Találgatások az Alfa Romeo 4C-ről Alfa Amore módra

2011-01-26  BeeGee
A jelenlegi modellpaletta erősen foghíjas, hiszen a sportos márka most csak egy városi autót, egy kompaktot és egy lépcsőshátú típust kínál. Ezért nagy az izgalom a 4C genfi bemutatkozása körül. Nézzük meg, mi várható.
Hírek >> 2011  

Ha belegondolunk, most éljük azokat az éveket, mikor a gyár egyetlen kupét és kabriót sem kínál. Pedig, ha visszanézünk az időben, a tömeggyártás elindulása óta mindig is voltak ilyen típusok, melyeket egy tömegmodellből alakítottak ki. Hogyan is?

Alkottak egy húzómodellt, általában egy lépcsőshátú kivitelt. Az első ilyen az 1900 Berlina volt 1950-ben. Bár kis szériában, de ebből a modellből született meg a Sprint (az akkori GT megfelelője) és a Spider, a kabrió változat. Ezt folytatta a típusváltás is 1954-ben, Giulietta néven. És így tovább a Giulián, az 1750-en át az Alfettáig, egészen a Fiat éráig, ahol már észrevehető a változás, vagy kimaradt egy kétajtós a sorból (mint a 75 esetében), vagy időben eltolódva jelent meg (mint a 155 esetében). Az utolsó ilyen trió a 159BreraSpider volt, melyből mára csak a 159 maradt talpon. Ideig, óráig, sajnos.

Fontos tudni, hogy az Alfa Romeo első kompakt modelljének is volt kupé változata, Alfasud Sprint. Ez egy számmal kisebb sportautó volt, mint az akkori Alfetta GT, ám lehet, hogy találkozunk még ilyennel.

Pletykák a 4C-ről

Az új Giulietta bemutatója után röppent fel először a hír egy kabrió változatról. A feltehetően germán fantáziarajzon egy visszafogott, új trendnek megfelelő kabrió látható. Arról nem szól a fáma, hogy hány személyes, milyen tetővel készül. Ha ilyen modell születik, esélyesen 2+2 üléses lesz, mely hátul nem szükségülést, hanem egészen elfogadható méretű hely lesz. És kemény tetőt kap, azaz CC változat lehet, hiszen így tudják ötvözni a GT és a Spider érzést egy modellben. Ez pedig a mostani szűkös helyzetben reális gondolkodás. Ebben az esetben a végeredmény várhatóan tartalmaz majd dízel motorokat is, hiszen egy mindennapi használatra megfelelő modellben manapság lennie kell gázolajos aggregátnak, ami talán duplaturbós is lehet. Emellett az új MultiAir TB motorokat is megtaláljuk, mind az 1.4 és a 1.8 literes változatot. Az utóbbi teljesítménye a csúcsmodellben már akár 265 LE is lehet. A név alapján és a Giulietta kilátásait illetően 6 hengeres motor megjelenésére igen kicsi az esély.

A mai trend alapján várható eredmény egy felpuhított hétköznapi élményautó lehet, elektronikus differenciálzárral és DNA kapcsolóval minden tekintetben praktikus utastérrel és a 8C stílusnak mondott barátságos tekintettel.
A tavaly búcsúzott GT szellemi utódjának tekinthető, ellenfelei a VW Eos, Volvo C70, Peugeot 308 CC és hasonló modellek lehetnek.

 Abarth vonal

Új keletű pletyka, hogy a 4C alapjait a KTM X-bow minimál sportautó adja. Ennek a koncepciónak is megvan az alapja. Előbb az Abarth adott ki hírt erről (majd olaszosan cáfolta és a Lotusra esküdött, később egy saját padlólemezre), így feltételezhető, hogy a FIAT komolyan gondolkozik ezen. Mindenesetre bármilyen padlólemezt választ az Abarth az önálló modeljéhez, azt könnyű átszabni az Alfára is. Mind az Abarth, mind az Alfa stílusához passzolna egy könnyű, puritán gép. De most boncolgassuk az X-Bow pletykát.

Ha ez megvalósul, várhatóan tényleg egy minimál autót hoz ki a gyár, ahol a legfontosabb szempontok a könnyű súly és az élvezetes vezetés. Ezért itt is logikus, hogy négyhengeres motorokkal kínálják. Illetve várhatóan egy motorral, az 1750 TBI-vel (1750 SS becenévvel), de több teljesítmény lépcsővel. 200 és 280 LE között várható a skála, ami számszakilag nem sok, ám ismerve az X-bow jelenlegi súlyát, ami 790 kg figyelemre méltó súly – teljesítmény arányt kaphatunk.

Persze, az Alfa kap egy autóra emlékeztető karosszériát (sok műanyag elem acél helyett) egy kicsi utasteret (2+2 ülésesnek várható, ám hátul használhatatlan lesz) és egy mechanikus vászontetőt. Így már mázsákkal többet nyom majd, mint a KTM, de így sem haladja meg sokkal az 1000 kg-ot, cserébe jobb súlyelosztás várható (akár 50-50%). A KTM jelenleg minden lóerejére 3.3 kg jut, így 3.9 szekundum alatt teljesíti a 100-as sprintet. A 4C-nél 3.8-4.0 kg várható, így 4-5 másodperces gyorsulásra számíthatunk, ami igen tisztességes eredmény.

Megjelenése várhatóan radikálisabb lesz, mint a Giulietta CC, ezt az új, igen rossz minőségű fotók (?) is alátámasztják.

Azt mindenesetre biztosra vehetjük, hogy nem a 147-es pajzsát fogja megkapni.

A gyári modellnaptár alapján a hagyományosnak tekinthető típuspolitika bontakozik ki, azaz 2012-ben debütál a 159-es utódja, a Giulia, majd egy évre rá a Spider. Aminek az alapja lehet a Giulietta is, de talán a Giulia is. Kis réteg modellről szó sincs benne, sajnos.

Melyikre szavaznék? Természetesen a Abarth féle 4C-re, de nem csak azért, mert ez várhatóan instant get autó lenne, hanem azért is, mert ez mellé kell még egy másik méretű kétajtós is a kínálatba. Az Abarth-4C így az Alfasud Sprint szellemi utódja, a Giulietta vagy Giulia Spider pedig egy teljes értékű kétajtós lehetne, klasszikus GT.

Így végre újra olyan kínálata lehetne az Alfának, ami a nevéhez méltó; szép autók, izgalmas kupék és kabriók, esetleg még egy meglepően jól sikerült SUV-ot kívánok neki.

Kapcsolódó írásaink:

Írta:
BeeGee