Tagok >> GTPeti >> 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec >> Blog
- Típus:156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2001
- Színe:blu cosmo metál
Minden (klímás) Alfa autó életében eljön az idő, amikor csapágyas lesz a klímakompresszor.
Indítás után csicsergett már egy ideje. A szíj is csinálhatta volna, sőt, talán korábban az okozta. Végigpróbáltam már pár fajtát (gyári/Gates/Dayco/Conti) el is hallgatott anno, de most újra rákezdte.
Sőt... A mai 500km-s út vége felé már nem ment a klíma (előtte sem volt egy nagy szám) és ami sokkal nagyobb baj: járó motornál és csukott motorháztetőnél is hallható fémes hangja van. Na ilyen régebben nem volt.
Emellett még forró is a szíjtárcsa, bár ez lehet a hosszú út és a 33 fok hőm miatt is. Ami azonban feltűnő, hogy a kompresszor szíjtárcsája és a kompresszorház vonalában a szemben lévő vízcsövön és az alul elmenő klímacsövön is szurokszerű "lerakódás" van, ami a kompresszortól jött. A gumiréteg, amit mintha sprayből fújtak volna a hűtővízcsőre, az a klímakomp. szíjtárcsájának a rezgéscsillapítása. A nagy hőtől megolvadt és a forgás kifújta a tárcsa szélére, illetve tovább is... :(((
Átmeneti megoldásnak felkerül egy 1038 mm hosszú ékszíj, ami a klíma nélküli modellekhez való. A vezetőgörgőt is ki kell szedni, mert útban lenne.
Rendeltem is egy bontott, ám nagyon jó állapotúnak kinéző kompresszort, ami egy 2008-as autóból származik.
Technikai infók az Alfákban (is) gyakran alkalmazott Sanden SD7V16 kompresszorról:
- franciául
- németül
- németül, a csapágycsere menete
- hivatalos Sanden szerelési útmuató (angolul)
- robbantottrajz a kompresszorról
- a Sanden cég honlapja
SD= Sanden
7= 7 dugattyú
V= állítható löket
16= 160ccm hengerűrtartalom
Belevaló csapágy pl. az NSK 35BD219DUK, két oldalt tömített 35mm (belső átm.) x 55mm (külső átm.) x 20mm (magasság).
Átmeneti megoldás
Megvolt a szíjcserés operáció a rövidebb, 6PK1038-ra.
Most már nincs klíma, van viszont csönd. Újra szép kultúrált dízeles hangja van az autónak. :)
A szíjfeszítőt a legegyszerűbb egy standard 1/2"-os nyomatékkulccsal+15-ös dugóval elnyomni, evvel van elég erőkar. Ezzel a manőverrel felvételt is nyert a nyomatékkulcs az "autóskészletbe*". (*: Erről úgyis akartam már írni, ebből poszt lesz akárki meglássa.)
A javítás
Két hét elteltével meg is történt a szervtranszplantáció. Mivel épp nálam - akarom mondani kéznél - voltak a(z arányosan) nem túl nagy méretű kezeim és nem is nagyon szerettem volna csápos emelő nélkül leimádkozni a motorvédő burkolatot, így besegítettem a klímásnak.
Maga a kompresszor 4 csavar kicsavarásával vált levehetővé. Az alsó csavarok kitekerése kíván egy kis elszántságot, képzelőerőt és nőgyógyászati előképzettséget (értsd: Alfa-szerelés). A környező vízcsövek megbontása nélkül kijött felfelé.
Az eredeti leengedett gáz szerencsére szép zöld szinű volt a kontrasztanyag miatt, ez jó jel, mert nem volt elkoszolódva. Fémforgácsnak sem volt nyoma, így elég volt egy egyszeres átmosás.
A feltöltés után még nem kapcsolt a kompresszor kuplungja, ennek oka az előző kuplung elolvadt tekercse volt, amely egy 15 amperes biztosítékot küldött a túlvilágra. Az új biztosítékkal már ment minden és álló helyzetben 11 fokos levegőt állított elő a klíma (külső hőm.: kb. 30°C).
Csak óvatosan!
Konrád Péter tapasztalt klímaszerelőtől megtudtam, hogy a hazai bontott vaterás, stb. kompresszorok nagyon nagy része sajnos hibás. Ezek pontosan a hazai karbantartási morál ("amíg megy a klíma, nem nyúlunk hozzá") következtében vannak szétkopva. Szerinte a bontósok több reklamáció és visszavitel után is eladják ugyanazt a kompresszort. A vevőjelölt pedig viseli a beszerelés, feltöltés, majd kiszerelés költségét. Korrekt. Aki nem küzd krónikus pénzhiányban és biztosra akar menni, inkább vegyen jóárasítva kb. 250 euróért egy új kompresszort, vagy bízza a klímásra a bontott beszerzését. (Neki megvannak a bejáratott, többnyire megbízható forrásai.)
Következő lépésként sort kerítek a szervószivattyú és a vákuumszivattyú cseréjére (bár utóbbit nem az ékszíj hajtja).
Fontos! A klíma hosszútávú működéséhez elengedhetetlen a ventillátor első fokozata. A 156-ok kb. felében ez nem működik. (Durva becslés.) Régebben már írtam az okáról: az el-elromló előtétellenállásról és ennek, ill. a ventillátornak a lehetséges kontakthibájáról.
A megadott összeg a teljes akció hozzávetőleges árát jelenti, alkatrész+mdíj+feltöltés. (Ebben az új csapágy kb. 10eFt-os ára nincs benne, ez ui. nem került beépítésre. Emiatt eladó! Bontatlan, megegyezünk!)