Kezdődik a 159-es piaci bevezetése

2005-06-15  Teddy
Genfi bemutatkozása után negyed évvel a szalonokba kerül a 159-es. Az azóta eltelt időben nem sok részletet szivárogtatott ki a gyár, most viszont minden eddig ismeretlen tényezőről lehullt a lepel!
Hírek >> 2005  

A 159-es a nagysikerű 156-ost váltja, amiből világszerte 680.000 darab talált gazdára. Mint ahogy elődjének, úgy ennek a modellnek a megalkotásánál is a vezetés élménye és a dizájn volt a központi elv. Néhány alkatrészt kivéve a két autó semmiben sem hasonlít egymásra: a futómű, a motorok, a sebességváltó is mind vadonatúj fejlesztések.

Stílus

Tipikus Alfa Romeo, talán így lehetne röviden összefoglalni. Giorgetto Giugiaronak ismét sikerült megrajzolni a megrajzolhatatlant - és tovább fejleszteni a 156-os vonalait. Az alapot a 2002-ben bemutatott Brera tanulmány adta.  Nagyobb méretei ellenére (4660 mm hosszú, 1828 mm széles, 1417 mm magas, 2700 mm tengelytáv) elegáns, sportos és dinamikus vonalvezetése van és természetesen számos design geg is helyet kapott.

Mint minden új Alfa, ez is agresszív orral és óriási Alfa pajzzsal rendelkezik. Az agresszivitást csak növelik a pajzs melletti légbeömlők, és a V-alakú pajzs felé egyre szűkebbre húzott, különálló lámpák. Tovább javítja a helyzetet a sárvédő ívének kiszélesítése is. A far ennek nagyjából a tükörképe, természetesen pajzs nélkül. Kiszélesített kerékív, szűkre húzott lámpatestek, valamint egy apró spoiler is helyet kapott a csomagtartó fedélen, illetve bizonyos modellekhez kétoldali króm kipufogó végek járnak.

Profilból az autó kicsit aránytalanra sikeredett, mivel a motorháztető az autó többi részéhez képest aránytalanul hosszú. Így viszont kupésabb formája van, bár az előző modellnél valahogy jobban sikerült eltalálni az arányokat.

A belső térről elmondható, hogy a vezetőközpontú elrendezés mellett számos formai megoldást sikerült az elődről átmenteni. Ilyen a két fő műszer középre helyezése egy csőben, és a középkonzolban ülő további három műszer. Lecserélték viszont az LCD kijelzőt, mely mostantól nagyobb, ezáltal könnyebben leolvasható is egyben, valamint a gyár szerint elég könnyen kezelhető.

Az elegancia és a sportosság köszön vissza a belsőben is. Tökéletesen eltalálták az arányokat az elegancia és a sportosság között, a felhasznált anyagok minősége pedig sokkal igényesebb, mint eddig.

Komfort

Komfort tekintetében sok panaszunk nem lehet majd az autóra, aki meg többet akar, az vegyen 166-ost, vagy Quattroportét. A minél csendesebb és rezonanciamentes beltér elérése érdekében nem fukarkodtak a hangtompító anyagok használatával. Az elődhöz képest nőtt a csomagtartó, valamint rengeteg pakolórekeszt alakítottak ki a használhatóság jegyében. Ezzel gyakorlatilag elvették az újságírók játékszerét, ugyanis a legtöbb bírálat a kis csomagtere miatt érte a 156-ost.

Emellett az autóban megtalálható a Crusie Controll elnevezésű tempomat, esőérzékelős ablaktörlő, sötétedésérzékelő fényszórók, első és hátsó tolatóradar, szatellitről informálódó navigációs rendszer, beépített GSM telefon, hangvezérlés, két vagy három zónás klíma, MP3-as cd lejátszó, cd-tár, Bose hangrendszer, elektromosan állítható ülések, nyomógombos motorindítás és még sorolhatnánk tovább.

Úttartás

Mint minden Alfa, ennek is a kategóriaátlagtól sokkal jobb futóműve van, aminek mi Magyarországon örülünk is, meg nem is. Örülünk, mert bombabiztos futóművet kaptunk a pénzünkért, viszont sírunk, mert valószínű, hogy az itthoni nem túl jóminőségű utakon a szokásosnál hamarabb kell majd az alkatrészeket cserélni.

Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig Multilink felfüggesztés található. A bekötési pontokon változtattak a mérnökök az elődmodellhez képest. A kormányzás precizitására sem lehet majd panasz és úgy néz ki, hogy a túl nagy fordulókör-problémát is sikerült részben megoldani. Az aktív biztonsági rendszerekben sem szűkölködik a 159-es, van VDC, kipörgésgátló (ASR), hidraulikus fékrásegítés (HBA), mely a vészfékezéskor segít a sofőrnek, ABS EBD-vel kombinálva és egy hegyi elindulást segítő elektronika is.

Az elsőkerék-hajtású modelleken kívül a 159-es kapható összkerékmeghajtással is, mely a Q4 névre hallgat és a Crosswagonból már jól ismerjük.

Passzív biztonság

Ez volt a másik fekete pontja az Alfáknak, legalábbis az újságírók szemében. Bár a 156-ost soha nem tesztelte az EuroNCAP, a 147-es 3 csillagos tesztjéből arra következtettek, hogy a nagy testvérnek sem lehet valami fényes a tesztje.

A napokban azonban napvilágot látott egy törésteszt, amely ugyan nem volt hivatalos, de az EuroNCAP végezte. E szerint a frontális ütközésnél 100-ből 94 pontot kapott, oldalütközésnél pedig mind a 100 pontot bezsebelte!

Ez részben az új, Premium padlólemeznek, az új karosszéria 180.000 daNm/rad-os gyűrődési ellenállásának, valamint a 8 darab légzsáknak köszönhető, melyek közül az egyik pár a térdeknél nyílik ki, a többi pedig a megszokott helyeken (függöny-, oldal-, vezető-, utaslégzsák) található.

Motorok, váltók

Ezen a téren is nagy változások mentek végbe. A motorok egyik részét alkotó benzines egységeket eddig az Alfa a Fiattól vásárolt acél blokkokra építette, mostantól azonban, a GM házasság következményeként alumínium blokkokra építik rá a befecskendezést és minden egyebet. Ennek megfelelően természetesen eltűntek a palettáról a Twin Spark motorok, helyettük az újfejlesztésű, közvetlen befecskendezésű JTS motorok érkeztek.

Újítás, hogy ezentúl egy úgynevezett "dual variable valve timing" szelepvezérlést alkalmaznak, mely a szívó és kipufogó oldali vezérlést is folyamatosan tudja változtatni. (Erre utal a Twin Phaser felirat a motorokon)  Ennek is köszönhetően az alapnak számító 1.9 es JTS 160 lóerőt (190 Nm @ 4500), a 2.2-es 185-öt (230 Nm @ 4500), a 3.2-es V6-os pedig 260 lovat (322 Nm @ 4500) képes előállítani. Fajlagos teljesítményük 81-85 lóerő/liter, nyomatékuk 88 százalékát már 2000-es fordulaton leadják és teljesítik a 2006-tól életbe lépő Euro4-es normákat.

Hogy a dízelekről is szót ejtsünk: három fajta erőforrás lesz kérhető, két fajta 1.9 literes és egy 5 hengeres 2.4 literes. Az 1.9-es gyengébb verziója, a nyolcszelepes 120 lovat és 280 Nm-t teljesít. 16 szelepes testvére 150 lovat és 320 Nm nyomatékot képes mozgósítani, míg a legnagyobb, 2.4-es JTDM 200 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal gazdálkodik.

Ezekben a motorokban is a Multijet technológiát alkalmazzák variálható geometriájú turbófeltöltővel és intercoolerrel. Ezen kívül újítás még, hogy a 2.4-es módosított hengerfejet kapott. Természetesen ezek is teljesítik az Euro 4-es normákat és mindegyikben megtalálható a DPF nevű részecskeszűrő, ezzel készülve az Euro 5 emissziós szabályozásra.

Az összes erőforráshoz 6 sebességes kézi, vagy Selespeed nevű, robotizált váltómű jár. A nagyobb teljesítményű modelleket csak 1-2 év múlva vezetik majd be.

A 159-est 6 motorral, 2 felszereltségi szinttel, 9 féle színben, 3 féle belsővel és 3 féle "borítással" (fekete, fekete-beige, szürke árnyalatok) rendelhetjük meg. Kérhetjük Alfatex, világos beige bőr, illetve plüss borítással is. Az autó ára 28.000 és 40.000 (7.000.000-10.000.000 HUF) euró között mozog, a pontos magyarországi árakról azonban egyelőre nincsenek információink, hozzánk majd csak az év végén érkezik meg a 159-es.

További részletek:
Letölthető felszereltségi lista
Letölthető technikai adatok

Kapcsolódó fórum:
Alfa 159 & Brera

Kapcsolódó írásaink:
Genfi autószalon 2005
Jön az Alfa Romeo 159!
300 ezer Alfa eladása a cél
Újabb kémfotók és részletek a 156 utódjáról!
Ilyen lesz az Alfa Romeo 158?

Írta:
Tedi