Az Alfa Romeo egy hétfő este kiadott sajótközleményben jelentette be, hogy az utolsó utáni pillanatban, mindössze öt nappal a múlt heti (április 10-i) sajtóbemutatót követően átnevezi vadonatúj modelljét.
Mindennek oka az, hogy egy olasz kormánytisztviselő a napokban kijelentette, hogy a „Milano” név használatát – amelyet a márka nemrég bemutatott új kompakt sportautójához választott – törvény tiltja. Annak ellenére, hogy az Alfa Romeo úgy gondolja, hogy a név megfelel minden jogszabályi követelménynek, és vannak sokkal fontosabb kérdések, mint egy új autó neve, úgy döntöttek, hogy a "kölcsönös megértés jegyében" Milano helyett Juniornak fogja hívni az autót.
A sajtóközlemény nem tér ki arra, hogy a napokban Olaszországban politikai kérdés lett az új Alfa Romeo neve, miután azt is bejelentették, hogy az autót Lengyelországban, Tychyben gyártják majd. Ezt már régóta lehetett tudni, de az olaszok, mintha csak a bemutató napján szembesültek volna ezzel. Adolfo Urso gazdaságfejlesztési miniszter kijelentette, hogy egy Lengyelországban gyártott autót nem lehet Milanónak hívni, mert az a vásárlók megtévesztése.
Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója erre reagálva azt közölte, hogy ha az új crossovert Olaszországban gyártanák, az mintegy 10 ezer euróval magasabb árat eredeményezne, és így nem tudnák tartani a jelenleg tervezett 30 ezer eurós indulóárat.
A Milano nevet egyébként 2023. december 14-én jelentette be az Alfa Romeo, és nem sokkal utána már arról is cikkeztek, hogy az autó Lengyelországban készül majd, csakúgy, mint a Fiat 600 és a Jeep Avenger. Érdekes, hogy az elnevezés körüli botrány ilyen lassan és csak a bemutató után pattant ki.
Ugyancsak a lengyelországi Tíchyben gyártják 2007 óta a Fiat 500-as is, amely az egyik legnagyobb példányszámban legyártott olasz autó.
A Milano nevet egyébként többek között azért választotta az Alfa Romeo, hogy tisztelegjen idén 114 éves múltja előtt, hiszen a márka 1910-ben a lombaridai városban született. Milano Észak-Olaszország legnagyobb, Olaszország második legnagyobb metropolisza.
Az Alfa Romeo csapata a sajtóközleményben köszönte meg az új autóra fordított óriási médiafigyelmet, a kormánynak pedig a vita által biztosított nyilvánosságot. Mint írták: a választható nevek végtelen listájának köszönhetően a névváltoztatás nem volt probléma. Öröm volt átnézni a rajongók javaslataiból kedvencnek választott neveket, amelyek közül az egyik az „Alfa Romeo Junior” volt - írták a sajtóközleményben.
Jean-Philippe Imparato, az Alfa Romeo vezérigazgatója a sajtóközlkeményben hangsúlyozza: tisztában vannak azzal, hogy ez a pillanat bevésődik majd a Márka történetébe. Ez nagy felelősség, de egyben izgalmas pillanat is.
Mint mondta, az Alfa Romeo Junior név választása teljesen természetes, hiszen erősen kötődik a Márka történetéhez, és a kezdetek óta a kedvenceik és a közönség kedvencei közé tartozik. Csapatként ismét úgy döntünk, hogy megosztjuk a márka iránti szenvedélyünket, és a terméket és ügyfeleinket helyezzük előtérbe. A névváltoztatás mellett döntöttünk, annak ellenére, hogy tudjuk, hogy ez nem lenne kötelező, de szeretnénk megőrizni azt a pozitív érzelmet, amit termékeink mindig is keltettek, és elkerülni a vitákat - fogalmazott.
Közölte azt is, hogy olyan nagy volt az Alfa Romeo új kompakt modellje iráni érdeklődés, hogy az elmúlt napokban összeomlott az a weboldal, ahol az online konfigurátor működik.
A "Junior” név sem újdonság a márka történetében. 1966. szeptember 26-án mutatták be Baloccóban a GT 1300 Juniort. Az 1966 és 1976 között gyártott GT 1300 Junior az Alfa egyik sikermodellje volt, manapság pedig egy igazi veterán álomautónak számít. A 89 lóerős sportkupét a Bertone stúdió tervezte, és összesen mintegy 100 ezer darabot gyártottak belőle. Ez a modell a 70-es években egy egészen elérhető árú autónak számított, főleg a sportkupék kategóriájában.
A GT 1300 Junior korabeli reklámjának szlogenje az volt, hogy "Una vittoria al giorno, con una vettura per tutti i giorni", azaz "minden nap egy győzelem a mindennapi autódban".
Legutóbb "GT Junior" speciális limitált kiadás készült a Giuliából és a Stelvióból.
Arról se feledkezzünk meg, hogy a MiTo is sokáig Junior munkanéven futott, mi is többször cikkeztünk róla akkoriban, hogy ez lesz a neve.
Nézd meg április 11-ei adásukat, amelyben alaposan kibeszéltük a Milanót (Juniort).