Blog >> belsőtér

Ez volt 2019!

Akkor immár harmadszor, az idén is megtenném az éves összegzést....Vegyes az összkép, posztolás most sem nagyon volt - szerelés viszont igen! Ebből is volt "nemszeretem" típusú váratlan meló és nem is teljesült minden idénre tervezett projekt - viszont úgy néz ki pontot tettem egy 5 éve húzódó kálvária végére - és ez egymagában is elvinné az évet! ;-)

KASZNI:
Most 5 éve annak is, hogy szabadon rójuk az utakat - emiatt tavaszra mindenképpen tervezek egy alaposabb kaszni-átnézést, nem is annyira a durván javított bal hátsó fertály (ott amennyire megállapítható szépen működnek a dolgok) hanem annak jobbos párja miatt - ott ugyanis csak az átrohadt részeket foldoztuk be anno, ahol pedig akkor jónak tűnt ott egyre jobban jön elő pontszerűen a barnulás...Csavarhúzóteszten egyik ragya sem bukik el - viszont a másik oldalra visszaemlékezve biztosan tudom hogy ezeknél 2-3-4 rétegben találkoznak a lemezek, nem olyan mint egy küszöb ahol van külső meg belső oldal amiket kezelve távoltartható a nedvesség és/vagy lekezelhető... Asszem el kell kezdeni jó építész módjára felmérni a hibákat majd a felújítási fotókból megtervezni a jól irányzott, a leghatékonyabb és a legkisebb bontással járó kezelési módot. MIndezt ha lehet hegesztés nélkül és/vagy nem csak tüneti kezelésként - nem szeretnék az autón többé klasszikus lakatolást, elég volt 2010 és 2013 között...

FUTÓ-FÉK-HAJTÁS:
Ahogy utaltam rá, illetve amiért kivételesen egy posztot is írtam erről Szilveszterkor: az év szerelése díj nyertese - stílszerűen "toronymagasan" :-) - az elsőfutó-projekt lett, mivel egy ötéves kínlódást lezárva állt össze újként ez a fontos része a verdának.( röviden: a donor tornyait szinterezéssel és gátlófelújíttatással újjávarázsolva, a már harmadszor szétváló lengőkarszilentet műanyagházas gyárival (dízelé - emiatt kis okossággal is...) pótolva és megfelelően szerelve állt össze a nyerő konfig, mindössze a toronyszilentekből kellett plusz egy/oldal :-)

Alant olvasható okból tavaly megúsztam a télikerék dolgot, így a régóta tervezett előrelépés (összvissz 2 db 13" acélfelni jó mintájú, de öreg gumikkal cseréje egy 14" gyári alu szettre) sem történt meg az előző télen. (Előtte ősszel tettem egy kétségbeesett kísérletet beszerzésre de a még aktuálisnak gondolt hirdetés-emlékekről kiderült hogy 8-10 évesek :-p) Persze tavasztól-őszig sz..rtam reagálni a felbukkanó ajánlatokra , így megint eljött az ősz...Újra kapkodva keresés - végül B terv lett: donor 14-es dísztárcsás acélkerekekből kettő újszerűvel felgumizva! (Megfogadtam hogy ennek ellenére - annál is inkább mert ezt a 2 gumit csak át kell tenni - nem adom fel a keresést, már több hirdetés is le lett csekkolva - de leginkább a 4-500 km-es távok miatt még nem lett biznisz.)

Ha már felnik: érthető módon a rengeteg melónak és a kilómétereknek köszönhetően ennyivel a feltámasztás után már kezdek némi aggódást érezni a verda, de főleg a RONALok miatt... El is kezdtem ún."kerékőr" után kajtatni- persze csak ide-oda irányítgatódtam és senki nem talált semmit - így T.Lacihoz fordultam. Mije volt neki? - egy gyári szett, kicsit újabb gyártás (1996>155/164) 3 mm-rel hosszabb csavarokkal, el is hoztam próbagaranciával! Hátul kezdtem - AKADÁLY! :-( Elöl jó - húú, hát legfeljebb kettőt lerövidítek - bár nem akartam ilyet az agyban lévő menet védelme miatt, mivel van rá esély hogy csak flexeZni lehet...A próba közben észrevettem hogy lötyög a JH kerékcsapágy - be kell úgyis állítani, le a dobot: a látvány ugyanaz ami sajnos már többször is fogadott, a kézifék önállítója kiugrott a fékpofa fészkéből épp' az osztókörbe lógva -így a kicsit hosszabb csavar pont beleért:-( Sajnos a 26XX oldalas manual erről az árva alkatrészről semmit nem ír, eleve ezért vettem újakat a Nagy Felújításkor jelölés nélkül szétszedettek helyett - erre a komplett cucc berakására is rögtön két ellentétes megoldást találtam a neten! Ez így nem OK, helyretéve simán elforog a kerékőrösi csavar - viszont már többször teljesen észrevétlenül kimászott és elég ijesztő lehetőség hogy a hosszabb csavarral egyszer menet közben befékeződik a kerék :-O (esetleg mivel az egész jelenség a hátsóhíd-felújítás óta van és mind az eredeti, mind cserélt utánállítóval előjött, még bízok abban hogy egy odafigyelve kiválasztott új fékpofa beszerelése megoldhatja a problémát.)

A nyári gumi és a nyüzsgő kupplungszerkezet miatt ritka és csak városban való téli szaladgálások egyikén január legvégén elkezdett reccsenni a váltó, különösen egyesben és hátra... :-O Rögtön levettem hogy akkor kupplungszerelés következik, leállítottam és elkezdtem filózni meg tudom-e a garázsban csinálni? Végül belefogtam, szépen meló mellett minden le-és kikerült majd március idusán levettem a váltót és a kocsi alól is sikerült kilogisztikázni. Visszavontam a vádaskodásom, ez az a Sachs-cucc amit 2005-ben adtam a szerelőnek - viszont 110-120e után a kinyomócsapágy elülső burkolata (+pár golyó) hiányzik, a szerkezet harmadában a lamellák vége letörve - nincs mese, cserélni kell a teljes készletet....Váltó alja érdekesen olajos - miközben sehonnan nem szivárog, illetve a tolatólámpa-kapcsoló egyik érintkezője lejött a kocsi alóli kiszenvedésben
A statisztika (a gyári 15 év és 170e körül semmi hibát nem mutatott, ellenben ez a Sachs 13 év és 110-120e után itt tart) alapján a VALEO mellett döntöttem! Maga az effektív kupplungcsere nevetségesen egyszerű, igazából a lényeg a váltó és a motor szétválasztásával feltáruló csatlakozó részek és maga a váltó ellenőrízhetősége volt! Minden le lett nyalva, csak a váltó 2 hetet állt egy házilagos fürösztőkádban :-) és fényesre lett síkálva - érdekes módon olajat sehol nem engedett csak a valamikor (kupplungmunkahenger?:-) odakerült dzsuva melegedett-csöpögött végtelen ciklusban :-S Cserélve lett a lámpakapcsoló - és a szerelés közben megsérült rotor, illetve forrásponti jeladó-saru. Húsvétra lett kész - de a szerelés alatt rejtélyes módon elment a trafóra menő központi 12V (valszeg a riasztó mókázott!?) majd egy idétlen reverzív szükségmegoldással járva egyszer csak mindenféle relé-és vezetékcserével felvezetett manifesztáción visszatért és azóta is ott van! :-)

A kupplungcsere okán az autó alatt fetrengve vettem észre hogy a nem túl régi és kívülről hibátlannak tűnő első gumik belső éle fémszövetig lekopva!!! Rögtön összeállt a terv: gumicsere alap és esetleg nem lenne célszerű most beépíteni a már megvett állítható nyomtávrudakat - és persze azokat jól be is állíttatni? Dehogynem, sőt: a régik kiszerelése a kupplung-projektet megkönnyítette, az újakhoz pedig csak 1-1 perselyt kellett esztergáltatni. Futómű-projekt után (...és az olasz út előtt) futóművesnél állíttatás - egyedül a kormányközepet nem bírták helyretenni, pedig anno nem volt baj vele...

A balos féltengely belső fémbilincse (vö.: Utolsó Mohikán) is lejött, gyorskötözővel megoldva. A gumicserénél hívták fel a figyelmemet ugyanitt a féltengely hornyából valahogy kipattant külső harang szakadására is :-( - a futóműszerelés során ezt is megcsináltam!

Az első nagyfékek ügye viszont nem haladt semmit - részben azért is, mert egy cartárs nyár végén felajánlotta az annakidején felújitott-de fel nem szerelt és elfekvő - nyergeit , amit én el is kértem, de félbeszakadt a kommunikáció :-(

MOTOR:
végül is végignyomta az évet, közben többek között elvitt Toscanaba és vissza...Az utódmegoldás őrült lassan halad, ezért azon kaptam magam, hogy elkezdtem - úgymond - tekintettel lenni rá, ennek keretében a munka ünnepét egy vezérműszíj-cserével ünnepeltem! Még előtte a kupplungprojekt kapcsán (a motor hátsó felének átvizsgálása és letakarítása mellett) kiderítettem hogy valami barom a kopott AC-lökő-rúdhoz hozzáslankította a bakelitelemet és így hiába van új rudam az nem használható, ráadásul így eltünt a külső oldali "O"-gyűrű - amit pasztázott papírtömítéssel kellett pótolni! (a mostani szlovén pumpához egyébként ez a jobb megoldás, de ha 1X a BCC kerülne fel, ahhoz-addigra már illene gyári bakelitet szerezni! Nyáron utazás előtt cseréltem fagyállót (2018-ban is cseréltem, csak elcsesztem a mennyiséget- így tök híg lett és hazafelé az utolsó fizetőkapunál Szerbiában kigyulladt a piros lámpa!!! ) persze mire hozzáláttam lehűlt a kör, lezárta a hűtőt, úgyhogy végül a kész keverék alig sikerült sűrűbbre az előzőnél :-( Ősszel a kereszttartó jobbos csavarülékében olaj jelent meg - bejátszott arrafelé egy valszeg még gyári vezműtengelyszimmering-csere, a bal oldali már a Nagy Felújításkor megtörtént. A jobbos kitámasztót kicseréltem a donoréra - korban azonosak, futásban viszont feleannyit (se) kapott...
Megkezdődött a karbik - fontossága és összetettsége miatt mégis csak "autó az autóban" - tudományos tanulmányozása, elsősorban az utódmegoldásra fókuszálva - de nyilván egyfajta mozgó laborként tekintettem a beszereltekre, így azokon is történtek beavatkozások...helyesebben egy nagy gatyábarázás, méghozzá a tavaly kihagyott, előtte meg sorozatban 4 éven át abszolvált egri wellness-Karácsony előt: új szívatóbowden, egyik oldali magas úszószint beállítása, hengerek utánállítása gyertyakép alapján, indítórendszer átvizsgálás - mégis a biztató kezdés ( induláskor normális alapjárat/megindulás füstölés nélkül) után Egerben az éjszakáról-éjszakára csökkenő hőmérséklet szépen előhozta azt a botrányosan szar hidegidíthatóságot amiről eredetileg még egy tavaszi ügy kapcsán "Rémálom a Lidérc utcában :-) címmel lett volna poszt.... Az egy hétvége volt naponta mászkálással és a mélypontot szombat reggelre értük el - majd miután nagy nehezen beindult már nem bízhattam a véletlenre hogy hazajutunk-e, ezért egy elég primitív , de hatásos módszert alkalmaztam...Egerben meg sem mozdultam vele, de a végén ott is ez történt: az újra feltöltött akksival (hiába nincs zárt garázsuk, ebben nagyon jó fej a szálloda ;-) utolsó előtti nap legmelegebb szakában beindítva és indulásig jól elosztva 5-6 óránként beindítás/bemelegítés volt a receptje a sikernek...ami erősen relatív, mert mondjuk egy ilyen egyhelyben pihenésbe ez a macera simán belefért de azért normálisnak biztosan nem nevezném a helyzetet... (A paradoxon, hogy a késő ősztől-kora tavaszig időszakban kizárólag pihenéskor kell ezzel szenvedjek, ha meló van reggel megyek-este jövök :-)
Mindegy, a téli be-nem-indulás valszeg valami szívósori szitun (is) kap gellert, remélem ez később elmarad. Persze a "hátha kevesebb is elég" alapon Egerben elcsavargatott karbik/hasztalan szívatózási kísérletek megtették a hatásukat: kiakadt tűszeleppel és alapjárat nélkül jöttünk haza :-p A tűszelep már a helyén, de a korrekt alapjáratot csak ugatjuk, a hideg és a kevés használat mellett nehéz az érzésre beállítás :-( Miután nem is annyira vészes árban mint gondoltam, egy szinkronizátor lesz beszerezve - a használatát pedig nyilván még ezen a régi konfigon fogom tesztelni és begyakorolni ;-)

BELTÉR-KEZELŐSZERVEK:
Már a kupplungcsere alatt kész lett a "raktérablakkeret és vidéke", azaz a roló"sín" (tépőzár-konzol), a toronykupak és annak L alakú konzolja. Szép sima a festés - viszont a legkisebb karcra is előjön a fehér(!) alapozó, nem győztem javítófilcezni :-( Márpedig azok megesnek, mivel a szétbontott- precízen összeszegecselt fődarabok is borzasztó pontatlanul (vagy vetemedett 30 évesen???) illeszkednek a kasznira, már előttem is valaki emiatt sok félrevezető kamu-lyukat fúrt, sokszor az eredetivel átfedésben :-( Roló ügyben viszont kellemes meglepetés ért: a donorénak néhány alsó, visszaragasztható felhasadást (még úgy van! :-) leszámítva csak a szegély volt a hibája, amit kézzel letéptem, majd...ránéztem a szőnyegek piros szegélyeire és egyből meglett a dizány :-) ! (nem uaz. az anyag, de ugyanúgy rosso és a célra alkalmasabb műbőr a kárpitos bácsi kelléktárából! ;-) Egy speckó (rövidebb) pálca még nincs meg - amúgy tök jó kinézetre és a toszkán úton is már élvezhettük praktikumát.

A kormányburkolat és a kormánykerék összeakadására pb_ adott jó megoldást: anno biztonságiból túl összehúztam az oszlopot a kormányművel - pár mm kifelé és máris tökéletes! (nem úgy a kormánykerék - a beállítás után is féloldalas, amit nem értek - a szétszedés előttig soha nem állt csálén... :-o)
A donorműszerfal még ugyanúgy sehogy nem áll - viszont ezt a régit kiegészítettem a donor "rádióhoz" (valójában digitális médialejátszó és BT kihangosító) szükséges részeivel:
-kesztyűtartóban rögzíthető USB-aljzatos kábel a zenecucc hátsó aljzatára kötve + pendrive
-alsó polcokban a gyári hangszóróhelyre beszabott egyedi tartólemezben a magassugárzók
-kihangosító mikrofon a napelleMzőn, AUX kábel a jobbos polcon - viszont anteRna az nincs :-p
Nem szól rosszul, de vannak furcsa rezonanciák néha - így az első dob és a műszerfal mögötti gyári szigetelések pótlása mellett az ajtók kibélelése és a hangszórók rugalmas alátéttel (?) tögzítése is napirenden van.

Hát ez volt "a Óév", és már el is kezdődött az új! :-)