Blog >> motul >> motorolaj

>> SzervizViktor85 // Alfa Spider / GTV 2.0 Twin Spark // 2014-01-18

Motorolaj csere: Castrol 10w40 5 liter és Bosch olajszűrő
Váltóolaj csere: Motul Motylgear 75W-90 2 liter
Új légszűrő
Új pollenszűrő
Új Valeo ablaktörlőlapátok

91634 km

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2014-02-08

Mint minden autós fórumon, az Amorén is örökzöld téma, hogy melyik a jó olaj. Nem szándékozom a szenvedélyes részbe belefolyni, röviden szólok csak hozzá. A többit leírom itt. Ez a poszt nem (sem) szentírás, csak az én véleményemet tükrözi. Persze nem kevés időt és erőt fektettem az információk megszerzésébe.

A viszkozitás
Az olajok viszkozitását két számmal jelölik. Az első azt mutatja meg, hogy az olaj mennyire folyékony hidegben, a második pedig melegben (durva közelítéssel nevezzük üzemi hőmérsékletnek). Minél kisebb a szám, annál hígabb.
Ma már remélhetőleg senki nem használ 15W-s olajat. Ez télen nagyon nehezen szivattyúzható. A következő lépcső, a 10W már használhatóbb, bár télen ez sem nyerő... A Selénia "csúcsolaja" a Racing 10W60-as. Vagyis hidegen nem valami hígfolyós, cserébe melegben sem. Ez az oka annak, hogy én a benzinesembe (ahol ilyet használok) télre 5W-s olajat töltök. Aki ismeri a Racing-et, tudja: Már betöltéskor is látszik, mennyire nem híg. Amiért mégis van létjogosulsága az ilyen olajoknak, az a stabil védelem. Még ha cserébe nagyobb is "az ellenállás", amit a motornak le kell küzdenie: ez a gyakorlatban enyhén kisebb pörgősségben és magasabb fogyasztásban jeletkezik. A dízelembe 5W40-es WR Dieselt használok. Véleményem szerint a 10W40-es Selénia Turbo Diesel nem jó választás egy JTD-be, a WRD megéri a pár ezer forint különbözetet.

Szintetikust?
Hogy mit nevezhetünk szintetikusnak az definíció kérdése. A német példa: Korábban 70% fölött kellett, hogy legyen a szintetikus összetevők aránya, ekkor lehetett szintetikusnak nevezni egy olajat. Ma törvényileg 100%-ot írnak elő. Ezért van, hogy sok olajon SHC Formula, synthetic technology, stb. olvasható. (Szintetikus technológia nem egyenlő szintetikus.) A kérdés már csak az, hogy ami tegnap jó minőségű szint. olajnak számított és ma már változatlan összetétel mellett már hivatalosan "nem szintetikus", az ettől rosszabb lett-e. A válasz egyértelmű: nem. Az ún HC (hidrokrakk), ásványi összetevőkön alapuló, ám erősen módosított olajok fejlesztése javában folyik. Mivel ezek előállítása jóval olcsóbb ÉS emellett jó tulajdonságokat is el lehet érni, kijelenthető: Nem mindig szükséges a full-synth. Nem csak ettől jó egy olaj. És megérkezünk az olajok minőségét jelölő osztályokhoz. Ma az API osztály "SN"-nél jár. 25 évvel ezelőtt, a 15W40-es olajok még csak "SF" jóváhagyással rendelkeztek. Egy SM v. SN olaj már nagyon modernnek és kiválóan teljesítőnek számít - a kenés szempontjából. Az, hogy mennyi lerakódást és olajsarat eredményez egy másik kérdés. (E téren a Castrolról több cartárs is negatívan nyilatkozott.)

A HTSS-érték
Lefordítva magas hőmérsékletű vágási stabilitást jelent. Gyakorlatilag ez az egyes olajok egyik legfontosabb minőségi jellemzője, ami megmutatja, határhelyzetben mennyire stabil az olajfilm. Sok gyártó - talán nem véletlenül - nem is hozza nyílvánosságra az értéket.
Nehány példa:
- Selénia Racing: min. 3,7
- Mobil 1 Peak Life 5W50 4,4
- Castrol TWS 5,7
(Utóbbi egy speciális, zöldre színezett versenyolaj, amit csak kiválasztott kereskedőknél lehet beszerezni.)

A JTS
A TS és JTS motorokhoz eredetileg 5W40-es vagy sportosabb vezetési stílus mellett 10W60 (Racing) olajat ajánlott a gyár. Időközben ezt kizárólag a 10W60-asra korlátozták. Valószínűleg a közismert hajtókarcsapágyas tapasztalatok miatt. Ám mivel a 10W-s olajok szivattyúzhatósága nagy hidegben nem valami jó, valószínűleg nem rossz választás egy minőségi 5W50-es olaj sem. (Pl. a fentebb említett Mobil 1 Peak Life, ami a Mobil1 csúcsolaja, sportautógyártók ajánlásával.)
(Ha már TS: Az ominózus hajtókarkikönyöklés két további ismert okra vezethető vissza. Az egyik a korai hajtókarcsapágyak rossz minősége, a másik pedig az - állítólag - alulméretezett olajszivattyú, amit a JTS-nél nagyobbra cseréltek. Hogy ez így van-e, nem biztos. Ennek nem jártam utána. Mindenesetre ha TS-em lenne, biztos megtenném és - ha tényleg így van - beszereznék egy javított változatú olajszivattyút.)
Ha már más olaj, akkor szerintem 10W60.
Az imént téma volt az olajválasztás egy TS-motorba. Eddig 5W40 volt benne, amit evett. Melyik olaj lenne bele jobb? A 10W40-nek én spec. nem látom értelmét. Az hidegen és melegen sem kimagasló. Cserébe gyakran ásványi, vagy magas ásványi olaj tartalmú. Hidegben a 10W amúgyis kerülendő, akkor is, ha valamennyit eszik belőle. Tovább megyek: Lehet, hogy a TS-ek korral emelkedő olajfogyasztásának egyik kiváltója, a 10W-s olajok hidegbeli viselkedése (0 fok alatt). Pontosabban az alacsonyabb szivattyúzhatóságból adódó kezdeti kopás. (Gondolom a vezérlésmódosító sem örül neki nagyon.) Én egy 1.6-os TS esetén vagy 5W40-et, vagy 5W50-et használnék télen.

A 159
A 159 is egy speciális eset. Ez volt ui. az Alfa első DPF-es típusa. Annak rendje és módja szerint a jól bevált és kismértékben módosított JTD-motorokhoz 5W40-es olajat ajánlott a gyár. Minden rendben is lett volna, ha nem kezdtek volna elromlani a részecskeszűrők. Nem meglepetés: részben az ajánlott olaj miatt. A gyár reagált is és a Selénia által kifejlesztett DPF-barát olajat kezdte ajánlani. Igenám... de a DPF-kompatibilitást 5W30-as viszkozitással érték el, a motorhoz pedig eredetileg (a konstrukció miatt 5W40-et ajánlottak. Ez egy apró (ám annál fontosabb - üzemi hőmérsékletre vonatkozó) különbség... Hozzá jön még az a - hivatalosan nem megerősített - információ, hogy a turbógyártók eredetileg nem számoltak ilyen híg olajjal. Az eredmény: az ember vagy a DPF-nek kedvez, vagy a motor többi részének (beleértve a turbót is). Az 5W30-as olajokat szokás "mit abgesenkter HTSS-Wert" címkével is illetni, ami azt jelenti, hogy csökkentett HTSS-értékűek. Vagyis nagy terhelésnél kevésbé stabil az olajfilm. Ez nem jó... Az ős 1.9 és 2.4-en alapuló motorok nagy valószínűséggel a W40-et szeretik. Én a magam részéről maximum W50-felé nyitnék, nagy igénybevétel esetén. Persze a kérdés, az is, hogy van-e az autóban DPF. (Node ez egy másik, nem kevésbé érdekes téma.)

Melyik a legjobb 5W40-es olaj?
Konkrétan egy erősen felhúzott 1.9-es motorba kérdezte egy cartárs. Álljon itt a válaszom, hátha mást is érdekel.
Kitűnő 5W40-es olaj pl. ez, de a Mobil 3000-es is jó, továbbá a Motul 8100 X-cess. (Az X-clean nem a védelemre hanem a DPF megóvására van optimalizálva.) A Xado olajokat is sok szaki dícséri. (Persze csak aki próbálta...)
A HTSS-értékeket is érdekes lenne kideríteni. (De nem hiszem, hogy egy 1.9-es motornál azon olyan rendkívül sok múlna. Feltételezem, hogy nincs padlógázon használva.)
Hozzátenném, a LM-nél külön kiemelik a magas olajfilmstabilitást.

Puskapor a topicban - avagy az olajhoz tölthető adalékok szerek
Szöveg jön...
Addig is: A Xado oldalán van egy (számomra) érdekes lábjegyzet a konkurrens termékek fő összetevőiről. "Treatments or additives such as Extralube ZX1, Kalimex K-Tek are extreme pressure treatments. STP and Duralube contain zinc and phosphorous, Molyslip and Liquid Moly contain Molybdenum. Motor Silk contains boron which is in some Wynns products. Slick 50, Tufoil, Cyclo, Nulon and Greased Lightning all contain PTFE. Activ8 uses Chlorinated Hydrocarbon. Lambda and Forté are cleaning products so contain solvents and detergents. RVS. Nanoprotec, Suprotec, Ceremizer, Retol, Practex, RiMet, and Rewitec use serpentinite or asbestos. These engine treatment or fuel treatment change the composition of the oil. Xado engine oil additives and fuel treatments do not change the oil they only uses the oil as a carrier."

A részletekre még várni kell, addig is: Tapasztalatból mondom, hogy azon kevesek akik nyitottak és igényük van "valami jobbra", ők fektetnek annyi energiát az utánanézésbe, hogy rájöjjenek, nem minden ugyanaz, ami első látásra annak tűnik... A szkeptikus szerelő barátom pl. nem hitt benne (a Rimetben) de több kompressziómérés és "motorelhalkulás" meggyőzte. Ő örül ennek. Van aki pedig annak, hogy "gyári" és le van tudva a dolog. Nincs vívódás, nincs komplikáció. Így van ez. Mindkét megközelítésben van ráció. Én az első iskolát követem. A barátom - akinek adok a szavára - meggyőzőtt engem. Bár a meggyőzött nem a helyes kifejezés, mert egyáltalán nem győzködött. Nekem elég volt néhány mondat a részéről.

Linkek
Az olajokról

Utószó
Észrevételekre, tapasztalatokra mindenképpen nyitott vagyok. Ha esetleg volt értékes információ a leírtakban egy Köszönöm miatt sem haragudnék meg. :)
Utóbbi általánosságban vonatkozik minden olyan esetre, amikor valakinek más a saját idejét rááldozva segít. Legyen az blogírás, vagy egy fórumban feltett kérdésre érkező válaszok. Sajnos mostanában is láttam rá elég példát, hogy valaki kérdez, többen válaszolnak kimerítően, az illető pedig még egy "kösz"-t sem dob oda.

És még valami: Mivel szerencsére van egy külön "Olajtopic" az Amorén, szerintem az olajokkal kapcsolatos kérdéseket ott beszéljük meg.

Aki más - értsd: az enyémtől különböző - véleményekre is kíváncsi, az alábbi hozzászólások környékén talál némi párbeszédet. Én e témát tekintve is kifejezetten pozitívnak tartom az érveléssel egybekötött eszmecserét. Sokat lehet tanulni belőle.

Olajtopic
5136 (2013.06.24)

Szerelőműhely
(2013.06.24)