Mutasd

>> Szerviz2016-07-01

Egy július eleji "telkibányi" mini-nyaralás előtt teljesen véletlenül - a garázsban matatva és a kocsiba beülve kulcs híján rutinból ezt "ellenőriztem" - kiderült, hogy nem égnek a lámpáim - legalábbis a tompított és az országúti :-P

Szemle: balos, autósbolti kerámiafoglalatból (pont ezért nem jött be nekem) kijött a vezeték, jobbos, gyári : lemezesre égve-érve. Biztosítékok közül egy kiégve, egy hiányzik. Tartalék 10A-os elfogyott, vettem egy marékkal + 2 új autósbolti műanyagfoglalatot.

Mindkettőt újrakötöttem (remélem nem kell többször - így is alig ér el a vezeték), izzót ellenőriztem, új biztik - és jó! Mivel lényegében ismeretelen okból, észrevétlenül "ment el" a világítás - mentem vele egy kört. Végig jó - de az utolsó kanyarban mintha már nem látnám a visszajelzőt...Garázs előtti leállás - nincs lámpa, már helyzetjelző sem! Hogyaza...!!!

Szerencsére "csak" a kormányburkolat hiányában szabadon és pont a bajuszkapcsolókból lefelé induló kábelt sikerült a ki-és beszállásoknál a térdemmel elszakítani tőben...Persze a csati saruja ismeretlen és beszerezhetetlen (okos eladói ötlet: "bontóból" - te barom, pont az a gond, pont azért kellene szűz új, mert a leszakadtban benne van a vezetékvég és nem biztos, hogy ki tudom úgy szedni hogy a saru újrafelhasználható legyen b+... :-S)

Nyilván az volt, hogy felszívtam magam és sok pepeccsel kiműtöttem úgy a véget, hogy a sarut sem kellett kidobni...

Egyébként - egy tavaly nyári, Ipoly hídon át való 1-2 kilóméteres szintén "szlovák" bemerészkedést leszámítva - megvolt az első külföldi út, Telkibányáról Kassára mentünk - ott viszont lakott területen is kötelező a tompított!

(pár héttel később az indexnek szintén a kormány alatt lefelé induló, ezzel szomszédos vezetékei közül a jobbosé ugyanígy leszakadt - már rutinosan vettem az akadályt - illetve nyilván rájöttem, hogy a kormányoszlop takaratlansága hosszú távon nem állhat fenn :-p)

>> Szerviz2016-06-01

Ha valaki átfedést vélt felfedezni az előző és ezen poszt között - jól látja... oka, hogy az eddigi metódustól - projektet követő tessék-lássék teszt + félig-meddig kiértékelés után máris újabb "ravatal" - eltérően ezúttal történelmileg úgy alakult, hogy a váltórudazat/padlószigetelés projekt tesztelése, kiértékelése egyszerre zajlott egy minden eddiginél komolyabb (tudom, hogy posztól-posztra ezt írom - de tényleg igaz! :-) túra előkészületeivel, melyek az utazás komolysága miatt effektíve szerelés jelleget öltöttek. És itt most nem egy terület projektjellegű rendbetétele zajlott, hanem afféle jó értelemben vett tűzoltómunka. Idő-és logikai rendben így azok a momentumok is szerepelhetnek mégegyszer, amelyek az előző projekt posztjában kiértékelés címén már le lettek írva...

Június első hete: elvileg kész a váltórudazat-padlószigetelés projekt....Tesztkör a városban...

:-)
-újszerű kapcsolási érzet a váltónál
-kifújás és egyéb zavaró hangok a régi leömlővel együtt a kukába mentek - helyette olyan jó hangja lett, hogy eszméletlen, szinte az ember gyomrában gurgulázik a boxer.... :-) Ehhez az is hozzájátszik, hogy a szigetelésnek köszönhetően a korábban csupasz lemez-membránként dübörgő padló is igencsak elcsendesült.
:-(
- maradt a jobb előli nyeszergés-csikorgás
- a tessék-lássék feleannyi csavarral rögzített műszeregység minden kisebb úthibán (ez Miskolcon max. 10 m) idegesítően nagyokat zökken*

*"Újabb érdekes adatok": a műszeregység nemcsak Miskolcon, de az M30-as autópályán, sőt: a Sajószentpéter-Edelény közötti vadonatúj (!!!), már csak felfestésre váró aszfalton is zörgött - és hogy hol nem?:- hát a hidasnémeti határ és a Kassa közötti, gyorsforgalmi úttal már régen kiváltott (az ugye megvan, hogy nálunk az ilyen mással helyettesített utakat effektíve "magára hagyják" karbantartásilag) "külföldi 3-ason" :-p


Később, kicsit országúton is meghajtva: a "dunakanyari" csilingelés 5.-ben elmúlt, a zajkomfort országúton is jelentősen javult - a tűzfal leszigetelésével abszolút elérhetőnek látszik a pályán beszélgetős/zenehallgatós állapot! Az viszont meglepett és elkeserített, hogy az országúton előszeretettel használt 3./4. fokozatban 3000 környékétől jelen van ugyanaz a jellegzetes, csak a váltókar továbbfeszítésével megszüntethető csilingelés ami korábban 5.- ben :-((((

Sajnos a remek motorhangnak korán örvendeztem, átmeneti, helyesebben egyfajta folyamatosan romló állapot egy állomásának bizonyult :-( Azaz nem hogy elhallgatott vagy halkult volna - épp ellenkezőleg: egy izmosabb városi gyorsítás után a lámpánál egyértelművé vált, hogy a korábban csak a koromnyomokból sejtve nem százas középső dob lyukadozása miatt volt először dögös, utána folyamatosan hangosabb , majd ekkor már állandósultan dörmögős az autó hangja :-( Kapott - ki tudja, hányadszor - "kipufogókrémet" - de nem használt.

NA DE A LÉNYEG:
ekkorra visszavonhatatlanná vált az az először vagány családi ötlet, hogy nyaraljunk Horvátországban, méghozzá Dalmáciában (~1000 km) és autóval természetesen...Sajnos a biztosítók tesznek rá, hogy milyen állapotban tartom a verdát - 15 éves kor felett csak OT-s veteránra lehet biztosítást kötni. (Számomra ez érthetetlen , egy 2001-ban gyártott, mondjuk francia autó elektronikája is tud vicceseket csinálni - nem beszélve a másik végletről, a bármilyen hiba esetén csak méregdrágán eredetivel javítható ugyanakkor nem feltétlenül üzembiztos veteránokról. -utóbbira remek példa a totalcaros Csikós Pontonja - "évszázad fényezése", minden eredeti, OT-rendszám - csak éppen a sarokig nem lehet vele elmenni - na arra van Assistance..:-p)

Vagyis nem maradt más választásunk, mint jól kib..szni a sok b..zi biztosítóval és megcsinálni a túrát gond és baj nélkül...

Ahogy írtam, az eredetileg a padlószigeteléshez tervezett kormányhelyreállítás végül a szerelő -nél/segítségével lett megoldva.

A kipufogós illetővel érdekes a sztori: miután olaszautó-fanként (volt/van egy V6-os Kappája és egy 1500-as "fürdőkád" Fiatja 1963-ból) hajlandó volt kb. 10 éve még az utolsókat rúgó, effektíve kukaérett leömlőmön pepecselni - gondoltam erre a történetre visszautalva/hivatkozva mutatkozok be hosszú idő után a telefonban. Valószínűleg azt hihette, hogy ha még ma is megvan az akkor már itt-ott szépen rozsdásodgató autó - akkor azóta biztos nem telt "jobbra" és most kipufogó címén jó eséllyel valami perforáltcsövet akarok vele fillérekért megcsináltatni :-p Mindenféle átlátszó kibúvók után erre rádöbbenve taktikát váltottam: őszintén elmondtam hogy én mit hiszek arról amit ő hisz rólam - és jól agyaltam, ezzel sikerült annyira eloszlatni a félelmét hogy legalább időpontot adott. Ott megjelenve kölcsönösen meglepődtünk - én azon, hogy még megvannak a régi autói ( bár semmit nem haladt velük egy évtized alatt) ő meg hogy az én autóm mennyire rendben van. Emeléskor is jól viselkedett (az autó! :-) majd a dob végére tekintve nagyvonalúan rám nézett: ennyi a gond? :-) Na,ebből gondolom sejthető, hogy az elvárt minimum 2000 km-es garancia mellett is 10 perc és 2000 Ft volt a mutatvány :-)

Amit terveztem még az út előtt:

-nyekergés kiderítése és orvoslása
-műszerfal minél alaposabb rendbetétele, legalább az óra-egység rögzítése - de akár a kilóméteróra megjavítása ; műszerfal mögötti hangszigetelés beépítése
-kormányburkolat felhelyezése
-rádió/zenelejátszó beépítése
-klíma vagy a szellőzés (ventillátor nem megy tavaly nyár óta) beépítése/rendbetétele
-általános motorikus ellenőrzés
-vezetőoldali szőnyeg rögzítése - anno elfelejtettem a padlókárpitba és a szőnyegbe belenyomatni az oldható patentet,emiatt feszt' csúszkál ; ajtógumi csere és baloldali küszöbtakaró elhelyezés

Folyt köv...

Külön köszönet:

Jaskó János autószerelő mester - kormánylehúzó-kölcsönadás és effektív kormánylevétel-helyreállítás

>> Szerviz2016-05-31

Az előző posztban említett komolyabb túra egy siófoki kiruccanás, afféle wellness-pótszilveszter volt az Újév első hétvégéjén, kiegészítve egy kisebb autós túrával a Balaton-felvidéken. Már odafelé érezhető volt a decemberi munkám pozitív hozománya, a kifogástalan úttartás - érdekes módon ez a sok éves megszokás miatt indirekt módon jelentkezett: egyszercsak az lett gyanús, hogy nem kell a 60-as évek filmjeiben látható módon folyamatosan jobbra-balra negyedfordulatnyit rángatni a volánt ahhoz, hogy a korabeli mögé-vetítésekhez hasonlóan egyenes úton haladjon az autó :-)

Ami viszont megmaradt és nem tetszett: az elmaradt szigetelés és a valahol elöl kifújó kipuffogó miatt annyira hangos az autó, hogy pályán sem beszélgetni, sem a további projektek alapjául szolgáló zajokat (váltó gerjedésszerű zaja pl.) tanulmányozni nem lehet. Pluszban Nagyvázsony környékén autózva az alapzaj mögött határozottan feltűnt egy új, eddig nem tapasztalt nyeszergés valahol a váltó jobb oldala környékéről...
Felkerült a kivizsgálandók listájára - ettől többet nem tehettem, hazafelé a pályán amúgy sem hallatszott :-p

Húsvétkor a Dunakanyarba készültünk. Addigra sikerült kinyomoznom, hogy leállított motornál, üresben/kinyomott kupplungnál gurulva is hallható a már fémes (!) csikorgás - tehát
1. kaszni a futóművel,
2. valami más statikus elem (pl.kipuffogó vagy váltófelfüggesztés) a kasznival
3. (esetleg) futóműalkatrészek egymással
érintkeznek és az adja a hangot.
Azért indulás előtt rákéredzkedtem egy szervízben az aknára - de vészesen lógó dolgot vagy azt a bizonyos érintkezési helyet nem találtunk.

A szentendrei túra konklúziója:
-nagyon kell már a padló(hang-)szigetelés!
-szintén hasznos és fontos lenne a még ősszel vett vadiúj kézifék-utánállítók beszerelése - mert többek között Visegrádon, a Fellegvár környékén a húsvéti idegbajban sem volt kellemes dolog a ritka parkolóhelyeket még tovább szűrni asszerint, hogy lehetőleg vízszintes is legyen :-p
- a váltórudazatot is sürgősen kezelésbe kell venni - ugyanis oda-vissza az autópályán fél kézzel vezettem, mivel a váltó/váltókar környéki csörömpölés 5-dikben csak akkor hallgatott el, ha kart kicsit előrefeszítve tartottam folyamatosan :-(

Ezzel lényegében ki is alakult a következő projekt, melyet a tavalyi fiaskóból okulva csak óvatosan bővítettem egy-egy lazán kapcsolódó elemmel, ilyen pl. a kormánykerék pozíciójának helyreállítása, az ülések hiányosságainak pótlása vagy sebességmérő életre keltése - és persze titkos vágyként szerepelt a listán a nyeszergés kinyomozása és megszüntetése.

Végül egy arra alkalmasnak tűnő április végi napon bakra került az autó. Az utastérből kikerültek az ülések és a padlókárpit, majd a váltó megközelítését akadályozó leömlő leszerelése jött - volna! - azonban utóbbi már lényegében a fizika törvényszerűségeit is megcsúfolva ragaszkodott a helyzetéhez, ketten sem tudtuk apámmal lehúzni a rendszerről :-( Radikális döntést hoztam: nem ér annyit ez az egyébként is a gyáritól eltérő kialakítása miatt folyamatos pátyolgatásra szoruló (a 3 db Y-idom és az azokat összekötő, más anyagú csövek találkozásainak összesen 9 varrata folyamatosan korrodál) vacak annyit, hogy szenvedjünk vele.
127_sud cartársnál találtam elfekvő új, gyári minőségű leömlőt így jöhetett a flex...

A váltónál a hátsó nyúlvány leszerelését követő alaposabb szemlézés után látszott, hogy a kapcsolórúd és környéke engedi az olajat. A rúd szimmeringje 600 ft, a csere miatt amúgy is leszerelendő hátlap alatti papírtömítést már évekkel ezelőtt készletben megvettem - nem volt kérdés hogy leengedem-e az olajat/leveszem-e a hátlapot... Elvileg innen már csak össze kellett szerelni - mondom: elvileg.... :-p

Gyakorlatilag már a nyúlvány leszerelésénél kiderült egy "turpisság", azazhogy a váltókar rettenetes lötyögését a feltételezett helyett (a szilent állapota) más okozta, ugyanis a szilent csavarjának anyája a nyúlvány pofalemezére nem volt ráhúzva , hanem tőle kb. fél centire fixen rá volt rohadva a menetre, emellett a csavar a közbetéthez, az meg a szilent magjához is hozzá volt gyógyulva - ennek eredményeképpen a pofalemezek furatai már durván hosszúkásra koptak a kapcsolgatástól :-p Szerencsére a nyúlvány két oldalán egy ad absurdum késsel faragható szivacsbetét van - így hegesztettem faterrel mindkét lemezre egy-egy esztergált gyűrűt a helyes pozícióba, ennyivel hosszabb csavart vettem - "oszt kísz".

De ez még csak a bemelegítés volt az igazi szopáshoz... A váltó hátlapjának visszaszerelésekor ugyanis az egyik, maximális odafigyeléssel meghúzott csavar váltóba fúrt ellenmenete kiszakadt- mindenki egyöntetű véleménye szerint az a menet a 15 évvel ezelőtti autóvásárlás óta lesben állva várta hogy megszívathasson :-p .No de ez engem nem vigasztalt, meg kellett oldani a problémát lehetőleg ambulánsan - végül (akkus) kéziszerszámokkal felfúrtam és felmeneteltem a kocsi alatt fetrengve az eredetileg M8-as furatot M10-re, hozzá megfelelő csavar - így leírva és főleg utólag nem vészes :-s

Innen az "eseménytelen kulimunka" tényleg csak címszavakban:

Váltó-szekció:

-hátlap és környéke tisztítás, hátlaptömítés és kapcsolórúd-szimmering csere, olajpótlás (~2-3 dl)
-hátlap-nyúlvány gumibakok és csavarok cseréje, távtartó polírozás
-nyúlvány váltókarfurat-helyreállítás, javítófestés, hátsó felfüggesztőelem csere*
-váltókar javítófestés, csavar- és szilentcsere, új közdarab, rudazat csavar és "O"-gyűrűk csere
-rudazat javítófestés, váltószemre csatlakozás kiegészítése**

*az enyémen alkalmazott kétalkatrészes (cserélhető gumibetét + különálló keresztrúd) kapcsolat a gumielem beszerezhetetlensége miatt a 'sudnál alkalmazott keresztrúddal egybeöntött szilenttel lett megoldva. Lelkemre lett kötve, hogy kiszedés előtt jelöljem be a keresztrúd-pozíciót, mert a szilentes verziónál benyomás után már nem lehet a rudat párhuzamosra állítani az alvázzal...Én "séróból" a nyúlvány tengelyével azonos állást feltételeztem - de persze megjelöltem és tényleg: volt pár fok eltérés...Benyomattam a szilentet ebben az állásban - erre manual-nézegetés közben mit találok...? Igen, egy ábrát, amin szépen jelöli - a nyúlvánnyal pontosan egy állású pozíciót :-p (Végül is nem lett gond, a pár fok az tényleg csak pár fok - a csavarok helyreforgatták a rudat. Nyilván így van benne egy picike feszítés - tkp. torziós lett a hátsó váltó-felfüggesztésem :-)))
**anno miután sorozatosan akadt ki a rudazat a szemből és a szerelők csak bénábbnál-bénább féltartós megoldásokat eszközöltek, bepipultam és megrendeltem a helyi Fiattól a Ricambi szerinti rögzítő alkatrészcsoportot. A háromból végül a biztosító csúszólemez és egy speckó vékonka alátét volt rendelhető - a harmadikra szintén "alátét"-et írt a jegyzék - egy rugóssal pótoltam, végül is működött....Most a neten sikerült találnom egy olyan privát fotót, amin valaki bemutatja ezt az alkatrészcsoportot - meglepetésre az ismert két elem mellett egy (biztosan nem odavaló, illetve felesleges- bár ártani nem árt..) zéger és egy gumigyűrű szerepelt.Manual figyelmes nézegetése közben mire akadok: az eddig rugós alátéttel pótoltra az már tényleg "rubber washer" -t ír! Azanyád...mondjuk épp időben derült ki :-) A többféle elfekvő benzincsőből egy megfelelő szeletet vágva tökéletes, lötyögésmentes - de mégis rugalmas lett a kapcsolat!

Padló(beltér)-szekció:

-Hanno-Protecto 830 3 mm bitumenlap a padlóra (tkp. a lábterek telibe + csatlakozó sallangok pótlása )
-a fenti anyagból és 2 x 10 mm öntapadós OVF Soft*-ból a gyárival egyező köztes szigetelők legyártása/beépítése**
-korábban logisztikai okból :-) hosszában kettévágott padlókárpitra "újraegyesítési célzattal" tépőzár varratása
-padlókárpit tisztítás (kézi önkiszolgáló autómosóban :-) , vezetőoldalin lyukfoldás autótextil-ragasztással
-egyedi autószőnyeg elhelyezés
-küszöbtakaró felhelyezés újrafestett távtartó kelyhekkel és új csavarokkal***

*FIAT-standard anyag! ;-)
**bár az anyag megvan hozzá, illetve eredetileg szerepelt a projektben a kerékdobra boruló és a műszerfal mögé valahogy fellógatott lapok legyártása és beügyeskedése - ezek nincsenek készen.Az ok: be kellett látnom , hogy a műszerfal repedései nem javíthatóak tartósan a műszeregység helyén lévő üregben meg hasonló odúkban való félvak matatással - úgyhogy a klímabox beszerelését is megkönnyítendő a közeljövőben kiveszem ez egész műszerfalat és úgy vágom rendbe - na akkor lesz értelme elhelyezni a függélyes hangszigetelőket
***a bal oldal még kimaradt - mivel valahol lennie kell egy újszerű/hibátlan gumikédernek a vezetőajtóra, amit nem tettem fel eddig arra hivatkozva, hogy csak tönkremenne a felújítás alatt. Most viszont kéne a takaróléc alá - de lövésem sincs hova tettem :-)

Szárny-projektek:

A beltér előkészítésekor nyilvánvalóvá vált: ha semmi más nem is készül el ebben a témában, a klíma kondenzvíz-levezetőjének beépítését most lehet, kell és érdemes elvégezni! Így is lett: padlóalagút kifúr, javítófestés, gumipipa megragaszt és elhelyez - egy kis szilikon kell oda és kész!

A kézifék-utánállítókhoz nem volt sok kedvem - mivel egymásnak ellentmondó beépítési pozíciókat találtam hozzá különböző helyeken és ahhoz túl sok a velejáró macera, hogy utána kezdhessem újra fordítva - végül a beltér miatt levett kötelek miatt adta magát a meló...Érdekes módon szerelés sűrűjében már összeálltak dolgok, kezdtem bizakodni....Sajnos a kötelek feszítőjét maximumra húzva sem volt meg a gyári, "kétkattanásos" erő - ekkor újabb negatív hullám ért el a sikeres végkimenetelt illetően...Bár feljebb fog az ideálisnál, az eltelt idő alatt kormos városom dimbes-dombos etalon-helyein tesztelve kiderült: működik a kézifék! (Szerintem az történhetett, hogy az eddig harmatgyenge rögzítőerő miatt folyton túl kellett húzni a köteleket és azok megnyúltak)

A kormányt én nem tudtam levenni, folyton leugrált a lehúzószer :-( Egy megbeszélt időpontban visszavittem a szerelő-tulajdonosának, akivel nagy nehezen lecibáltuk a volánt és vissza lett téve helyes pozícióba. Enyhe eltérés az ideálistól még van - de mivel a kormányoszlop ricnijének osztása ettől nagyobb, ezen csak a futómű beállítása - ami valljuk be: szemre történt mindeddig - segíthet.

A sebességmérő-javítás értelemszerűen a műszerfal-projektbe sorolódott át.

A nyeszergés okára érdekes módon az autó alatt feküdve nem derült fény, de már a próbakör első méterei alatt egyértelművé vált - ugyanúgy megmaradt - hogy nem a váltórudazat/-felfüggesztés okozza! Végül egy hétvégi alaposabb alánézésen derült ki az ok - amitől sem okosabb , főleg boldogabb nem lettem... Nagyon úgy néz ki, hogy a lengőkarban lévő gyári szilent elkezdett "kimászni" a lengőkarból, egész pontosan csak a gumi a lengőkarban maradt szilentházból :-( A felfüggesztésnél ráadásul ez fordított, azaz a lengőkar kezdett a szilentről lejönni... Mivel a szilent 2 köténylemez közé van csavarozva, a lengőkar nem tud leesni a kaszniról - viszont így meg hozzáér az első köténylemezhez.

Apróság: alig hogy kerékre állt a verda, a (valószínűleg még gyári) középső kipufogó-tag , mint a rendszerben a leggyengébb láncszem kezdte megadni magát: a dob hátsó csőillesztésénél lyukassá és hangossá vált, többedízigleni kipufogó-krémezés sem segített :-( Gyors és olcsó javíttatása után kvázi tökéletes a rendszer!

Epilógus:

Egy, minden eddiginél komolyabb túra előtt nem szerettem volna meglepetést - direkt tesztelési céllal korábban vettem autópályamatricát és mentem vagy 50-60 km-t. A lényegében kifújásmentes kipufogónak és a már kész zajcsillapításnak köszönhetően nagyságrendekkel javult pályán is a zajkomfort, a műszerfal mögötti és a kerékdobnál lévő részekkel (+a motorháztetőre is van ám szigetelésem! ;-) tényleg akár zenehallgatás is szóbajöhet. A műszeregységet rendesen, felül is rögzíteni kell, mert még az M3-ason is ugrál-zörög. 5.-ben a csilingelés elmúlt*, más rendellenes hajtóműzaj sem jelentkezett.

*sajnos érthetetlen módon most 3.-ban és 4.-ben jelentkezik ugyanaz a csörgés, érdekes módon minden fokozathoz (a korábbi, csögős 5.-haz is!) egyre magasabb kezdő fordulatszám tartozik :-(

A konklúzió a szokásos:
-1 L nitrohígító 600 ft
-ecsetek 870 ft
(és itt jöhet mindennemű materiális költség felsorolása...)
-érzés, hogy megint működőképesre kivakartál valami 25 éves sz.rt a g.ciből -MEGFIZETHETETLEN! :-)

Külön köszönet:

Jaskó János autószerelő mester - kormánylehúzó-kölcsönadás és effektív kormánylevétel-helyreállítás

>> Szerviz2015-12-31

Bármennyire is hihetetlennek tűnik egyeseknek, de a "Nagy Felújítás" alatt sem tudtam mindennel foglalkozni. A munkaterület határa a padlólemez elejéhez érve mondhatni "eltérítődött" a motorblokk tetejére és az az alatti részekkel - úgy mint az első váznyúlványok, az első futómű, a féltengelyek - nem foglalkoztam. Ennek oka, hogy szerintem a 2-3 éve álló motort kellett mielőbb beindítani és nem tovább rontani az újraélesztési esélyeket azzal, hogy rozsdaporral meg fémszilánkokkal veretem tele a motorteret. Az persze, hogy ti. "nincs ott semmi rendbetennivaló" - nyilván önámítás volt...Ahogy egy ismerősünk mondaná erre - "hát már igen!" - tényleg csak kivonatosan a hibalista:

-a balos féltengely-gumiharang kiszakadt, már mindkét fajta felnit televágta grafitos zsírral ; a jobb oldali élesen alászedve és megforgatva kb. 10 éve kolompolt és már az ő gumiján is megjelent a szakadás...

-az összes gömbfej (oldalanként 1 talpas és egy kormányösszekötő-) védőgumijai kiszakadva...

-25 éves szilentek a lengőkarokban és a hosszmerevítőkben...

-a már említett hossztartókon és a belső sárvédőlemezen millió apró kis rozsdafolt...

... és végül, de nem utolsósorban: évek óta idegesít, hogy az kasztni enyhén, de észrevehetően a bal hátsó kerékre "rá van ülve". Lakatoltam a hátulját hosszú órákon, napokon át - láttam, hogy a rohadásokat leszámítva nem sérült, nem deformált és nem javított a kasztni. 10-ből 11-en rugótörésre tippeltek - és igazuk lett: a jobbos, azaz a magasabban álló rugóból (!!!) egy fél menetnyi le volt törve, kapott két bontott, de egyforma 16V rugót - nem lett jobb. Mindkét lengéscsillapítót cseréltem - vadonat újra. A teljes futómű kint volt, újra lett szilentezve, ellenőrizve lett deformálódásra - ez sem okozhatta. A Panhard-rúd elsőkerekesnél egyféle és nyíl egyenes - ez is kilőve. Már csak 127_sud cartárs elsőre furcsának hangzó ötletében bízhattam - ti. hogy elöl lesz elb..szva valami , jóllehet a teóriát erősítette az a jelenség, hogy a kormányt jobbra-balra alászedve egyik irányban felerősödött, a másik irányban pedig megszűnt a "ráülés"...

Továbbá ha az időtényező nem szól közbe, a futómű/féltengelyfelújítás remekül bővítherő szárny-projektekkel, úgy mint:

- a júliusi "garambol" nyomainak eltüntetése a lökhárítón és vidékén
- klíma-projekt egy részének megvalósítása, konkrétan klímabox beépítés, esetleg csövezés a lökhárító alatti kondenzátorokig
- padló-projekt, azaz festés, zajcsökkentő bitumenlapozás, szigetelőfilc-beépítés, padlókárpit felújítás, stb...

A melóhoz hozzálátva rögtön lett egy nemvárt pozitív eredmény: korábban a sötét színe miatt motorolajnak hitt csepegés az autót felbakolva egyből tiszta sárgás folyásra változott. Ez már korábban is gyanús volt, az nemkülönben , hogy a váktódekni festése törölgetéskor szépen jött lefelé. Ja, és fogyott emberesen a fékolaj - miközben a kerékdoboknál melózással tetőzve gyakorlatilag a teljes fékrendszer át lett vizsgálva folyás, csepegés után kutatva - eredménytelenül. Persze gondolhattam volna, nem először szívat meg ez a kettős hidraulika-szisztem: eddig mindig, ha fékre gyanakszom, mindig a kuplung a ludas! Most is a munkahengerre akartam épp visszapattintani a gumiharangot, amikor egyértelművé vált a szitu - ereszt a henger nem is gyengén, itt megy el a fékolaj és ez az a lötty, ami bakoláskor tisztán, amúgy meg a váltó koszát felvéve magát motorolajnak álcázva csöpög lefelé! Rég örültem ennyire rossz alkatrésznek, egy új munkahenger 5e ft (10 évet bírt és szerintem ha ebből nem áll négyet a verdával együtt, tovább is húzza...), kis matatás (a féltengely és futómű hiányában megúsztam a cseréjénél amúgy elkerülhetetlen gyújtáselosztó ki-be szerelését és az előgyújtás újbóli beállítását) , légtelenítés az öcsémmel - és kész is volt!

A többi csak rövidítve:

-hossztartók és sárvédő csiszolás, festés, üregvédelem

-új lengőkarok szilentekkel (a régit felújítani és átszilentezni biztosan nem jött volna ki mérnökórában számolva az 5e ft-os árkülönbségből) , javítófestve, üregvédőzve

-hosszmerevítő javítófestve, üregvédőzve, átszilentezve

-csavarok és a kormánygömbfej-anya (gyakorlatilag pótolhatatlan kincs!) fémtisztára csiszolva, horganyoztatva ; új alátétek és anyák

-új talpas és kormányösszekötő-gömbfejek

-tengelycsapok lefestve, új SKF első kerékcsapágyak

-gólyalábak szétszedve, balos "toronycsapágy-aprólék" cseréje újra ; egy angol blog-kereskedés toronyalkatrész-képeit dogmaként kezelve kiderült, hogy az alsó rugótányérjaim valószínűleg fel lettek cserélve - ezeket visszacserélve raktam össze újra a rugó-tornyokat.

A mellék-projektekből sajnos időhiány miatt le kellett nyesegetni, a klímából semmi nem valósult meg (nyilván elbagatellizáltam, hogy a kondenzátorok nyomáspróbái mellett nem kevés ropiratört műanyagalkatrészt kellett volna még hozzá felújítani) , a "garambolelhárítás"-ból is csak egy balos fényszórócsere (extra beszarás, mennyivel jobban világít!), továbbá a lökhárító és a csak a szétszedéskor észrevett kerékdob-bélés repedésének hegesztése Vittorio által, illetve pontosan a "miheztartás végett" bekerült minden szükséges rögzítőlelem, így lesz pár hónapom agyalni azon, mit kell majd és merre "pászítani" ahhoz, hogy az autó orra is egyszer ugyanolyan gyári kinézetű legyen, mint a fara. A padlóprojektből a festés, egy korábban ellazázott padlólemez-rohadás "hegesztésmentes" orvoslása, üregvédelem (kivéve a jobb hátsó sárvédő környékét bizonyos okokból) és a pedálgumik cseréje lett elvégezve. (plusz az én Recarom pár hónap használat után szétrepedt alsó feszítőanyagát is megragasztattam)

A felújítást néhány "apró" nehézség zavarta meg, úgy mint hogy a garázsban bekrepált a lámpa (szerencsére a konnektor nem, de így is szívatós volt a dolog) , itthon bedöglött a bojlerünk (tűztérileg menthettelen volt, isteni szerencse, hogy lett rá megoldás...) és a végén egy csavart egyszerűen nem lehetett valamiért rendesen meghúzni. Ja, és a szuperspéci gumiharang-bilincseket is el kellett felejteni - mivel pont úgy jöttek ki az átmérők, hogy nem tartottak annál a pozíciónál, ahol meg tudtam feszíteni - jöhetett a jó öreg gyorskötöző és annak "Paganinije" - vagyis Én :-)

Végül utolsó percben készen lettem, a nemszorulós csavart hagytam a fenébe (Egert oda-vissza kibírja alapon) , mindössze a jobb oldal adott ki elég furcsa hangokat menet közben. Ellenálva a családi nyomásnak - ti: "menjünk már!" - újraellenőriztem a munkát és elég megdöbbentő volt az eredmény: jóllehet előtte a féltengelyanyát stangával ráhúztam kerékre téve az autót - párszáz méter menés után mégis lógott, annyira, hogy a kéziszárral simán mozgatható volt!!! (Természetesen megkapta a szükséges stangás kezelést és onnantól OK!)

A próbaút a tavaly óta már szokásosnak mondható egri Karácsonyozás volt.

Eredmény: alapvetően jó, bal oldalról viszont időnként morgásszerű zaj, mintha nem új, hanem éppen hogy elhasznált kerékcsapágy hangja lenne...Mindegy, erre való a két Ünnep közti időszak , hát nem? Hát de! Miért, nem? Hát de...

Epilógus:

Mivel már az Újév első napján egy sokkal komolyabb túra vár Ránk , a két Ünnep közt kellett megoldani a felmerült porblémákat. Az a bizonyos anya ahogy feljebb nem ment - úgy lejjebb sem, muszáj volt leflexelni -hogy mitől sikerült így megrekednie egy bizonyos pozícióban, ne kérdezzétek! Volt új csavar - persze ahogy a régit kivettem, a hossztartó egyből elfordult a helyéről. Mivel elvileg ez az első csavarkötés, amit létre kell hozni a futómű beszerelésekor - naná, hogy minden más elem útban volt valamiért, kis túlzással (tengelycsap maradhatott a talpason + a féltengely is a helyén) újra le kellett bontanom azt az oldalt :-( Mindegy, túléltem és a rendellenes zaj forrása is meglett: a sietségben és/vagy félhomályban a külső fékbetét kimozdult a nyeregből...Bolondbiztos megoldás lévén kiesni nem tudott, helyette a megszokottól eltérően nem oldalirányból , hanem menetirányban a kerékagyra felfekvő dobszerű felületénél fogva fékezte kedve szerint a féktárcsát...Néhány apróság - az egri csomag-cűgöléssel kimozdított "ék" miatt nem működő jobb hátsó és a kiégett izzó miatt sötét (új) bal első helyzetjelző felvillanyozása - után próbakör és jelentem: NA MOST VAN KÉSZ!

A konklúzió a szokásos:
-1 L nitrohígító 600 ft
-ecsetek 870 ft
(és itt jöhet mindennemű materiális költség felsorolása...)
-érzés, hogy megint működőképesre kivakartál valami 25 éves sz.rt a g.ciből -MEGFIZETHETETLEN! :-)

Külön köszönet:

Drótos László autószerelő mester - kerékagy-anya "megindító jelenetek", tengelycsap-kerékcsapágy-kerékagy szét-és összeszerelés (préselés)

Jaskó János autószerelő mester - törött biztosítógyűrűs féltengelycsukló-leszerelés (amit 99%, hogy anno ő szerelt össze :-)

Tóth Róbert "Kolléga Úr"/sporttárs - csavarhorganyoztatás - logisztika

 
>> Szerviz2015-10-22

A cím arra vonatkozik, hogy most október 22-ére végre felkerültek a nyári gumik... :-p
Na jó, ez így túl hatásvadász, valójában arról van szó, hogy a - nyilván a gumik élettartamáig értve - végleges konfiguráció ekkorra állt össze.

Az első kerekeket már megírtam: lényegében a hátsó kerekek csapágycserénél feltárt gumiproblémájának orvoslása maradt a legvégére. Pár nappal a gumihibák felfedezése után már biztos voltam abban, hogy a korábban is hátul szolgált, durván tízéves (!) és a sárvédőívvel meggyepált túlméretes gumijaim helyett - ha egy mód van rá - egy mérethelyes, használt, de jó állapotú és a költségek kímélése végett az autó terhelési-tapadási jellegéhez illően "non-prémium" gyártmányú gumikat szerzek be.

Az első Dunlop-okat szállító illetőnél volt is ilyen, így miután a fedezet is meglett ünnep előtti kora délután, indulhatott az akció:

-elmentem a Wiking abroncsokért (érdekes módon csak 2000 forinttal, viszont jóval kevesebb eladói felmagasztalással voltak kevesebbek, mint az elsők...).

-rohanás egy, az általam gondolttól valóban útbaesőbb és az eladó által is javasolt gumishoz, ahol némi várakozás után egyre inkább úgy tűnt, hogy akár ki is csúszhatok az időből (ráadásul az eladó visszafogott minősítése miatt szerettem volna a felszerelő gumis áldását is kérni az új gumikra - már pedig ez nem túl hiteles az eladóval esetleg üzleti kapcsolatban állótól) így továbbálltam...
A másiknál viszont szívélyesen és teljes kapacitással fogadtak, a szerelői minősítéstől és a megtakarítva nagyságrendekkel jobban és jobbnak kinéző gumik látványától a lelki békém is helyreállt.

Csak egy apró érdekesség: az udvaron kolbászoló fiatal dolgozó némi homlokráncolás után lehajtotta a csomagtérajtót, majd a rajta lévő lóherés matricától és márkajeltől csak részben felvilágosulva megkérdezte, "ez milyen Alfa?".... Lassan visszaigazolódik a döntésem, az autóm hivatalos/piaci értékén gyúnyolódó jampi okostóniknak is legtöbbször elég csak ezt a kérdést feltenni : "az utóbbi fél évben hány ilyen autót láttál az utakon?" ...

 
>> Szerviz2015-10-15

Mielőtt nekifognék az első futómű rendbetételének - melynek része a kerékcsapágyak cseréje is, főleg egy bizonyos jobbos morgás miatt - mindenképpen foglalkozni kellett a hátsó kerekekkel is, ugyanis vizsga után nem sokkal "hirtelen és valamiért" elgyengült a kézifék - márpedig a tervezett munkáknak nem egy "élet-és balesetbiztosítás" hatásos kézifék nélkül nekikezdeni!

Már megemelve és a kerekeket forgatva látszott, hogy gyermeki naivitás volt azt gondolni , hogy a hátulra feltett , korábban elöl lévő kerekek gumijai maradandó változás nélkül viselték volna el azt a 2 éves (! :-p) időszakot , amíg az egész autó a hátsó bakolás miatt rájuk támaszkodott: jól láthatóan mindkettő be van lapulva egy ponton! Még jó, hogy nemrég, amikor az első kerekek új gumit kaptak a régieket nem dobtam ki - persze megint ott a dilemma, hogy nem járnék-e jobban 2 olcsóbb márkájú , új vagy újszerű mérethelyes gumival...
A deformált gumik ellenére a balos kerékdobon nem láttam/éreztem elváltozást, a jobbos viszont érezhetően lötyögött - pedig ugyanúgy lett meghúzva és beállítva , mint a másik...

Mivel -

1.nem kerékcsapágycsere volt a szerelés témája
2.az "orrfutó" miatt úgyis pihenőn lesz egy hetecskét minimum
3. hétvége volt

-ezért összeraktam így, de beállíthattalan volt, csak nagyon kilazított anyánál forgott rendesen a kerékdob, normálisan meghúzva "kockásan" ment :-(
A csapágyakat kiszedve és jobban megnézve/megtakarítva egyből látszott a "bibi": a külsőnél csupa spén lett a törlőrongy és a görgők is kráteresek voltak! Reméltem, hogy megúszom a csapágy kerékdobba préselt külsőgyűrűjének cseréjét - nyilván a munka miatt - de az is kapott rendesen, egy harmad-negyedkörívnyi szakaszon a görgőpálya úgyszíntén kráteresre barmolódott :-(

Egy Toyo csapágy ment bele ; hála egy teljesen használhatatlan, de valamiért megőrzött szerszám-szárnak egész könnyen ment a külsőgyűrű cseréje, a belső csapágyat pedig nagyon alaposan megnézve úgy döntöttem, hogy nem cserélem!
(a mostani tapasztalat alapján ez is úgy lehet, mint ahogy a vezérműszíj és a feszítője , azaz hogy felelősségáthárítási és üzleti okokból egyszerre javasolják a cseréjét, de a gyakorlatban nem egyforma az igénybevételük, azaz odafigyelve-szereléssel a jobban igénybevett minden második cseréjénél elég a kevésbé gyepáltat is újra cserélni)

Ja, persze, a kézifék! :-)
Az automata utánállító volt kiugorva a bal oldalon - de ez csak okozat! Anno az összekásnál nem találtam sem rajzot, sem fotót - úgyhogy összeraktam úgy, ahogy gondoltam - de közben volt egy dilemmám, ugyanis egy alkatrésznek a fellelt források szerinti helyzete - kifeszíti egy másik alkatrész nyúlványát - nagyon erőltetettnek tűnt - ezért fordítva tettem be...Most már biztos lettem benne, hogy pont az a "beerőltetés" adja az utánállító működését - ezért megfordítottam. A kötelek megfeszítésével sikerült az eddigitől lényegesen jobbat alkotnom, de sajnos az van, hogy -

- tovább nem feszíthető
- nem a "nagykönyv szerinti" 2 (max 3...) kattanásra rögzít
- az első próbaút pont a hegyes Miskolc-Tapolcára vezetett, ahol egy komolyabb lejtőn már nem fogta meg a kocsit...

Kerékékkel megbiztosítva a szereléshez jó lesz, de mindenképpen szeretném a gyári hatásfokot elérni, ehhez -

1. ellenőrzöm valami hiteles forrásból az utánállító összerakását
2. még ha jól is van összerakva, lehet, hogy azon is továbbállítható még a kézifék-erő
3. ha mindkét előző pontnak megfelelés ellenére sem lesz jó - akár még a kötelek is kinyúlhattak végső esetben...

>> Szerviz2015-10-08

Ez a nyár rettenetesen sz.r volt minden szempontból - az autófelújítás (vö: kész nincs, de le van vizsgáztatva) sem kivétel, most kell belehúznom...

A RONAL-okból kettő már esztétikailag kihívásokkal küzdött, az egyiknek a vegytisztítás nem tett jót (denszesztől foltos lett) , a másik le lett padkázva. Ezek hátul voltak eredetileg, végül úgy oldottam meg, hogy a hibátlan elsők hátra kerültek , elöl fennmaradt a vazsfelni téli gumival
sajnos ez nem volt jó húzás biztonságtechnikailag, részben ennek is köszönhető a júliusi kis "garambol"-om :-p
Így az elsőket el tudtam vinni lefújatni, majd vissza már újszerű (DUNLOP SportBluResponse) és főleg váltóméretű (195/50 R15) gumik mentek rá a felnikkel együtt kapott, de mind széltében, mind átmérőben túlméretes (205/50) , öregek/elhasználtak helyett.
a JE pereme elkopott a kerékbéléstől és a kilóméteróra is csal...na , ha működne!!! :-p - egyébként volt időszak jó műszerrel és ezzel a kerékkel, 100 km méréshez 103 km tényleges út tartozott
Így végre október első hetében :-p felkerültek előre is a nyári kerekek, sokkal komfortosabb lett, pedig 1 cm-rel keskenyebb csak.

Miután a klíma-projektet a kompresszor felől indítva elakadtam (majd később beszámolok róla) úgy döntöttem, a másik végéről kezdem: felújítom a klímaboxot és akkor egyrészt végre befejezhető az utastér, másrészt a motortérből folytatható a klímaszerelés is...Mivel a radiátorból és a szellőzőmotorból a mostanival együtt lesz 1-1 csere-/donordarab, az evaporátor (utastéri elpárologtató) volt a szűk keresztmetszet, elvittem hát nyomáspróbára.... Tegnap kaptam vissza, a klímások szerint jó viselte a "nyomatást" - kapott két dugót egyelőre - így felcsillant végre némi reménysugár, talán jövőre lehet már klímánk...

>> Szerviz2015-03-20

Bár a múltkori lámpa-irányjelző összekavarodásnál váltig állították (ez igaz a gyújtáskulcs állapotától függően hol működő-hol nem működő kürtre is) az officiális autóvillanyászok , hogy megoldották - igazából nem sikerült nekik (sem) a mutatvány..

Sajnos szokás szerint nem láttam a fától az erdőt, azaz hogy az egyetlen helyi bontó egyetlen 33-asából (ez Gabi86 1.5 IE-je) nem csak a stabilizátor-rúd lehet érdekes számomra, hanem - és a legbosszantóbb, hogy ezt a másikkal ellentétben télen is elintézhettem volna - a kilóméteróra is, ráadásul a hibakeresés szempontjából a létező legjobb megoldásként nagy valószínűséggel ki is próbálhattam volna megvétel előtt - vagy legrosszabb esetben is becseréltem volna a stabrúdra....Ahogy ez a terv így tavasz elejére hirtelen összeállt, azonnal hívtam őket - naná, hogy már a MÉH-ben van az egész verda :-(
Rögtön körbetrombitáltam a szóba jöhető környékbeli tulajokat egy óracserés bulira - egyenlőre semmi, gondoltam addig is lépek valamit.

Első körben a vezeték-árnyékolást gondoltam megnézni. Sajnos mondhatni szokásos módon csak a szétszedés 70-80%-áig jutottam, amikor munka miatt mennem kellett az autóval.
Konkrétan a jeladót lehúztam a műszerről de még nem fűztem ki a műszerfal alól alaposabb vizsgálatra.
Úgy döntöttem, a külsőségeket visszarakom , de a csatlakozót "hagytam lógva".

A tesztút több, mint érdekes volt: a km. óra jeladó nélkül egy-ez-egyben "másodlagos fordulatszámmérőként" működik , azaz minimális eltéréssel sebességtől függetlenül -azaz álló helyben is akár - a motor fordulatszámára reagál. Extra szolgáltatásként megmaradt az indexre való "bevergődés" - ezt egyébként mintha az autóvillamossági javítás óta - legalábbis jeladóval - nem csinálta volna....

Azt hiszem, most lekapom róla az ernyőt és úgy is hagyom pár rövid menetre, közben próbálom a csatlakozók variálásával kideríteni a hibát, pl. kíváncsi leszek arra a variánsra, hogy jeladó a helyén és most a másik kettőt húzom le!

BREAKING NEWS: a kürt meg-nem -csinálása állítást visszavonom, ugyanis itt érdekes helyzet állt elő: általában az a szabály mifelénk, hogy amíg egy részén a verdának minden tökéletesen nem működik , addig szó sem lehet az azt eltakaró burkolat visszahelyezéséről. Na itt most konrétan megszívtam az elvvel: ugyanis a kormányoszlop burkolatát rögzítő csavar adja azt a testelést, amivel a kürt jól működik, azaz várhattam volna 3000-ig az eltakarással :-p Burkolat hiányában a villanyászok pesze csak odatettek egy nagyjából-pont egyező méretű csavart - ez viszont időnként kilazul és ilyenkor megint nem szól a kürt - csak a kulcs kivétele után.

>> Szerviz2014-03-20

Kis lépés antennaügyben: vettem egy csatlakozót a kábel utastéri végére, miután megnyugtattak, hogy még ma is ez használatos. Szimpatikus módon ez mechanikusan szerelhető, ha jól látom, forrasztani sem kell (?). Hosszabb is, így szinte a kényszerből levágott vezetrékrészt is pótolja.

A nagyreményűnek tartott autóvillamossági szervízben/üzletben megegyező, de biztosíték nélküli relé volt. Az eladó szerint biztosítósban újat nem kapok. Lehet igaza van, még megpróbálom máshol , aztán átmegyek a bontós vonalra. Mivel effektíve filléres volt ez a "majdnem jó" új és sokat kutattak utána, udvariasságból elhoztam belőle egyet...

>> Szerviz2014-03-19

No, szépen eltelt egy év a legutóbbi bejegyzés óta...

Mindegy, ugorjunk, "máma történt":

-a műszerfal a kormánytól balra :-) kész. A vészvillogókapcsoló eddig is rendben volt, a ködlámpáét még egyszer átnéztem:, ott a visszajelzőlámpa fénye picit foltos, de takarítással már nem javítható, val'sz'eg a színes fényvezető öntése miatt. De ez már szőrszálhasogatás, műszakilag perfekt. És - a fórumos kommentekből levezetve -szinte 100%, hogy bármilyen furcsának is tartottam, logikailag is jól működik ; gyárilag is úgy van, hogy már a helyzetjelzőnél kapcsolható ez első ködlámpa. Feladat: relét - mivel a fűtésé van benne - beszerezni, ehhez magamhoz venni ! (boltban, villamossági szerelőnél esély nincs, hogy bemondásra ismerjék, amúgy sem kizárt, hogy szám alapján a neten hamarébb találok...)

-elkapott ez a "nem igaz, hogy semmilyen szekció nem véglegesíthető" érzés és tényleg: a legmagasabb ponton kezdve találtam elfoglaltságot. Kapóra jött, hogy a mennyezeti lámpa/óra visszaszerelése valamiért nem jött össze korábban és csak ott lógott - így kiszerelhettem az "anternát" (pontosabban a talprészét) mintának. Alatta letakarítottam a 24 éves mocskot , természetesen meglátszik a helye, de ezen a tetőn esztétikailag nagyobb gondok is akadnak - szerencsére korrózió nincs a lyuk körül. A kábelt kimértem, jó. Az utastéri csatlakozója eltört, így azt levágtam, jön velem mintának, vagy a hi-fisnél vagy az utcánkban lévő két híradástechnikai bolt valamelyikében veszek a vezetékre, illetve leginkább a mostani rádiókhoz való csatlakozót.