A főszerepben: Turbó Tibi

2009-06-26  BeeGee
Megérkezett a régóta hiányolt benzines turbómotor a 159es orrába is. A MiToban megismert, de nála egy mérettel nagyobb T-Jet aggregát legendás nevet kapott, 1750 TBi. A múlt heti sajtóbemutató után az Alfa Amore csapata elsőként kapta meg az autót egy hosszabb menetpróbára. A négy nap alatt volt időnk megismerni.
Magazin >> AlfaTeszt

Az erő már alacsony fordulatszámon jelentkezik, a manapság megszokott nagy gázreakciót sikerült mérsékelni, így az autó meglepően élénknek hat. Egy szempillantás alatt felépül a turbónyomás, majd meglódul a kilométeróra mutatója is. A látványos megindulás kiegyensúlyozott gyorsulás követ, és már kapcsoljuk a következő fokozatot. 4800 körül már érdemes elváltani, a piros tartomány pedig már 5700-nál kezdődik. Szokatlan új világ ez a dízeles jelleg egy benzines motortól. Ahogy emelkedik a fordulatszám, megjön a TBi hangja is – ami sajnos fémesen karcos, és nem hozza lázba a sofőrt.

Lelkes váltásokkal hamar egészen nagy tempót érhetünk el, így abszolút hihetőnek hangzik a 0-100-as sprint 7,7 másodperc alatt, valamint a 235 km/órás végsebesség. A menetkomfortot szó szerint értették a mérnökök, a rugózás lágy, a karosszéria dülöngél, a kormányzás indirekt. Alfás mércével kimondottan puhának érződik az autó. Érdekes módon ennek ellenére nem szűrte meg jobban az úthibákat, mint a Ti csomagos , 19”-os kerekekkel szerelt előző tesztautónk. Ez a 159-es kimondottan egy hajóra emlékeztet, pontosabban egy jachtra, ami magabiztosan tolja magár előre az árban. Nyugodtan előzhetünk ötödik sebességben akár, nem fog akaratlanul ránk zoomolni a szembejövő kamion. Azonban ezzel a fél mondattal le is írtam minden izgalmat, ami érhet bennünket az autóban. Talán Svédországban csapatépítettek az Alfa mérnökei, onnan ez a feltűnő nyugalom az autóban. Hamar elmegy a kedvünk a gyors kanyaroktól és a gavallérrajtoktól. Így viszont könnyebben tartható a gyár által ígért fogyasztás. Azt nem merném kijelenteni, hogy tartósan hozható ez az érték (8,1 liter/100 kilométer), az Alfa Amore csapatának 10-12 literes átlagos sikerült produkálnia. Mindenesetre ez sem mondható soknak.

Filmhősünket bizony kérdőre kell vonnunk. Mégis hogy gondolja ezt a hétköznapi megjelenést és viselkedést? Sajnos a választ csak a folytatásban kapjuk meg a reklám után, ám addig egy kicsit mi is elmélkedhetünk. Talán eddig azért használt idegen motorokat, hogy a sajátjára tudjon koncentrálni. A fejlesztések véget értek, kész a saját turbó motor, és most jött el az az új korszak amire vártunk. Talán ebben az új korszakban lesz ez a modell egy – ha nem is a belépő szint, de – kellemes középkategória. És annak bizony igen jól megállja a helyét ez a konfiguráció. Annyival fölényesebb az utakon vetélytársainál, amennyivel elvárható a márkától.

Az 1750 TBi a motorpalettában a 2.2 JTS-t váltja fel a napokban, ám az ára a pletykák szerint még alacsonyabb is lesz. Természetesen a Brera/Spider modellekben is elérhető már a motor, így végre akad benzines alternatívája a 2.4 JTDm motornak. Kár, hogy gyakorlatilag látványos különbség nincs ahhoz képest, szinte minden értéke hasonló ahhoz, még a motor karakterisztikája is. Véleményünket hallva Romeónk kissé elhúzta száját, de búcsúzásképpen kacsintott egyet; még meglátjátok, hogy a móka csak most kezdődik igazán. És továbbállt.

Mi pedig ráállítottuk az autót a lassan szokásosnak tekinthető fékpadra, hogy pontosan számon kérjük a teljesítményt. Ez alkalommal nem kellett csalódnunk, az autó simán hozta a gyári adatokat, sőt. Plusz tíz lóerőt és húsz newtonmétert ad ajándékba a gyár. A maximum teljesítmény azonban jóval később jelentkezik, és a maximum nyomaték sem onnan indul, ahonnan jelezték a katalógusban. Ez utóbbi egyébként kimondottan dieseles görbe, az elektronika szépen 340 Nm körül tartja folyamatosan, amit a sofőr élvez, a hajtáslánc pedig megköszön.

Alfa Amore értékelés: ha valóban alapmodell szerű motornak szánják az 1750 TBi-t, akkor szép korszaknak nézünk elébe. Azonban ezzel a konfigurációban a sportos karaktert kedvelő Alfások kimondottan ingerszegénynek találhatják, ám ezen egy Ti csomag nagyszerűen segíthet.

A fékpados méréseket a Teljesitmenymeres.hu cégnél csináltuk, Magyarország egyik legmodernebb berendezésén, ami 2 tengelyes mérést is tud végezni. Köszönjük nekik a gondos munkavégzést és a mélyreható elemzést. Szakembereik nemcsak a gép használati útmutatóját ismerik, hanem magabiztos tudással rendelkeznek a motorműködés legmélyebb bugyrairól is, így egy-egy mérés alkalmával olyan tulajdonságokat is megismersz az autódról, amit máshogy szinte lehetetlen. Tuningolóknak kötelező!

Kapcsolódó írásaink:

Írta:
BeeGee