmények között sokkal stabilabb, mint az STFT értéke és közel nullának kell lennie.
A tényleges befecskendezési időt az STFT és az LTFT együttesen határozzák meg, de úgy, hogy az STFT az LTFT-vel korrigált értéket veszi alapul (ha jól sejtem, mivel egyébként nem sok értelme lenne az LTFT-nek :) ).
Egy ECU paraméter reset során a jellegmező visszaáll az alapértelmezett, gyári értékekre. Ez azt jelenti, hogy ha valamilyen állandó probléma van (pl. rossz szenzor), akkor az ECU reset csak ideiglenes megoldást jelent, hiszen használat során az ECU ismét elkezdi módosítani a jellegmezőt (rossz szenzor értékeket figyelembe véve) és nagy valószínűséggel csak idő kérdése, hogy mikor jutunk el újra olyan állapotba, ahonnan az ECU reset-el indultunk.
Linkek:
http://www.obd-codes.com/faq/fuel-trims.php
http://www.freeasestudyguides.com/fuel-trim-adaptive-learning.html
http://www.motor.com/magazine/pdfs/102003_05.pdf
1
601
Fórum
Friss topicok
- Üzemanyagtöltő-állomások
- Giulia
- A Stellantis menedzsmen...
- Belül is érezzük jól ma...
- Virtuális Romeo
- 156
- Coffee - Minden ami kávé
- Csevegés (Á la Alfa Rom...
- Adok-veszek
- Retrovízió - A '70-es, ...