Tagok >> WarbiRunner (Gyuri) >> 146 1.9 JTD >> Blog
- Típus:146 1.9 JTD
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2000
- Színe:Grigio Chiaro Met. 612/A
Az örök küzdelmem, hogy az autónak nem tetszik a hangja. Morog, vagy harsog vagy alapjáraton huhog. Valahogy a dízelség egy csomó idegesítő zajjal jár, amit egyszerűen nem bírok megszokni, nem tudok felülemelkedni rajta. Az amúgy nagyon élvezetes vezetés élményét is el tudja rontani..
Ezen sajnos változtatni nem tudok, nekem az ilyen hangok mind azt jelzik, hogy valami nem jól működik, önkéntelenül is figyelem, és zavar. Pedig győzködöm magam, és mások is engem, hogy ez dízel, ez ilyen, ez így jó.
Nekem nem jó. Úgyhogy rááldoztam 2 délutánomat és nekiültem számolni és kísérletezni.
Először az alapjárattal játszottam, mert itt könnyű kipróbálni hogy mire mit változik a hang. 4 mezőt kell csak átírogatni, aztán fülelni. Már az első próbára teljesen egyértelmű lett, hogy az ötlet és az irány jó, az előtöltést kell ügyesen eltalálni és akkor halkul. Csináltam 3 változatot és kipróbáltam őket. A legjobbat meghagytam és visszaültem a laptop elé kielemezni, hogy ez a legjobb beállítás mit is jelent.
Konkrétan megpróbáltam kiszámolni, hogy az üzemanyag gyulladása mikor következik be. Annyira nem egyszerű, mert befolyásolja az üzemanyag nyomás, az üzemanyag minősége, a levegő hőmérséklete, páratartalma és amire én magam sem gondoltam (de neten találtam egy szép görbét), maga a befecskendezés időzítése is.
Mégpedig a hengerben lévő nyomás változása miatt. Nyilvánvaló, hogy pontos számításról itt szó sem lehet, de talán nem is kell.
Lényeg, hogy végül készítettem egy olyan előtöltés térképet, aminél az égés kezdetét vettem beállítandó paraméternek, nem a befecskendezés végét (EOI). Egyértelműen össze-vissza ugráltak az értékek, és igen, itt végre találtam valamit 2100-nál! Kilógó értékeket. Ez egy fizikusnak izgalmasabb, mint egy kincses térkép egy nagy piros X-szel :-)
Szintén találtam 3500rpm fölött is oda nem illő értékeket, és igen, pályán hajtva 3500 körüli fordulattól picit melegszik.
Úgyhogy fogtam magam, és az egész előtöltés táblát átírtam. De nagyon. Kicsit bennem volt a para, hogy egyáltalán eljutok e a bölcsiig a kislányomért, vagy buszozunk.
Aztán beindult. Huhh...eddig jó. Pár gázfröccs, forog, nem kelepel, nem cicereg, nem csörög. OK. Akkor gyí, induljunk. Óvatosan, kis gázzal. Így is jó. Na akkor haladjunk. Néé, nincs hangja! 2000rpm, még mindíg nulla hang az utastérben. Na jó, akkor nesze 2100. :-) Nebassz.... alig hallani hogy elérte a szokásos morgós fordulatot.
3000, énekel a motor. És kényelmesebb váltani. Na jó, akkor itt a vasúti felüljáró, kapjon egy teligázt 4-esben 1800-ról. Wooooooáááááazzzta....ez megindul. Húú mennyivel jobb autó lett...
És hát az az éneklős motorhang, kezd végre szép hangja lenni. BIztos vagyok benne, hogy fogok én még ezen alakítani, egyelőre próbálgatom, szokom. Hihetetlen mennyivel nyomatékosabb és forgósabb is lett. Még szívó üzemmódban 1700 alatt is rendesen élénk lett az autó, nagyon jó lett vezetni.