Csak hogy ne nyugodjak motortartó ügyben, kísérleteztem egy kicsit.
Adott két rossz motorkitámasztó, ami a motor bólintását hivatott csillapítani. Az egyik egy utángyártott, nagyon szétszakadt, és a gyári, ami csak kicsit.
Az utángyártott volt benne, kezdett zavarni, hogy leállításkor nagyot rándul a beltér, és a váltás érzet sem tökéletes. Olyan üresség érzet, mintha valami a helyére mozdulna mielőtt megérkezik a vonóerő.
Lehet, hogy ez a kitámasztó rúd?
Kísérlet 1.
Beleraktam a gyárit, aminek "csak" a motor felőli oldala van felrepedezve belül. Eredmény: jobb váltás érzet, de még mindíg olyan rángós leállás. Hidegen több rezonancia, rezeg a középkonzol.
Itt el is dőlt, hogy új alkatrészt nem veszek, szinte bortékolt, hogy beépítem és hangos lesz az autó, rezegni fog a beltér. Úgyhogy...
Kísérlet 2.
Plasti Dip gumival kiöntöttem a gyári tartó motor felőli szakadt szilentjét. Egy éjszaka várakozás után ma beépítettem. Ahogy vártam, a beltér rezgés még erősödött (nyilván melegen alább hagyna azért), viszont az indítás, leállítás érzet sokkal jobb lett. Menni nem mentem vele egy métert sem, ilyen rezonáló beltérrel ez nem maradhat.
A szituáció tehát az, hogy a motor billenését a keményebb gumi tudja csak megfogni, ami kicsi elmozdulást enged. Igen ám, de az behozza a motor rezgését az utastérbe, nem is gyengén. Van megoldás?
Kísérlet 3.
A motor ugye menetirányban mozdul. A szilent a rezgést csak ebben az irányban csillapítja, itt az eredendő probléma. Vagy kemény gumit raknak ami fogja a motort, vagy puhát ami halk. Mi sem egyszerűbb, csillapítsuk meg a felfogatást az elmozdulás irányára merőlegesen is!
3mm-es szilikon gumi lapokból ronda kis alátéteket kanyarítottam. Kettő alul, kettő felül a motor oldalon, egy alul, egy felül a kaszni bekötési ponton.
Eredmény: a beltér nem rezeg, a motor nem mozog. Sőt! kézzel megfogva a kitámasztót érezhető hogy az sem rezonál, teljesen megeszi a rezgést.
Holnap megyek is vele, megnézzük mozgásban. Még a csavarok majd kapnak egy kis csavarrögzítőt a menetre, mert nyilván a szilikon gumikon nem lehet olyan erővel fixre húzni őket, mint fém a fémen.
UPDATE:
A hosszú hétvégén kirándultunk, teszteltem a módosítást.
- Igen, fellazult 100km alatt. Úgyhogy itthon beragasztottam ipari csapágyragasztóval.
- Egyértelmű pozitív hatása van. Országúton kb. 100km/h tempóig nincs motorhang, csak suhanás. Gyorsításkor, amikor megfeszül a kitámasztó, akkor határozottan felmorog, de egyenletes tempónál kisimul.
-hidegen csökkent a vibráció, vagy áttevődött a hallgatható tartományba, de kellemesebb.
Ma elkészült az ismét megkomplikált futóműszervízelés.
Úgy volt, hogy csak szilentezni kell az első lengőkarokat, de csak kiderült a szétszedéskor, hogy a talpasok is készen vannak. Ott voltam az átnézéskor, tényleg nem adta ki megemelve a kis gonosz, nem moccant semerre. Szétszedve meg vagy egy centit...
Úgyhogy a szilentkészletet félretettem a következő alkalomra, és gyorsan szereztünk két lengőkart. Holnap kell a verda, úgyhogy nem értünk rá sokat jógázni az ügyön.
Végül cserélve lettek az alábbiak:
első lengőkarok
jobboldali kormányrúdfej
bal első motortartó bak
bal hátsó lengőkarcsapágy
olaj, olajszűrő
Egészen korrektül egyben van érzésre az autó, sokkal finomabban
veszi a döcögős utat. Most nagyon korrekt a futómű, nincs az a kellemetlen
szétrázza a belem érzés. Ennyit számít, hogy hangtalan. Persze a kormányzáson
is éreztem már, hogy nem az igazi, most elmúlt az a fura nyúlóssága ami az utóbbi
időben már érezhető volt. A kedvenc körforgalmamon 10-zel gyorsabban mentem át, mint szoktam :-)
Holnap pályán is kíváncsi leszek, hogy mekkora a különbség. Ennyire egyben nem is volt még nálam sose.
Jövőhét: fékgenerál