Fórum >> Egyebek >> Építkezés

156er2010-04-19 17:37:57 // 6165
ez igaz....de lehet, hogy csak 2 másodpercbe tellik, ha nagyon spórol valaki akkor mindenképp forrassza le a JÓL összetekert kötést, ami ugye elvileg 50D hosszúnak kell lennie, átmérő 50 szerese!
Forrasztás nélkül mai igényekhez nem lehet igazodni, régen jó volt anmikor 1000 watt volt az összterhelés, ma már ugye egy sima hajszárító is több és akkor még nem beszéltünk a többiről... csak 1 hűtő csak 1 ez csak egy az....
cac2010-04-19 17:14:33 // 6164
Úgy érted a mindhárom kört, hogy az 5 érből 1nulla, 1 föld és 3 fázis? Ezáltal egy kábel 3 fogyasztót tud kiszolgálni?
Átok79146TD2010-04-19 16:27:12 // 6163
nna..:)))
az a lényeg hogy nagy álatalánosságban 16A-ig elég a 1,5mm2.
viszont ha te 5*1,5-est használsz, akkor a nullán mindhárom "kör" árama átfolyik.
ha ezt összadod és nem tobb mint 16 A akkor mehet ezzel.
ha több akkor kell a 2,5-ös.
persze most még arról nem is beszéltem hogy feszültségesés is van a világon...:)))
de ha nem olyan nagyon a távolságok akkor ezzel annyira ne foglalkozz
cac2010-04-19 16:09:39 // 6162
Köszi a válaszokat!

"3
bocs mi az ajánlott vezeték?"


Föckös Cartárs ajánlotta a 5*1,5ös mbcu-t úgy ánblokk. Ezzel mehet a bojler is, vagy kevés lesz neki?
Átok79146TD2010-04-19 14:31:08 // 6161
én úgy szoktam hogy 1.5-2,5ig tömör, mbcu-nál még a 4 és a 6os is, afölött már MKH
Átok79146TD2010-04-19 14:18:36 // 6160
villamossági bolt.
Átok79146TD2010-04-19 14:10:58 // 6159
bocsi de ez ma már nem megengedett...
mármint a forrasztás.
a wago-t 5 mp alatt bontom neked.
Átok79146TD2010-04-19 14:06:50 // 6158
1
A keresztmetszet.
2
"gerinckábelnek"5*2,5-öst tegyél
3
bocs mi az ajánlott vezeték?
4
a villanyóra után(ami már nem plombált) azt csinálsz amit akarsz.
cac2010-04-19 11:16:38 // 6157
Ezekre senki nem tudja a választ Urak?
cac2010-04-14 18:29:47 // 6156
Köszi a tanácsokat!

Akkor pár dolog, amit tisztázni kéne még.
- Földelés: bocsi a dilettáns kérdésért, de ha a biztosítékszekrénynél (mármint villanyóra megszakítóval?) a 0-ba van kötve a föld, az miben különbözik attól, ha bárhol a hálózaton belül a 0-ba kötöm simán?
- Gerinckábel: érdemes vastagabb vezetékkel kiépítenem a fő vonalat, és abból leágaztatni vékonyabbal a fogyasztókhoz? Ha igen, melyik legyen a 5*1,5 mbcu? Azt semmiképp sem szeretném, hogy ha a spanok dvd+tévézése alatt (100-150 watt), mikor megy egy videókonvertálás a pc-n (200-250 watt), elfüstölné a kábelt a barátnőm hajszárítózása (900 watt), ha a házmanók varázsszörpöt melegítenek a mikróban (1200watt). Szerintem kb. ez lehet a csúcsterhelés egy adott időben. Kicsi az esély, hogy ez így összejön, de bele kell számolni a lehetőségét.
- a bojler vezérelt áramkörére is mehet a már ajánlott vezeték?
- beleköthetem én a villany órába az elkészült kis hálózatomat, vagy ehhez ki kell hívni az eon-t? Hozzátenném, ezt a részét már szakemberre hagynám. Elsőre bőven elég lesz a többi.

Köszi előre is!
Föckös2010-04-14 16:53:35 // 6155
ne gégecsővel rakjátok mert szívás...
csak akkor érdemes gégecsővel, ha
rögtön beleszabod a kábelt
vagy belehúzol fölösleges kábelt 1et vagy kettőt behúzószálnak.
akkor lehet vezetékezni később is
én biztos, h csak ott használnék gégecsövet, ahol nagyon fontos
ugyanis nagyon sokszor el tud akadni benne a kábel a recék miatt
Kazes☻2010-04-14 14:30:07 // 6154
Az elakadására, ill. az említett kirántására a falból komplett gégecsövestől gondoltam, mint írta Wick is. :)
Föckös2010-04-14 14:22:16 // 6153
azt azért bírja a merev is, annyira nem törik könnyen.
Kazes☻2010-04-14 14:05:53 // 6152
Hajszál pontosan erre gondoltam! :)
Wickey2010-04-14 13:55:29 // 6151
azzal sincs gond. De egy négyes tömört behúzni már metál. Egy jól sikerültebb rántás és kikapja a védőcsövet a vakolatból :-PPPPP
Kazes☻2010-04-14 13:31:38 // 6150
Köszi, valóban ritkán mozgatják, csak gondolok itt a ki, ill. be cibálásra, tömör esetében, kanyarokban, mert nálunk azok is vannak! :)))
Kazes☻2010-04-14 13:30:09 // 6149
Nem a márkára gondolok, hanem egyáltalán a működési elvére. :)
Föckös2010-04-14 13:22:12 // 6148
és ha javasolhatom akkor tessék elfelejteni a wago és társai dolgokat, NAGYON GYORSAN LEHET VELE DOLGOZNI, DE ELÉG NEHÉZ MEGNYITNI, HA MEG KELL, és akkor jön az oldalcsípő, és akkor megint rövidebb a vezeték.
le kell blankolni jól, aztán összesodorni fogóval. esetleg forrasztani.
Föckös2010-04-14 13:18:28 // 6147
a sodorttal mindenképp könnyebb dolgozni, de annak érvéghüvelyezni kell az és végét, mindenképpen.
Wickeynek igaza van ebben, nem törik, az is igaz, bár a falban viszonlag ritkán mozgatják a vezetékeket... :-)))

régi alu vezetékek valóban törtek, és az nagyon bosszantó volt
a réz már nem törik olyan könnyen.
Wickey2010-04-14 13:08:01 // 6146
Nem kell nagyon vergődnöd vele, mert ez nem egy nagyon ördöngös cucc, minden kevert körös fűtésrendszer tartalmaz valami hasonlót. Ha nem találsz, max. megveszed pl. Siemensben ugyanezt picit drágábban. :-P
Kazes☻2010-04-14 13:01:56 // 6145
A linken csak svéd volt, de majd túrok kicsit a neten. Lesz. :)
Wickey2010-04-14 12:59:46 // 6144
szar ügy, előfordul. Akkor fel kell híjni a szakbótot, és elfecsegni a szakival. Amúgy kell, hogy legyen valamifajta magyar nyelvű speckója. :-)
Kazes☻2010-04-14 12:58:33 // 6143
Én is így gondoltam, köszi. :)
Kazes☻2010-04-14 12:58:00 // 6142
Nem, a linkelt keverőnek. :)
Wickey2010-04-14 12:56:49 // 6141
A sodortat könnyebb behúzni, és nehezebben törik meg. Szóval sodort. Én legalábbis azt vettem 4mm2-est a klíma kültéri jövőbeni helyéhez.
Wickey2010-04-14 12:56:02 // 6140
mármint minek, annak a spéci padlófűtés csőrendszernek?
Wickey2010-04-14 12:53:25 // 6139
Hali! Ez vegyestüzelésű kazán lesz, ahhoz meg én nem értek.

Én amikor az alacsony vízhőfokról írtam, mindig gázkazánra gondoltam. Annak meg nem számít, sőt, a kondenzációs kazánnak pláne direkt jó, ha alacsony hőfokú a kazánvíz. Itt a manual.

A hagyományos égéssel működő kazánoknál a vízgőz, vagyis a benne lévő rejtett hő a termelődött füstgázzal együtt távozik a kéményen keresztül. A kondenzációs kazánok megnövelt felületű hőcserélővel rendelkeznek, amelynek célja, hogy az égéstermékben illetve annak vízgőz-tartalmában rejtett hő formában található hőenergia nagy részét visszanyerjük a fűtési rendszer javára. Az égéstermék a visszatérő oldali hideg víz hőcserélő felületen oly mértékben lehűl, hogy a benne lévő vízgőz kondenzálódik, vagyis gőz halmazállapotból folyékony halmazállapotúvá változik. Ez az átalakulás jelentős hőátadással jár.


Ezekre szokták azt írni a legfeltűnőbb helyekre, hogy 104 meg 107% hatásfok, ami leírva minden mérnökember számára szörnyen hangzik, de megvan a magyarázat, honnan is van az az extra dzsúz: hát innen. Amikor a füstgázban lévő vízgőz kicsapódik, felmelegíti picit a visszatérő fűtővizet.
Kazes☻2010-04-14 12:45:31 // 6138
Ennek nincs magyar nyelvű leírása! :)
Kazes☻2010-04-14 12:43:43 // 6137
Na, hát erről beszélek én is! :)))
Kazes☻2010-04-14 12:42:56 // 6136
És melyik a jobb, a tömör réz drout avagy a sodort réz drout? Csak mer' eme másodikat könnyebb behúzni, nem? :)))

A kérdés attól még komoly, mert hülyén írtam! :D
Wickey2010-04-14 12:42:55 // 6135
Nem biztos, hogy olyan drága az.
Mostanság már vannak elég jó áron vizes hőszivattyúk. Persze ez még meztelen, kell hozzá pár apróság, de szerencsés esetben pl. ha van egy jó vízhozamú kutad, akkor 1 milkából kijön a 15kW-os (kútvíznél 19kW) hőszivattyú. Katt az adatlapjára.
Ráadásul ezzel tudsz padló, mennyezet és falfűtést/hűtést csinálni. A padlóval mondjuk macera van mert oda hidegebb víz kell mint a mennyezetre / falra, ráadásul hűtésre nem is alkalmazható. A mennyezetfűtés viszont frankó, sugárzó hőt ad az is, olyasmi hatása van mint a Soprano cserépkályhájának, a mennyezethűtés meg pláne frankó, nincs is jobb annál, ha nyáron a hőszivattyú hidegen tartja az egész kecót.

cgo-val beszélj, ő már évek óta hőszivattyúval fűt, nála nincs is benn gáz a házban, így kedvezőbb áron kapja a villanyt. Nálunk is van már geotarifa a hőszivattyúra. Olyasmi mint az éjszakai (vezérelt) áram, de napi min 20 óra a 24-ből, és max. 2 órás szünettel, asszem 28Ft/kWh.
Gaso2010-04-14 11:00:47 // 6134
Cső!

Wickey!

Nekem a hozzászólásaidból úgy tűnik, hogy eléggé képben vagy ebben a fűtési dolgokban. Csak annyit szeretnék hozzátenni, hogy nálunk nincsen gáz a házban és nem is akarok. Központi fűtéssel oldjuk meg a téli hideget. Írta itt valaki azt, hogy alacsony hőfokú vízzel sokat lehet spórolni. Nekem a radiátorok és a kazán is bőven túl van méretezve a lakáshoz képest. Én is csak úgy tudok fűteni, hogy 50 fokos a víz, különben nem tudunk megmaradni a lakásban. A házunk 100m2, a téli fűtésünk kb 150-180 eFt-ra jött eddig ki. Tavaly felújítottuk a házat (szigetelés az új részen, mert a 60cm-es vert falat nem kellett, 3 rétegű üveg) így még jobb lett a szigetelés valszleg ezért is lett olcsóbb a számlánk. De azt feltétlen szeretném hozzátenni, hogy csak akkor jó az alacsony vízhőfok, ha a kazánodat maximálisan rendben tartod, ugyanis ha az alacsony hő miatt lekátrányosodik akkor ott vagy ahol a part szakad. ( persze olvastam, hogy Ti kondenzációs kazánnal akarjátok ezt megoldani, ahhoz pedig nem igazán értek) Most viszont szeretnék egy puffert beiktatni a rendszerbe, hogy még olcsóbban tudjak kijönni amiatt mert programozható szobatermosztáttal akarom vezérelni a meleget. Így elkerülhetővé válik a kazán kátrányosodása mert a puffer vizét nyugodtan lőhetem 70-80C-on is.
Föckös2010-04-14 10:45:11 // 6133
szerintem ha nem akarsz nagy terheléseket, akkor elég 5*1,5ös mbcu vezetéket cső nélkül a falba tenni, és annyi.
ha csövezve van annak mindig van előnye, pl h később is tudsz behúzni esetleges +szálat/szálakat.
sose kötsd egy körre az egész világítást, mert ha kimegy az a kör, akkor nem látsz majd...

én sajátnak biztos inkább több melóval ugyan, de becsöveznék.
most veszek lakást, pl ott tervben van, h elektromos sütő lesz, na meg az is, h klíma.
ha ezeknek becsövezem, abból nem lehet baj, de ha ne is kábelezem, és mégsem veszek sosem sütőt/klímát, akkor bukok pár ezer forintot, azt annyi...
még az utp kábelt is mindig úgy húztuk be, h duplán/triplán, ha a megrendelő beleegyezett, h most pár ezer fttal több, viszont/esetleges bővítésre ha javításra kerül sor, akkor csak le kell venni a szerelvényt, és ott várja a drót, h bekössék.

sztem nincs sok értelme földelni, biztitáblánál le van általában közösítve a nullával, azt annyi.
fi relé nagyon jó cucc, de meg is szívathat keservesen.

1nagyon fontos dolog még:
az a kábel amelyik ráz, az pont úgy néz ki, mint amelyik nem ráz!!!!
(ugye Ferke cartárs?:-)))
nem elég a biztit lekapcsolni, rövidzárral kell védeni a szerelendő áramkört

példa: ideiglenes tápra kötött egy "kollega" egy apartmant abban a panzióban, ahol melóztunk. ezt simán egy hosszabítóval+villásdugóval oldotta meg, működött is rendesen.arra nem figyelt viszont, h fázishelyesen kösse be/dugja be a dugót.
a biztosíték így nem a fázisra, hanem a nullára került, a nullára viszont a fázis. logikusan fordítva... a föld viszont ugye közös neffelés volt, azaz a földön jött a nulla, a nullán a fázis, a lekapcsolt biztosíték meg csak a fázisvezetéken jövő nullát kapcsolta le... aztán a kollega beült a zuhanytálcába akkorát ugrott, amikor megbszta az áram, és vakarta a fejét, h ez hogy lehet...
Erhard 242 (Pure Energy)2010-04-14 10:24:43 // 6132
jah én is így számoltam ...tesóm hőszivattyús fűtést akar csak ott is az a baj hogy olyan drága a kivitelezése na meg maga a hőszivattyú hogy az sem térül meg mostanság....ja meg ugye van kéményadó, széladó ha nagyon elterjed a napkollektor akkor ezek a gyökerek biztos kitalálnak naplopó adót is :P
Wickey2010-04-14 10:23:02 // 6131
Én 2009-ben az ablakcserére és a külső hőszigetelésre költöttem 1,1M körül. Le is csökkent a gázfogyasztásom 2200-ról 1300 köbméterre. Már most beljebb vagyok, arról nem is beszélve, hogy jól néz ki a kennel kívülről (friss vakolat, friss szinezés), és az ablakok is mutatósabbak mint a 30 éves eredetiek. A 900m3 gáz napi áron kábé 110.000 forint, tehát jelenleg úgy fest, hogy pont 10 év alatt jön vissza az ára.

Az 1300 m3-t 1000 köré újabb kábé 1M elköltésével tudnám lenyomni (kémény bélelés, kondenzációs kazán, szigetelt fűtéscsövek, új túlméretezett radiátorok), na az évente max. 35-40kHUF javulás, tovább azt nem is erőltetném, 25-30 éves megtérülési ideje lenne. Jó nekem az ezeréves FÉG kazán. Már amikor működik. Majd ha szétverem a belteret, hogy újraburkolás, villany víz és csatorna szerelés satöbbi, akkor nem leszek lusta és kicserélem a fűtéscsöveket, plusz a radiátorokat, de a kazán marad. Inkább konyhabútor lesz belőle :-P
Wickey2010-04-14 10:16:31 // 6130
Mondjuk. De minden az alaptól függ. Egy relative alacsony rezsijű ház éves 300ezer forintos gázszámláján nagyon sokat nem tudsz spórolni. Max. a harmadát, tehát tényleg áll a 10 év.
Egy hatvanas évek stílusát képviselő gázkonvektoros ház éves 5-600ezres gázszámláján már van mit faragni, de ott is inkább a hőszigetelésbe ablakcserébe érdemes lóvét költeni elsősorban. Tudod, az a hőenergia a legolcsóbb, amit elő sem kell állítani.
Ferke2010-04-14 10:00:54 // 6129
Na igen, pont ezért filózok az utóbbi időben...és 1 milla még nem is sok erre, mondjuk a kollektoros cucc megvan ennyiből, de egy pelletkazános vagy egy talajszondás cucc tutira nem...
Erhard 242 (Pure Energy)2010-04-14 09:15:34 // 6128
nem tudom mi mennyire éri meg de ha plusz 1 milla egy alternatív fűtés pl akkor az mikor térül vissza? 10 év?
Ferke2010-04-14 09:13:23 // 6127
Nekem az volt!:)))
Ferke2010-04-14 09:11:57 // 6126
Ok, de most nem is erre gondolok, hanem az indirekt tároló meg a kazán ilyenféle összevariálásra... a napkollektort úgyis venni fogják, igazából a támogatás csak arra vonatkozik, ha jól tudom...a tárolókra, kazánokra, szerelvényekre, melóra nem. Szóval annyira nem sajnálom őket:)
Erhard 242 (Pure Energy)2010-04-14 07:20:54 // 6125
persze hogy így szerelik de már nem sokáig...májusig van 90%-os állami támogatás németországban alternatív fűtésrendszerre ....
Hunor2010-04-14 07:15:18 // 6124
Köszöntem!
cac2010-04-14 02:32:45 // 6123
Ez az életvédelmi relé jó dolog. Köszi a tanácsot!

Azért szeretném elválasztani a két hálózatot, mert egy műemlék jellegű házról van szó. Jó pár bekötés már nem működik, vagy zárlatos, a korrodált vezetékek, nedves falak miatt. Nem akarom ezzel összefésülni a jól működő, új alapanyagból épített hálózatot.
Lehet, hogy nincs értelme az óvatosságomnak, de valamiért tisztábbnak érzem így.
Fairlane2010-04-14 00:29:30 // 6122
Ja, ha az órától indulsz, egy vastagabb gerincet vinni jó ötlet. Meg mégegyet a vezértelt áramnak.

Ha fürdőszoba, vagy gyerekszoba is képbejön, esetleg tehetsz egy FI-relét is, avagy életvédelmi relét, ami gyorsabban leold, mint a megszakító, és így nem ráz meg a cucc.

Ezt a föld-elszeparálást nemigazán értem... Szerintem házon belül nincs értelme, ha zárlat van akkor leold a megszakító és kész.
Ha az udvaron leversz egy méteres vaskarót és rákötsz, akkor az földelés, de egy 100as szög a falban talán nemannyira, hacsak nem trapézlemez a fal :)

Illetve ha jóltom régebben a villanyóra szekrényben összekötötték - egyen potenciálra hozták - a nulla és föld vezetékeket. Namost ha te emellé a környezetedben mégegy földpontot csinálsz akor nemtom mi van.

Föckös villanyszerelő asszem, ha errejár biztos tud tanácsot adni :)
cac2010-04-14 00:08:32 // 6121
Köszi a választ!
Egy kismegszakítón én is gondolkoztam az egész hálózat elejére. Egyébként régebben volt már itt áram. A kábelezését a vakolattal együtt már eltávolítottam. A villanyóránál ágazhat két részre az egész. Az egyik megy a lakott részbe, a másik tartott a felújítandó lakrészbe.

Őszintén megvallva szeretném elszeparálni egymástól a két rendszert. Így nem szeretném a lakott rész földelésébe belevezetni az újat. A vizes/fűtős ember nagy meglepetésemre mindenhol flexibilis, műanyag burkolatú csöveket használt, így azokra nem köthetem. Esetleg egy falba hajtott izmosabb csavarra, 100-as szögre köthető az egész hálózat földje?
Továbbá szerinted érdemes kialakítani valami kis gerinchálózatot izmosabb/minőségibb/vastagabb vezetékből? Az elosztó doboz és a fogyasztó között meg lenne egy átlagos teherbírású kábel. Vagy ne bonyolítsak ilyenekkel?

Egyébként semmi izmosabb fogyasztó nem lesz. Lámpák, tv, számítógép. Se hűtő, se mosógép. Tán a legkajakabb wattharcos a hajszárító lesz. No meg a villanybojler, de az úgyis másik körről (éjszakai/vezérelt áram) lesz üzemeltetve.
Fairlane2010-04-13 23:34:27 // 6120
Az emlitetteken felül tényleg nincs sok extra benne, de azért figyelj oda, mit hova kötsz :)

- Tömör (MCU) rézvezetéket vagyél, legalább 1,5 négyzetmm keresztmetszetűt.
Illetve talán egyszerűbb, ha ún MBCU drautot veszel, ez egyben egy védőköpenyben tartalmaz három tömör vezetéket a földnek, nullának, fázisnak. Ehhez nem kell külön védőcső, berakhatod egyből a falbe, kevesebbet kell vésni neki.
- Elektromos boltba menj, ahol akár értenek is hozzá, és tudnak tanácsot adni neked pl a vezeték vastagságra, és tuti hogy olcsóbbak, mint a barkácsáruház. Pár lámpának, kapcsolónak elég a 1,5 mm2; elektromos kemencének nem biztos :)
- Feltételezem, hogy a ház használt részeiben van áram :) továbbá azt is, hogy innen, vagy a villanyórától fogod továbbvinni a delejt. Ezesetben itt jó eséllyel van földelés, ehhez kösd a földvezetéket. Ha a házban amúgy nincs földelés, mert olyan régi a vezetékezés, akkor vagy itt sem lesz, vagy konzultálj szakértőbbel, mint én.
- Figyelni: Fázisceruza mindig legyen nálad, mivel az áram alatt levő vezeték ugyanolyan, mint az áramtalan, csak a fogása más! :P
A lakótársak tudjanak tóla, hoyg nem véletlenül van a biztosíték lenyomva....
A falat lehetőleg függőlegesen és vízszintesen vésd, átlósan ne, így később tudod, hogy hol fúrhatsz, és hol nem. Esetleg egy fotót is jól jöhet.
Lehetőleg ne csinálj hurkokat a vezetékezésbe
Ha új helységeket drótozol be, akkor az megérhet egykét új kismegszakítót is.

Hirtelen ennyi.
Esetleg ha kifejezetten olcsó, de jó minőségű konnektorokat, kapcsolókat keresel, ajánlom a német KOPP szerelvényeket, biztos van feléd is forgalmazója
Fairlane2010-04-13 23:14:59 // 6119
Ez ujdonság? :)
A legtöbb itthoni kollektoros-fűtésszerelős netes fórumon kivesézik, pl az indexen :)
cac2010-04-13 22:59:28 // 6118
Jah, én így hívom. :)
Kb egy 60-70 m2-es része a lakásunknak, mely 10-15 éve kihasználatlan volt. Igazi tégláig vakolatleverős, minden cső/vezetékcserés megoldás. Amit tudok megcsinálok (bontás, betonozás, festés), de így is 6jegyű lesz a kiadásom, ezért gondoltam bevállalom az óráig a vezetékezést.
Ferke2010-04-13 22:57:47 // 6117
Ja, ha már fűtés...most néztem egy német kecó fűtéstervét, és csak lestem: az átfolyós kazán a víz betápot az indirekt tárolóból kapja, amiben a vizet meg egy kollektor melegíti. Tehát nem 5 fokos vizet fűt a kazán, hanem mondjuk 20-25 fokost.
A melegvíz pedig egy váltóval mehet az indirektről, ha elég meleg a vize, de mehet az átfolyós kazánról is, ami ekkor is az indirektről kapja a vizet. Bazzeee, ennyire eccerű, és nagyszerű. Állítólag már mindenki így szerel fűtést tőlünk nyugatra, aki nem pelletet vagy földhőt használ:))))
pleiades2010-04-13 22:56:22 // 6116
Sziasztok.

Féloff: két házzal távolabbi szomszédunk szeretné eladni a kecót. Segítettem neki annyiban, hogy lefotózgattam a házat és feltöltöttem a képeket az oldalamra. Ha valakit érdekel: klikk ide.

Köszi.
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak