Ettől most agyf@szt kaptam. Kuplungcserét igyekeztem beütemezni a közeljövőben, de az égiek beintettek. Úgy indult az egész, hogy még katalizátorcsere előtt az autó elkezdte dobálgatni a P0300-as és p0304-es hibát. Lényegében ugyanaz, csak az előbbi egy általános gyújtáskimaradás, míg az utóbbi már a kérdéses henger számára is utal. A tünetek: az autó ereje elmegy, mint mondjuk egy vírusos hasmenés 3. napján, alapjáraton érezni, hogy egyenetlenül jár a motor, picit rángatja a kasztnit és a fordulatszám is ingadozik. Ehhez jön hozzá, hogy a kipufogás kicsit durrogós, pöfögős. Szóval van épp annyi tünet, hogy érezd, gond van. András bácsi-tól kaptam ötleteket, hogy csekkoljam a gyújtást. Kapóra jött egy hirdetés itt az oldalon alkatrészekkel kapcsolatban, így jutottam el tzoli155 kollégához, akit örülök, hogy megismerhettem. Segítőkészsége leírhatatlan. Volt trafója és injektora is, amiket ott helyben kipróbáltunk, de sajnos nem ezek okozták a galibát. Itt érkezett el a mélypont, mert sejtettük, hogy nagyobb a baj. Tegnap átvittem az autót Csörihez, mert itt már megállt a maszek tudomány. Kompressziómérés után hamar kiderült, hogy a kérdéses 4. hengerben kisebb a kompresszió, mint mondjuk egy felrázott kólásüvegben. Valszeg valami szelepprobléma lesz. Ekkor már biztossá vált, hogy nagyobb műtét következik, de szétszedés nélkül ugye nem lehet megmondani pontosan mire is számítsak. A közeljövőben várok Csöri hívására, addig meg imádkozom, hogy a ráfordítandó összeg a lehető legalacsonyabb legyen... Jó lenne eljutni Komáromba, de ez a legatyásodástól is függ majd. Ha túl magas lesz az összeg, azon is agyalnom kell majd, hogy honnan teremtem elő :/
Szombaton meló után kicseréltem a gyertyákat. Még jó, hogy beálltam a garázsba és nem kint csináltam a ház előtt, mert időközben volt egy rövid eső. A nagyobbik típust (BKUR6ETB) be tudtam szerezni e-bay-ről bagóért, a kicsiket (CR7EKC) pedig Erhard-nál vettem. Köv. projekt a kipuff újracsövezése lesz a középdobtól a hátsóig + rá kell nézni a kat. előtti csatlakozásra, mert sajnos kifúj. Pedig új tömítést is kapott a kat. cseréjekor.
Km állás: 181 000
A pesti Paulovics bontóban találtam katalizátort és bontott lambdát is. A régi kat. csörgött -zörgött, eléggé odavolt a belseje. Fel lett hegesztve, kapott új tömítést, bekerült a lambda is. A hibát töröltem, úgy tűnik minden o.k. A következő projekt is körvonalazódott már: cserélnem kell a gyertyákat, mert a feltételezhetően nagy gyertyahézag miatt hidegen már ingadozik az alapjárat, szar a gyújtás...
Múlt hét közepén friss műszakit kapott az autó. A két első fékcsövet és a kézifék bowdenjeit kellett kicserélni. A motor control failure hibát az egyik lambdaszonda generálta, de csak időszakos dolog volt. Töröltük és azóta nem jelentkezett. Így van ez a légzsák visszajelzővel is. A fóliát sajnos le kellett szedni az első üvegekről, de annyi baj legyen. Thx for Totti!
Ja és folyamatban van egy OBD kábel beszerzése Kínából, mert nálunk nevetséges árakon adják őket...
Sajnos az akksi, amivel vettem az autót közel 4 éve, a hideg beálltakor tudtomra adta, hogy be fogja adni a kulcsot. Már a prágai út előtt is egész éjjel töltőn volt, hogy minden oké legyen. Szombaton aztán volt egy baromi nehezen indítása, végül este már be sem indította az autót. Erhard kolléga közbenjárásával egy 64Ah/520A-es ZAP akksit tettem bele. Az előző egy 55Ah-ás Banner Power Bull volt, amiért a MÉH telepen adtak 1700Ft-ot. Ezt leszámoltam a költségből. :)
Tegnap ráértem egy kicsit estefelé és nekiestem a gépnek, hogy megnézzem a gyertyák állapotát. 80 000 km-t mentem már vele, úgyhogy kíváncsi voltam. Motorburkolat le, trafósor le, jöhetnek a gyertyák... Igen ám, de azt szeretném megjegyezni, hogy a zsír új gyertyakulcs egyetlen gyertyát sem tudott kitekerni eredeti dizájnnal. A T alak vízszintes része forgott, a többi nem, így rövid időn belül megszűnt a részecskék közötti kohéziós erő. Jöhetett a kulcs barkácsolása, amit sikerült használható állapotba hozni. Ezután kiszedtem a 8 gyertyát, jöhet a szemrevételezés. A nagyoknál a középső elektróda már inkább háromszög felülnézetből, nem pedig kör :) A kicsiknél ugyanez a helyzet, csak ott ellipszisről beszélhetünk. Ez azt jelenti, hogy hamarosan cserélni fogom őket. Mivel jövő hónapban műszaki vizsga is lesz, ezért erősen hajlok afelé, hogy az NGK helyett most csak champion szett kerül bele, így olcsóbban kijövök. A másik érv pedig az, hogy a munkahelyváltás következtében kb. harmadannyit használom az autót, mint korábban. Az első másfél évben sokat hajtottam, akkor havonta beleraktam kb. 3500km-t. Ehhez most kb. negyed év kell, így beérem az 50 000-el, amit a Champion szett nyújt. Úgyis legtöbbször busszal oldom meg a melóbajárást.
A fentiek fényében egyébként nem csodálkozom azon, hogy mióta bejöttek a hidegebb idők, azóta nehezebben indul az autó. Kipróbálom majd egy másik akkuval is, hogy mit produkál, mert nálam van már közel 4 éve és ezzel vettem. Lehet, hogy az is bejátszik egy kicsit a antipöcc jelenség kialakulásában.
Másik megoldandó projekt a leömlőn lévő alu hővédő cseréje. Az anyag átrohadt, nagy alátéttel sem tudom már megoldani a korrekt felfogatást, emiatt gyakran rezonál. Ha valaki olvassa a bejegyzést és tud ilyen fémdarabot emberi áron, az keressen nyugodtan.
Hétvégén kimentünk az asszony kollégáival Prágába. A tótoknál a pálya viszonylag jó, de a cseh oldalon brutálisan szar egészen Prágáig. Én ezt nem nevezném autópályának. Ha jól tudom, akkor az alap hasonló volt, mint nálunk a régi 7-es. Betontáblákból lett kirakva. Aztán ráhúztak egy réteget, ami a fene tudja miért tiszta hullámos lett és sz@rrá rázza az egész autót és a benne ülőket. De itt aztán nem apró kis ütésekre tessék gondolni, hanem akkorákra, hogy a veséd leesik. És ez kb. másodpercenként kétszer, többszáz km-en keresztül. Ezen nagyon felhúztam magam már odafelé. A 4 autóból 2-ről lelopták már az első éjszaka a dísztárcsákat. Az enyémen alufelni volt, azt szerencsére nem vitték. A szállás foglalásakor le kellett adni a rendszámainkat is a parkolóhelyek miatt, erre kiderült, hogy nincs is saját parkolójuk. Maradt az utca, ami állítólag biztonságos, mert a szemközti gumisnál mindig van bakter. Leszögezném, hogy a csehek vendégszeretete erősen konvergál a nullához. Minden méteren ajándékbolt és vendéglők, de sehol nem beszélnek sem angolul, sem németül. Az étlap, kiírások szintén 90%-ban csak csehül íródnak. Bemész valahova, köszönsz angolul, majd megkérdezed angolul, hogy van-e asztaluk x főre és csehül kezdenek visszamagyarázni. És kb. mindenhol ez van, egyszerűen szánalmas! Arról meg ne is beszéljünk, hogy majdnem úgy b@sszák oda az ember elé, amit kér. Azt tudom mondani, hogy a sörön és a látnivalókon kívül semmi pozitív nincs Csehországban. Alfát is alig láttam. Magyar szöveget viszont rengeteget hallottam, bármerre mentünk, úgyhogy sokan látogattak ki tőlünk a hosszú hétvégén. A fogyasztás 7,7 literre jött ki 4 személlyel, sok csomaggal, 90% pályán. Újabb 1050 km-t tettünk meg műszaki problémák nélkül.
Hétvégén lecseréltem a párom Twingojában, majd az Alfában is az olajat + a szűrőket. Leeresztés előtt most használtam engine flush-t is. Óraállás: 174740 km
A bal hátsó elem lakatolva és festve lett. Történt ugyanis, hogy a kerékív mögötti részen, ahol a löki fel van csavarozva, megsérülhetett a festés a lyuk körül. Emiatt szépen lassan elkezdett belülről dolgozni a rozsda és a löki feletti részen már a festék is kezdett hólyagosodni egy 100Ft-os nagyságban. Elvittem karosszériáshoz, aki rendbe rakta és újrafújta az egész elemet.
Másik dolog, hogy a flexicsövem elhalálozott és gázadáskor hörgött az autó, mint az uruk hai-ok a gyűrűk urában. Motorféknél meg berezonált a benne lévő lemez. A cserét Tottiék végezték. Megint gyors és precíz munkát végeztek, amit ezúton is köszönök.
Hétvégén lecserélem az olajat és a szűrőket, amik már meg is érkeztek. Addig kéne rendelnem bowdent is a kézifékhez, mert viseltes. Az első féken még totózok, hogy lecseréljem-e a tél előtt, vagy csak tavasszal, mivel a betétek vastagsága még nem indokolja a beavatkozást, pedig már sokat mentem velük. Beszerzés alatt van egy alfa jel a kulcsba, amire már régóta vágyom, hiszen egyik kulcsban sincs. Lesz még új szövet a bal hátsó kerékhez + egy szövet burkolat az akksi mellé, mert az is régóta foghíjas. A közelmúltban elértük a 80 000. közös kilométert is. Ennyit még nem mentem egyik előző autómmal sem. Ezzel viszont szívesen megyek akár többször ennyit is. Szeretem, pont nekem való. :)
Sikerült viszonylag jó áron gumikhoz jutnom. Nem újak, de sokkal jobb állapotban vannak, mint amik fent voltak. A cserét Tottiékra bíztam. Korrekt srác. A munkájuk gyors és precíz, az ár pedig baráti. Mindenkinek csak ajánlani tudom őket.
A felkerült gumik típusa: Michelin Pilot HX, 205/50-es méretben. Km állás kb. 173e, sajna most nem tudom megnézni, mivel már ongoing a köv. projekt.
Ez pedig nem más mint az egyik hátsó elem szakszerű rendbetétele és festése. Erről a következő bejegyzésben részletesen írok majd...