Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Milyen a jó olaj?
Béci Ɨ|ѯ2017-09-11 11:09:21 // 6454
"Sajnos, elég akár néhány tízezer kilométer és a motor részei elfeketednek, kátrányos iszap jelenik meg, azaz szén-dioxid-lerakódás." Hogy mi?
Coyote2017-09-11 08:10:58 // 6453
Olyan adalék anyag nincs amit ha rwndazeresen használok át alakítja a motort villany motorra? Lassan mindenhol betiltják az üzemanyagos autókat, de én nem akarok megválni az enyémtől :-DDDD
Piritu - 1.000.0002017-09-11 07:05:53 // 6452
Hmmm...
Erösebb lesz töle az autó és kevesebbet is fogyaszt (ami kevesebb CO2-t jelent). Továbbra sem értem az autógyárakat, hogy mit kinlódnak a fejlesztésekkel meg a csalószoftverekkel ha itt a megoldás.
Erösebb lesz töle az autó és kevesebbet is fogyaszt (ami kevesebb CO2-t jelent). Továbbra sem értem az autógyárakat, hogy mit kinlódnak a fejlesztésekkel meg a csalószoftverekkel ha itt a megoldás.
naron1562017-08-10 02:18:57 // 6450
Sziasztok! Olajcsere elött állok 156 1.9jtd 8v-ben, milyen olajat ajánlotok bele? Liqui moly top tec 4100 5w40et néztem, az jó lenne bele?
Piritu - 1.000.0002017-06-25 20:10:14 // 6449
kb 2004-óta a 2.0 TS-be Racing a gyári előírás. Az 1,6-1,8-ba csak sportos használatra ajánlják.
Én is azt használok a Spiderben.
Én is azt használok a Spiderben.
Kazes☻2017-06-25 12:33:41 // 6448
2017-06-22 22:23:21 // 6444 ;)
frenk2017-06-25 12:32:03 // 6447
Sziasztok ! 1998 2,0 16V TS be normál használathoz milyen Seleniat javasoltok ? ( 20K, Racing .......)
Piritu - 1.000.0002017-06-23 20:48:23 // 6446
egy hsz a végéről:
"- A továbbiakban érdemes lenne boncolgatni még két kérdést: kissé mélyebben a viszkozitás fokozat és - formulázási szempontból - a régebbi kocsikhoz használt modern motorolaj veszélyeit."
tényleg érdekes lenne...
"- A továbbiakban érdemes lenne boncolgatni még két kérdést: kissé mélyebben a viszkozitás fokozat és - formulázási szempontból - a régebbi kocsikhoz használt modern motorolaj veszélyeit."
tényleg érdekes lenne...
satya2017-06-23 18:43:13 // 6445
https://www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/minden_amit_a_motorolajokrol_tudni_erdemes-19494
Kazes☻2017-06-22 22:23:21 // 6444
VV62017-05-24 21:51:14 // 6442
Ezzel most némiképp megtorpedózod a saját állításodat :D
RomeoOne2017-05-24 21:35:11 // 6441
A törihez nem értek csak a fizikához :D
VV62017-05-24 21:16:41 // 6440
pedig ha felhívtad volna, aztán el is mentél volna megnézni, talán megtudtál volna valamit, ami eloszlatta volna a hiedelmeidet :)
Piritu - 1.000.0002017-05-24 20:16:21 // 6439
"és ha előtte 40-est ajánlottak" - ez így ebben a formában nem igaz. Előtte is ajánlották sportos körülmények közé a Racing-ot mindhárom TS variánsnál. A gyakorlat meg azt mutatta, hogy 2.0-nak nemcsak akkor kell.
Épp ma találtam egy csodaszép hirdetett járgány 10W30-as longlife olajos cetlivel a motortérben. Nem hívtam fel...
Épp ma találtam egy csodaszép hirdetett járgány 10W30-as longlife olajos cetlivel a motortérben. Nem hívtam fel...
VV62017-05-24 19:37:56 // 6438
Oké, a mondandód első felével egyetértek.
A hőmérők az újabb autókon valóban beállnak középre, aztán onnan sehová sem mennek, viszont én részben a régi Lanciával mértem, amelynek még nagyon pontos minden gyári mérőkéje és állandóan változnak az értékek a terheléstől-hűtéstől függően - és még 100 foknál sem csap ki a gőz - részben pedig egy utólag beépített digitális hőmérővel, ami szintén érzékenyen reagál.
Régebben volt Turbo Integralém és ott a nyári melegben, hegynek fel elég szépen tudott melegedni az olaj, emlékszem egyszer Selmecbánya környékén ott volt a 130 fok környékén. Oda érthetőnek is tartottam 10w-60-at. És most próbálom megérteni, miért ajánlották a TS motorokhoz is...és ha előtte 40-est ajánlottak és rájöttek, hogy tévedtek, akkor miért nem mondták, hogy "jó, legyen inkább 50-es", de nem, rögtön 60-as. Ekkorát tévedtek? Vagy csak a Seléniának nem volt más...vagy a 60-as nem fogyott eléggé?
A hőmérők az újabb autókon valóban beállnak középre, aztán onnan sehová sem mennek, viszont én részben a régi Lanciával mértem, amelynek még nagyon pontos minden gyári mérőkéje és állandóan változnak az értékek a terheléstől-hűtéstől függően - és még 100 foknál sem csap ki a gőz - részben pedig egy utólag beépített digitális hőmérővel, ami szintén érzékenyen reagál.
Régebben volt Turbo Integralém és ott a nyári melegben, hegynek fel elég szépen tudott melegedni az olaj, emlékszem egyszer Selmecbánya környékén ott volt a 130 fok környékén. Oda érthetőnek is tartottam 10w-60-at. És most próbálom megérteni, miért ajánlották a TS motorokhoz is...és ha előtte 40-est ajánlottak és rájöttek, hogy tévedtek, akkor miért nem mondták, hogy "jó, legyen inkább 50-es", de nem, rögtön 60-as. Ekkorát tévedtek? Vagy csak a Seléniának nem volt más...vagy a 60-as nem fogyott eléggé?
RomeoOne2017-05-24 15:59:40 // 6437
Megpróbálom még egyszer elmagyarázni. A körbeáramló olajnak egyenletes járatásnál kialakul egy egyensúlyi hőmérséklet-térképe. Ez azt jelenti, hogy minden pontján van egy bizonyos hőmérséklete, ami azon a ponton állandó, de ez messze nem jelenti azt, hogy minden ponton ugyanaz. Szó sincs arról, hogy egyszer hidegebb, másszor melegebb olaj ér oda. Ha kialakult az egyensúly, akkor, mire odaér az olaj a hőmérőhöz, mindig ugyanolyan hőmérséklete lesz.
Ha nő a hőfejlődés, több gázt adunk a motornak, akkor elkezd a rendszer az új termikus egyensúly felé haladni. Azt fogod látni, hogy nő az olajhőmérséklet. Aztán beáll az új egyensúly, valószínűleg mindenhol egy kicsit magasabb lesz az olaj hőmérséklete, mint az előző egyensúlyban, csak a motorban jobban, attól távolabb, meg kevésbé emelkedik (tehát nő a különbség az olajhőmérsékletek között a különböző pontokon).
Így egy hőmérő alapján semmit nem tudsz mondani arról, hogy mekkora különbségek vannak az áramlási tér különböző pontjain.
Nem is beszélve arról, hogy azok a hőmérők csak erősen indikatív jellegűek. A vízhőmérő pl. 75 foktól kb 100 fokig stabil 90 fokot mutat. Akkor megy fölé, amikor már kicsap a gőz a motortérből. A hasznos információtartalma annyi, hogy nyugodtan beépíthetnének a helyére egy 3 állású mutatót, "hideg", "üzemi hőmérséklet", meg "régen rossz" állásokkal. Nem biztos, hogy az olajhőmérő sokkal értelmesebb értékeket mutat.
Úgy meg, hogy nem ismert az egész rendszer kialakítása, meg hogy hova van rakva a hőmérő, úgy végképp semmit nem lehet mondani az egészről. CFD-ben meg kéne csinálni a pontos modelljét az olaj áramlási útjának, megadni a korrekt hőátadási részeket a megfelelő hőtermeléssel, hőelvonással és akkor lehetne modellezni, hogy hol milyen hőmérsékletű az olaj. Meg akkor nézve azt, hogy milyen teljesítményen mekkora a hőmérőnél mért olajhőmérséklet, lehetne következtetni arra, hogy az ott mért alapján máshol mekkora.
Ha nő a hőfejlődés, több gázt adunk a motornak, akkor elkezd a rendszer az új termikus egyensúly felé haladni. Azt fogod látni, hogy nő az olajhőmérséklet. Aztán beáll az új egyensúly, valószínűleg mindenhol egy kicsit magasabb lesz az olaj hőmérséklete, mint az előző egyensúlyban, csak a motorban jobban, attól távolabb, meg kevésbé emelkedik (tehát nő a különbség az olajhőmérsékletek között a különböző pontokon).
Így egy hőmérő alapján semmit nem tudsz mondani arról, hogy mekkora különbségek vannak az áramlási tér különböző pontjain.
Nem is beszélve arról, hogy azok a hőmérők csak erősen indikatív jellegűek. A vízhőmérő pl. 75 foktól kb 100 fokig stabil 90 fokot mutat. Akkor megy fölé, amikor már kicsap a gőz a motortérből. A hasznos információtartalma annyi, hogy nyugodtan beépíthetnének a helyére egy 3 állású mutatót, "hideg", "üzemi hőmérséklet", meg "régen rossz" állásokkal. Nem biztos, hogy az olajhőmérő sokkal értelmesebb értékeket mutat.
Úgy meg, hogy nem ismert az egész rendszer kialakítása, meg hogy hova van rakva a hőmérő, úgy végképp semmit nem lehet mondani az egészről. CFD-ben meg kéne csinálni a pontos modelljét az olaj áramlási útjának, megadni a korrekt hőátadási részeket a megfelelő hőtermeléssel, hőelvonással és akkor lehetne modellezni, hogy hol milyen hőmérsékletű az olaj. Meg akkor nézve azt, hogy milyen teljesítményen mekkora a hőmérőnél mért olajhőmérséklet, lehetne következtetni arra, hogy az ott mért alapján máshol mekkora.
VV62017-05-24 14:48:57 // 6436
...és persze jó lenne egy TS-mérés...
VV62017-05-24 14:17:08 // 6435
Szerintem meg nincs nagyobb különbség és pont azért nem, mert az olaj gyorsan áramlik körbe. Ha nem így lenne, az olajhőmérő is ingadozna aszerint, hogy éppen a lötyögő hideg olaj, vagy a súrlódási övezetben kínlódó meleg olaj ér oda éppen. Majd azért utánaturkálok, hátha lehet erről valami komolyabb mérést találni.
Ami a mérnökök számításait illeti, hol voltak akkor, amikor egyik évben még 10w-40-et, a másikban meg már 10w-60-at írtak elő ugyanarra a motorra? Vagy a korábbi, vagy későbbi évet szabadságon töltötték?:D
Ami a mérnökök számításait illeti, hol voltak akkor, amikor egyik évben még 10w-40-et, a másikban meg már 10w-60-at írtak elő ugyanarra a motorra? Vagy a korábbi, vagy későbbi évet szabadságon töltötték?:D
RomeoOne2017-05-24 11:42:58 // 6434
Pont erre akartam kilyukadni, hogy nem. Most a szerkezet felépítésének konkrét ismerete nélkül, (pl. hogy a hőmérő hova van helyezve) én erre nem tudok választ adni. De ezeket mérnökök CFD számításokkal tervezik meg, az arról is adatot szolgáltat, hogy hol hány fokos a közeg. De biztos, hogy nem 5 fok különbség van a teknőben lötyögő és épp a csúszó felületeken filmet képző olaj között.
VV62017-05-24 11:00:46 // 6433
Oké, nyilván bele lehet kötni bármibe, meg el lehet ferdíteni, stb.. Nem is tudományos disszertációnak szántam ezt a pár mondatot, amit le merészeltem írni. Azért remélem, abban egyetérthetünk, hogy ha a mérési pontnál X fokot mérünk, akkor menet közben, meleg motornál máshol sem lesz 5 foknál nagyobb eltérés?
RomeoOne2017-05-24 10:17:06 // 6432
...másrészt az olaj egy folyadék: a súrlódástól nem fog felhevülni, csak más dolog hevítheti fel.
Húha, itt nagyon beindult a bro-science :D Még brit tudósokat kéne idézgetni, hogy teljes legyen a kép :D
Tehát: belső súrlódástól még a víz is melegszik, persze nem sokat, csak tized fokokat, de ki lehet mérni. Az olaj nagyobb viszkozitása miatt ez több lehet. Persze nem az áramlás a fő tényező a melegedésben, amikor a forró fémmel érintkezik :)
De azt gondolom, hogy mivel az olaj egy folyadék, ezért nem könnyen változtatja a hőmérsékletét, így nem sokat számít, hogy a motor egyik része kicsit melegebb vagy hidegebb, az áramlás miatt alapvetően mindenhol egyforma lesz az olajhőmérséklet
Huh, ez jó kis állítás, mert még önellentmondást is tartalmaz :D A higany is egy folyadék mégis elég könnyen változtatja a hőmérsékletét, mert nagyon alacsony a hőkapacitása. A vízé meg a folyadékok között relatíve magas. A motorolajé meg kb. a kettő között van valahol, de ezt a motorolaj biztonsági adatlapján sok más paraméterrel együtt meg lehet nézni, mindegyiké más.
A motorolaj hőmérséklete is más pontról pontra, az áramlás csak a különbségeket csökkenti.
A hűtővíz is mondjuk kb. 85°C mikor rámegy a motorra, 95°C, mikor lejön róla, aztán a hűtőbordákon meg leadja azt a 10 fokot. A hőmérséklet különbség attól még megvan, sőt épp az a lényeg, különben nem lenne hőelvonás. A motorolajnál is megvan, csak amikor áramlik, akkor kisebb.
Húha, itt nagyon beindult a bro-science :D Még brit tudósokat kéne idézgetni, hogy teljes legyen a kép :D
Tehát: belső súrlódástól még a víz is melegszik, persze nem sokat, csak tized fokokat, de ki lehet mérni. Az olaj nagyobb viszkozitása miatt ez több lehet. Persze nem az áramlás a fő tényező a melegedésben, amikor a forró fémmel érintkezik :)
De azt gondolom, hogy mivel az olaj egy folyadék, ezért nem könnyen változtatja a hőmérsékletét, így nem sokat számít, hogy a motor egyik része kicsit melegebb vagy hidegebb, az áramlás miatt alapvetően mindenhol egyforma lesz az olajhőmérséklet
Huh, ez jó kis állítás, mert még önellentmondást is tartalmaz :D A higany is egy folyadék mégis elég könnyen változtatja a hőmérsékletét, mert nagyon alacsony a hőkapacitása. A vízé meg a folyadékok között relatíve magas. A motorolajé meg kb. a kettő között van valahol, de ezt a motorolaj biztonsági adatlapján sok más paraméterrel együtt meg lehet nézni, mindegyiké más.
A motorolaj hőmérséklete is más pontról pontra, az áramlás csak a különbségeket csökkenti.
A hűtővíz is mondjuk kb. 85°C mikor rámegy a motorra, 95°C, mikor lejön róla, aztán a hűtőbordákon meg leadja azt a 10 fokot. A hőmérséklet különbség attól még megvan, sőt épp az a lényeg, különben nem lenne hőelvonás. A motorolajnál is megvan, csak amikor áramlik, akkor kisebb.
Liquid2017-05-24 09:14:00 // 6431
Úgyértem neked V6-od van de a TS-t említetted. Kérdés az hogy a két motor alatt mennyire más az olajhűtő, illetve az olajkör.
Amúgy a többi része szerintem is úgy van.
Amúgy a többi része szerintem is úgy van.
VV62017-05-24 08:46:16 // 6430
Melyik kettő? Egyébként fogalmam sincs :) A V6-on nem mértem semmit.
De azt gondolom, hogy mivel az olaj egy folyadék, ezért nem könnyen változtatja a hőmérsékletét, így nem sokat számít, hogy a motor egyik része kicsit melegebb vagy hidegebb, az áramlás miatt alapvetően mindenhol egyforma lesz az olajhőmérséklet, ezért is mutatnak annyira konstans hőfokot a mérőkék.
De azt gondolom, hogy mivel az olaj egy folyadék, ezért nem könnyen változtatja a hőmérsékletét, így nem sokat számít, hogy a motor egyik része kicsit melegebb vagy hidegebb, az áramlás miatt alapvetően mindenhol egyforma lesz az olajhőmérséklet, ezért is mutatnak annyira konstans hőfokot a mérőkék.
Liquid2017-05-23 23:17:46 // 6429
A két motor olajhűtője egyezik, vagy a V6-é más?
VV62017-05-23 23:00:54 // 6428
...másrészt az olaj egy folyadék: a súrlódástól nem fog felhevülni, csak más dolog hevítheti fel.
VV62017-05-23 22:56:10 // 6427
Arra gondolsz, hogy mondjuk a dugattyú és a hengerfal között lehet melegebb is?
Piritu - 1.000.0002017-05-23 22:19:41 // 6426
Az azért megvan ugye, hogy a hőmérő nem a legnagyobb hőterhelésű ponton mér?
Zsoltikj ૐ2017-05-23 20:51:03 // 6425
én sem,hétvégén a 8v TS este 7 után a szinte üres mátrai szerpentinen 90-100fok közt állt max,
VV62017-05-23 20:03:05 // 6424
Ma kora délután elég meleg volt és teszteléseket végeztem :) jó kis olasz autómmal, amiben még volt olajhőmérő...
Miután a vízhőfok elérte a 95 fokot, az olaj is csakhamar utolérte és utána hajszálra együtt mozogtak a budapesti dugóban. Soha egyik sem érte el a 100 fokot.
Kint a pályán aztán az olajhőmérséklet kicsit leesett a vízhez képest (10 fokkal).
Hétvégén volt még egy teszt, szintén jó melegben a szerpentinen 10-15 perc nyélgázon olajhőmérős autóval: 102 fokot sikerült kicsiholni. Már úgy indultam, hogy 95 fokon volt.
Ezek után nehezen tudom elképzelni a TS motorokban rendszeresen előforduló 130 fokos 10w-60 olajat :)
Miután a vízhőfok elérte a 95 fokot, az olaj is csakhamar utolérte és utána hajszálra együtt mozogtak a budapesti dugóban. Soha egyik sem érte el a 100 fokot.
Kint a pályán aztán az olajhőmérséklet kicsit leesett a vízhez képest (10 fokkal).
Hétvégén volt még egy teszt, szintén jó melegben a szerpentinen 10-15 perc nyélgázon olajhőmérős autóval: 102 fokot sikerült kicsiholni. Már úgy indultam, hogy 95 fokon volt.
Ezek után nehezen tudom elképzelni a TS motorokban rendszeresen előforduló 130 fokos 10w-60 olajat :)
gecsa2017-03-31 20:44:07 // 6423
Szép lett. Vennék. 😂
Liquid2017-03-31 15:51:25 // 6422
JulesTS2017-03-31 14:53:06 // 6421
Ne legyetek már nők!
Melyik sampont (motorolajat) válasszam?!
Melyik sampont (motorolajat) válasszam?!
Piritu - 1.000.0002017-03-31 14:11:25 // 6420
Légyszi csatos üvegben árulni, mert ha kiürült jó lesz pálinkának :-DD
Erhard 242 (Pure Energy)2017-03-31 13:17:41 // 6419
szerintem inkább magadat kéne rárakni, a kalapos képeddel, lehetne az olaj neve: "Szentmiklósi Betyár" vagy "Fertődi Fertő" valami jó kis adalékot hozzá rakni, mondjuk a fertői iszapot ami mindent kihézagol :DDD
Dévid2017-03-31 11:43:22 // 6418
Ha úgy veszed, mindegyik gyári. Egyiket sem Sanyi néni keveri otthon a nyári konyhában. De lehet csinálok valami kézműves olajat, és horribilis áron fogom árulni. Fasza marketinggel. Pl. félmeztelen nőkkel reklámozva. Vagy hogy szűzlányok mellyén folyatva finomítva. Képekkel prezentálva. :D
Erhard 242 (Pure Energy)2017-03-31 09:50:13 // 6417
én nem tudom melyik sampon milyen és mire jó, mert tusfürdővel mosok hajat is :))) Motor olajban sosem lesz egyetértés, de ha valaki a gyárit veszi abból baj nem lehet :P
VV62017-03-31 09:43:57 // 6416
Rájöttem, mire hasonlítanak a motorolajok! A samponra!
Ott is mindenki másra esküszik.
A dobozokon mindenféle tudományos blabla olvasható, amit senki nem ért.
Egyikről sem készül összehasonlító teszt.
Azt vesszük, amelyiknek szebb a flakonja.
Ott is mindenki másra esküszik.
A dobozokon mindenféle tudományos blabla olvasható, amit senki nem ért.
Egyikről sem készül összehasonlító teszt.
Azt vesszük, amelyiknek szebb a flakonja.
VV62017-03-31 09:40:22 // 6415
Már hogyne lenne jó! Pont olyan jó, mint a többi :)
Mr. Z2017-03-31 07:54:25 // 6414
A XADO ukrán technológia. visszaépíti a hengerfalat nem hallottad? Világtalálmány. :) Jó kis ukrán olajat mindenkinek :D
Abarai2017-03-30 22:43:53 // 6413
Azt hallottam, a Xado növeszt még két hengert a blokkhoz. Olcsó V8-at mindenkinek!
Coyote2017-03-30 20:12:56 // 6412
Egy jó kis xado kell bele, meg egy kis adalék és husssss olaj fogyás ;-)
NT Kundi2017-03-30 20:02:30 // 6411
akkor a BP nem jó szerinted...
VV62017-03-29 21:12:04 // 6410
Én Auchan 10w-40-et raktam volna...ha már úgyis eszi :)
NT Kundi2017-03-29 17:23:42 // 6409
BP VISCO 3000 10W-40
ez lett végül...
ez lett végül...
Coyote2017-03-29 08:45:34 // 6408
Szerintem a 10W40 maradhat. Nekem is volt boxerem és csak azt kapta. Attól mert a tünetek enyhülnek egy más olajtól a betegség még meg marad, max késlelteted az elkerülhetetlent :-)
Szóval csak a gyári olaj ;-)
Szóval csak a gyári olaj ;-)
VV62017-03-29 08:21:48 // 6407
http://totalbike.hu/magazin/kozelet/olvaso/2017/03/29/vegre_pont_kerult_a_regi_motorokat_erinto_vita_vegere/
a motordoki nekem ad igazat :)
a motordoki nekem ad igazat :)
RomeoOne2017-03-24 19:18:45 // 6406
Hát tényleg el kéne kezdened, mert akkor látnád, hogy övé volt az első ajánlat :)
NT Kundi2017-03-24 19:17:08 // 6405
De mi a TE ajánlatod, azt is szívesen megolvasom?!