Egy alfás mindig ki fog javítani, ha lekombizod a sportwagonját. De a címben azért kellett kombit írnunk, mert nem minden Alfa kombi volt sportwagon! Íme az Alfa Romeo kombik története.
Földes Péter írása.
Az Alfa Romeo jellemzően sportos szedánokról és versenygépekről volt híres, így egy-egy kombi verzió megjelenése mindig kuriózumnak számított. Ezek a kivitelek számos néven jelentek meg: Giardinetta, Promiscua, Weekendina, Sport Wagon, Sportwagon, Turbowagon, Crosswagon. A következőkben bemutatásra kerülnek az Alfa Romeo alapokra készített kombik, melyekből sajnos nem mindegyik érte meg a széria gyártást. Volt amelyikből mentő és temetkezési kivitel is készült, de erre most ebben a cikkben külön nem térünk ki.
1. Alfa Romeo 6C 2500 Giardinetta Farina – 1947
Az Alfa Romeo 6C 2500 autó alapjára számos karosszériaváltozat készült az elegáns kupéktól a luxus kabriókig. A Giardinetta lehetett az első kombi változat, amely Alfa Romeónak készült. Az autót Stabilimenti Farina, a Carrozzeria Pininfarina előfutáraként ismert karosszéria tervező cég alkotta meg. A „Giardinetta” kifejezés a karosszéria stílusára utal, amely egyszerre volt praktikus és stílusos. Az 1947-es Concorso d'Eleganza Villa d'Este-en, a világ egyik legrangosabb versenyén az Alfa Romeo 6C 2500 Giardinetta Farina nyerte el a szépség kategóriadíját. Ez az elismerés a jármű kivételes dizájnjáról és alkotóinak szakértelméről tanúskodott.
2. Alfa Romeo 6C 2500 Giardinetta Viotti – 1952
A Viotti karosszériaműhelyében született a jármű. Elképzelhető, hogy Lancia alapokra épült.
3. Alfa Romeo 1900 Giardinetta Ghia - 1954
Az 1900-as Alfa Romeo alapjaira készítette el a Carrozzeria Ghia a kombi verzióját, melyet 1954 és 1958 között forgalmaztak. Bár eredetileg Pietro Frua-nak tulajdonították az új kivitel formáját. A Ghia archívumában található fényképek arra utalnak, hogy maga Ghia műhelyében szerelhették össze a kombi verziót. A Carrozzeria Frua komoly átalakuláson ment keresztül, és Ghia mindössze hónapokkal a rejtélyes kombi gyártása után felvásárolta a műhelyét.
4. Alfa Romeo Giulietta Promiscua serie 1 + serie 2 – 1957
A milánói Viale Certosa Carrozzeria Colli az Alfa Romeo Giulietta limuzin alapjaira tervezte a Giulietta Promiscua-t. A kombi vezrió az Alfa Romeóval együttműködve született meg. Mindössze 91 példányban készült, némelyik kéttónusú színezéssel. Ez volt az első igazi kísérlet, hogy a kombi változatot is üzleti céllal vonják be a kínálatba. 1957 és 1960 között gyártották. 1957-ben - 1 darab, 1959-ben - 71 darab, 1960-ban - 19 darab készült. 1957-től 1959-ig az első széria autóit gyártották, majd 1959 után érkezett a második sorozat. A fő különbség a két széria között az első légbeömlő mintázata volt.
Alfa Romeo Giulietta Promiscua serie 1 – 1958 – Forrás:
www.n-tv.de
5. Alfa Romeo Giulietta Weekendina Boneschi – 1957
A Giulietta Weekendina verziót Carrozzeria Boneschi 1957-ben tervezte a Colli alternatívájaként. A modell bemutatójára a Torinói autószalonon került sor. A Promiscua verziójánál az autó ferde háttámlával rendelkezett a Collival ellentétben. Ez a megoldás gyors dinamikus megjelenést eredményezett. Valamint a hátsó ajtó felfelé nyílt, és nem oldalra. Nem ismert a kombi verzió legyártott mennyisége.
Alfa Romeo Giulietta Weekendina Boneschi – 1957
Alfa Romeo Alfa Romeo Weekendina Boneschi (balra) és Giulietta Promiscua serie 2. (jobbra) Forrás:
www.gazoline.net
6. Alfa Romeo Giulia 1600 TI Promiscua Colli - 1962
Az 1962-es torinói autószalonon mutatkozott be az Alfa Romeo Giulia Promiscua, melyet Colli műhely készített és a népszerű Alfa Romeo Giulia alapjait használta fel hozzá. A kombi hatalmas hátsó üvegfelülettel rendelkezett, amely segítette a vezetőt hátrafelé a kilátásban. Továbbá a hátsó 5. ajtó nagy méretű volt, amely leért a lökhárítóig. Ez a megoldás az autóba való berakodást segítette. A fellelhető információk szerint a hátsó üléssor dönthető volt, amely a belső tér praktikus használhatóságát növelte. Colli műhely szerint a Giulia Promiscua végsebessége valamivel a Giulia szedán 165 km/h értéke felett volt. Ez a teljesítmény is mutatta, hogy a praktikum mellett nagy hangsúlyt fektetett a vezetési élményre is. Ebből a verzióból számos darabot kaptak az olasz rendőrök is.
1974-ben érkezett az Alfa Romeo Giulia Nuova Promiscua, mely a Giulia 1600 TI Promiscua Colli megoldásait használta.
7. Alfa Romeo 1750 Giardinetta Veloce – 1968
1968 májusában készítette el Carrozzeria Pavesi az 1750-es Alfa Romeo alapjaira a 1750-es Giardinetta Veloce-t. A kombi 50 kg-mal volt csak nehezebb a lépcsős verzióhoz képest, de műszakilag megegyezett vele. A maximális sebessége 187 km/h volt, és álló helyzetből 10,8 másodperc alatt érte el 100 km/h sebességet. Opcióként kérhető volt az elektromos ablakemelő. Minden egyes példányt csak megrendelésre gyártottak. A lépcsős kivitelhez képest a kombi több mint 50%-al volt drágább, amiért már 2600-as Alfa Romeót lehetett kapni akkoriban.
8. Alfa Romeo Alfasud Giardinetta – 1975
Az első kombi tömegautó az Alfa Romeónál az Alfasud Giardinetta volt, melyet 1975-ben mutattak be. A modellt az Italdesign által tervezett Alfa Romeo Alfasud 1.2 berlina alapjaira építették, amely akkor már 4 éve volt a piacon. Itt nem a sportosságot hangsúlyozta az olasz márka, hanem a praktikusságot. Ez a kivitel a kiskereskedőknek és a nagycsaládosoknak kínált megfelelő alternatívát. A Giardinetta fő előnye a hatalmas csomagtartó volt, mely az alap 600 litertől 1300 literig lehetett bővíteni a hátsó ülések lehajtásával. A belső tér kellően egyszerű volt, a raktérben rétegelt lemezeket használtak.
1978-ban frissült az Alfasud Giardinetta. A változások az új lökhárítóban, műanyag fedőlemezekben és a burkolaton található kis légcsatornákban merültek ki. Ezen túlmenően az autó új motort is kapott 1351 köbcentiméter térfogattal. 1975 és 1982 között összesen 5899 példányt gyártottak az Alfasud Giardinetta-ból. A korábbi kombi verziókhoz képest jelentősen többet értékesítettek.
9. Alfa Romeo Giulietta Folk Moretti - 1978
1977 decemberében jelent meg az Alfa Romeo Giulietta. Az autót Ermanno Cressoni és csapata tervezte. A maga idejében a kategóriája legjobbjai közé tartozott. 1978-as Torinói Autószalonon mutatkozott be a speciális Carrozzeria Moretti építésű kombi verzió. A modell a Giulietta Folk nevet viselte, és csak egyetlen példányban készült. A kombi megőrizte a szedán méreteit, de a praktikum és a stílus egyedülálló keverékét kínálta, amely megkülönböztette társaitól. A Giulietta Folk egyik kiemelkedő tulajdonsága a transaxle hajtáselrendezés volt, amely hozzájárult a kiegyensúlyozottabb súlyeloszláshoz és a jobb menetdinamikához. A csomagtérajtót úgy tervezték, hogy a lökhárító szintjéig nyíljon, így könnyebben hozzá lehetett férni a raktérhez, és kényelmesebb lett a be- és kirakodás.
10. Alfa Romeo 33 Giardinetta - 1984
1983-ban debütált az Alfa Romeo 33 5 ajtós szedán, mely Ermanno Cressoni vezetésével Alfa Romeo C.S. tervezett. Italdesign is elkészítette a saját verzióját, de a házon belüli ötletet választották. 1984 júniusában mutatkozott be a 33 Giardinetta verzió, melyet Pininfarinával közösen terveztek. A kombi verziót 1490 köbcentiméteres 85 lóerős motorral szerelték mely 4 hengeres boxer elrendezést kapott. Csak néhány hónappal később, 1984 decemberében kezdődött el a 33 1.5 Giardinetta elsőkerék-hajtású modell értékesítése. Az összkerékhajtású változattal ellentétben az elsőkerék-hajtású kivitel alacsonyabb hasmagasságot kapott, valamint kisebb volt a súlya. Az első sorozat összkerékhajtású változatai különösen figyelemre méltóak voltak, mivel a Pininfarina létesítményeiben szerelték össze, ezzel kiemelve az Alfa Romeo és a Pininfarina közötti szoros együttműködést.
1986 októberében az 33-as modellcsalád kisebb ráncfelvarráson esett át. Módosítottak a hűtőrács mintáján és a műszerfalegység elrendezésén. Ezzel együtt a motor teljesítményét 105 lóerőre emelték. A javított műszaki megoldásokkal az összkerék meghajtású változat maximális sebessége 180 km/h volt, és 10,5 másodperc alatt gyorsult 100 km/h sebességre. Ezzel egy időben megjelent 33 1.8 turbódízel Giardinetta.
1988-ban Sport Wagonra keresztelték át a kombi verziót mely elnevezés ekkor jelent meg először az Alfa Romeo története folyamán. A csúcsverzió a 33 1.7 Sport Wagon Quadrifoglio Verde lett. 1717 köbcentiméteres duplakarburátoros motorral szerelték, melynek 118 lóereje
volt és 193 km/h végsebességre volt képes. 1989-ben már katalizátoros motorokkal is szerelték a kombikat.
1990-ben kapott jelentősebb ráncfelvarrást a 33-as modellcsalád Pininfarinától. Formailag a Sport Wagon hátulján található „tetris” szerű lámpakiosztáson nem változtattak, csak a frissített elejét örökölte. 1992-ben jelent meg a legkülönlegesebb verzió a 33 1.7 IE 16v Sport Wagon Q4., mely 4 kerék meghajtással rendelkezett. 16 szelepes motorja 137 lóerős volt.
A 33-as modellt a 145 és 146-os modell váltotta, melynek nem volt kombi verziója.
122 366 Giardinetta típust gyártottak, mely 12 %-os arányt jelentett az 5 ajtós verzióhoz képest.
11. Alfa Romeo Alfetta SW Zagato - 1984
1984-ben az Auto Capital megrendelésére készült a kombi kivitel az Alfa Romeo Alfetta típusból, melyet a Zagato stúdió késztett és Giuseppe Mittino tervezte. Egyetlen példány készült belőle.
12. Alfa Romeo Station Wagon 90 Marazzi - 1985
1985 novemberében mutatkozott be az Auto Capital magazinban az Alfa Romeo 90-es kombi. Története szerint szintén a magazin megrendelésére készült csak az autó. A kombi verziót az Alfa Romeo 90-es modell alapjaira építették. Carrozzeria Marazzi műhely álmodta meg a formáját. Összesen 2 darab készült belőle. Sorozatgyártásig nem jutott el.
13. Alfa Romeo 75 Sport Wagon 2.0 - 1985
Az Alfa Romeo 33 Giardinetta sikere kapcsán felmerült, hogy más modellből is lehetne kombi verziót készíteni és végül Rayton Fissore műhelyét kérték fel az Alfa Romeo 75 Sport Wagon elkészítéséhez. Pletykák szerint 75 darab Sport Wagon kivitel készült volna. Elképzelhető, hogy végül csak 7 darab kombi kivitel látott napvilágot.
Ami biztos, hogy 1987-es genfi autószalonra az Alfa Romeo 2 darab 75-ös kombival érkezett. Egy metálszürke 1962 köbcentiméteres motorral 128 lóerővel, és egy piros 1,8-as 155 lóerővel. Utóbbit Turbowagonnak nevezték el.
Alfa Romeo 75 Sportwagon. – Forrás: www.carrozzieri-italiani.com/listing/alfa-romeo-75-sportwagon/
14. Alfa Romeo 164 SW - 1987
1987-ben mutatkozott be az Alfa Romeo zászlóshajója a 164-es modell, amely már az Alfa Romeo cég eladása során született. Roppant sikeres volt, de lépcsős kivitelen kívül mást karosszériaverziót nem gyártottak. A műszaki alap adott lett volna, mert az Alfa Romeo 164 a Tipo 4 platformra épült és a Lancia Thema-nak volt kombi verziója.
Közel 30 évet kellett várni, hogy Enrico Fumia élete munkáit és történetét egy könyvbe foglalja. Ez lett a Autoritratto (Enrico Fumia). Ebben a könyvben számos érdekes történet mellett kiderült, hogy az Alfa Romeo 164-nek több károsszériaváltozatot is terveztek többek között kombit is. Végül a lépcsős kivitelen kívül egy sem érte meg a sorozatgyártást.
Alfa Romeo 164 Sport Wagon – Forrás: www.carrozzieri-italiani.com/listing/alfa-romeo-164-sport-wagon/
15. Alfa Romeo 155 Sport Wagon - 1994
Az Alfa Romeo megkérte Sbarro műhely tanítványait, hogy készítsék el az Alfa Romeo 155 Sport Wagont, mely alapjához a 155 Q4-es verziót kapták. 1994 márciusában a Genfi Autószalonon mutatkozott be a kombi, de sorozatgyártásig nem jutott el.
A modellt jelenleg a franciaországi Espera Sbarro (www.espera-sbarro.com.fr) dizájniskola és múzeumban tekinthető meg Franco Sbarro sok más alkotásával együtt.
1994 Alfa 155 Sport Wagon – Forrás: sbarro.phcalvet.fr/voitures/alfa155sportwagon/alfa155gb.html
16. Alfa Romeo 156 SW - 2000
Az Alfa Romeo 156 a Fiat Tipo módosított platformját örökölte és 1997-ben mutatkozott be. A szedán külsejét Walter de’Silva és Alfa Romeo Centro Stile ügyességét dicséri. Az 1998-as Év Autója választáson az első helyet szerezte meg. Széles motorválasztékkal volt elérhető és a túraautó-bajnokság versenyein számos kimagasló eredményt ért el. Emellett készült Sportwagon és Crosswagon karosszériaverzió is a 156-ból.
Szerencsére a lépcsős kivitelben megismert utasoldali ajtókon használt süllyesztett kilincseket megörökölte a kombi kivitel is. A Sportwagont 2000 és 2006 között gyártották. Alfa C.S. mellett a pletykák szerint I.DE.A Institute és Bertone és elkészítette a saját Sportwagon ötletét. Végül a vezetőség a házon belüli verziót részesítette előnyben.
2002-ben GTA kivitelben is készült Alfa Romeo 156 Sport Wagon. Ez átdolgozott karosszéria elemeket jelentett, valamint erősebb motort és sportosabb futóműbeállítást. 3179 köbcentiméteres erőforrással volt elérhető, melynek V6-os henger elrendezése volt és 250 lóerővel rendelkezett.
2003-ban a szedánhoz hasonlóan frissítették a kombi verzió külsejét is. Változott az első és hátsó lámpa formája, valamint a lökhárítók.
A Crosswagont 2004-2007 között gyártották és különlegessége az összkerék-meghajtás mellett az emelt hasmagasság volt, mellyel bátran nehezebb terepekre is ki lehetett merészkedni.
A fellelhető információk alapján 174 121 darab Sportwagont gyártottak a 156-os Alfa Romeoból, ami közel 22%-os arány jelentett a szedán kivitellel szemben.
I.DE.A ötlete a 156 SW-hez – Forrás: www.autopareri.com/forums/
Egy merőben más ötlet a 156 SW-hez. Nem ismert ki készítette a modellt. Lehet Alfa Romeo Centro Stile, vagy Bertone. – Forrás: www.autopareri.com/forums/
A 2000-2003 között forgalmazott Alfa Romeo 156 Sportwagon – Forrás: en.wheelsage.org
2002 Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon. – Forrás: www.media.stellantis.com
A 2003-2006 között forgalmazott ráncfelvarrott Alfa Romeo 156 Sportwagon. – Forrás: en.wheelsage.org
2004 Alfa Romeo 156 Crosswagon – Forrás: www.media.stellantis.com
17. Alfa Romeo 166 SW ~1999
1998-ban kezdték meg az Alfa Romeo 166 szedán gyártását, mely Wolfgang Egger vezetésével született. Sajnos a 2000-es évek már nem kedveztek a hagyományos autógyártók zászlóshajóinak és csak mérésékelt volt az érdeklődés az ilyen típusok iránt.
Az Alfa Romeo a 166-al hagyta el végleg ezt a szegmenst 2007-ben. Biztosan gondolkoztak kombi kivitelben, mert kisebb méretarányos makettig eljutottak.
Alfa Romeo 166 SW – Forrás: www.autopareri.com/forums/
18. Alfa Romeo 159 Sportwagon - 2006
2006 márciusi Genfi autószalonon mutatkozott be az Alfa Romeo 159-es kombi verziója, a Sportwagon. Giorgetto Giugaro (Italdesign) és Alfa Romeo C.S. közösen álmodták meg a formáját. GM-Fiat Spa által közösen fejlesztett platformra épült. A szerény érdeklődés miatt csak 2011-ig maradt gyártásban. A kombi formai megoldásában a sportosabb vonalvezetésénél maradtak. Az elérhető képek alapján több fajta verzión is gondolkoztak.
111 203 darabot gyártottak összesen a kombi verzióból, ami közel 45%-os arányt jelentett a hagyományos verzióval szemben.
Az Alfa Romeo Giulia, mint a 159 utódja csak 2016-ban érkezett, de már nem kapott kombi kivitelt. Az Alfa Romeo 159 Sportwagon jelenleg az Alfa Romeo utolsó kombi verziója.
Az Alfa Romeo 159 SportWagon verziói – Forrás: www.autopareri.com/forums/
Alfa Romeo 159 SportWagon. – Forrás: en.wheelsage.org
A cikk forrásai:
https://ruoteclassiche.quattroruote.it/alfa-romeo-giardinette-mai-viste/
https://www.meisenbacher.nl/vertaal.html
https://www.carrozzieri-italiani.com