Blog >> rázópad
Kitekert kormánnyal elinduláskor illetve Y-onozáskor, főleg ha szintkülönbség is van, koppanást hallok a (valszeg az első) futóműtől. Mivel nemsokára műszaki következik, elvittem egy szervízbe, ahol van "rázópad" futómű ellenőrzésre. Jól megrángatták , nézegették, de nem találták meg az okot, mindenesetre azt mondták, ez így műszaki kompatibilis. Szóval egyelőre valószínűleg marad így. Aztán majd ha legközelebb Csöri felé járok, megnézetem vele is.
spqr vs. automax
A minap (0817) egyik ismerősömtől kaptam egy e-mailt, hogy a Fiat-nál regisztráció ellenében Ferrari baseball sapkát adnak ajándékba és ő már át is vette. Kaptam én is az alkalmon, regisztráltam, majd nem sokkal később felhívtak, hogy megerősítsék a regisztrációt és megkérdezzék, mikorra terveztem az átvételt. A legközelebbi Fiat szalonnak egyébként egy budapesti üzletet jelölt meg, amit telefonon a váci SPQR-re változtattam, mert az azért mégis csak közelebb van.
Még zárás előtt sikerült odaérnünk, rendben át is vettük a két baseball sapkát, majd egy ingyenes "3 pontos" műszaki átvizsgálás következett, amit egy (ill. két) ingyenes lengéscsillapító méréssel (rázópados vizsgálat) egészítettek ki. A "3 pontos" vizsgálat eredménye pozitív lett (lásd egy korábbi blog), de a lengéscsillapítottság ellenőrzés negatív eredménnyel zárult. Kicsit' csodálkoztam a dolgom, mert keménynek kemény a futómű (ültetett kaszni, rövitített-keményített gátlók), de alig pár hónapja csináltattam őket, ennyi idő alatt ilyen szinten nem mehetett tönkre. A bal hátsóra először 2%-ot (!) mutatott és az elsők között is olyan szintű (14%) eltérés volt, ami (elvileg) már nem megfelelő, tehát (a nemsokára esedékes) műszaki vizsgán bukta lett volna. Ezután "hibakeresés" következett. Mi okozhatja..? A kerekekben lévő légnyomás értéke befolyásolhatja az eredményt, úgyhogy annak bemérése következett. Körben 2,8bar-t mutatott a műszer (by Szentmihály úti non stop gumis..), úgyhogy le lettek engedve 2,2-re, majd újabb rázópados vizsgálat következett. Ennek eredményeképpen javultak az értékek, de egyik tengely sem felelt meg a végén. A bal hátsó 2%-ról 11-re növekedett de ez még kevés a boldogsághoz (min.30%), és az elsőknél sem javul a %különbség. (részletesebben lásd alábbi táblázatok)
Nem tudtunk mit csinálni, főleg, hogy zártak is. Átvettem a kinyomtatott Mérés tanúsítványt, majd eljöttünk és útközben felhívtam Raj Tamás, a gátlók készítőjét, hogy mi történt. Csodálkozva hallgatta végig a sztorit és nem hitte el az eredményt, mert ő, akkor 50%-osra állította őket, amit kiszerelve mért be és amiről papírt is kaptam. Kértem, hogy nézzük meg együtt, ha lehet, és aztán kiderül mi az igazság.
Szerdán (0826) el is mentünk Gödöllőre, ahol kiderült, hogy az SPQR-ben végzett mérés pontatlan (nem igaz/hamis/valótlan). Majd javasolta (Raj T.), hogy menjek el egy másik helyre beméretni újra, hogy ott mit mutat a pad. Ugyanis, nem első alkalommal fordul elő vele, hogy a megrendelői hasonló Mérés tanúsítványokkal mennek vissza hozzá. Majd egy következő (független) mérés meghozza a várt eredményt. Én is így tettem.
Szombat ellenére munkanap lévén (0829), mára foglaltam magamnak időpontot délutánra az újpesti Automax szervizbe, ahol még anno a téli gumikat is vettem (akkori Abaqua Kft.). Elmentünk, bemérték és láss csodát.. az első tengelyen, mindkét oldal 50% feletti eredményt mutatott, míg a hátsó tengelyen sem annyira vészes a kép, mint ahogy azt Vácon lefestették, mert a bal oldali 46%-ot hozott a konyhára, a jobb oldali pedig az elsőkhöz hasonlóan 50 felett. Ez a mérés már 2,2-es gumikkal történt. Ja és nem került 3600Ft-ba mint a Norautoban. Tengelyenként 710 jó magyar forint lett volna, de rendes volt a srác és csak egyet írt fel:) Később kiderült, hogy ő is rallyzott (még Ladával) és Raj T. gyártotta az ő gátlóit is. Kicsi a világ..
Miután végeztünk, természetesen felhívtam az eredménnyel, hogy lám, valóban igaza volt. Mindketten megnyugodtunk, de egy kérdés azért nyitva maradt:
"Pénzt akarnak?"
Nem tudtunk másra gondolni, minthogy a váci szerviz egy ilyen ingyenes méréssel megállapítja, hogy "rossz" a futóműved, majd felajánlja, hogy megjavítja / kicseréli az alkatrészeket. Ez mind munkaórában, mind alkatrész eladásban jó üzlet - lett volna..
Képek: [1] spqr mérés 2,8-as gumikkal [2] spqr mérés 2,2-es gumikkal [3] az automax udvarán [4] automax mérés 2,2-es gumikkal
[Költségeim: rázópados futómű vizsgálat 710Ft]