Vezettük a Brerát!

2006-03-08  BeeGee+Teddy
A sajtó képviselői voltak az elsők, akik Magyarországon kipróbálhatták a GTV utódot. A Brera teszten az Alfa Amore is jelen volt!
Hírek >> 2006  

A gödöllői Grassalkovich királyi kastélyban rendezték a sajtótájékoztatót, melyen Spiegel András, a FAM (Fiat Auto Magyaroszág) Kft. Alfa brand managere mutatta be a Brerát.

Az olaszok legújabb kupéját itthon 8.995.000 forinttól vásárolhatjuk meg. Ezért az összegért egy 2.2-es JTS motort kapunk és rengetek kényelmi extrát. A Brerából gyakorlatilag két felszereltségi szint létezik. Egy "alap" és egy Sky view fantázia nevű, mely magába foglalja az üvegtetőt és rengeteg extrát, amelyekért összesen 400 ezer forint felárat kell fizetni.

A legdrágább Brera 12.450.000 forintba fáj. Ezért a "szerény" összegért egy 3.2-es V6 JTS motorral felszerelt Brerát kapunk, üvegtetővel, viszont külön kell fizetnünk a metálfényért és egyéb apróságokért.

Ennyi száraz adat után pedig jöjjenek a szubjektív vélemények. A szóbeli bemutató után ugyanis jött a 60 kilométeres gyakorlati rész, a szervezők által kijelölt útvonalon.  Volt ebben autópálya, közút, város, tehát csak a szerpentinek hiányoztak. Mi ketten (BeeGee és Teddy - a szerk.) egy fekete, piros bőr belsős, üvegtetős, 3.2-es V6 JTS motorral felszerelt, Q4-es Brerát vezettünk.

"Sportosság, elegancia egyedi, exkluzív formába öntve. Az erőteljes külsővel rímelő hívogató belsőhöz adjuk hozzá az Alfa Romeo tökéletes technikai szakértelmét, és megértjük az Alfa Brera lényegét." E sorok után jobban tesszük, ha a félredobjuk a Brera hivatalos sajtó anyagát és Alfás szemmel élőben végigmérjük az új korszak techno-kupéját.

Az autó első pillantásra meggyőző, bármely szögből nézzük. Az arányait szokni kell ugyan, a hosszú motorháztető hirtelen átmegy gombóc ékszerdobozformába. A szemből határozott ívek hátulra lecsillapodnak, és finom ívekbe váltanak át. Röviden: a fotók csalnak, ez az autó tipikus példája annak, hogy élőben kell látni, csak úgy hatásos igazán.

Nem is időzünk sokat a külsővel, hiszen egy 3.2 V6 kulcsát szorongatjuk izgatottan. A kulcson sem érdemes sokáig időzni, mert az sajnos megegyezik a 159-es kulcsával – annak minden előnyével és hátrányával. Ami érdekel az az új V6. Természetesen roppant kíváncsiak vagyunk, hogy mekkora a csomagtartója, hány diétás extra nagy kólát tudunk menetközben elhelyezni az autóban.

A csomagtartó hátul van és kólának is csak itt van elég hely. Mehetünk is! Behuppanva a 159-esből ismerős belsőbe, érdekes érzés kap el. Nem érdekel a kezdődő olajválság, nem érdekel hogy a buszmegállóban fagyoskodó utasok közül hány gondol "köcsögbuzinak", nem érdekel, hogy vajon melyik bajor gép megy jobban ennél a kocsinál. Semmi, csak a vizuális orgia, amit a bordó-bézs színű bőrkombináció, a polírozott alumíniumborítás, a teljes üvegtető és a gombnyomásra felhördülő, négy kipufogóvégből áradó gurgula. Ez az autó nagyon bensőséges. Érted van. Nem csak a sportos énedért, hanem ez egódért. Mindenből egy adaggal.

A váltó rövidebb úton jár, mint a 159-esé, érzésre is pontosabb, simább járású. Könnyen kapcsolható, csuklóból mozgatásra, laza stílusra találták ki. A kuplung techno-kupéhoz képest kemény, sportautóhoz képest puha, így dugóban sem lehet fárasztó, viszont még kellően sportos érzést biztosít. A kormány direkt, agilis viselkedés alap. A piros lámpánál állva a jobb láb nem tudja megállni, hogy ne fröcsögtesse a gázpedált. A népek reakciója ilyenkor érdekes – ijedt körbenézés után nyálcsorgatás. Sárga, zöld, kuplung fel. A négy kerék 225-ös gumikon nyikkanás nélkül átviszi a 260 LE-t, és fickósan elindítja a cirka 1.700 Kg-ot.

Az egyes hamar elfogy, gyors kettes és egy jókora fejrándítással újra húz. A kettes pont 100 Km/h-nál fogy el. Harmadikban ugyanolyan vehemenciával tolja magát előre, mint kettesben. Körülbelül 22 másodperc múlva eszmélhetünk rá, hogy a jogsi komoly veszélyben van a több, mint 100 százalékos sebességtúllépés miatt... (180 km/h). A gondolattal hamar megbarátkozik az ember, mert a folyamatos motorhang vagy kipufogó morgás nem várt vigyorra húzza a száját. Sajnos 200 Km/h felett veszít a varázsából a Brera, innen már csak komótosan ballag tovább a sebességmutató.

Az autópályára való gyors fel és lejövetel után a futómű és a fék is megmutathatta tudását. Azaz, megmutathatta volna, ha a fék nem nyúlik el az előttünk tesztvezető kollegák hatására, és ha a 225/50 R17 méretű téli gumi (Pirelli Sottozero) nem "folyik el az úton".

A városba visszaérve volt idő a nézelődésre. A Brera belseje egy anyagminőségében feljavított 159-es belső. Kis különbség a mérő órák számozása (első "fészliftes" feladat). Ilyet láttunk már Skodában is – körívre írt számok. Szerencse, hogy a mutatók -90 foktól indulnak. Ezen a részleten dolgozhattak volna még. Az ülések valamivel alacsonyabbak, mint a 159-esben, és szebb, sportosabb formájúak.

A Brera utálja, ha hátra ülnek. Ezt több jelzéssel is a tudtunkra adja. Az első üléseket elektromotor húzza előre olyan kegyetlen lassú mozgással, hogy jobb esetben barátunk meggondolja magát. Ha emberünk tovább makacskodik, és csak behajtogatja magát hátra, az ülés kiszámított lassúsággal, szépen összepréseli barátunk lábát, egy centi helyet nem hagyva a támla és üléslap között.

Miután immár felebarátunk meggondolta magát és szitkozódva továbbáll, nyugodtan beültethetjük a barátnőnket a jobbegybe. Neki a Sky Window fel sem fog tűnni, ha nem mutatunk rá. Kívülről beláthatatlanul fekete, belülről a látómezőnkből kiesik, igazán nem állandó hangulatfokozó extra. Elektromosan rolót húzhatunk elé a tetőn elhelyezett kezelőpanelen elhelyezett gombbal. Ennél az elemnél szabotázs történhetett a tervezőirodában, ugyanis olyan irritálóan gagyi fényezése van, hogy szinte fáj. (második "fészliftes" feladat).

Az autóban szinte minden extra megtalálható. Némelyik olaszosan idétlen helyen ugyan (ülésfűtés és szellőztetés erősség állítás) de semmi hiányolni valót nem találhatnak rajta.

A rövid vezetés gázfröccsel teli "krúzingolással" ért véget. A rengeteg bámészkodó tekintetet elkapva felmerült bennünk a gondolat, hogy ők nem tudják, hogy ez az autó elérhető földi halandók számára is. Hisz nem egész 9 millió forinttól már egy 2.2 JTS-t is elvihetünk (mondjuk azt minek…), és ezért a tipikus strici autóért "csak" 13 milliót kell leszurkolni... Nem kevés, de minimum dupla ilyen drágának látszik az autó. És az árát elég ha csak Te tudod...

Brera videók:
A Brera hangja
Rugalmasság

Kapcsolódó fórumok:
Brera

Kapcsolódó cikkeink:
Brera típusleírás, képek, hírek
Négy új modell az Autodeltától!

Brera tesztek az online autós magazinokban:
Macsóverda - A5
Egységben az erő - Origo Autó
Itt a csajozós autó! - HírTV
Hová tűnt Romeo? - Totalcar (2005 novemberi olaszországi teszt)

Írta:
BeeGee+Teddy