Blog >> váltó >> váltóolaj

>> SzervizBalintKXC // Alfa 147 1.6 Ts // 2018-11-25

Kezdjük az elején:
Fékek
Kopó alkatrész, kérdés sem volt, hogy cserélni kell, szerelő szerint a tárcsák kibírnak még 8-10 ezer kilómétert biztosan de ha óvatosan használom 15-öt is, tekintve az élettartamukat, és a legutóbbi cserét, ragaszkodtam az újhoz, TRW tárcsákat, előre hűtötteket, hátra simákat tettünk, hozzá való TRW betétekkel, új fékcsúszka, új porvédő gumi a csúszkára, dugattyúra, csúszkák szilikonos síkosítóval be lettek kenve, ahova kellett, oda pedig kentünk rézpasztát: Juhéééé újak a fékek, örültem mint majom a farkának.

Váltó:
Váltó tökéletes, pontos, nem lötyög, szépen kapcsolható minden sebesség, de egy váltóolaj frissítés ráfért, így ha már amúgy is nagy projektben voltunk a fékekkel, így a váltóolaj is átesett egy cserén.

Tisztítsuk a motort:
Egy előző hibára volt ez a megoldás (vagyis nem oldotta meg, de erről majd egy későbbi blogbejegyzésben), dobott egy hibát egy részletes diagnosztika alatt, hogy a légtömeg mérő nem megfelelő adatot továbbít, így hát levettük, kipucoljuk, de ha már így belekezdtünk, és volt szívórendszer tisztítónk dögivel, gondoltuk az egész szívósort letisztítjuk, hátha ez megoldja légtömegmérő csere nélkül (SPOILER: nem oldotta meg, de legalább a szívósor ki lett takarítva).

Téligumi:
Jött a hideg, a latyak, a sár, lassan kéne valami téligumi az autóra:
Milyen? mennyiért? mekkora? Alufelnire? lemezfelnire?
Szempont volt, hogy ne kínai ZS kategóriás gumi legyen, de lehetőleg ne is valami több százezres tétel legyen a vásárlás. Osztottunk, szoroztunk: legyen Laufenn (sokan most nevetnek, de leírom miért lett ez): Alapvetően az első kérdés, mire használom, mennyit megyek vele, Országúton 80% ban napi 20 km reggel, ugyan ennyi este, illetve egy városban (Siófok) 4-4 km, nagyon extrém használatnak nincs kitéve, és a 7-es utat is takarítják, valamint a várost is, így megfelelő a laufenn, másrészről Hankook-hoz tartozik, és valamilyen szinten a minőségi elvárások hasonlóak, abból kiindulva, ha valaki gyárt egy jó minőségű terméket, sanszos, hogy a leányvállalata sem csinálhat sz*rt. Így ez eltt, de így utólag teljesen meg vagyok vele elégedve, nem hagyott sehol ott, tökéletesen ment, tapadt amikor kellett.

>> EgyébWebM // Alfa Giulia 2.0 Super // 2018-07-21

A következő fődarab, amibe kevesen tudtak belekötni. Gyorsan, szinte észrevétlenül vált, nagyon jó használni, erre kár is több szót fecsérelni, egyszerűen szuper a cucc. Nagy gáznál, ha többet is vissza kell neki gangolni, akkor van egy kis delay, de ez normális, és máshol is így van, hamar rá lehet érezni, hogy hogyan lehet elkerülni (szándéktól függően a gázpedált kell kevésbé tiporni, vagy a fülekkel előre be kell készíteni az alacsonyabb fokozatot, vagy ha maradnánk a meglévőnél, akkor M-be billenteni a kart).

Szoktak panaszkodni az ilyen joystick-szerű váltókarokra, hogy milyen béna műanyag érzés egy hagyományoshoz képest, ami ténylegesen bekattan az üzemmódokba, de nekem pont ez jött be jobban. Nagyon kényelmes, mert soha sem kell közbülső ponton megállítani. D és R közötti váltásnál használni kell a gombot is, nélküle pedig csak N-be teszi át, a gyakorlatban teljesen intuitív és kényelmes.

A váltófülek kapcsán jelezte az értékesítő, hogy a bajuszkapcsolókhoz némileg útban vannak, így gondoljam át, hogy valóban akarom-e. Kértem, mert nagyon tetszettek megjelenésre és kapcsolási érzetre is, habár az volt a sejtésem, hogy nem fogom őket sokat használni. Így utólag örülök ennek a döntésnek, mert habár akkor még nem tudtam, de a két fület egyszerre meghúzva ki lehet rakni a váltót N-be (geg: ha M-ben volt, akkor a kar visszabillen), a + jelűvel pedig a fékpedál nyomása mellett bárhonnan D-be kerül, tehát a karhoz csak a ritkábban használt módok (P, R, M) kapcsolásához kell lenyúlni. Oké, ez így nem hangzik világmegváltó fícsörnek, de a gyakorlatban nagyon kényelmes apróság, hogy lámpáknál könnyen ki tudom dobálni N-be, majd vissza D-be. Régebben egyébként azt tartották, hogy a D-N oda-vissza váltás összességében több elhasználódással jár a váltónak, mint 1 perc D-ben állás, de nem hiszem, hogy ennek manapság nagy jelentősége lenne, ráadásul sötétben zavaró tud lenni a hátul lévőnek a féklámpa (alternatíva lehet a kézifék). Lehet, hogy jobb lenne egy stop+hold funkció, amikor állóra fékezés után csak gázra kezd el újra kúszni, más márkáknál előfordul, de itt nem találtam a menüben. Jah, és a bajuszkapcsolók. Elsőre tényleg furcsa volt, hogy a fülek takarják őket, de kb. 3 sarok után megszoktam, azóta fel sem tűnik. Telitalálat.

ATF, a neuralgikus pont. A hivatalos mondás az, hogy a gyári feltöltés élettartamra szól, amiről 10-ből 10 váltókkal foglalkozó ember megmondja, hogy bullshit. Nem is értem, hogy a gyártók hogyan engedhetik ezt meg maguknak (nem csak az Alfáról van szó, a BMW ugyanebben a cipőben jár, és még mások is), amikor a ZF honlapján egyértelműen le van írva, hogy a váltóikban 100e km vagy 8 év az ajánlott olajcsere periódus. Szerencsére a kereskedő azt mondta, hogy gond nélkül ki tudják majd cserélni, csak nyilván majd kérnem kell, mert nem része a karbantartási tervnek. Ezen ne múljon. :)

Annó a bejelentéskor nekem furcsa volt, hogy a 2 literes benzinesekből nincs manuális változat, de most azt mondom, hogy nem lenne értelme. Egyébként is automata autót akartam, nem tartom megalapozottnak az itthon hagyományos viszolygást tőlük, a Giuliában tapasztalható motor-váltó-futómű összhang mellett pedig szerintem a vezetési élmény sem szenved csorbát.

>> SzervizprooF_75 // Alfa 75 TS // 2007-08-19

Augusztus 12. Kissé esős délelőtt, amikor megérkezek Robihoz a műhelybe.
Kezdünk egy laza kipuffogó leszereléssel, majd jön a kardán, utána pedig a váltó. Noha hurcolászni 2 ember kényelmesen tud egy váltót, azért a földröl fej fölé kinyomni nem egyszerű feladat, de végül sikerült kiszenvedni az aknából. A szintidő 2óra 30perc, a menetkész autóról a váltót levarázsolni 2 embernek. Ez után még "gyorsba" kikaptuk a motort is. Még a hátsó motortartót kicseréltük, majd némi tanakodás után megegyeztünk, hogy az oldalsó motortartókat megveszem újonnan. Ez már hétfőre maradt, amikor a váltó is átkerült Ali76-hoz egy kis revízió céljából. Utána meglátogattuk a Hegyalját, bevásároltunk gumi szívócsőből (4 nekem 4 Robinak), meg feltankoltunk DeDion központi szilentből is, ha már ott voltunk. Következő állomásunk a Meteor volt, itt megvettük az oldalsó motortartó bakokat és egy garnitúra hátsó fékbetétet. Ez után visszamentünk felszerelni a motortartó bakokat, szívócsöveket és berakni a motort. Ezzel meg is voltunk, még a csatlakozókat kötögettük vissza amikor megjött Dóri, így a befejezést el kellett halasztanunk. Szerda estére Ali készen lett a váltóval, az átvételt pedig összekötöttük egy kis "minitalival": Ali, Martin-i, Robi és én vettünk részt rajta:)) Csütörtökön pedig nekiláttunk a DeDion központi szilentet kicserélni, illetve a váltót visszarakni. Ehez némi nyers fizikai erőt hívtunk segítségül, Sanyi személyében (aki, mint megtudtam, "sörért dug" :D, illetve esetünkben sörért DeDiont és váltót tartogat és rak fel:). A sörözésben mi is társultunk hozzá, így a munkatempó kicsit visszafogottabb volt, de azért sikerült összerakni a hátsó futóművet a váltóval, meg a kardánt is. Eddig ugye minden rendben volt, ezért most kell hogy jöjjön a szívás. Jött is. Kezdődött ott, hogy az állástól (vagy ki tudja mitől), a gyári Benditalia kuplung főhenger bemondta az unalmast, alig tolta hátra a fékolajat a kuplunghoz. Hosszas nyaggatás és szenvedés után beláttuk, hogy aznap este nem fog még a lábán menni az autó. Másnap megvettem az új Bendix főhengert, addigra Robi kioperálta a benntlévőt. Miután sikerült beügyeskedni az újat, jöhetett a második menet. Légtelenítés után a helyzet úgy nézett ki, hogy a légtelenítő csavarnál teljesen homogén sugárban dőlt ki a fékolaj, a kuplungpedál viszont beesett, semennyire sem emelt ki. Ugye mire gyanakszik ilyenkor az ember? Munkahenger. Ki is cseréltük egy Brembora, de a helyzet így sem javult. További próbálkozás, szitkozódás és fejcsóválás után aznapra feladtuk a küzdelmet. Szombaton aztán Ali javaslata alapján jártunk el: visszanyomtuk teljesen a munkahenger dugattyúját, ki is jött egy szép kis mennyiségű levegő belőle, aztán a gyári fékolajtartály-kupakbol eszkábált célszerszámmal (meg egy kis nyomással) megtámogatva sikerült életképes állapotba hozni a kuplungot, így már némi pumpálás után ki is emel. Itthon még tökéletesítjük. Nem volt más hátra, mint felrakni a kipuffot, meg lecserélni a hűtővizet. Meglepetésemre alig folyt a hűtő, pedig már került bele némi tömítő télen. Eddigi tapasztalatok: a motor szinte alig mozog alapjáraton, a régi bakokkal olyan volt mintha nem menne egy henger. A váltó eszméletlenül jó lett, kb feleakkora úton jár mint ez előtt, meg se nyikkan (noha még alig váltottam vele) és halál pontos. Azt hiszem ilyen lehetett az 1.6-osunk váltója is, 125e kímélős kilóméter után. Ez most egy kicsit nehezen jár, mert a kapcsolóvillák nem ehez a fogaskeréksorhoz koptak, de idővel majd egyre jobb lesz.
Végezetül álljon itt egy lista, hogy mi minden lett cserélve:
-3 motortartó bak: oldalsók: 2db RP, 10500ft/db, hátsó: Impergom, ~3800ft (-30% mindenből)
-4 gumi szívócső:a szívósor és a hengerfej közé, Akron: 950ft/db
-DeDion központi szilent: Akron, 1350ft
-kuplung főhenger, Bendix:10300ft (-30%), kuplung munkahenger, bontott Brembo, Robitól
-1 garnitúra hátsó fékbetét, 4000ft (-30%)
-váltóban: fogaskeréksor, szinkronok, hátsó tartóbak bontottan, és váltóolaj:Tutela 90W140 asszem,3liter, 2200ft/liter, kapcsolórúd szimering újonnan (nem tudom mennyi)
-hűtővíz: 3liter fagyálló, 400ft/liter, 5liter deszt. víz, 200ft/5liter.
-toménytelen mennyiségű fékolaj:)
Köszönet Alinak és Robinak a korrekt munkáért, őket csak ajánlani tudom!