Már többen is kérdezték, hogy lehet utólag cserélni (beszerelni) behajlós tükröket.
Én pár éve kicseréltem. Igaz nekem a fő célom az elektromos memóriás ülések beszerelése volt, de ha már memóriás az ülés akkor be lehet rakni a memóriás tükröket is. A memóriás tükrök, pedig mind egyben behajlók is. De a behajlós tükrök nem mind memóriásak!
Tehát még egyszer összefoglalva, három féle tükör létezik: (úgy tudom mindegyik fűthető)
1. Sima elektromosan állítható, de ez nem behajlós. (alapból minimum ez van mindegyik 159-ben)
2. Elektromosan állítható és behajlós tükrök.
3. Elektromosan állítható, behajlós ÉS memóriás tükrök. (ehhez kötelező a memóriás vezető oldali ülés, mert az ülés vezérli a memóriás tükröket, ez állítja be a pozíciókat.)
És még mielőtt valaki rákérdezne :) A memóriás tükrök memória funkciói nem fognak menni az ülések nélkül. Természetesen az elektromos beállítás és behajlás ezekkel a tükrökkel is fognak menni memóriás ülések nélkül is.
Kábelezéshez szerintem nem kell semmi extra, ha HIGH setup-os a kocsi. Nekem a memóriás ülésekhez is minden kábel benne volt, csak be kellett kötni.
Az EPER-ben itt lehet megnézni, hogy milyen autótok van:
KÉP1
Az alvázszám beírása után egy ilyen ablak jön föl és itt látható:
KÉP2
Akinek nem HIGH-os az autó, arról nem tudok mit mondani, meg kell nézni, hogy minden kábel és csatlakozó megvan-e. De szerintem a tükrökhöz minden kábel ugyan az, csak a memóriás ülés beszereléshez kellhet másik kábelezés.
Ezeket kell beszerezni (bontóban vagy új is lehet, csak az más árkategória)
1. Bal ajtóban lévő kapcsoló konzol kicserélése olyanra, amin van behajlás kapcsoló. (KÉP3 C. gomb) Kis fehér tükör jel van rajta (KÉP4) Ha sima fekete, akkor nincs a gomb alatt kapcsoló.
2. 2db behajlós tükör (lehet memóriás is az nem gond). A színe mindegy, mert át lehet rakni a jelenlegi tükrökön lévő festett borítást. Amúgy a tükröket nem kell szétszedni, elég csak a kábelt behúzni az ajtóban lévő ECU –hoz.
3. 2db Ajtóban lévő ECU (Electonic Control Unit) KÉP5 Ez egy kis fekete doboz, ami olyan mint egy kis computer, és ennek kell ismerni a behajlós tükröket (értelem szerűen a memóriás tükrökhöz másik ECU tartozik, de az is be tudja hajtani a tükröket)
Az ECU típusa fontos. Azt ajánlom mindenki úgy vegyen bontóban behajlós tükröt, hogy a hozzá tartozó ECU-t is vegye meg, ha megvan. Ha nincs akkor jó sokat lehet keresgélni bontókban.
A típuskódok pontos kiválasztásában tud segíteni az EPER. Íme itt találjátok meg a tükröket:
Alfa Romeo » 159 » X3 ALFA 159 (2005-2008) » 707 OUTER ACCESSORIES » 70740 REARVIEW MIRRORS » 70740/00 REARVIEW MIRRORS
Ezek után egy ilyen képet kaptok:
KÉP6
Itt a tükröket tudjátok megkeresni, hogy melyik mit tud. (a Compatibility oszlopban lévő kódok)
A 341 kódu kell a behajáshoz:
341 - ELECTRIC FOLDING DOOR MIRRORS
Az 58J kell a memória funkcióhoz.
58J - ELECTRICALLY FOLDING OUTSIDE REARVIEW MIRRORS W/ MEMORY
A következő helyen találjátok meg az ECU-kat.
Alfa Romeo » 159 » X3 ALFA 159 (2005-2008) » 555 APPARATUS AND ELECTRIC CONTROLS » 55502 INTERCONNECTION AND REMOTE CONTROL SWITCH » 55502/00 INTERCONNECTION AND REMOTE CONTROL SWITCH
Alfa Romeo » 159 » X9 ALFA 159 (2008-2010) » 555 APPARATUS AND ELECTRIC CONTROLS » 55502 INTERCONNECTION AND REMOTE CONTROL SWITCH » 55502/00 INTERCONNECTION AND REMOTE CONTROL SWITCH
Alfa Romeo » 159 » X8 159 MY11 (2010-2011) » 555 APPARATUS AND ELECTRIC CONTROLS » 55502 INTERCONNECTION AND REMOTE CONTROL SWITCH » 55502-040 REMOTE CONTROL DOOR LOCK
KÉP7
Itt is ugyan azokat a Compatibility kódokat kell keresni mint a tükröknél.
Tehát a 341 vagy az 58J kódú ECU tudja behajtani a tükröket. Ha valakinek a memóriás ülés is kell, akkor az 58J a megfelelő választás. Viszont arra ügyelni kell, hogy a többi kód is meglegyen. (pld. ha van riasztó az autóban = ALARM, akkor a 213-as kód is meglegyen)
Amelyik kód mellett ! jel van azt a funkciót nem tudja az ECU. pld: !341 azt jelenti, hogy nem tudja vezérelni a behajlós tükröket. Vagy pld !213 azt jelenti, hogy nem tudja kezelni a riasztó rendszert az ajtó ECU , tehát ilyenkor nem riaszt, ha kinyitják az ajtót.
Azaz minden létező funkciót tudni kell az ECU-nak, amit jelenleg is tud az autó.
Tehát pld. a 341 kódú sima behajlós (nem memóriás) tükrökhöz a következő ECU kell a Jobb ajtóba (SN)
50510084, 50510086
A bal ajtóba (DS) pedig:
60684087, 60693263
Remélem a fent leírtak alapján mindenki megtalálja a megfelelő ECU-t és tükröt.
Lassan 1 éve csikorgott a bal alsó lengőkarban lévő tartó gömbfej. Az oka egyszerű, kiszakadt a gumiharang. 1. kép (amúgy a másik oldal azóta is hibátlan)
Úgy gondoltam, hogy elég drága egy új (min.60-70eFt.) ezért kipróbálok egy felújítást. Elég jókat hallottam erről a cégről, Lenkey szilent felújítás. És itt az Amorén is volt aki itt csináltatta. Felhívtam őket, azt mondta a főnök, hogy jobb anyagból csinálják meg a felújítást, mint a gyári. Szerinte a gyári anyagok mostanában elég gyenge minőségűek (gumik, betétek)
25 ezerből megvolt a felújítás (mindegyik szilent + tartó gömbfej) és a munkadíj is volt 5eFt. Tehát 30-ból megvolt a csere. És persze ilyenkor a futómű beállítás is kötelező!!
Az eredmény a 2.- 3. képeken látható. Mint látható a nagy szilent teli gumiból van. Hogy azonos legyen a rugózása mint a gyári "lukacsos", ezért puhább az anyaga. Elvileg sosem fog szétmenni !! Legalábbis ezt mondták :)
Ismét eltelt 2 év, itt az ideje fékolajat cserélni. De most új technikát használtam! NAGY-NAGY köszönet Shadin159 cartársnak! Most sikerült 99% lecserélni a fékolajat mindenhol, még az ABS-ben is. Szerencsére nekem elég tiszta olaj jött ki mindenhol, de így már biztos, hogy olaj csere volt és nem csak hígítás :) Asszony pajtás kb 3. próba után sikeresen nyomkodta a fékpedált és a MES F10-es gombját. Csak egy kis ütemérzék kell hozzá és simán megy Shadin159 leírása alapján. (nem hiába a több éves Salsa múlt)
Kb. 30eKm után így néznek ki az EBC tárcsák és betétek. Én szinte alig látok betét kopást, pedig több mint 50% Budapesten megyek. Szerintem 50eKm simán kibírnak az EBC Yellow Stuff betétek. De ezt majd meglátjuk jövő nyáron.
Megjártuk Toszkánát
kb. 2500km. Tankolt átlag 7,5l Ebben benne van pálya (140-150),városi dugózás nagyvárosokban, kisvárosi parkolgatás, sokszor klímával dög melegben is. Szóval minden.
Érintett városok (nem az utazási sorrendben) Padova-Ferrara-Bologna-Firenze-Pisa-Livorno-Siena.
Olasz autópálya sokkal jobban tapad. Szó szerint „morog” rajta a gumi. Ahogy átértünk Szlovéniából Olaszba, azt hittem valamelyik csapágy beszart. Szakadó esőben pedig egyszerűen nincs rajta víztócsa.
Olaszok sokkal kulturáltabban vezetnek. Nem szuttyognak belső sávban 100-al. És egész úton csak egy BMW akart letolni (pedig én is 140-150-el mentem) és az is valami Lengyel vagy Román volt. Amúgy az Olaszok nem száguldoznak 160-180-al. A nagy többség 130-140-el megy. És szinte mindenki félreállt amikor megjelentem (még a VW,BMW,Merci is!) Nem kellett villogni sem. Ha látták, hogy gyorsabb vagyok akkor rögtön kimentek. (itthon mindig próbálkoznak lehagyni)
1.kép: Kaja
2. kép: Ezt is megkóstoltuk.
3-4-5.kép: Pisa
6. kép: Itt csak fényképezkedni álltunk meg. (szerencsére:)
7. kép: Megnéztük a tengert is.
8. kép: Kisváros
9-10. kép: Olasz szervek.
11. kép: Olasz tesó.
12. kép: kistesók (elül-hátul)
Eljött az ideje az olajcserének. Eddig 5W30 SELÉNIA WR PURE ENERGY használtam. De mivel mindenhol az 5W40-et javasolják a 2.4 motorhoz ezért most 5W40 SELÉNIA WR DIESEL raktam bele. (Amúgy 23eKm alatt kb. fél litert raktam bele az 5W30-ból pluszba.)
Mivel más típusú olaj került most bele ezért átmostam Protec motorbeltér tisztítóval
Biztosra akartam menni, hogy a motortisztító eltűnjön a rendszerből, ezért azt találtam ki, hogy az olajhűtőhöz menő csöveket is leszedem miután leengedtem az olajat. Két darab 10-es csavar és kész is. (lásd kép)
Ez nagyon jó ötlet volt részemről !! Pont 1 liter olaj folyt ki a két cső leszedése után. Tehát a normál olajcserénél ezért nem megy bele senkinek a 6,4 Liter gyári mennyiség.
Így nekem egész pontosan 5,9 liter ment bele a MAX szintig töltve. Ez már jól közelít a gyári 6,4 litert :)
Felkerültek a téli gumik. Pirelli Sotto Zero Series 2 215/55R17 98H Igaz nem gyári váltóméret, de 1mm eltéréssel megegyezik az átmérője a nyári 235/45R18 -al. Tehát a km óra sem fog csalni, mint ahogy a 225 ös gumiknál csalt. (12mm különbség volt átmérőben)
Mivel a hátsó emblémám nagyon elkopott ezért újat vettem. A kapcsolható nem sokkal drágább mint a sima ezért úgy döntöttem hogy kapcsolható legyen, ha pedig kapcsolható akkor be is kell kötni :):) (az enyém gyárilag nem az)
Az első mennyezeti csomagtartó nyitó gombra kell bekötni. A panel kiszedése kb. 10mp.
Ide kell beforrasztani: 1-2 kép.
Kábel behúzó drót befűzése hátul – középen - elől: 3-4-5 kép
A kapcsoló kábel: 6 kép.
Körbetekertem, hogy ne zörögjön a fejem fölött :) 7. kép.
A behúzott kábel elöl - középen – hátul és az ajtóban: 8-9-10-11 kép.
Az emblémát nem fényképeztem le, mivel azt amúgy is mindenki jól ismeri :)
Ezt is kicseréltem egy aktív szenesre. A típusa: AIRCAB K1005 Elvileg ez a jó bele, de 1cm le kellett vágni belőle, mert a szűrő tartó csak 200mm hosszú. (Nem is értem hogy lehet ez??) De így már simán belefért. Az összes többi szűrő is 215mm bármelyiket néztem a neten.
Elvileg a BMC szűrőt 15-25eKm után kell kimosni. Mivel már 20e elmúlt ezért nekiláttam kiszedni. De az eredmény az, hogy simán lehet vele 25eKm menni. Jelenleg alig 1/3 felülete volt koszos, a többi szinte gyári piros színben virított. Persze kimostam, ha már kiszedtem, de legközelebb simán megvárom a 25eKm-t. Én döntően városban és pályán megyek, lehet aki sokat jár szántóföldön annak érdemesebb sűrűbben is mosni :):)
Pityukománál kipróbáltuk, hogy mennyire fér el egy hagyományos hólánc a 17” felniken. Elvileg a gépkönyv ezt írja: "7,5Jx17 könnyűfém felninél a gumiabroncsokra hagyományos hólánc nem szerelhető. Kizárólag pók típusú hólánc használható."
Azt hiszem a képek jól bizonyítják, hogy az ALPIN 9MM 110-es hólánc simán elfér minden probléma nélkül.