Hétvégén barkács szakkört tartottam. Kiszereltem a klímapanelt és szétszedtem, mivel már jó ideje nem üzemelt a 3 tekerő "racsnija" :) A tartó műanyagok mindhárom helyen megrepedtek és a rugós pöckök kiestek a helyükről. Egy kis kézügyesség és kevés Loctite nedű felhasználása után újra olyan, mint régen. Véleményem szerint ez nem egy masszív konstrukció. De így van ez a korábban javított ablakemelő gomboknál is. Vajon a tervezés és tesztelés fázisában a mérnökök tényleg úgy gondolják, hogy amit alkotnak, az örök? :) Az elgondolás nem rossz, csak véleményem szerint kevés az anyag....
Eléggé leredukálta a vezetési élményt ez a probléma, ezért leírom a tapasztalatokat, hogy másnak könnyebben menjen a megoldása. A lényeg az volt, hogy a váltókar elkezdett szorulni. Az hagyján, hogy üresben nem tért vissza középre alaphelyzetbe, de oldalirányba legalább 50-es bicepsz kellett volna, hogy normálisan váltani lehessen. Sajnos nekem ez nem volt :) Nagyon szorult a váltó, bár hidegen, indításkor valamivel jobb volt a helyzet. Aztán néhány kilométer után, amikor bemelegedett minden, akkor durván szorult az egész. Kínszenvedés volt a váltás, főleg 2-ból 3-ba. A sebességeket érzésre kellett eltalálni, ami nem volt könnyű, mert nagy erő kellett az oldalirányú mozgatáshoz. Cserélve lett korábban a két váltóbowden, ami a kulisszától jön a váltóig. Ez egy időre megoldotta a problémát, de pár hét után újra jelentkezett a hiba. Rátaláltam az alfaowner.com-on egy fórumra, ahol hasonló problémával kapcsolatosan írtak. Ha jól emlékszem ott volt az a link, ami egy másik fórumra navigált. Találtam néhány képet is segítségképpen, hogy általában mi okozza ezt a hibát és hogyan kell cserélni. Nos, én jó magyar módjára úgy voltam vele, hogy szétszedem és megnézem, hogy javítható-e. Jelentem, igen. A szorulást egy berohadt tengely okozta, ami finom csiszolgatás után újra szépen forog a házában. (Itt egyébként eszembe jutott a Fiat Bravo-k egyik tipushibája, a hátsó ablaktörlő megszorulása. A hibát itt is egy műanyag házba berohadt tengely okozta, amit házilag szintén lehetett javítani. Ezek az olasz autók… :)) A képek egy részét a fent leírt linkről mentettem le, a többit magam készítettem telefonnal. Igyekeztem őket sorrendbe rakni. Az utolsón látható újan a kérdéses alkatrész.
Tudnivaló, hogy a kulisszától érkező bowdenek egy tengellyel ellátott fém eszközre csatlakoznak, amit angolul „gear selector bracket”-nek hívnak. Ez továbbítja a kar mozgásait a váltó felé. Az alkatrészről leolvasható volt a száma is: 46759823. Ha valaki cserélni akarja, akkor ez alapján szerintem beszerezhető, de a képek is segítenek.
A művelet menete (remélem a feltöltött képekkel együtt érthető minden):
1. Vegyük le az akksiról a negatív, majd a pozitív sarut és távolítsuk el a tálcáról.
2. Kapjuk szét az előtte lévő biztosítékházat is. Van pár közös csavar az akksitálcával, ezeket el kell távolítani. (A világos színű rész felhajtható)
3. Szereljük ki az akkutálcát (így már hozzáférünk ahhoz, amit keresünk)
4. A kulisszától érkező bowdenek (2db) műanyag „fejét” le kell húzni a helyükről. Ezt úgy tudjuk megtenni, hogy a bennük lévő műanyag pöcköket összenyomjuk. A hozzánk közelebb eső biztosítva van egy fekete műanyaggal, amit előtte ki kell pattintanunk a helyéről + a körülötte lévő fém keretet is le kell szedni, amit 2 db torx csavar rögzít.
5. A bowdenek rögzítésére használt „U” alakú fém lapkákat ki kell húzni felfelé. Ez nem megy könnyen, de ne adjuk fel, majd távolítsuk el a bowdeneket a helyükről.
6. A bracket ezután 3 db 13-mas csavar eltávolítása után kiszedhető. Arra kell még ügyelni, hogy a hozzánk közelebb eső részén van egy fém nyúlvány, ami egy gumiharang szerű valami alá csatlakozik. Ezt a gumiharangot félre lehet gyűrni, így kiakasztható a nyúlvány a váltó „pöckéből”.
7. Kezünkben a csínytevő. Két lehetőségünk van: megpróbáljuk szétszedni és javítani, vagy a zsebünkben az újjal kicseréljük.
8. A javítás annyiból áll, hogy a tengelyen lévő 17-es anyát letekerjük és kiütjük azt a házából. Jól megcsiszoljuk, ellátjuk egy kis kenőanyaggal és összerakjuk. Akkor tökéletes, ha összerakott állapotban nagyon könnyen mozog körbe. Kotyogni azért ne kotyogjon, mert akkor gyorsabban összeszedi a koszt és a vizet és megint berohad. Rakjunk mindent össze, fordított sorrendben és élvezzük az eredményt. (Nekem a tengely annyira szorult, hogy kézben tartva nem is tudtam elforgatni. Most egy ujjal tekergethető. Ezt érezni a váltásoknál is, siklik, mint a vaj.)
Remélem tudtam segíteni és megspórolok egy kis bosszúságot a cartársaktól. Ha jól tudom, még a 156-osoknál szokott jelentkezni ugyanez a probléma, mert kb. ugyanez a config.
Ezután megcsináltam még az ablakemelő gombjaimat mindkét oldalon, de ezekről már nem csináltam képet. Lényegében műanyagot kellett ragasztani az egyik oldalon, a másikon meg egy pöcök esett ki.
Végre sikerült időt szakítanom a két ünnep között a cserére. Az alkatrész már majdnem 2 hete megvolt. Bár azzal is volt egy kis malőr, mert először olyat kaptam, ami a 120 lovas változatba való. Ezen 4 csőkimenet van és háromvezetékes a csati, viszont a 105 lovasba 3 csöves 2 csatis kell. Csere előtt a vízem kb 70 fokon stagnált, alig volt fűtésem. Most elég rövid idő alatt beáll 90 fokra és tartja is azt. Természetesen a gyári BEHR márkájú került bele.
Még nyáron csináltam, csak kimaradt a poszt :) A fórumon épp mostanság akarja az egyik cartárs megcsinálni, innen jutott eszembe. Pár képet dobok fel a régi és az új állapotról, hátha erre téved egyszer valaki :)
Hétvégén felkerültek a téli felnik + feltöltöttem fagyálló lötyikkel + vettem fehér színű tompított izzókat. Találtam neten olyat, ami nem kínai kszenyon tunying, hanem emelt fényerejű német gyártmány. Remélem bírják majd egy darabig...
A tartályon lévő szivattyúról letört mindkét műanyag csonk. Megette az idő :) A melóhelyen sikerült megbarkácsolni. A furatokba fém csöveket raktam, azokra pont rászorult a 4-es levegőcső. Erre jó szorosan rá lehetett tolni a spricnikhez menő csöveket és már működött is minden. A nyomás sokkal jobb lett, mint korábban.
Két első, felső lengőkar + komplett vezérléscsere(kivéve a vízpumpát) by Csöri mester. Ezenkívül a légszűrőt is kicseréltem, mert a legutóbbi olajcserénél elmaradt.
Egy hete hoztam el az autót Csöritől, de csak most van időm írni pár sort. Az immo probléma lett javítva, valamint a váltórudazatban lévő bowden lett kicserélve. Emiatt már sokat káromkodtam, mivel szorult és elég nehézkes volt a sebességváltás. Most újra kellett tanulnom mindent, mivel össze sem lehet hasonlítani a jelenlegi állapotot a korábbival. =) Ezenkívül lecseréltem az olajat is most hétvégén...
A következő befektetés a vezérléscsere lesz, mivel 58eKm-t mentem már az előző óta.
Ezzel a dologgal sokat szívtam. Egyik nap még hazajöttünk vele a kisbéri alfás horgászversenyről, másnap meg nem indult. Sokminden ellenőrizve lett: az összes biztosíték, relék, csatlakozók, immo antenna, másik akksi, kábelek. Még a kódot is lekértem az Autóház Budaörsnél, ami a szükségindításhoz kell. Utána derült ki, hogy ahhoz az eobd lámpának is világítania kéne. Mindegy, legalább megvan az is, ha már nem kaptam hozzá. Hiába tehát a sok órás fórumolvasgatás, nem jutottam előrébb. Ezután jött a trélerezés szülővárosomba Csöri mesterhez. Mondanom sem kell, hogy neki 5 percen belül beröffent a 2 és fél hete pihenő motor. Mint kiderült, más irányba kellett elindulni, mivel az önindító sem forgatott. Ebből Ő egyből arra következtetett, hogy tápellátási gondok vannak. Mint kiderült, a motor nem kap testet. Fogott hát egy vezetéket, az egyik fele a negatív pólusra, a másik a motor valamelyik fém részére és már indul is a vas. That's all. :) Szóval azzal a vezetékkel lehet gond, ami a kasztnitól a motor felé halad... (a költség a kód és a tréler díjából tevődik össze)
Meguntam, hogy elfáradt a műanyag az indexbúráimban és lötyögtek. Néha ki is estek a helyükről és csak a vezeték tartotta őket. Rendeltem a patacsinál füstszínűeket+vettem bele sárga izzókat itt Móron és máris más a helyzet.