Tagok >> GTPeti >> 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec >> Blog
- Típus:156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2001
- Színe:blu cosmo metál
Elő-előfordult párszor, hogy gyújtásráadás után csak próbálkozott egy ideig a fűtésállítás és feladta (letiltott). Ez azt jelenti, hogy megállapotott egy pozícióban és utána nem reagált az irányállító gomb tekerésére. Általában csak előrefelé és a szélvédőre fúj.
Mivel szeretném elkerülni, hogy lefagyjanak a lábaim, úgy döntöttem nekiállok és megjavítom.
Első lépés: informálódás az eLearn-ból. OK, szóval két szervomotor állítja a terelőlapokat a megfelelő irányba. (Érdekesség: Egy Oldsmobile Auro-rában ugyanilyen állítómotor van. Kicsi a világ. :)) A kesztyűtartó felől lehet hozzáférni. (Ha-ha. Persze...) Az első, ülésfelőli motor kiszerelése nem probléma. Kiszereltem, szétszedtem, lefotóztam (OE szám: 16164972). A kék fogaskerék alatt egy potméter található, ez alapján tudja a motor, hogy hol áll. (Ettől szervo, vagyis követőszabályozás.)
Megnéztem, a potméter kötelességtudóan szolgáltatja a jelet.
Bár ez a motor felelős a lábak-hoz tartozó terelő mozgatásáért, ez még nem jelenti azt, hogy ő a hibás az egészért. Ha ugyanis a másik motorról nem derül ki, hogy hol áll, akkor is letilthat a klímavezérlő panel. OK... akkor szedjük ki azt is.
Aha... meg ahogy azt az emberfia elképzeli. a kesztyűtartó baloldalán átlósan van egy fém tartó. Persze útban. A jelek szerint már más is konfrontálódott ezzel a nem túl kedvező konstellációval, ugyanis 3 csavarból 2 már nem volt benne. Csak ez az egy, amihez nem lehet hozzáférni... (Persze a többit visszarakni már lusták lettek volna a t. szerelő urak.)
Ment a próbálkozás és agyalás, hogyan tudnám azt kiszedni onnan. Minden nőgyógyászati tudományom és trükkös felszerelésem ellenére nem találtam megoldást. Hát jó. Innen két út vezet a boldogság irányába: Műszerfal levétel, vagy ügyeskedés, hogy odaférjen egy csőkulcs. Lehet találgatni, melyiket választottam. :)
Tehát fúrtam a tartóra egy helyes kis lukat. És itt egyenlőre félbeszakad a történet, mert eszembe jutott, hogy a cégnél van nyeles csőkulcs, ami remélhetőleg megoldást nyújt majd. ...és igen, jó helyre fúrtam a lyukat, könnyedén kijött az 1 db tartócsavar (és a motor is).
(Igazából ott, azon a helyen gyárilag is kellene lenni egy lyuknak. Nagy kár, hogy ilyenekre nem figyelnek a tervezők.)
Folyt. köv.
A lábaim pedig lefagytak.
Nos lemértem a motorokat... Hibátlanok.
Tehát csak a következők lehetnek a hibás működés okai:
- kontakthiba a motorok és a klímakezelő között
- belső hiba a klímakezelőben (javítható v. nem javítható)
- újra kéne kalibrálni a klímakezelőt, mert nem tetszik neki vmelyik motor végállásjele (ezt annyira nem tartom valószínűnek)
Még az is lehet, hogy két ellenállással és két nyomógombbal átmenetileg félautomatává alakítom az irányállítást. (Csak addig ameddig szét nem bontom a kezelőpanelt.)
Folytatás:
Eltartott egy ideig, míg eljutottam addig a felismerésig, hogy a motorok teljesen máshogy állnak, mint a gyári képeken... Pirossal bejelöltem, hogy állnak a valóságban.
Az alsó motor feltétele sem olyan egyszerű, mert a fűtésdobozból kiálló lecsapott szélű tengelyre kell ráhúzni a motort. A szép az egészben az, hogy a tengely (és a rajta lévő lapát) motor nélkül olyan állásba megy, amilyet a motor nem tud felvenni. Vagyis valahogy rá kell bírni a hülye lapátot, hogy motorkompatibils szöget vegyen fel. Egy négyszögletes tűreszelőt dugtam át a motor fémcsövén bele a fűtésdobozból kiálló csapra. Így már be tudtam forgatni a lapátot...
Az első tesztek alapján újra működik a szabályozás. Könnyen lehet, hogy a motorok érintkezőinek alapos megtisztítása volt a megoldás. Ezekben ugyanis sárga színű kenőzsírt használnak, ami az évek alatt rákúszhat a kontaktusokra. Igen... teljesen igaz a meglátás: az első lépés mindig a kontaktsprays kezelés legyen. Én csúnyább hibára gondoltam. Még kiderül, hogy tévedtem-e.
Update: Sajnos tévedtem. Mert a levegő irányának szabályozása továbbra sem működik.
Ebben a német topicban azt írják, hogy valószínűsíthetőleg lehet abban valami, hogy ha kiégnek a kezelőpanelben az izzók, akkor nem működik a szabályozás. (Hülyeségnek hangzik, de lehet, hogy a kapcsolásban gyárilag tényleg van egy ilyen hiba.) Állítólag az új gyári izzókkal párhuzamosan van egy ellenállás is. Nálam mondjuk működnek az izzók, de nem gyáriak, így lehet, hogy más az ellenállásuk...
A hibakeresés projekt mindenesetre folytatódik...
Az imént megejtettem a próbát: FES 3.4.1 vs. klímapanel
És valóban... KKL (vagy más néven VAGCom) kábellel (a 7-est a 9-essel összekötve) a FES megtalálja az ECU-t és szépen kommunikál vele.
Mindkét állítómotor pozíciója változik, de akárhol is állnak, csak nem megy lábra és arcra a levegő... Úgy néz ki mechanikai hiba lesz a fűtésboxban. :(
Update 2012. tavasza:
Végre rászántam magam az újbóli hibakeresésre. Ezúttal a mechanikában... Először is megvizsgáltam a levegőirányért felelős motort, beszerelt állapotában. Tökéletesen követi a kezelőpanel utasításait. A flappantyú pedig nem mozog. Szóval a hiba a flappantyú tengelye körül lehet. Leszedtem a motort. A flappantyú tengelye egy fémlaphoz van rögzítve, ebbe jön egy műanyag karmos korong, ennek csonkjára van ráhúzva a motor. Nos, úgy néz ki, ez a karmos korong nem volt a neki kijelölt lyukakban a fémlapban. Így nem vitte magával a fémlapot és nem mozgott a flappantyú. Mivel a karmos kerék karmai nincsenek valami jól kiképezve (7. kép), nőgyógyászati műtéttel és ún. ostoros Dremellel fúrtam 4 lyukat a korongra és a lemezbe, és lemezcsavarokkal hozzácsavaroztam. Nagyon bízom benne, hogy szépen a helyén marad, örökre. Mert most perpill MŰKÖDIK A LEVEGŐÁLLÍTÁS. Hoppá... erre is jó sokat vártam... B)
(A szereléshez a kesztyűtartó és a body computer volt kivéve. Nem volt egy nagy élmény az első üléseken fekve műteni....)