Blog >> gyujtótrafó
Tervszerű karbantartás:
13 hónap és közel 14e km megtétele után a szokásosnál később lettek cserélve a szokásos dolgok:
- Motorolaj (FUCHS Titan GT1 5W-40)
- Olajszűrő (MANN HU6007X*AN)
- Levegőszűrő (MANN C18003)
- Pollenszűrő (VALEO 715533 aktívszén)
Check engine hibaüzenet (hibakód: 1 és 4-es henger gyújtáshiba):
Az előzmények már tavalyiak, amely a hibaüzeneten és hibakódon túl a motor érezhető és hallható egyenetlen járásán, a kocsiszekrényben is egyre erősebben érezhetően állandósult. Akkor a gyújtógyertyákat lecseréltük. Aztán egy cartárs jóvoltából kaptam egy használt Bosch gyári gyújtótrafó sort. Az egyenetlen járás ezzel is megmaradt, de a hibakódkiolvasás már csak a 4-es henger gyújtáshibáját mutatta. Ezúttal kapott bele egy harmadik trafósort. A gyújtáshiba megszűnt.
Cserélni kellett:
- Gyujtótrafó sor (Bosch 0 221 503 469)
+ szükséges lett még:
- Szívókönyök tömítés (Victor Reinz 71-38832-00)
Szegény keverék:
Fenti problémát folytatva az egyenetlen járás megmaradt, és a lamda szondák értékei szegény keverékre utaltak. Az eredeti gyári injektorok kiszerelésre kerültek, és kaptak ultrahangos és vegyi fürdős tisztítást.
A motor járása egyenletessé vált, a lamda értékek helyreálltak.
Első fék:
Az első fék felől fékezéskor fémes csattanó hang volt hallható mindkét oldalról, főleg ha előremenetből hátramenetre váltva fékeztem vagy fordítva, majd már folyamatos előre menetnél is egyre gyakoribbá vált. Úgy tűnik a féknyeregben van annyi kopás, hogy a fékbetétnek van egy kis mozgása. Egyelőre kapott egy feszítőrugót, most a jelenség majdnem megszűnt, a mentirány váltást követő első fékezéskor jelentkezik még.
Meglátjuk...
Első futómű:
Rövid ideje először balról, majd néhány hétre rá már jobb előlről is borzasztó nyöszörgés hallatszik az utastérben, ami odakint is hallható. Hidegben (~5 C fok alatt) nem hallható, felett keserves. Megállapították, hogy a tavaly márciusban cserélt első felső lengőkarok (RUVILLE 35/18/AH, 41/18/AH) kínlódnak. Szilikonspray sem segít. Egyelőre még csak a hang borzasztó és teszi a dolgát, de várhatóan már azt sem soká. Ilyet többet nem teszünk bele.
Munka:
motorolaj+szűrők csere; első fékek átvizsgálása, féknyergekbe feszítőrugó felhelyezése; első futómű átvizsgálása; hibakódkiolvasások; gyujtótrafósor cseréje (gyújtáshiba); injektorok ki- és beszerelése, ultrahangos és vegyi tisztítása (szegény keverék); szívókönyök tömítés cseréje; csomagtérfedél kábelköteg gumicső cseréje
Km óraállás: 135 889
Gyújtótrafó, gyújtókábel készlet csere történt.
Egy kábel kontakthibás volt, egy trafó szintén "bibis", egy másik meg elhalóban.
A kábel készletet Kugler Kábel oldaláról rendeltem, mint ahogy már páran az Amoreról. (3 év gari)
A gyújtótrafókat ismerős által újonnan szereztem. Igaz nem Bosch de nem is 60e ft a 2db
.
Szombaton kezdődött, vásárolni indultunk volna menyasszonyommal, előtte elmentem lemosni a felniket, induláskor már az autómosó emelkedőjén alig akart kimenni fél gázon, fel is villant a motor check lámpa. Parkolóig elgurul, autószerelő haver felhív, 5perc múlva ott is volt, nézegettük miért csak 3 henger megy. 5perc alatt rájöttünk, hogy az egyik gyújtótrafó sz*rt be, ez 99%-ig biztos volt. Vasárnap reggel Gulyás Lacikával kiolvastuk mit tárolt el az autó, kettes henger, gyújtás hiba. Érdeklődtem, informálódtam, végül ma reggel találtam egy srácot, tőlem 20 méterre lakik és pont volt egy eladó jts bosch trafója. Megvettem, beraktam, tökéletesen működik. Most minden happy, úgyhogy úgy néz ki még a nyíregyi talira is ki tudok nézni a hétvégén. :)
Költségek:
Bosch gyújtótrafó: 5.000.-
OBD diagnosztika: 1.000.-
Lefényképeztem a bűnöst.
Karácsony után az autó elkezdett melegen rángatni. Hirtelen gázadásra betorpant, be-be rángatott, majd elkezdett húzni. Mindezt olyan 2-3000 fordulat között, utána kisimult. Orvosolni úgy lehetett, hogy elvettem a gázt, majd finom gázadagolással próbáltam gyorsítani. A probléma elkezdett súlyosbodni: a hiba jelentkezésekor kigyulladt a motor control lámpa, sípolt a műszerfal, hibaüzenet villogás, mindezt már akár hidegen is. Mikor rákezdett, gyújtás le, újraindít: csönd. Minden megy tovább...
Igazából olyan volt a probléma, hogy együtt tudtunk élni: ha nem nyomtam hirtelen gázt, nem kezdett sípolni. :-)
Egyik szabadnapomon kimentem Osziékhoz, hogy olvassuk ki a hibaüzenetet, kíváncsi vagyok mi lehet a rángatás oka. Rém egyszerű volt: 4. henger gyújtótekercs.
Unokatesóm beszerezte és be is szerelte a trafót, s láss csodát, az alfa újra a régi lett! Tetszés szerint nyomkodhatom a gázpedált, nincs sípolás-villogás-rángatás.