Tagok >> aranytl >> 156 1.6TS Sedan Distinctive >> Blog
- Típus:156 1.6TS Sedan Distinctive
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2003
- Színe:fekete
Miután bebizonyosodott, hogy nem a termosztát volt az oka a vízhőfok mutató alacsony szinten állásának hanem a hőfok jeladó, így visszacseréltem a Vernet márkájú termosztátot a gyári Behr-re.
Mivel a fagyálló ocsmány folyadék és nehéz eltakarítani, ezért a csere elvégzésénél fontos szempont volt a minimális fagyálló melléfolyás. (Mellesleg ugyanezt töltöm vissza.)
A csere menetét útmutató szerűen írom le, talán valakinek hasznára lesz.
Hozzávalók:
- bilincsfogó (hiányában kombinált fogó és kicsi laposfejű csavarhúzó is megteszi),
- 6-os és 7-es dugókulcs vagy megfelelő csavarhúzó az awab bilincsekhez,
- 13-as csillagkulcs a termosztát csavarjaihoz,
- 21-es csillagkulcs a hőfok jeladóhoz,
- kis tölcsér,
- műanyag kajás edény,
- 3 darab literes flakon,
- rongy és papír törlőkendő,
- esetleg egy emelő.
Menete:
A légtömegmérőről húzzuk le a csatlakozóját és a szívócsőről oldjuk a műanyag bilincsét, majd a kábellel együtt tegyük az akksi mögé.
Oldjuk a pillangószelepház oldali awab bilincset (6-os) valamint a légtömegmérő valamelyik oldali bilincsét (bilincsfogó). A kartergáz csövét nem kell leválasztanunk, a szívócső elfordítható azzal együtt, hogy ne legyen útban.
Oldjuk a légszűrőházon lévő cső bilincsét és szedjük ki a csövet a helyéről, tegyük félre.
Húzzuk szét a hőfok jeladó csatlakozóját, fordítsuk a hengerfej mögé.
Ha a termosztát nagy csövén gyári bilincs van, akkor annak az összehúzó fémfülét fogóval és csavarhúzóval feszítsük le, majd a kis füleket letörve oldható a bilincs. Egyébként a 7-es kulcsra lesz szükségünk.
Fogjuk a tölcsért és az egyik flakont, helyezzük a termosztát alá. Egy csavarhúzóval szúrjunk be a nagy cső alá a termosztát csonkja mentén. A folyadék megindul, a tölcsérrel fogjuk fel a sugarat. Amikor a flakon megtelik, húzzuk ki a csavarhúzót, cseréljünk flakont és folytassuk a leeresztést.
Ha már nem jön több folyadék, húzzuk le a csövet a termosztátról és fordítsuk a motor elé végével felfelé.
Oldjuk a fűtéscső bilincsét és húzzuk hátra a csövön amennyire lehet. Mozgassuk meg a csövet a csonkon. Illesszük be a műanyag tálkát a csatlakozás alá és lassan húzzuk le a csövet, de ne teljesen, csak addig, hogy a folyadék lassan szivárogjon a tálkába. Amikor a tálka megtelik, a csövet visszadugjuk a csonkra. Átöntjük a tartalmát a flakonba és folytatjuk a leeresztést.
Ha már nem jön több folyadék, húzzuk le a csövet a termosztátról és fordítsuk a tűzfal felé végével felfelé.
Oldjuk a legkisebb cső bilincsét, majd húzzuk félre a csövet. Csavarjuk ki a hőfok jeladót.
Tegyünk törlőkendőt a termosztát alá és oldjuk a két csavarját. (Ennél a pontnál az autó bal elejét kissé megemelhetjük egy emelővel, akkor a hengerfejben maradt folyadék nem folyik ki.) Fordítsuk fel a levett termosztátot és oldjuk le az alsó cső bilincsét, majd húzzuk le a csövet.
Termosztát kint van, a folyadék veszteség minimális :)
Fogjuk az újat és a szétszereléssel fordított sorrenden beszereljük.
Miután meggyőződtünk, hogy az összes cső (4db) a helyén és a bilincseik rögzítve/meghúzva, feltölthetjük a hűtőrendszert.
Azt fogjuk tapasztalni, hogy a kiengedett mennyiséget nem tudjuk visszatölteni. A megmaradt folyadék helyén levegő van, azt ki kell engedni a rendszerből.
A bennmaradt levegő jelentős hányada a hűtőben van. Ezt legegyszerűbben a hűtő csőcsonkjával átellenes felső sarkában található műanyag légtelenítő csavar segítségével tudjuk kiengedni. Ehhez egy széles fejű csavarhúzóra lesz szükségünk.
A csavart sosem kell teljesen kitekerni, és nem kell agyonhúzni. Először kitekerjük a csavart addig, amíg meghalljuk a szuszogást. Amikor már a folyadék jön, visszacsavarjuk. Ezután a jobb kezünkkel megnyomkodjuk a felső csövet, majd összenyomva tartjuk. A bal kezünkkel lazítunk a csavaron, hogy szuszogjon. Amikor már a folyadék jön, visszacsavarjuk. A jobb kezünkkel elengedjük a csövet. Ezt 2-3-szor megismételve a levegő nagy részét kipréseltük a hűtőből. A maradék folyadékot betöltjük a kiegyenlítő tartályba max szintig. Ha még ezután is maradt kevés folyadék, azt betöltjük az autó használata után, amikor a maradék levegő is távozott a rendszerből.
Ellenőrzésképpen beindítjuk a motort és járatjuk addig, amíg a termosztát kinyit. Közben átnézzük, nem szivárog-e a folyadék, illetve a kiegyenlítő tartály tetején lévő kis csőből egyenletesen folyik-e a folyadék a tartályba.
Ha minden eszköz rendelkezésre áll, az egész csere 1 órát vesz igénybe.
Tapasztalatom az, hogy a gyári termosztát hiszterézise kisebb, vagyis a mutató ingadozása kisebb. Hamarabb zár a Vernet gyártmányúnál, nem hűl annyira vissza a folyadék és hamarabb is nyit. Átlagban ugyanazt az értéket tudja mind a kettő, de a gyári "gyorsabban" reagál.