Mutasd

>> Szerviz2018-11-02

Hátsórugóim rövid története: amikor kivettem a farfutót a "Nagy Felújítás" elején, a rugó megegyezett a "Sligthly Technical Alfa33 Page" táblázatában az elsőkerekes SW-kre
megadott 7 menetes 313 mm-essel. Azért nem "rugók"-at írtam mert a jobbosból le volt törve majd' egy menetnyi :-(

Ezt a rugót nem lehetett már újban kapni, akkoriban már a Berlina 33-asok is kezdtek elfogyni donorként , SW-ről pláne nem is álmodhattam -illetve utóbbiból lett volna TDI75-nek egy megtört példánya, az viszont 4x4 amit valamiért 10-11 mm-rel rövidebb rugókkal gyártottak.(Elvileg a Berlina 33 TDi is a 313-ast használja - nem mintha az olyan gyakori lett volna már akkoriban is, főleg bontottban...)

Lacinál egy 323-as ( ez a SW TDi rugója, illetve mintha a '90 előtti modellekben is használták volna...) volt elfekvőben - én viszont úgy voltam, hogy ha már nincs eredeti méretű, akkor inkább "sportosítsunk"! Így a far túlemelése helyett pont valami kisebb, de akkori tévképzetem szerint erősebb (vagyis azonos teherre a többitől kisebbet, így
végül terhelve azonos méretűre "zsugorodó") rugóra gyúrtam - sikerült is beszereznem egy pár 290 mm-est, amit rendbetettem és beszereltem
(itt viszont tényleg kicsit pongyola az angol táblázat, szerinte ez a legrövidebb rugó az 1,7 16V "lóhere" :-) változaté - nekem az a P4 , de ahhoz, valamint az elsőkerekes és kapcsolható 4x4-es 16V-hez is 302-est ír ugyanez a forrás - mindegy, Pb- majd elolvassa és jól meXakérti! :-))))

Rövid sommázat: baromira nem vált be, az egész autófelújítás látens mozgatórugójának (vö.:"egyszer csak összerakom és elmegyek vele a Világ végére :-) mondható hosszabb utazások során pár 10 kilónyi csomaggal, hátul kb. 80 kilónyi személlyel 100-110-es tempóval a magyar és más hasonlóan igénytelen (Szerbia, Bulgária) autópályán szinte minden nagyobb "huplin" (jellemzően a hidak végén ahol a csatlakozó talajon fekvő útpálya mindig alacsonyabbra van kijárva) de még az igényesebb külföldi pályákon (Horvátország, Olaszország) is nem egyszer a kerék beleért a kerékjárat peremébe :-(Ugyanez "jóféle" miskolci utakon két megtermett felnőttel hátul már a megengedett városi sebesség alatt is bekövetkezett - rettegéssel vártam minden ilyen "bérkocsis" felkérést :-(

Utóbbi elvileg elkerülhető - de ezért ne utazzunk? Be is indult a közelmúltban az
agyalás: bár konkrét autókban beazonosított rugók tényleg azonosak a táblázatban lévőkkel - viszont a modellváltozatok alapján meg teljesen logikátlan melyikbe miért került bele az, ami belekerült :-)
Ekkor már megvolt a donor amiben pont a kocsiban lévő legrövidebb és a belevaló gyári közötti 302 mm-es van. Miért is? Annak a csomagtere kb. a fele az enyémnek - ugyanakkor pár 10 kilónyi plusz súly lehet az összkerék. Egy átlagos utazási csomag fajsúlyával számolva a mi fél csomagtartónk tömege se több ennél - akkor meg érdemes lenne kipróbálni!

Mivel logisztikailag nem egyszerű a dolog (a donor már elöl bakon áll > a hátulját max. ideiglenesen lehetne csak megemelni > emiatt valami kellene a kiszedett rugók helyére> praktikusan az ami az enyémben van > ehhez "szinkronszerelés" kell > basszus!: nincs is ennyi bakom! :-p)

Megmentésemre érkezett a második negyedéves elfekvő készlet listája: ugyanez a rugó ötezerért / db! Kicsit vaciláltam de végül megrendeltem és jó döntésnek éreztem már akkor, ugyanis a donorból kiszedésnek az előbbiek mellett további hátrányai is lehetnek, konkrétan
-anno az enyémen a gátlókat cseréltem utólag, nem volt egyszerű - azt meg hogy fordított helyzetben a rugókiszedés mennyire macera sejtésem sincs
-a gátlócserénél a problémát a bal oldalon a gumi fékcső okozta (nem engedi le eléggé a hidat) - lövésem sincs a kardán hogy kavar még bele ebbe
-azt a rugó biztosan felújításra szorul

Megérkezett, kifizettem - az ünnepi hosszú hétvégén neki is láttam, miután a gyárilag rajta lévő, külön nem kapható és autós oldalakról még csak kikeresni is lehetetlen (a nevét sem tudom :-) fém-fém közötti elválasztó bevonatot textiles ragasztószalagból oldottam meg.

A tényleges műtét meglepően gyorsan ment,a bakolás több idő mint maga a rugócsere, a kerekekét nem számítva 2 csavarkötést kell oldalanként oldani és újrahúzni. (Bepróbálkoztam az egycsavaros verzióval is - de úgy nem lehet, a hídon hagyott gátlótartó villa száraitól nem jön ki a rugó :-s)
A nagy nyugiban még azt is észerevettem és korrigáltam, hogy a bal oldalon korábban (nyilván a gátlócserénél) a két, méretében egyező de más- más kialakítású (egyik önzáró, a másik alátétszerűen talpas) anya össze lett cserélve...

Pár nap múlva spontán "jelmezes főpróba": rövid távra 4 gimnazista kiskamasz a hátsó ülésen városban ,ez kb. 200 kiló súly - direkt nem kíméltem - ééééés semmi felütés!!!
Két napja Pestre mentünk, akkor "csak" 150-160 kg lehetett hátul - viszont tavasszal pont így utaztunk pont ugyanoda és rendesen surrogott a gumi - most viszont az M3-as bevezetőn egyetlen egy, tényleg nagy gödörben (és ugye 80-as tempónál) fordult elő a jelenség,pályán sehol - így összességében a projektet sikeresnek nyilvánítom! :-)