Az Alfa négykerék-kormányzásra készül

2004-11-08  Teddy
A Fiat Kutató és Fejlesztő Intézetében nemrégiben fejeződött be az a fejlesztő munka, melynek során egy 147-est alkalmaztak donorként.
Hírek >> 2004  

A tesztelések első részével már végeztek, a második fázist pedig már elindították a Centro Ricerche Fiat-nál, így nemsokára szériaérett lesz a rendszer.

Az Alfa Romeo ugyanis elhatározta: mindenképpen bemutatják az új kormányzási rendszert, melyet a jövőbeni modelleken fognak alkalmazni, és amellyel a márka egy olyan egyedi és elismerésre méltó rendszert alkot, mint amilyen a Saabnál a turbo. Ha turbo, akkor Saab, ezentúl pedig, ha négykerék-kormányzás, akkor Alfa Romeo.

Az ötlet egyébként nem számít újdonságnak Milánóban. Már a 90-es évek elején is foglalkoztatta az Alfa mérnökeit az összkerék-kormányzás, melyet akkor a Proteo nevű tanulmány reprezentált.

Három féle rendszeren dolgoznak jelenleg a CRF-nél, az egyik elektronikus úton működik, a másik kettő pedig egy úgynevezett önkormányzó rendszer. Utóbbit a Fiat is alkalmazni akarja alsóbb kategóriás modelljein.

A kifejlesztés hátterében azonban nem csak az bújik meg, hogy szenzációval rukkoljanak elő, bár kétségtelen, hogy a PR szempontból ez sem elhanyagolható tényező. Valójában egy állandóan felügyelt felfüggesztési és kormányzási rendszert akarnak életre hívni, ami kiváló kanyarstabilitást és komfortot biztosít egy időben. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy a hátsó kerekek is forgathatók legyenek.

Ahogy Giugiaro a Breraval előrejelezte a jövő Alfáinak képét, úgy a nemrég bemutatott Visconti modell a technikai újdonságokat vázolja fel. A Premium padlólemezre épülő tanulmány, új összkerék- meghajtást és kormányzást mutatott be. A meghajtás a 156 Crosswagonéra épülő rendszer, amit átalakítottak, hogy képes legyen fogadni a nagyobb teljesítményt.  Az 1.9-es, dízelmotor helyett ugyanis a Viscontit 3.2-es JTS motorral szerelték fel, melyet két turbofeltöltővel toldottak meg.

Az már régóta ismert tény, hogy az új fejlesztésű GTV is megkaphatja az összkerék-kormányzást, csakúgy, mint a 156-os utódja. A felvázolt 3.2-es JTS Biturbo pedig szintén szerepel a közeljövő tervei között.

A kormányzást két rendszerből olvasztották össze; a jelenleg is használt VDC (Vehicle Dynamic Control) menetstabilizálóból, és egy ARC (Active Rod Control) nevezetű felügyelőrendszerből, melynek segítségével tökéletes kormányzási karakterisztika érhető el.

Jelenleg a Delphi cég is végez kísérleteket az összkerék-kormányzás kifejlesztése érdekében. Ez a cég pedig szoros kapcsolatban van a General Motors-szal, a GM pedig a Fiat partnere a fejlesztésekben. Így nem lehet kizárni annak a lehetőségét sem, hogy az Alfa a Fiaton keresztül kénytelen lesz néhány elemet - például az elektronikát - átvenni a GM-től.

Írta:
Tedi