Mutasd

>> Egyéb2018-12-31

Ez volt 2018!


Ha már megvan a minta, idén is megtenném az éves összegzést....majdnem ugyanazt írtam, mint tavaly, hogy "legalább a posztokkal utólérném magam" de a helyzet kissé más, ugyanis nem azért kevés az idei beszámoló, mert még nem írtam meg őket - hanem mert ezévben ide nem tartozó okokból ennyi kapacitás jutott autóra :-( Úgyhogy most azért (is) írom ezt, hogy mint egyfajta lista alapján jövőre több, illetve ne szépítsük: ha jót akarok, akkor rengeteg szerelésre
kerítsek sort! :-)
(már csak azért is, mert az minimum jelzésértékű, hogy ebben az évben annak a kevés szerelésnek is jó része a nálam különösen nem szeretett, ún. "előre nem tervezett" (ugye a kortárs autósok meg csak ezt ismerik, náluk nincs a miénkhez hasonló öncélú terület-vagy funkció-alapú rendbetétel) típusú volt...)

KASZNI:
-nincs változás :-) A B1 ajtón megjelent őszre egy rejtélyes "pattanás" , amit annak rendje és módja szerint "kinyomtam" és kapott egy igényes Hammerite-os kezelést - kívülről, míg belül (az ablaksín alsó rögzítése miatti korc mögé esik ez a pont, tehát van ott valami
sárfogó zug) üregvédőt fecslendeztem belé...Évközben azért a kisebb-nagyobb beavatkozások közben spontán (a Bulgáriába utazás előtt pedig célirányosan) szemlézgettem a kasznit, előfordul ugyan korábban nem tapasztalt helyeken, szegélyeken minimálrozsda - de a komolyan javított részeken nincs gond szerencsére! Az első ajtók megkapták a gyári új alsó tömítőprofiljukat!

FUTÓ-FÉK-HAJTÁS:
-az első lengőkarok egyre jobban idegesítenek, rengeteget agyaltam rajtuk...Végül az jött le, hogy mivel úgyis ki kell cserélni a szilenteket, most már gyári fémházasat (ilyenben már csak a dízelé van, amit hosszban két egyedi alátéttel/távtartóval kell majd kiegészíteni) teszek be - jóllehet valamiért az utángyártott lengőkarba gyárilag préselt is szétment és ugyan nem őriztem meg az anyaga elemzése végett, de nem valószínű, hogy csak a gyári szilent berakása megold mindent! Valahol a futóban és/vagy szerelési technikámban is gond van, leginkább az hogy egyes részeit az oldalhelyesség és/vagy szerelési technológia figyelmen kívül hagyásával matattam-matattuk az "elmúltnyócévben" :-) A donor futói kompletten kivéve, a jobbos torony már szétszedve - terveim szerint ezek a tornyok pontosan a donorban fellelt (jó eséllyel háborítatlan) konfigurációban mennek be, legfeljebb a "veszélytelen" (toronyszilent , toronycsapágy) elemek lesznek a mostani tornyokból és/vagy újjal pótolva.
-a hátsó futót KÉSZRE JELENTEM miután kapott 2 gyári új 302 mm-es (SW4x4) rugót az "elfekvőből" és a terheléses teszteken is jól vizsgázott!
-a jobbos féltengely kívül újra lett zsírozva, a gumiharang tökéletesen rögzítve - KÉSZ!
-vettem a rugók mellé egy pár gyári féktárcsát - mint kiderült belső hűtésűt...Vince cartárs nagylelkűségéből nyergeim is vannak már hozzá, sajnos eléggé beállt állapotban - azóta már kijöttek a dugattyúk, szerintem annak ellenére hogy a hengerek fala nem makulátlan , ez nem annyira vészes és van esély a tökéletes működésre
-ééés a feketeleves: bár bíztam benne hogy ez a hajtáslánc komolyabb meg-és szétbontás nélkül kihúzza a "varázsütésszerű felújítás"-ig, de sajnos egy Mindenszentek előtti, araszolgatást brutális százalékban tartalmazó pesti hazaút utáni nap a kupplungom elkezdett reszketni és hülye hangokat hallatni....A főhenger utastér felőli harangja alatt szivárgást találtam, így biztos-ami-biztos alapon (egyrészt zárjuk ki a hidraulika-vonalat, ami amúgy összegben és szerelési bonyolultságban is messze alatta marad a mechanikába való beavatkozásnak) cseréltem a hengert és légtelenítettem....Nem lett jobb, sajnos egyértelműen a kupplung-mechanika a ludas :-(

MOTOR:
-hááát...inkább nem részletezném, röviden: örülök ha megéri az utódmegoldás eljövetelét, eszi az olajat és úgy általában minden üzemállapotban van valami furcsa és rendellenes hangja :-( Pluszban a J1 kerékdobhoz menő kitámasztómű nem kapható szilentje is tönkrement , illetve az éves tapasztalat alapján az jött le, hogy a LEGO-elv alapján összerakott és a "miből is van 2/4 egyforma" mottóval fúvókázott motor-karbi egység működni ugyan működik, de tökéletes sosem lesz...
Bár lehet hogy csak elment a kedvem az egésztől, miután a bulgáriai út előtt egy héttel a 13 éves AC-m himbatengelye eltört - ennek következtében a karbiban úszkáló, sok benzint nem zavaró "szlötyi" az utolsó pedálmozdulatokkal beköltözött a karbi legszűkebb járataiba...Jöhetett a nagytakarítás ami után lényegében lehet és kell is újrakalibrálni az egész keverékképzést - minden a műszaki vizsgahatáridő szorításában, pénz-és időhiánnyal fűszerezve inkább nyűg, mint élvezet...Mindegy, túlvagyunk rajta (a vizsgán :-) emiatt egyrészt azóta rezignáltam veszem tudomásul a tökéletlen működést, másrészt úgy érzem kaptam egy esélyt -meg két évet - arra, hogy végre egy tudományos alapon, összehangoltan belőtt motor-karbi-konfigurációval rukkoljak elő :-)

BELTÉR-KEZELŐSZERVEK:
-a kormányon rajta maradt a burkolat - ez egyfelől szép és kultúrált , viszont hiába a donorból áttett gyári csavar-garnitúra , ugyanúgy nem emelhető a legalsó pozíciótól sokkal magasabbra akadozás nélkül...Szerintem a kormánymű visszarakáskor ment el valami pár milliméterrel - nem kívánok vele mélyebben foglalkozni, le lesz szedve az egyébként a kormánytól pont nem látható peremből annyi, amennyi kell és kész! :-p Megérkeztek az újmódi, szétszedés nélkül állítható nyomtávrúdjaim - ezzel már talán a kormányközép is végre-valahára beállítható lesz.
-a donor műszerfala kiszerelve. Elsőre - bár a 14 éve garázsban álló sajáthoz képest fakultabb - jó alanynak tűnt, de sajnos a tökéletességre törekvés a felújításnál itt kontraproduktív is lehet - jelesül arról van szó, hogy a szegecsek környezetét az ott vélhető repedések miatt mire az emberfia szétszereli , garantáltan sz..arrrá reped akkor is, ha addig egyben volt :-o Mindegy, "folyt.köv." - várja őt a tökéletes kesztyűtartó az USB-aljzattal, a digitális lejátszó, az alsó polcok a magassugárzókkal és persze a digitklíma is egyszer...
-miután rendeltem elfekvőből kerámia-előtétellenállást, első gondolatomban azzal akartam megoldani a szellőzőventi-problémáját...Aztán kicsit olvasgatva két új infó is befutott: 1. a kerámiaelőtét a túláram elleni védelembe "belehal", míg a huzalosban egy bimetáll szolgál ugyanerre így elvileg bármennyiszer túlterhelhető 2. a Maróti-könyv szerinti 20A helyett valójában 30A a gyári biztosíték.... gondoltam mindkét úton elindulok és remélem legalább az egyik bejön, azaz cseréltem a biztit nagyobbra és kicsit oxidmentesítettem a bimetállt.
Elsőre bevállt - aztán egyszercsak (nyilván párás időben :-p) eldobta a biztit...Utána csere és azóta egész jó - leszámítva egy ma tapasztalt jelenséget amit már szinte el is felejtettem: fékezéskor (!) a venti csapágya felhangosodva csiripel - komolyan imádom ezt az autót! :-)
-mindkét első ülés állítómechanizmusa rendbetéve,a J1 már combtámaszban is végleges - ez az ülés a kevesebb használat miatt más kezelést nem igényel...Az enyém, a B1 eleget bizonyított a megerősített feszítőlappal ahhoz, hogy véglegesítsem - viszont az intenzív és a huzaton is meglátszó igénybevétel nyomait a klíma beüzemeléséig nincs értelme kezelésbe venni... Hátsó ülés KOMPLETTEN KÉSZ AZ ÖVEKKEL EGYÜTT!
-a csomagtér ablakkeretei (melyek egyúttal a roló sínjei is) a donorból kiszerelve, szegecselések szétműtve és elvileg éppen festés alatt (sajnos rémesen karcosak a rolóból ki-kiálló fémmerevítők okozta sérülésektől) állnak, minden pillanatban megérkezhet az orrbavágó végösszeg :-p Innen már csak a csavaros összeszerelés és egy, a gyáritól tartósabb roló megalkotása van hátra a tökéletességig! :-)

Hát ez volt "a Óév", most már jöjjön az új! :-)

 
>> Szerviz2018-11-02

Hátsórugóim rövid története: amikor kivettem a farfutót a "Nagy Felújítás" elején, a rugó megegyezett a "Sligthly Technical Alfa33 Page" táblázatában az elsőkerekes SW-kre
megadott 7 menetes 313 mm-essel. Azért nem "rugók"-at írtam mert a jobbosból le volt törve majd' egy menetnyi :-(

Ezt a rugót nem lehetett már újban kapni, akkoriban már a Berlina 33-asok is kezdtek elfogyni donorként , SW-ről pláne nem is álmodhattam -illetve utóbbiból lett volna TDI75-nek egy megtört példánya, az viszont 4x4 amit valamiért 10-11 mm-rel rövidebb rugókkal gyártottak.(Elvileg a Berlina 33 TDi is a 313-ast használja - nem mintha az olyan gyakori lett volna már akkoriban is, főleg bontottban...)

Lacinál egy 323-as ( ez a SW TDi rugója, illetve mintha a '90 előtti modellekben is használták volna...) volt elfekvőben - én viszont úgy voltam, hogy ha már nincs eredeti méretű, akkor inkább "sportosítsunk"! Így a far túlemelése helyett pont valami kisebb, de akkori tévképzetem szerint erősebb (vagyis azonos teherre a többitől kisebbet, így
végül terhelve azonos méretűre "zsugorodó") rugóra gyúrtam - sikerült is beszereznem egy pár 290 mm-est, amit rendbetettem és beszereltem
(itt viszont tényleg kicsit pongyola az angol táblázat, szerinte ez a legrövidebb rugó az 1,7 16V "lóhere" :-) változaté - nekem az a P4 , de ahhoz, valamint az elsőkerekes és kapcsolható 4x4-es 16V-hez is 302-est ír ugyanez a forrás - mindegy, Pb- majd elolvassa és jól meXakérti! :-))))

Rövid sommázat: baromira nem vált be, az egész autófelújítás látens mozgatórugójának (vö.:"egyszer csak összerakom és elmegyek vele a Világ végére :-) mondható hosszabb utazások során pár 10 kilónyi csomaggal, hátul kb. 80 kilónyi személlyel 100-110-es tempóval a magyar és más hasonlóan igénytelen (Szerbia, Bulgária) autópályán szinte minden nagyobb "huplin" (jellemzően a hidak végén ahol a csatlakozó talajon fekvő útpálya mindig alacsonyabbra van kijárva) de még az igényesebb külföldi pályákon (Horvátország, Olaszország) is nem egyszer a kerék beleért a kerékjárat peremébe :-(Ugyanez "jóféle" miskolci utakon két megtermett felnőttel hátul már a megengedett városi sebesség alatt is bekövetkezett - rettegéssel vártam minden ilyen "bérkocsis" felkérést :-(

Utóbbi elvileg elkerülhető - de ezért ne utazzunk? Be is indult a közelmúltban az
agyalás: bár konkrét autókban beazonosított rugók tényleg azonosak a táblázatban lévőkkel - viszont a modellváltozatok alapján meg teljesen logikátlan melyikbe miért került bele az, ami belekerült :-)
Ekkor már megvolt a donor amiben pont a kocsiban lévő legrövidebb és a belevaló gyári közötti 302 mm-es van. Miért is? Annak a csomagtere kb. a fele az enyémnek - ugyanakkor pár 10 kilónyi plusz súly lehet az összkerék. Egy átlagos utazási csomag fajsúlyával számolva a mi fél csomagtartónk tömege se több ennél - akkor meg érdemes lenne kipróbálni!

Mivel logisztikailag nem egyszerű a dolog (a donor már elöl bakon áll > a hátulját max. ideiglenesen lehetne csak megemelni > emiatt valami kellene a kiszedett rugók helyére> praktikusan az ami az enyémben van > ehhez "szinkronszerelés" kell > basszus!: nincs is ennyi bakom! :-p)

Megmentésemre érkezett a második negyedéves elfekvő készlet listája: ugyanez a rugó ötezerért / db! Kicsit vaciláltam de végül megrendeltem és jó döntésnek éreztem már akkor, ugyanis a donorból kiszedésnek az előbbiek mellett további hátrányai is lehetnek, konkrétan
-anno az enyémen a gátlókat cseréltem utólag, nem volt egyszerű - azt meg hogy fordított helyzetben a rugókiszedés mennyire macera sejtésem sincs
-a gátlócserénél a problémát a bal oldalon a gumi fékcső okozta (nem engedi le eléggé a hidat) - lövésem sincs a kardán hogy kavar még bele ebbe
-azt a rugó biztosan felújításra szorul

Megérkezett, kifizettem - az ünnepi hosszú hétvégén neki is láttam, miután a gyárilag rajta lévő, külön nem kapható és autós oldalakról még csak kikeresni is lehetetlen (a nevét sem tudom :-) fém-fém közötti elválasztó bevonatot textiles ragasztószalagból oldottam meg.

A tényleges műtét meglepően gyorsan ment,a bakolás több idő mint maga a rugócsere, a kerekekét nem számítva 2 csavarkötést kell oldalanként oldani és újrahúzni. (Bepróbálkoztam az egycsavaros verzióval is - de úgy nem lehet, a hídon hagyott gátlótartó villa száraitól nem jön ki a rugó :-s)
A nagy nyugiban még azt is észerevettem és korrigáltam, hogy a bal oldalon korábban (nyilván a gátlócserénél) a két, méretében egyező de más- más kialakítású (egyik önzáró, a másik alátétszerűen talpas) anya össze lett cserélve...

Pár nap múlva spontán "jelmezes főpróba": rövid távra 4 gimnazista kiskamasz a hátsó ülésen városban ,ez kb. 200 kiló súly - direkt nem kíméltem - ééééés semmi felütés!!!
Két napja Pestre mentünk, akkor "csak" 150-160 kg lehetett hátul - viszont tavasszal pont így utaztunk pont ugyanoda és rendesen surrogott a gumi - most viszont az M3-as bevezetőn egyetlen egy, tényleg nagy gödörben (és ugye 80-as tempónál) fordult elő a jelenség,pályán sehol - így összességében a projektet sikeresnek nyilvánítom! :-)

 
>> Szerviz2018-05-22

A háttérkörülményre nem térnék ki, egyszerűen tény, hogy - eléggé el nem ítélhető módon - csak elöl cserélem télire a kereket amióta kész levizsgázott a verda...

A 2017-es összefoglalóban már utaltam a féltengelyvégi gumiharangok tömítetlenségéből eredő zsírkidolgozásra, ezt a bal oldalon egy évvel (azaz két kerékcserével) ezelőtt már sikerült megszüntetni, legutóbb ősszel egyértelműen csak a korábban felhordott és rászáradt kenőzsír volt a nyári felni belsején, friss zsírkiverődés nem volt látható és a korábban tisztába tett kerékagy-környék is makulátlan volt. Nem úgy a jobb oldalon: a felni láthatóan akár még napokkal előtte is kaphatott "az anyagból"....Mivel szokásosan-történelmileg úgy alakult hogy nem volt időm foglalkozni a dologgal, felment a télikerék mindenféle vajákolás nélkül - annak úgy sem árt a zsír jeligével :-p

A télen semmi érdekes nem történt -leszámítva hogy a jobbos külső csukló eleinte csak váltáskor picit "nyekkent" , később már élesen alászedve és megforgatva "kelepelt" - pont ahogy a "jogelődje" olyan 2004-től 2015 végéig...

Az elhúzódó tél miatt egész későn került sor a kerékcserére - cserébe már jó szerelős idő volt, nem kellett kapkodni... Az akcióra egyrészt anyagokkal (BrigÍciÓ :-), egy tubus féltengelyzsír, félszatyornyi gyerekruha törlőrongynak- gyorskötözőből pedig már az első külföldi hosszútávú vezetési gyakorlatra bevásároltam két százas köteget :-) másrészt taktikailag is jól felkészültem , utóbbi azt jelentette hogy - mivel a "veszek egy féltengelycsuklót és kicserélem azt is" bővített verziót idő-és pénzhiány miatt már korábban elvetettem - próbáltam mindenféle eshetőségre gondolni...

Az ÉLET természetesen mindig felülírja a várakozást és rögzönzésre késztet - most is ez történt, mivel a téli felni csontszáraz volt! Nyilván nem megjavult a csukló, csak elfogyott a (kidobálnivaló) zsír - így rögtön új koncepciók születtek. Alapvetően a "hagyom így és anyagilag/időileg a közeljövőben felkészülök a csuklócserére" és az "OK - zsírozzuk be, de mi van ha megint (a nem sikerült harangrögzítés miatt) teleb..ssza a felnit és az agyat (ez esetben újratakarítás - ami néha szarabbul esik egy alkatrészcserénél mentálisan) és/vagy "nem veszi be a zsírt" (azaz újraszétszedés és csuklócsere) megoldások, illetve következmények közt dilemmáztam - végül a "tett halála az okoskodás" elvén nekikezdtem lesz-ami-lesz alapon...
Nagyon kellemes módon a munkaterület "adta magát" és gyakorlatilag egyik lépésből következett a másik - valahogy emígyen:

-a kerékagy és vidéke takarítása nem egyszerű a sok zeg és zug miatt - ellenben Lengés Csilla alsó 4 csavarját megoldva nagyságrendekkel javul a helyzet - nosza meg is cselekedtem
-a régi gyorskötözőt cserélni akartam, azaz úgyis le kellett szednem - akkor már megnéztem mennyire bontható a gumiharang és hozzáférhető alatta a csukló...
- válasz az előzőre: meglepően jól, a harangot a féltengelyre visszatűrve megtakarítható volt a nagykönyv szerint szigorúan zsírmentesen tartandó, de sajnos a 2015-végi félvakon szerelésnél (bekrepált a garázsvilágítás a karácsonyi hajszában - ilyenkor esélytelen szakembert találni még családon belül is...) agyba-főbe kent felületek mindegyike, a csukló külső felülete és a gumi belső pereme is.
-ezután már nyilván nem hagytam ki a zsírzást, az anyag fecskendővel szépen megtapadt a féltengelyen is - pár injektálás után pedig már tökéletesen megvolt a kiszerelt csukló képe és korrigáltam - ti. a zsírt hatásosan a gumiharang alatti fémbuci (ami szintén egy harangszerű, nem tömör felület) alá-mögé, a golyós mechanizmusba kell bedolgozni

Az "összeszerelés" innen nem volt bonyolult, egyedül arra kellett figyelni - megelőzendő a "patkószög miatt csatavesztést" , azaz hogy az egész szerelés egy fontos apróság elrontása miatt értelmét veszítse - hogy az új gyorskötöző jól és erősen fogjon! Erre ügyelve újra összeállt a csontszáraz kerékagy-környék, következhetett a kellemes kulimunka, a felnik belső oldalának zsírtól, a külső résznek a fékportól (ez amúgy hetente lehetne tkp. csinálni :-p) való megtisztítása. Miután felkerültek a szép tiszta nyári kerekek, jöhetett a próbakör... Először magam sem akartam elhinni, de ahogy egyre többet mentem - ráadásul közben kifejezetten erőltetve az éles, majdnem álló helyzetből hirtelen nagy gázzal indított jobbos fordulókat - nagyon úgy tűnt, hogy a csukló "bevette a zsírt" és a közhiedelemmel ellentében ( kb.: néhány szem házipor bejutása miatt kuka lesz az egész) nem ártott neki lényegesen a finoman szólva is tömítetlen használat... ;-)

Szándékosan nem írtam meg azonnal a posztot, vártam pár hetet - de épp' ma néztem meg alaposan (lámpával és aláfetrengve) a kérdéses területet, egyértelműen megszűnt a zsírkidobálás és a csukó is csendes - úgy tűnik nem csak úgy érzem , hanem tényleg megcsináltam ezt az apró de fontos szegmenst :-)

>> Szerviz2018-03-31

Hamarosan!!! :-p

 
>> Szerviz2018-03-30

Miután egyik cartárs a fórumban lényegében kikényszerítette belőlem, nincs más dolgom mint kissé összeszedettebben idemásolni :-)

Ahogy már (talán kicsit beszólós stílusban) kifejtettem, számomra önmagában semmilyen értékkel nem bír valaminek az "eredetisége" vagy a régisége - emiatt már a kezdetektől (pedig akkor a franc se gondolta volna hogy elérjük a kvázi veteránkort) azon agyaltam hogyan legyenek jobb és kényelmesebb üléseim. Nyilván elsősorban a vezetőülés és praktikusan-esztétikusan vele a J1 cseréje volt a legfontosabb - végül oda 2007 környékén sikerült szereznem egy pár gyári RECARO-t. A Nagy Felújítás végén - pont a retkes szerelőruhában való próbálgatások miatt - az eredeti ülésekkel jártam egy darabig, majd pár hónapra rá az akkori ismereteim szerint készre felújított sportüléseket tettem be a helyükre. (az eredetik - bármennyire durván hangzik - a kuka mellé kerültek ki, az ülésfajtától függetlenül egyező sínek nélkül)

A hátsó üléssel alapvetően 3 baj volt:
-a felújítása során sem sikerült azt az idegesítő tulajdonságát megszüntetni, hogy a háttámla közepén lévő, szivacs alatti merevítő lap "huppog", nekidőlve nagy pattanással felveszi a hát formáját - kicsit előrehajolva viszont visszaugrik az eredeti formájába :-(
-amúgy is csak egyben dönthető ez a háttámla
-bár tiszta és makulátlan, az eredeti kárpit színében durván elüt az elsőktől

A helyzet feloldására a lehetőség úgy adódott, hogy Vince cartárs a nagyszüleinél, egy fészerben felfedezett osztva-dönthető, a Recaro-kkal harmonizáló kárpitozású (QV! - kösz pb_ :-) komplett hátsóülést nagyvonalúan nekem adta. Érdemeit semmiben nem kissebbítve jegyezük meg, hogy ő nem véletlenül nem látott benne fantáziát - a fészerben töltött idő alatt sáros, sőt gépolajszerű kosz is került rá, az egyik háttámla egy felső sarkán ki is volt szakadva...

Végül szétszedés után - jóllehet akkori helyzet szerint az autómból max. az ülőlap-szivacs lett volna felhasználható - úgy döntöttem hogy belevágok...Motivációként a háttámlát szegélyező két fix csíkot viszonylag gyorsan felújítottam és be is szereltem - nyilván a java még hátravolt...

Jópárszori mosás és folttisztítás (meg a projekt jópárszori értelmetlennek nyilvánítása :-p) után az ominózus WD-40-szerű anyaggal félig "lekezelt" darab is eljutott oda, hogy bár kiterítve én észrevettem rajta a megmaradt árnyalatnyi eltérést - jó eséllyel felrakva és/vagy külső szemlélődő számára már nem lesz észrevehető... Egy környékbeli rokkantnyugdíjas kárpitost kértem fel a szakadások eltüntetésére, ezek szerencsére egy kivételével nem látható (viszont a ráfeszítés miatt erőhatásnak kitett) helyen voltak, azt az egy nagy szem előtt lévő vágást meg az elsőknél bevált "varrjunk rá egy darabot úgy mintha eredetileg is olyan lett volna" módszerrel tüntette el.

Eredetileg úgy indult a projekt, hogy a fém támlavázakkal és a szivacsokkal is komoly meló lett volna - előzőeket nem vészesen, de határozottan elkapta a rozsda a fészerben, utóbbiakkal több macera nézett ki, mivel a természetes öregedése a szivacsnak a folyamatosan bejutó kosszal felgyorsul - ugyanakkor az öregedett anyagból a kosz már nehezebben távolítható el :-( Végül addig nyúzódott a projekt, hogy közben megvettem "A donort", amiben más szövettel , de ugyanilyen osztott ülés van hátul, ráadásul - a hátsó övek "fickóssága" alapján- kb. szökőévente utazott rajta valaki.
A kárpit alatti dolgok állapota ennek megfelelően lényegében hibátlan volt, összesen olyan, "lédig" anyagok felhasználásával történt beavatkozásra volt szükség, mint
-egy bölcsősanya a korábban vett 10ből a padlólemezbe
-némi mattfekete rally-spray minimális vázhibákra, két spricc WD40 a forgószegecsekre

Ezek után jöhetett a vázak, szivacsok és a kárpitok összeszerelése , majd az effektív üléscsere - ez egyúttal jó alkalom volt arra is, hogy az ülőlapot a helyén tartó gumibetétes talpakat is felújított-kiegészített* hibátlanokra cseréljem...

*érdekes egy cucc...ha valaki újjal és/vagy kiszerelttel találkozik azt hiheti csak be kell a karmokat illeszteni és kész...pedig a kis lyukak nem véletlenül vannak a szélein - ide egy pont beleillő stift megy a karmok közé (azokat szétfeszítendő) a rögzítéshez. Bontózásnál vagy kiszerelésnél észnél kell lenni, mert a stifttel együtt kirántva jó eséllyel egy vagy több karom letörik a háromból. Először a stiftet kell kiszedni - az viszont nem húzható kifelé, csak befelé lehet a kereszttartóba beütni - onnan viszont jó eséllyel már nem szedhető ki (esetleg porszívóval) , nem árt felkészülni a pótlására.

Konklúzió a szokásos
-kárpitosmeló 3000 ft
-bölcsősanya 160 ft
-festék 300 ft.... és folytatódhatna a mindenemű materiális ráfordítások sora...

érzés, hogy kivakartam egy ilyen 25-30 éves sz..rt a g..ciből : megfizethetetlen

külön köszönet:
VinceP4(il Capitano) cartárs - karitatív ülésadomány :-)
keresztfater - stiftesztergályozás

>> Szerviz2018-03-27

Már Szilveszterkor kitaláltam, hogy a 2017-es év elmaradt posztjait egyetlen, az év autóm szempontjából releváns eseményeit lényegében mérlegszerűen elemző írásba sűrítem és akkor idén végre naprakészen posztolhatnék :-p

Szóval nagyjából a 2017 eleji kiinduló állapot - azért az érthetőség miatt kitérnék itt-ott az előzményekre...

KASZNI:
-a 2015 nyári "garambol" nyomai tessék-lássék megszüntetve: bal sárvédő csücske kézzel kikrampácsolva ; új lámpa/index berakva* ; lökös sarokrepedés autentikusan** megvarratva távtartók és hátsó rögzítés nélkül ; maszk epoxyval összeragasztva
-bal C oszlopnál Pininfarina-tábla és raktérablak külső-ablakkeret nincs
-motorháztető-zár valamiért nem rögzít - a csomagtérajtót meg csak többszörre lehet lezárni
-az autóval egyidős, a cég központjából Japánból levélben személyesen nekem küldött és 25 évig őrzött (!!!) PIONEER "1991 Paris-Dakar Tripoli Rally" matricát az őszi vizsgán kérdés és tájékoztatás (!) nélkül leszedték és eldobták - sajnos nem szkenneltem be :-(

FUTÓ-FÉK-HAJTÁS:
-az első lengőkarok már a csere (2015 vége) után 4-500 km-rel "kiszopósodtak" , '16 nyarán a horvát út előtt a jobbost cseréltem de már Miskolcon elkezdte a "kigyövést" :-(
-a féltengelyek felújításánál a külső gumiharangokra a fémbilincsek legjobban meghúzható pozíciója is laza volt - gyorskötözővel oldottam meg, mindkettő diszkréten küldte a zsírt kifelé :-(
-kézifék-önállítók cseréje után a fékhatás jó, de elég' fent fog. Külső csapágyak cseréje hátul megvolt, néha országúton mintha súrlódna ütemesen valami bal hátul.
-a váltórudazat-felújítás alapvetően sikeres volt, de az új leömlő pár fokkal elfordítva (csavarodva) ment vissza, alapjáraton és 1800 környékén összeverődik a váltóval - Horvátországban a "szibbajt" hozta rám amíg rá nem jöttem az okra :-p
-a 290-es P4-hátsórugó sajnos családi utazáskor (amire az autó elvileg elsősorban van...) kicsi, a bal gumi és a sárvédő sokat találkozik :-(

MOTOR:
-olajcsere lényegében folyamatos (0,5 L/1000 km), baloldalról néha (Horvátországban kezdte itthonról 1000 km-re :-) rezonáns hang jön, ez utána hol napokig fennállt - hol hetekre elnémult. Viszont teszi a dolgát, hosszú utakon pályán kifejezetten az elpusztíthatatlanság érzetével kecsegtet ;-)
-az amúgy is 8 éves akksi - lásd majd: "Rémálom a Lidérc utcában" poszt :-) egy 2016 novemberi tokaji hideg-nem-indítást követően teljesen le lett szívva, vettem egy újat legott :-p

BELTÉR-KEZELŐSZERVEK:
-kormány középretéve, de nem pontosan - innen már a nyomtávrudakkal lehet csak finomállítani.A burkolata a horvát út után lekerült - mivel a legfelső kormánypozícióban beleakadt a kormány hátsó gyűrűjébe, kikezdve azt és a az egyik belső ragasztott csavar-ellendarab is újra letört.Pedig kéne burkolni, mert a lefelé induló vezetékek közül a lámpa és az indexkábelek folyamatos gyepálást kapnak a térdemtől ki beszálláskor, már javítani kellett többször :-(
-kilóméteróra 2 évnyi kínlódás után egyszerű WD40-es elárasztással életre lett keltve! - néha álló helyben is megindul és kicsit siet - de alapvetően teszi a dolgát.
-műszerfal horvát út előtti repedés-rögzítései alapvetően tartanak, de a folytatás kétséges: az alsó, "3D-s" csatlakozások (polcok, középkonzol, szélső rögzítés) csak kétes sikerrel és minimum térbeli aluelemekkel tűnik javíthatónak. Márpedig addig se rádió, se klíma , se esetlegesen nem összeakadó kormányburkolat :-(
-a 3X0 széria a PIONEER-nál már a 80-asnál tartott '16 őszén - mindez persze érdekelte a fenét, már a 60-asnál eldöntöttem hogy párezerrel többért hátlapi USB-s és bármilyen színben megvilágítható 560-at veszek - amikor hirtelen megjelent az 580! Gyors ismerkedés: újdonságként a FLAC jól hangzik - de szinte minden eltűnt ami tetszett az elődjében!!! Hajtóvadászat november elején elfekvő 560-ra: a magyar disztribútortól végül bontott dobozú kiállítási példány USB-kábel nélkül 1 év garival.
-ventillátor nem megy (eldobálja a biztit), kívülről a boxot megpiszkálva semmi - ettől többet már csak a klímaprojektnél vagyok hajlandó tenni - párás idő 4 személlyel városban fokozottan mellőzendő!
-ablaktörlő kicsit összevissza intervallumozik, pár ciklus után folyamatosra vált és csak sokára áll vissza - illetve végállás sem jó, mosás-törlés mód (rémlik hogy folyamatos is) utáni kikapcsoláskor megáll a szélvédő közepén
-RECARO-m alatt a ragasztott lap előző évi egri-karácsonyi hazaútkor végigrepedt, párnákkal van kitömve :-p
-a szép egyedi szőnyegek közül az enyémből lemaradt a rögzítőpatent, minden kiszálláskor felrúgtam a középkonzolra :-(
-balos küszöbtakaró nincs, a kéder elöl szakadt. Övem visszatekerése sajnos lassul, J1 egészen megállt :-(
-J1 belső kilincs-behúzóról a belső takaró hiányzik, mivel az enyémen akkorára barmolta késsel valami kretén az ablakfelhúzógomb nyílását hogy a kapcsoló lötyög :-(
-hátul csak a háttámla két oldalszegélye kész a QV-ülésből, a többi az eredeti kékesszürke szövet még
-hátsó övek nem tekernek vissza, gyerekek hülyét kapnak :-p
-váltószoknya nincs, mert az alsó abroncsról a karmok letörtek
-csomagtartóban az ablakkeretek hiányoznak (egyik meg sincs...), rolló szintén

*nem gyári Carello - ez elvileg csak kicsit eltérő megjelenést ad az üvegmintában, nekem viszont képeken tűnt fel hogy mintha ferde lenne vagy ilyesmi...Először a koccanás miatt deformált kaszni hatására gyanakodtam de kiderült: a belső foncsorozott betét el van mozdulva az üveg mögött

**egy pillanatra meglegyintett a színrefújt lökös vészjósló szele - végül Vittorio catrárs remekül megoldotta a fényezetlen lökös hegesztését úgy, hogy bár nyilván ezt észrevétlenül lehetetlen lett volna megoldani - a végeredmény a kocsi sarkain már meglévő "nemesítő háromévtizedes harci sérülésekhez" hasonlít :-)

EZ TÖRTÉNT 2017-BEN...

Essünk túl a negítvumokon! :
-a jobbos, csak foltozott hátsó tornyon/kerékdobban rozsdafoltokat láttam
-nyáron Olaszországba (Lecco, Como-i tó) mentünk, előtte mindkét lengőkar szilentje cserélve, földön meghúzva (részben "szakember" közreműködésével) , eredmény : Pécsig bírta :-( Agyf@szt kaptam, nagyon szokatlan és frusztráló valamit harmadszorra
sem jól megcsinálni...
-titokban abban reménykedtem, hogy az autót szülőháza környékén legalább elismerően megnézik - ehhez képest az átverős szállásadó által a beígért parkolónak megjelölt magán-mélygarázsban töltött egy nap alatt egy helyi basáskodó f@sz letörte a gyári antennámat (2 éves lehetett kb...) és az első ablaktörlőket is szétbarmolta, sajnos a balos kart is :-( Antenna 5-6e ft volt, rendeltem Lacitól - sokáig nem érkezett - aztán csak a rossz hír: megszűnt :-(
-B2 ajtóban központi-zármotor behalt - nyilván pont miután az ablakemelőkarba betettem a rögzítőcsavarokat fedő, sérülés nélkül nehezen kivehető betéteket....Filléres utángyártott zármotor - a szokásos túl rövid, toldandó vezetékkel - végül jó lett.

Breaking news - időben is kb. az év mértani közepén történt az eset...Szóval vettem egy "papírok nélküli" (valójában vezetett szervízkönyves és kaptam mellé tengernyi katalógust, leírást, gépkönyvet...) enyémmel egyező színű Sportwagont - aki 1.7 IE 4x4!!! Az enyémtől egy évvel fiatalabb, kb. 12 évig használták - benne többek közt osztva dönthető ülés -és főleg olyan digitklíma (!!!) " amilyen a kalendáriomba' sincsen" .... ;-)

Innen akkor már csak a - főleg a donor-beszerzésnek köszönhető - fejlesztések jöjjenek...

-Pininfarina-tábla a helyén
-motorháztető zárja működik - de csak úgy, hogy a bowden egyik leszorítóját ki kellett iktatnom - illetve a beltérben se 100as a kallantyú...Viszont: vettem gyári készletkisöprésből új motorháztetőzárat "ezeröccáért" - na majd az "kiviszi" :-)
-hátul viszont mindent elkövettem, az eredeti huzalt szétcsesztem és már a donoréval próbálkoztam - de csak nem záródott normálisan...Ok: a zár nem húzza vissza a huzalt...Csak óvatosságból összevetettem a donoréval: azon pont egy visszahúzórugóval van több :-o - csere és hibátlan...
-a Nagy Felújításban sikerült a két hátsó hossznyúlványt kihagyni az üregvédelemből - pótoltam!
-balos féltengelyről kötözőcsere után elmúlt a zsírkiválás, a jobbról nem sajnos :-(
-hátul a belső csapágyak is ki lettek cserélve. A súrlódó hangot a valamiért kimozdult utánállító okozta - visszatettem, remélem nem fordul elő többször :-s
-donorról szakadásmentes és mosás után egész szép ajtókéder a B1-re - mivel a nyitóhuzal is kész lett - jöhetett a küszöbtakaró.
-végre megkaptam a bónusz Audi szőnyegpatent-párt, B1 szőnyeg mosás után gyűrűzve, ellendarabok a padlóba - nincs több csúszkálás...
-donorban szemlátomást kb. szökőévente használt, fickósan visszacsévélő hátsó övek beszerelve - gyerekek részéről "öröm 'e bódottá' "
-kormányburkolatból a felső rész van csak rádobva - ez teljesíti a minimumfunkciót - viszont a donoré is tökéletes, persze csak LESZ, ha már a műszerfal nem lesz többször kivéve :-p
-fenti okból csak bement a jobbos behúzó, rés kihézagolva - amíg jobb nem lesz addig se nézzen ki lopott autónak :-)
-bal tükörjoystick köré a háromszög epoxy műlábat kapott és így már felszerelhető lett
-a készletkisöprés másik nagy fogása: gyári, új !!! váltószoknya kb. 5e-ért - beltér éke lett nyilván! :-)
-egy környékbeli kárpitos-kisöreg a RECAROm alsólapjának szakadt felét valami ponyvaféle, az eredeti gumihoz képest kevésbé rugalmas anyaggal pótolta ; kicsit szkeptikus voltam , de viszonylag el lett találva a mérete, azaz fel lehetett tenni rettenetes feszegetések nélkül , ugyanakkor nem is lett laza, beesős - teszi a dolgát közel egy éve.

MÁR AZ ÚJ ÉVBEN TÖRTÉNT:

-egy zuhéban autózás közepén a nyáron meggyalázott jobbos lapát fémrészével már az üveget karcolta - leszereltem inkább az egészet és egy karral jöttem haza :-) Itthon balos ablaktörlőkart sikerült visszacsavarni fogóval, javítófestés mindkettőn és mentek fel a vadiúj VALEO lapátok

folyt köv... ;-)

 
>> Szerviz2016-07-01

Egy július eleji "telkibányi" mini-nyaralás előtt teljesen véletlenül - a garázsban matatva és a kocsiba beülve kulcs híján rutinból ezt "ellenőriztem" - kiderült, hogy nem égnek a lámpáim - legalábbis a tompított és az országúti :-P

Szemle: balos, autósbolti kerámiafoglalatból (pont ezért nem jött be nekem) kijött a vezeték, jobbos, gyári : lemezesre égve-érve. Biztosítékok közül egy kiégve, egy hiányzik. Tartalék 10A-os elfogyott, vettem egy marékkal + 2 új autósbolti műanyagfoglalatot.

Mindkettőt újrakötöttem (remélem nem kell többször - így is alig ér el a vezeték), izzót ellenőriztem, új biztik - és jó! Mivel lényegében ismeretelen okból, észrevétlenül "ment el" a világítás - mentem vele egy kört. Végig jó - de az utolsó kanyarban mintha már nem látnám a visszajelzőt...Garázs előtti leállás - nincs lámpa, már helyzetjelző sem! Hogyaza...!!!

Szerencsére "csak" a kormányburkolat hiányában szabadon és pont a bajuszkapcsolókból lefelé induló kábelt sikerült a ki-és beszállásoknál a térdemmel elszakítani tőben...Persze a csati saruja ismeretlen és beszerezhetetlen (okos eladói ötlet: "bontóból" - te barom, pont az a gond, pont azért kellene szűz új, mert a leszakadtban benne van a vezetékvég és nem biztos, hogy ki tudom úgy szedni hogy a saru újrafelhasználható legyen b+... :-S)

Nyilván az volt, hogy felszívtam magam és sok pepeccsel kiműtöttem úgy a véget, hogy a sarut sem kellett kidobni...

Egyébként - egy tavaly nyári, Ipoly hídon át való 1-2 kilóméteres szintén "szlovák" bemerészkedést leszámítva - megvolt az első külföldi út, Telkibányáról Kassára mentünk - ott viszont lakott területen is kötelező a tompított!

(pár héttel később az indexnek szintén a kormány alatt lefelé induló, ezzel szomszédos vezetékei közül a jobbosé ugyanígy leszakadt - már rutinosan vettem az akadályt - illetve nyilván rájöttem, hogy a kormányoszlop takaratlansága hosszú távon nem állhat fenn :-p)

>> Szerviz2016-06-01

Ha valaki átfedést vélt felfedezni az előző és ezen poszt között - jól látja... oka, hogy az eddigi metódustól - projektet követő tessék-lássék teszt + félig-meddig kiértékelés után máris újabb "ravatal" - eltérően ezúttal történelmileg úgy alakult, hogy a váltórudazat/padlószigetelés projekt tesztelése, kiértékelése egyszerre zajlott egy minden eddiginél komolyabb (tudom, hogy posztól-posztra ezt írom - de tényleg igaz! :-) túra előkészületeivel, melyek az utazás komolysága miatt effektíve szerelés jelleget öltöttek. És itt most nem egy terület projektjellegű rendbetétele zajlott, hanem afféle jó értelemben vett tűzoltómunka. Idő-és logikai rendben így azok a momentumok is szerepelhetnek mégegyszer, amelyek az előző projekt posztjában kiértékelés címén már le lettek írva...

Június első hete: elvileg kész a váltórudazat-padlószigetelés projekt....Tesztkör a városban...

:-)
-újszerű kapcsolási érzet a váltónál
-kifújás és egyéb zavaró hangok a régi leömlővel együtt a kukába mentek - helyette olyan jó hangja lett, hogy eszméletlen, szinte az ember gyomrában gurgulázik a boxer.... :-) Ehhez az is hozzájátszik, hogy a szigetelésnek köszönhetően a korábban csupasz lemez-membránként dübörgő padló is igencsak elcsendesült.
:-(
- maradt a jobb előli nyeszergés-csikorgás
- a tessék-lássék feleannyi csavarral rögzített műszeregység minden kisebb úthibán (ez Miskolcon max. 10 m) idegesítően nagyokat zökken*

*"Újabb érdekes adatok": a műszeregység nemcsak Miskolcon, de az M30-as autópályán, sőt: a Sajószentpéter-Edelény közötti vadonatúj (!!!), már csak felfestésre váró aszfalton is zörgött - és hogy hol nem?:- hát a hidasnémeti határ és a Kassa közötti, gyorsforgalmi úttal már régen kiváltott (az ugye megvan, hogy nálunk az ilyen mással helyettesített utakat effektíve "magára hagyják" karbantartásilag) "külföldi 3-ason" :-p


Később, kicsit országúton is meghajtva: a "dunakanyari" csilingelés 5.-ben elmúlt, a zajkomfort országúton is jelentősen javult - a tűzfal leszigetelésével abszolút elérhetőnek látszik a pályán beszélgetős/zenehallgatós állapot! Az viszont meglepett és elkeserített, hogy az országúton előszeretettel használt 3./4. fokozatban 3000 környékétől jelen van ugyanaz a jellegzetes, csak a váltókar továbbfeszítésével megszüntethető csilingelés ami korábban 5.- ben :-((((

Sajnos a remek motorhangnak korán örvendeztem, átmeneti, helyesebben egyfajta folyamatosan romló állapot egy állomásának bizonyult :-( Azaz nem hogy elhallgatott vagy halkult volna - épp ellenkezőleg: egy izmosabb városi gyorsítás után a lámpánál egyértelművé vált, hogy a korábban csak a koromnyomokból sejtve nem százas középső dob lyukadozása miatt volt először dögös, utána folyamatosan hangosabb , majd ekkor már állandósultan dörmögős az autó hangja :-( Kapott - ki tudja, hányadszor - "kipufogókrémet" - de nem használt.

NA DE A LÉNYEG:
ekkorra visszavonhatatlanná vált az az először vagány családi ötlet, hogy nyaraljunk Horvátországban, méghozzá Dalmáciában (~1000 km) és autóval természetesen...Sajnos a biztosítók tesznek rá, hogy milyen állapotban tartom a verdát - 15 éves kor felett csak OT-s veteránra lehet biztosítást kötni. (Számomra ez érthetetlen , egy 2001-ban gyártott, mondjuk francia autó elektronikája is tud vicceseket csinálni - nem beszélve a másik végletről, a bármilyen hiba esetén csak méregdrágán eredetivel javítható ugyanakkor nem feltétlenül üzembiztos veteránokról. -utóbbira remek példa a totalcaros Csikós Pontonja - "évszázad fényezése", minden eredeti, OT-rendszám - csak éppen a sarokig nem lehet vele elmenni - na arra van Assistance..:-p)

Vagyis nem maradt más választásunk, mint jól kib..szni a sok b..zi biztosítóval és megcsinálni a túrát gond és baj nélkül...

Ahogy írtam, az eredetileg a padlószigeteléshez tervezett kormányhelyreállítás végül a szerelő -nél/segítségével lett megoldva.

A kipufogós illetővel érdekes a sztori: miután olaszautó-fanként (volt/van egy V6-os Kappája és egy 1500-as "fürdőkád" Fiatja 1963-ból) hajlandó volt kb. 10 éve még az utolsókat rúgó, effektíve kukaérett leömlőmön pepecselni - gondoltam erre a történetre visszautalva/hivatkozva mutatkozok be hosszú idő után a telefonban. Valószínűleg azt hihette, hogy ha még ma is megvan az akkor már itt-ott szépen rozsdásodgató autó - akkor azóta biztos nem telt "jobbra" és most kipufogó címén jó eséllyel valami perforáltcsövet akarok vele fillérekért megcsináltatni :-p Mindenféle átlátszó kibúvók után erre rádöbbenve taktikát váltottam: őszintén elmondtam hogy én mit hiszek arról amit ő hisz rólam - és jól agyaltam, ezzel sikerült annyira eloszlatni a félelmét hogy legalább időpontot adott. Ott megjelenve kölcsönösen meglepődtünk - én azon, hogy még megvannak a régi autói ( bár semmit nem haladt velük egy évtized alatt) ő meg hogy az én autóm mennyire rendben van. Emeléskor is jól viselkedett (az autó! :-) majd a dob végére tekintve nagyvonalúan rám nézett: ennyi a gond? :-) Na,ebből gondolom sejthető, hogy az elvárt minimum 2000 km-es garancia mellett is 10 perc és 2000 Ft volt a mutatvány :-)

Amit terveztem még az út előtt:

-nyekergés kiderítése és orvoslása
-műszerfal minél alaposabb rendbetétele, legalább az óra-egység rögzítése - de akár a kilóméteróra megjavítása ; műszerfal mögötti hangszigetelés beépítése
-kormányburkolat felhelyezése
-rádió/zenelejátszó beépítése
-klíma vagy a szellőzés (ventillátor nem megy tavaly nyár óta) beépítése/rendbetétele
-általános motorikus ellenőrzés
-vezetőoldali szőnyeg rögzítése - anno elfelejtettem a padlókárpitba és a szőnyegbe belenyomatni az oldható patentet,emiatt feszt' csúszkál ; ajtógumi csere és baloldali küszöbtakaró elhelyezés

Folyt köv...

Külön köszönet:

Jaskó János autószerelő mester - kormánylehúzó-kölcsönadás és effektív kormánylevétel-helyreállítás

>> Szerviz2016-05-31

Az előző posztban említett komolyabb túra egy siófoki kiruccanás, afféle wellness-pótszilveszter volt az Újév első hétvégéjén, kiegészítve egy kisebb autós túrával a Balaton-felvidéken. Már odafelé érezhető volt a decemberi munkám pozitív hozománya, a kifogástalan úttartás - érdekes módon ez a sok éves megszokás miatt indirekt módon jelentkezett: egyszercsak az lett gyanús, hogy nem kell a 60-as évek filmjeiben látható módon folyamatosan jobbra-balra negyedfordulatnyit rángatni a volánt ahhoz, hogy a korabeli mögé-vetítésekhez hasonlóan egyenes úton haladjon az autó :-)

Ami viszont megmaradt és nem tetszett: az elmaradt szigetelés és a valahol elöl kifújó kipuffogó miatt annyira hangos az autó, hogy pályán sem beszélgetni, sem a további projektek alapjául szolgáló zajokat (váltó gerjedésszerű zaja pl.) tanulmányozni nem lehet. Pluszban Nagyvázsony környékén autózva az alapzaj mögött határozottan feltűnt egy új, eddig nem tapasztalt nyeszergés valahol a váltó jobb oldala környékéről...
Felkerült a kivizsgálandók listájára - ettől többet nem tehettem, hazafelé a pályán amúgy sem hallatszott :-p

Húsvétkor a Dunakanyarba készültünk. Addigra sikerült kinyomoznom, hogy leállított motornál, üresben/kinyomott kupplungnál gurulva is hallható a már fémes (!) csikorgás - tehát
1. kaszni a futóművel,
2. valami más statikus elem (pl.kipuffogó vagy váltófelfüggesztés) a kasznival
3. (esetleg) futóműalkatrészek egymással
érintkeznek és az adja a hangot.
Azért indulás előtt rákéredzkedtem egy szervízben az aknára - de vészesen lógó dolgot vagy azt a bizonyos érintkezési helyet nem találtunk.

A szentendrei túra konklúziója:
-nagyon kell már a padló(hang-)szigetelés!
-szintén hasznos és fontos lenne a még ősszel vett vadiúj kézifék-utánállítók beszerelése - mert többek között Visegrádon, a Fellegvár környékén a húsvéti idegbajban sem volt kellemes dolog a ritka parkolóhelyeket még tovább szűrni asszerint, hogy lehetőleg vízszintes is legyen :-p
- a váltórudazatot is sürgősen kezelésbe kell venni - ugyanis oda-vissza az autópályán fél kézzel vezettem, mivel a váltó/váltókar környéki csörömpölés 5-dikben csak akkor hallgatott el, ha kart kicsit előrefeszítve tartottam folyamatosan :-(

Ezzel lényegében ki is alakult a következő projekt, melyet a tavalyi fiaskóból okulva csak óvatosan bővítettem egy-egy lazán kapcsolódó elemmel, ilyen pl. a kormánykerék pozíciójának helyreállítása, az ülések hiányosságainak pótlása vagy sebességmérő életre keltése - és persze titkos vágyként szerepelt a listán a nyeszergés kinyomozása és megszüntetése.

Végül egy arra alkalmasnak tűnő április végi napon bakra került az autó. Az utastérből kikerültek az ülések és a padlókárpit, majd a váltó megközelítését akadályozó leömlő leszerelése jött - volna! - azonban utóbbi már lényegében a fizika törvényszerűségeit is megcsúfolva ragaszkodott a helyzetéhez, ketten sem tudtuk apámmal lehúzni a rendszerről :-( Radikális döntést hoztam: nem ér annyit ez az egyébként is a gyáritól eltérő kialakítása miatt folyamatos pátyolgatásra szoruló (a 3 db Y-idom és az azokat összekötő, más anyagú csövek találkozásainak összesen 9 varrata folyamatosan korrodál) vacak annyit, hogy szenvedjünk vele.
127_sud cartársnál találtam elfekvő új, gyári minőségű leömlőt így jöhetett a flex...

A váltónál a hátsó nyúlvány leszerelését követő alaposabb szemlézés után látszott, hogy a kapcsolórúd és környéke engedi az olajat. A rúd szimmeringje 600 ft, a csere miatt amúgy is leszerelendő hátlap alatti papírtömítést már évekkel ezelőtt készletben megvettem - nem volt kérdés hogy leengedem-e az olajat/leveszem-e a hátlapot... Elvileg innen már csak össze kellett szerelni - mondom: elvileg.... :-p

Gyakorlatilag már a nyúlvány leszerelésénél kiderült egy "turpisság", azazhogy a váltókar rettenetes lötyögését a feltételezett helyett (a szilent állapota) más okozta, ugyanis a szilent csavarjának anyája a nyúlvány pofalemezére nem volt ráhúzva , hanem tőle kb. fél centire fixen rá volt rohadva a menetre, emellett a csavar a közbetéthez, az meg a szilent magjához is hozzá volt gyógyulva - ennek eredményeképpen a pofalemezek furatai már durván hosszúkásra koptak a kapcsolgatástól :-p Szerencsére a nyúlvány két oldalán egy ad absurdum késsel faragható szivacsbetét van - így hegesztettem faterrel mindkét lemezre egy-egy esztergált gyűrűt a helyes pozícióba, ennyivel hosszabb csavart vettem - "oszt kísz".

De ez még csak a bemelegítés volt az igazi szopáshoz... A váltó hátlapjának visszaszerelésekor ugyanis az egyik, maximális odafigyeléssel meghúzott csavar váltóba fúrt ellenmenete kiszakadt- mindenki egyöntetű véleménye szerint az a menet a 15 évvel ezelőtti autóvásárlás óta lesben állva várta hogy megszívathasson :-p .No de ez engem nem vigasztalt, meg kellett oldani a problémát lehetőleg ambulánsan - végül (akkus) kéziszerszámokkal felfúrtam és felmeneteltem a kocsi alatt fetrengve az eredetileg M8-as furatot M10-re, hozzá megfelelő csavar - így leírva és főleg utólag nem vészes :-s

Innen az "eseménytelen kulimunka" tényleg csak címszavakban:

Váltó-szekció:

-hátlap és környéke tisztítás, hátlaptömítés és kapcsolórúd-szimmering csere, olajpótlás (~2-3 dl)
-hátlap-nyúlvány gumibakok és csavarok cseréje, távtartó polírozás
-nyúlvány váltókarfurat-helyreállítás, javítófestés, hátsó felfüggesztőelem csere*
-váltókar javítófestés, csavar- és szilentcsere, új közdarab, rudazat csavar és "O"-gyűrűk csere
-rudazat javítófestés, váltószemre csatlakozás kiegészítése**

*az enyémen alkalmazott kétalkatrészes (cserélhető gumibetét + különálló keresztrúd) kapcsolat a gumielem beszerezhetetlensége miatt a 'sudnál alkalmazott keresztrúddal egybeöntött szilenttel lett megoldva. Lelkemre lett kötve, hogy kiszedés előtt jelöljem be a keresztrúd-pozíciót, mert a szilentes verziónál benyomás után már nem lehet a rudat párhuzamosra állítani az alvázzal...Én "séróból" a nyúlvány tengelyével azonos állást feltételeztem - de persze megjelöltem és tényleg: volt pár fok eltérés...Benyomattam a szilentet ebben az állásban - erre manual-nézegetés közben mit találok...? Igen, egy ábrát, amin szépen jelöli - a nyúlvánnyal pontosan egy állású pozíciót :-p (Végül is nem lett gond, a pár fok az tényleg csak pár fok - a csavarok helyreforgatták a rudat. Nyilván így van benne egy picike feszítés - tkp. torziós lett a hátsó váltó-felfüggesztésem :-)))
**anno miután sorozatosan akadt ki a rudazat a szemből és a szerelők csak bénábbnál-bénább féltartós megoldásokat eszközöltek, bepipultam és megrendeltem a helyi Fiattól a Ricambi szerinti rögzítő alkatrészcsoportot. A háromból végül a biztosító csúszólemez és egy speckó vékonka alátét volt rendelhető - a harmadikra szintén "alátét"-et írt a jegyzék - egy rugóssal pótoltam, végül is működött....Most a neten sikerült találnom egy olyan privát fotót, amin valaki bemutatja ezt az alkatrészcsoportot - meglepetésre az ismert két elem mellett egy (biztosan nem odavaló, illetve felesleges- bár ártani nem árt..) zéger és egy gumigyűrű szerepelt.Manual figyelmes nézegetése közben mire akadok: az eddig rugós alátéttel pótoltra az már tényleg "rubber washer" -t ír! Azanyád...mondjuk épp időben derült ki :-) A többféle elfekvő benzincsőből egy megfelelő szeletet vágva tökéletes, lötyögésmentes - de mégis rugalmas lett a kapcsolat!

Padló(beltér)-szekció:

-Hanno-Protecto 830 3 mm bitumenlap a padlóra (tkp. a lábterek telibe + csatlakozó sallangok pótlása )
-a fenti anyagból és 2 x 10 mm öntapadós OVF Soft*-ból a gyárival egyező köztes szigetelők legyártása/beépítése**
-korábban logisztikai okból :-) hosszában kettévágott padlókárpitra "újraegyesítési célzattal" tépőzár varratása
-padlókárpit tisztítás (kézi önkiszolgáló autómosóban :-) , vezetőoldalin lyukfoldás autótextil-ragasztással
-egyedi autószőnyeg elhelyezés
-küszöbtakaró felhelyezés újrafestett távtartó kelyhekkel és új csavarokkal***

*FIAT-standard anyag! ;-)
**bár az anyag megvan hozzá, illetve eredetileg szerepelt a projektben a kerékdobra boruló és a műszerfal mögé valahogy fellógatott lapok legyártása és beügyeskedése - ezek nincsenek készen.Az ok: be kellett látnom , hogy a műszerfal repedései nem javíthatóak tartósan a műszeregység helyén lévő üregben meg hasonló odúkban való félvak matatással - úgyhogy a klímabox beszerelését is megkönnyítendő a közeljövőben kiveszem ez egész műszerfalat és úgy vágom rendbe - na akkor lesz értelme elhelyezni a függélyes hangszigetelőket
***a bal oldal még kimaradt - mivel valahol lennie kell egy újszerű/hibátlan gumikédernek a vezetőajtóra, amit nem tettem fel eddig arra hivatkozva, hogy csak tönkremenne a felújítás alatt. Most viszont kéne a takaróléc alá - de lövésem sincs hova tettem :-)

Szárny-projektek:

A beltér előkészítésekor nyilvánvalóvá vált: ha semmi más nem is készül el ebben a témában, a klíma kondenzvíz-levezetőjének beépítését most lehet, kell és érdemes elvégezni! Így is lett: padlóalagút kifúr, javítófestés, gumipipa megragaszt és elhelyez - egy kis szilikon kell oda és kész!

A kézifék-utánállítókhoz nem volt sok kedvem - mivel egymásnak ellentmondó beépítési pozíciókat találtam hozzá különböző helyeken és ahhoz túl sok a velejáró macera, hogy utána kezdhessem újra fordítva - végül a beltér miatt levett kötelek miatt adta magát a meló...Érdekes módon szerelés sűrűjében már összeálltak dolgok, kezdtem bizakodni....Sajnos a kötelek feszítőjét maximumra húzva sem volt meg a gyári, "kétkattanásos" erő - ekkor újabb negatív hullám ért el a sikeres végkimenetelt illetően...Bár feljebb fog az ideálisnál, az eltelt idő alatt kormos városom dimbes-dombos etalon-helyein tesztelve kiderült: működik a kézifék! (Szerintem az történhetett, hogy az eddig harmatgyenge rögzítőerő miatt folyton túl kellett húzni a köteleket és azok megnyúltak)

A kormányt én nem tudtam levenni, folyton leugrált a lehúzószer :-( Egy megbeszélt időpontban visszavittem a szerelő-tulajdonosának, akivel nagy nehezen lecibáltuk a volánt és vissza lett téve helyes pozícióba. Enyhe eltérés az ideálistól még van - de mivel a kormányoszlop ricnijének osztása ettől nagyobb, ezen csak a futómű beállítása - ami valljuk be: szemre történt mindeddig - segíthet.

A sebességmérő-javítás értelemszerűen a műszerfal-projektbe sorolódott át.

A nyeszergés okára érdekes módon az autó alatt feküdve nem derült fény, de már a próbakör első méterei alatt egyértelművé vált - ugyanúgy megmaradt - hogy nem a váltórudazat/-felfüggesztés okozza! Végül egy hétvégi alaposabb alánézésen derült ki az ok - amitől sem okosabb , főleg boldogabb nem lettem... Nagyon úgy néz ki, hogy a lengőkarban lévő gyári szilent elkezdett "kimászni" a lengőkarból, egész pontosan csak a gumi a lengőkarban maradt szilentházból :-( A felfüggesztésnél ráadásul ez fordított, azaz a lengőkar kezdett a szilentről lejönni... Mivel a szilent 2 köténylemez közé van csavarozva, a lengőkar nem tud leesni a kaszniról - viszont így meg hozzáér az első köténylemezhez.

Apróság: alig hogy kerékre állt a verda, a (valószínűleg még gyári) középső kipufogó-tag , mint a rendszerben a leggyengébb láncszem kezdte megadni magát: a dob hátsó csőillesztésénél lyukassá és hangossá vált, többedízigleni kipufogó-krémezés sem segített :-( Gyors és olcsó javíttatása után kvázi tökéletes a rendszer!

Epilógus:

Egy, minden eddiginél komolyabb túra előtt nem szerettem volna meglepetést - direkt tesztelési céllal korábban vettem autópályamatricát és mentem vagy 50-60 km-t. A lényegében kifújásmentes kipufogónak és a már kész zajcsillapításnak köszönhetően nagyságrendekkel javult pályán is a zajkomfort, a műszerfal mögötti és a kerékdobnál lévő részekkel (+a motorháztetőre is van ám szigetelésem! ;-) tényleg akár zenehallgatás is szóbajöhet. A műszeregységet rendesen, felül is rögzíteni kell, mert még az M3-ason is ugrál-zörög. 5.-ben a csilingelés elmúlt*, más rendellenes hajtóműzaj sem jelentkezett.

*sajnos érthetetlen módon most 3.-ban és 4.-ben jelentkezik ugyanaz a csörgés, érdekes módon minden fokozathoz (a korábbi, csögős 5.-haz is!) egyre magasabb kezdő fordulatszám tartozik :-(

A konklúzió a szokásos:
-1 L nitrohígító 600 ft
-ecsetek 870 ft
(és itt jöhet mindennemű materiális költség felsorolása...)
-érzés, hogy megint működőképesre kivakartál valami 25 éves sz.rt a g.ciből -MEGFIZETHETETLEN! :-)

Külön köszönet:

Jaskó János autószerelő mester - kormánylehúzó-kölcsönadás és effektív kormánylevétel-helyreállítás

>> Szerviz2015-12-31

Bármennyire is hihetetlennek tűnik egyeseknek, de a "Nagy Felújítás" alatt sem tudtam mindennel foglalkozni. A munkaterület határa a padlólemez elejéhez érve mondhatni "eltérítődött" a motorblokk tetejére és az az alatti részekkel - úgy mint az első váznyúlványok, az első futómű, a féltengelyek - nem foglalkoztam. Ennek oka, hogy szerintem a 2-3 éve álló motort kellett mielőbb beindítani és nem tovább rontani az újraélesztési esélyeket azzal, hogy rozsdaporral meg fémszilánkokkal veretem tele a motorteret. Az persze, hogy ti. "nincs ott semmi rendbetennivaló" - nyilván önámítás volt...Ahogy egy ismerősünk mondaná erre - "hát már igen!" - tényleg csak kivonatosan a hibalista:

-a balos féltengely-gumiharang kiszakadt, már mindkét fajta felnit televágta grafitos zsírral ; a jobb oldali élesen alászedve és megforgatva kb. 10 éve kolompolt és már az ő gumiján is megjelent a szakadás...

-az összes gömbfej (oldalanként 1 talpas és egy kormányösszekötő-) védőgumijai kiszakadva...

-25 éves szilentek a lengőkarokban és a hosszmerevítőkben...

-a már említett hossztartókon és a belső sárvédőlemezen millió apró kis rozsdafolt...

... és végül, de nem utolsósorban: évek óta idegesít, hogy az kasztni enyhén, de észrevehetően a bal hátsó kerékre "rá van ülve". Lakatoltam a hátulját hosszú órákon, napokon át - láttam, hogy a rohadásokat leszámítva nem sérült, nem deformált és nem javított a kasztni. 10-ből 11-en rugótörésre tippeltek - és igazuk lett: a jobbos, azaz a magasabban álló rugóból (!!!) egy fél menetnyi le volt törve, kapott két bontott, de egyforma 16V rugót - nem lett jobb. Mindkét lengéscsillapítót cseréltem - vadonat újra. A teljes futómű kint volt, újra lett szilentezve, ellenőrizve lett deformálódásra - ez sem okozhatta. A Panhard-rúd elsőkerekesnél egyféle és nyíl egyenes - ez is kilőve. Már csak 127_sud cartárs elsőre furcsának hangzó ötletében bízhattam - ti. hogy elöl lesz elb..szva valami , jóllehet a teóriát erősítette az a jelenség, hogy a kormányt jobbra-balra alászedve egyik irányban felerősödött, a másik irányban pedig megszűnt a "ráülés"...

Továbbá ha az időtényező nem szól közbe, a futómű/féltengelyfelújítás remekül bővítherő szárny-projektekkel, úgy mint:

- a júliusi "garambol" nyomainak eltüntetése a lökhárítón és vidékén
- klíma-projekt egy részének megvalósítása, konkrétan klímabox beépítés, esetleg csövezés a lökhárító alatti kondenzátorokig
- padló-projekt, azaz festés, zajcsökkentő bitumenlapozás, szigetelőfilc-beépítés, padlókárpit felújítás, stb...

A melóhoz hozzálátva rögtön lett egy nemvárt pozitív eredmény: korábban a sötét színe miatt motorolajnak hitt csepegés az autót felbakolva egyből tiszta sárgás folyásra változott. Ez már korábban is gyanús volt, az nemkülönben , hogy a váktódekni festése törölgetéskor szépen jött lefelé. Ja, és fogyott emberesen a fékolaj - miközben a kerékdoboknál melózással tetőzve gyakorlatilag a teljes fékrendszer át lett vizsgálva folyás, csepegés után kutatva - eredménytelenül. Persze gondolhattam volna, nem először szívat meg ez a kettős hidraulika-szisztem: eddig mindig, ha fékre gyanakszom, mindig a kuplung a ludas! Most is a munkahengerre akartam épp visszapattintani a gumiharangot, amikor egyértelművé vált a szitu - ereszt a henger nem is gyengén, itt megy el a fékolaj és ez az a lötty, ami bakoláskor tisztán, amúgy meg a váltó koszát felvéve magát motorolajnak álcázva csöpög lefelé! Rég örültem ennyire rossz alkatrésznek, egy új munkahenger 5e ft (10 évet bírt és szerintem ha ebből nem áll négyet a verdával együtt, tovább is húzza...), kis matatás (a féltengely és futómű hiányában megúsztam a cseréjénél amúgy elkerülhetetlen gyújtáselosztó ki-be szerelését és az előgyújtás újbóli beállítását) , légtelenítés az öcsémmel - és kész is volt!

A többi csak rövidítve:

-hossztartók és sárvédő csiszolás, festés, üregvédelem

-új lengőkarok szilentekkel (a régit felújítani és átszilentezni biztosan nem jött volna ki mérnökórában számolva az 5e ft-os árkülönbségből) , javítófestve, üregvédőzve

-hosszmerevítő javítófestve, üregvédőzve, átszilentezve

-csavarok és a kormánygömbfej-anya (gyakorlatilag pótolhatatlan kincs!) fémtisztára csiszolva, horganyoztatva ; új alátétek és anyák

-új talpas és kormányösszekötő-gömbfejek

-tengelycsapok lefestve, új SKF első kerékcsapágyak

-gólyalábak szétszedve, balos "toronycsapágy-aprólék" cseréje újra ; egy angol blog-kereskedés toronyalkatrész-képeit dogmaként kezelve kiderült, hogy az alsó rugótányérjaim valószínűleg fel lettek cserélve - ezeket visszacserélve raktam össze újra a rugó-tornyokat.

A mellék-projektekből sajnos időhiány miatt le kellett nyesegetni, a klímából semmi nem valósult meg (nyilván elbagatellizáltam, hogy a kondenzátorok nyomáspróbái mellett nem kevés ropiratört műanyagalkatrészt kellett volna még hozzá felújítani) , a "garambolelhárítás"-ból is csak egy balos fényszórócsere (extra beszarás, mennyivel jobban világít!), továbbá a lökhárító és a csak a szétszedéskor észrevett kerékdob-bélés repedésének hegesztése Vittorio által, illetve pontosan a "miheztartás végett" bekerült minden szükséges rögzítőlelem, így lesz pár hónapom agyalni azon, mit kell majd és merre "pászítani" ahhoz, hogy az autó orra is egyszer ugyanolyan gyári kinézetű legyen, mint a fara. A padlóprojektből a festés, egy korábban ellazázott padlólemez-rohadás "hegesztésmentes" orvoslása, üregvédelem (kivéve a jobb hátsó sárvédő környékét bizonyos okokból) és a pedálgumik cseréje lett elvégezve. (plusz az én Recarom pár hónap használat után szétrepedt alsó feszítőanyagát is megragasztattam)

A felújítást néhány "apró" nehézség zavarta meg, úgy mint hogy a garázsban bekrepált a lámpa (szerencsére a konnektor nem, de így is szívatós volt a dolog) , itthon bedöglött a bojlerünk (tűztérileg menthettelen volt, isteni szerencse, hogy lett rá megoldás...) és a végén egy csavart egyszerűen nem lehetett valamiért rendesen meghúzni. Ja, és a szuperspéci gumiharang-bilincseket is el kellett felejteni - mivel pont úgy jöttek ki az átmérők, hogy nem tartottak annál a pozíciónál, ahol meg tudtam feszíteni - jöhetett a jó öreg gyorskötöző és annak "Paganinije" - vagyis Én :-)

Végül utolsó percben készen lettem, a nemszorulós csavart hagytam a fenébe (Egert oda-vissza kibírja alapon) , mindössze a jobb oldal adott ki elég furcsa hangokat menet közben. Ellenálva a családi nyomásnak - ti: "menjünk már!" - újraellenőriztem a munkát és elég megdöbbentő volt az eredmény: jóllehet előtte a féltengelyanyát stangával ráhúztam kerékre téve az autót - párszáz méter menés után mégis lógott, annyira, hogy a kéziszárral simán mozgatható volt!!! (Természetesen megkapta a szükséges stangás kezelést és onnantól OK!)

A próbaút a tavaly óta már szokásosnak mondható egri Karácsonyozás volt.

Eredmény: alapvetően jó, bal oldalról viszont időnként morgásszerű zaj, mintha nem új, hanem éppen hogy elhasznált kerékcsapágy hangja lenne...Mindegy, erre való a két Ünnep közti időszak , hát nem? Hát de! Miért, nem? Hát de...

Epilógus:

Mivel már az Újév első napján egy sokkal komolyabb túra vár Ránk , a két Ünnep közt kellett megoldani a felmerült porblémákat. Az a bizonyos anya ahogy feljebb nem ment - úgy lejjebb sem, muszáj volt leflexelni -hogy mitől sikerült így megrekednie egy bizonyos pozícióban, ne kérdezzétek! Volt új csavar - persze ahogy a régit kivettem, a hossztartó egyből elfordult a helyéről. Mivel elvileg ez az első csavarkötés, amit létre kell hozni a futómű beszerelésekor - naná, hogy minden más elem útban volt valamiért, kis túlzással (tengelycsap maradhatott a talpason + a féltengely is a helyén) újra le kellett bontanom azt az oldalt :-( Mindegy, túléltem és a rendellenes zaj forrása is meglett: a sietségben és/vagy félhomályban a külső fékbetét kimozdult a nyeregből...Bolondbiztos megoldás lévén kiesni nem tudott, helyette a megszokottól eltérően nem oldalirányból , hanem menetirányban a kerékagyra felfekvő dobszerű felületénél fogva fékezte kedve szerint a féktárcsát...Néhány apróság - az egri csomag-cűgöléssel kimozdított "ék" miatt nem működő jobb hátsó és a kiégett izzó miatt sötét (új) bal első helyzetjelző felvillanyozása - után próbakör és jelentem: NA MOST VAN KÉSZ!

A konklúzió a szokásos:
-1 L nitrohígító 600 ft
-ecsetek 870 ft
(és itt jöhet mindennemű materiális költség felsorolása...)
-érzés, hogy megint működőképesre kivakartál valami 25 éves sz.rt a g.ciből -MEGFIZETHETETLEN! :-)

Külön köszönet:

Drótos László autószerelő mester - kerékagy-anya "megindító jelenetek", tengelycsap-kerékcsapágy-kerékagy szét-és összeszerelés (préselés)

Jaskó János autószerelő mester - törött biztosítógyűrűs féltengelycsukló-leszerelés (amit 99%, hogy anno ő szerelt össze :-)

Tóth Róbert "Kolléga Úr"/sporttárs - csavarhorganyoztatás - logisztika