Blog >> 75
Hát, az úgy kezdődött, hogy eltelt 36 év, és itt volt az ideje egy alapos rendberakásnak...
Ez hosszú lesz, csak mondom...
Settantacinque cartárssal már régóta jóban vagyunk, így amikor lehetőségem nyílt rá, hogy rendbe rakassam a Puntot, hozzá kuncsorogtam be magunkat...
Nem volt olcsó művelet, de legalább az eladásra felkészítette a kisautót november végéig. A Punto most, február végén ment el viszonylag jó árban, az utóélete már nem lett ennyire vidám... De ez egy külön történet, amin majd egyszer biztos nevetni fogok, csak nem tudom mikor.
Novemberben jött Szabolcs egy linkkel, ami szerint Szicíliában található egy garnitúra vadonatúj, sosem használt, az én autómba való hüvely-dugó-gyűrű készlet elég jó árban (bár 350-es Euro árfolyamnál semmi sincs jó árban), és szerinte meg kellene venni, így hát megvettem annak rendje és módja szerint.
A cuccot 550 Euroért hirdették + postaköltség, egy elég pofátlan ajánlatot tettem ebayen, ami 450 Euroról szólt, viszont az eladó elfogadta, így a postaköltségnél is többet spóroltam rajta...
A rend és a mód ez esetben azt jelenti, hogy Paypal nélkül kellett külföldre utalni, ami önmagában napokat vett igénybe, majd újabb napokba telt míg jött a futárszolgálattól is valami - mert Szicíliában természetesen akkor volt hatalmas esőzés, ami miatt postára sem tudták adni a cuccot -, én meg már idegbajt kaptam, hogy mi lesz már azzal a szarral, pedig a java még bőven hátra volt. Ja, és természetesen egy szicíliai boltossal csak olaszul kommunikálsz e-mailben, ő meg néha nincs írogatós kedvében, úgyhogy eléggé elhúzódott a szülés :)
A csomag 2021. november 9-én érkezett, én pedig mindenkinek csak ajánlani tudom az Alfio Paternó & c. -t, aki esetleg Paternóban jár és alkatrészt keres 75-ös Alfához :)
Az ára 495 euro volt, az akkori árfolyamon 181.833 Ft, ami szerintem nagyon korrekt, hiszen tényleg vadonatúj cuccokról van szó Ricambi Originali dobozban, ahogy kell. :)
De ez még csak a kezdet volt, ekkor még nálam is maradt az autó, a rengeteg sallang ezután jöhetett csak.
Pár dolgot Szabolcs rendelt meg hozzá, így
HF tömítést (jaj hát ez is egy vicces történet lesz...- Victor Reinzből ugyanis ez volt az utolsó darab),
Első- hátsó főtengely szimmeringet,
Kartertömítést,
Hajtókarcsapágyakat (Glycot, alapméreteset),
Szelepszár-szimmeringeket,
Kétoldali motortartó bakot,
2 szett olajat, szűrőkkel,
Légszűrőt,
Szívósor tömítést,
Kipufogó sortömítést,
Kipufogó alátéteket, és anyacsavarokat,
Szelepfedél tömítést,
Olajbetöltő nyílás tömítést,
Félhold tömítést a hengerfejbe vegyesen Unixból és a Szakál Metálból.
Ezek az alkatrészek összesen 63.054- Ft-ba kerültek max kedvezménnyel.
Rám maradt az OKP.de-s rendelés, amin őszintén meglepődtem, mert Karácsony előtt is 3 nap alatt meghozták Németországból.
Jött tehát tőlük egy hátsó motortartó bak,
Karbitalp tömítés 3 darab (hiszen a két középső közös),
illetve még néhány tömítés.
Ez a kör szállítással együtt akkori Euro árfolyamon 91.735,- Ft-ba fájt (és ez tényleg eléggé fájt :))
Első körben ennyi alkatrész beszerzésére került sor...
Hát lett. Igen, egy éve nyavalyogtam, hogy nekem csak TS kell, meg másnak nincsen értelme, satöbbik...
Aztán szembejött a hirdetés, először a hahu robotja által, aztán a szokásos kínálatböngészés során, majd megláttam Facebookon is.
Felhívtam Alexot. Nagyjából fél órát mesélt az autóról, de úgy tűnt, legalább megnézni megérné.
Elmentem. Megnéztem. Vitt vele egy kört, aztán felajánlotta, hogy vezessem. Én?! Egy idegen autót? Csak úgy? Őszintén megremegett a lábam.
Úgy tűnik, a nők olyanok, hogy ezt megérzik. A bizonytalanságot, a félelmet...
Az első randink nem is sikerült túl fényesen. Sikerült alaposan megrecsegtetni a kettest, majd a kapubejáróban lefullasztani szegényt.
Hát, van olyan első randi, amin a fiú fülig belezúg a csajba, próbál nagyon a kedvére tenni, aztán először kicsúszik a vacsora közepén egy böfike ("basszus, a szénsavas víz..."), majd a végén egy pukika is ("basszamegbasszameg"). Az első benyomások valahogy így alakultak...
Nos hát az úgy vooolt, hogy mindenképpen akartam valami második autót. Elsősorban hobbinak, élvezkedni, meg úgy egyáltalán valamit, amibe a rendes kútfejről kell tankolni :)
Rohadt régóta érlelődött bennem a gondolat. Felmerült gyakorlatilag minden, de mindig oda lyukadtam ki, hogy 75-ös kell, de Twin Spark, másnak nincs értelme. (Egyrészt a motorerő, de ez csak huszadrangú kérdés, azonban: Sperr, vastagabb stabilizátorrúd, Brembo fék, 5x98-as lyukosztás, arról nem is beszélve, hogy egy csomóban narancs műszerfal van plusz a szélesítések, de az America hülye harmonikás lökőse nélkül... Másrészt nekem az a szerelem gyerekkorom óta.)
Ha az ember valami hülyeséget akar csinálni, akkor csinálja. De rendesen. Úgyhogy emiatt kiesett Warbi TD-je (pedig alkalmas lett volna a célra, de a rossz üzemanyag miatt nálam kiesett végül, fateroméknak sem kellett volna még egy autó most, bocs Gyuri:)).
Aztán van (azaz e post megírásakor még volt) egy eladó csudaszép 155 2.0 (8V) TS is, tőlem 20 km-re, Alsóőrsön (430 ezerért). Esküszöm, vagy 10x megnéztem a hirdetést, de aztán gondolkodtam. Egyrészt ugye olyanom már volt. Másrészt mégiscsak Fiat... (Bocs 155 tulajok) Harmadrészt: a rossz végén hajt.
Oké, nézelődünk nézelődünk, telnek a napok-hetek, egyszer csak belefutottam egy valóban újszerű (132K-t futott) 146 1.7 16V boxerbe. (430 ezerért) Jól beindultam rá, klímás, hibátlan, csak hajtani kell, stb... és miért is ne? Abban legalább van bugi... ugye.
És akkor jött Szabolcstól egy üzenet, miszerint "Ezt nem nézted?". Egy 75 TS volt a képeken (350 ezerért). Nem, ez így nem megfelelő: A Másik Gödöllői (bocs helyesírási kéziszótár) Alfa 75-ös Volt A Képeken. Ez az autó 2000-től (amikortól a miénk is ott lakott) állt folyamatosan Gödöllőn, egy középkorú hölgy hajtotta (elnézést!), de nagyon ritkán láttam koppkeresztben. Akkor még piros volt. Amikor az utóbbi időszakban láttam, bordóra lett fényezve, a szélesítések rajta meg szürkék voltak. A rendszámot is ismertem... Felhívtam a telefonszámot, a volt tulaj fia vette fel. Az édesapjuk volt a tulaj, aki 3 éve meghalt, egyébként a FAM alkatrészbeszerzői divíziójának volt a főnöke, olasz volt, van az autóhoz 8 doboz gyári, zacskós alkatrész... én meg meggyőztem magam.
Nem hirdették drágán ugye, de azért elég sok lakatosmunka lett volna vele, amire el is értem a lakatosomat, aki készséggel vállalta is volna. Nekem nem kell több... Az összeg és az élmény tekintetében megérte volna, és soha nem adtam volna túl rajta.
Kitaláltam a programot, szombaton reggel megyek érte, nem érdekel semmi, szerelmes vagyok. Alig aludtam egész héten.
Aztán szombat délelőtt (út közben) írt a srác, hogy elvitték az autót. Az orrom elől. Pedig esküszöm gondolkodtam rajta, hogy pénteken menjek érte Gödöllőre, de azt mondta a srác, hogy ő nem tudja most megmutatni, csak a bátyja vagy az édesanyja, ők meg annyira nem kompetensek, menjek csak szombaton...
Hát eléggé elszomorított. Annyira, hogy kicsit tágítottam a látókörömön. Boxer Alfát nem akartam (bocs boxeresek), mert csak.
Más olasz autót olyat, ami az én látókörömben lenne nem találtam, viszont felötlött bennem a gondolat: Ha már kevés pénzből akarom jól érezni magam, mi lenne, ha Fiat Punto Cabriot vennék? (Bocs Alfások :))
Felütöttem a hahut, 12 eladó példány. Na mondom lássuk, ezek az autók két éve még 400-500 magasságában voltak alsó hangon... Erre szembejött ez. Friss műszakival, kilakatolva, Pécsett. Noszarajta, nézzük meg. Próbaút: de hiszen ez harap, milyen jól forog, nincs zörgés, nincs nyeklés... Tök jó. Legyen.
Az árból alkudtam még 50 ezret, mert van a gyújtáskapcsoló szét van kopva, viszont és de: a kínálat tetejét jelentő 400 ezres árhoz képest itt majdnem a feléről beszélünk, ugyan kopottas a fényezés és csak lemezfelnin jött. Ezek filléres apróságok, pláne, hogy találtam egy donort Bp-n, ami 90 ezret futott garázsos autó, ugyanebben a színben. Arról valószínűleg megmenekítek néhány szép karosszériaelemet, ha lement az átírás, meg kiderült, hogy megbízható-e a kisautó és lehet-e ezekkel foglalkozni, vagy mással kellene inkább.
Az árat az élmény tükrében nem tartom soknak /240K/, 1.6 benzin, elektromos tető, 1 hónapos műszaki, kilakatolt küszöb és emelési pontok. Mindig magyarországi volt, a km óra állás teljesen hihető (192 ezer), sokat autópályáztak vele osztrákiában. Valszleg ezért kellett ugye kilakatolni is. Na de sebaj :)
Hazafelé Pécsről pedig kellemes 18 fok (június vége van hahó!!!!!!!!! valakinek szólnia kéne fenn...:)), de napsütés, úgyhogy nyitott tető, fűtés be (ismerős ez a 155-ből valahogyan, ott is mindig nyitottam ki a napfénytetőt, ha kellett ha nem), 90-nel csordogálás ON.
Hát ez nagyon más kávéház ám, mint a Sportwagon :))) Ott a 90 kellemetlenül lassú, még a hatodikat is nyögvenyelősen veszi, ez meg 5-ben 50-ről rángatás meg minden nélkül gyönyörűen gyorsít, és 6 - 6.5 liter közt fogyaszt, pedig a Mecsekben megcibáltam a bajszát. (De jó is duplakuplunggal visszaváltani...:)) És tök jól szól!!! Hiába, sokan mondják, hogy jók a Lampredi-motorok.
Így változott át a bordó 75-ös álom egyelőre egy sárga Cabriová. Hansúlyoznám, hogy EGYELŐRE... :) A műszaki időtartamát előreláthatólag nálam tölti, a továbbiakat meg majd meglátjuk :)
Ja és SIMÁN NÉGYSZEMÉLYES. Hihetetlen mekkora hely van benne. :)
A kárfelmérést a belső alapos és megfontolt kiszerelése követte, ami kb. 6 hónap alatt ment le, mivel csak minden 4.-5. hétvégén volt időm és lehetőségem ezzel foglalkozni.
A belső kiszerelése egészen jól ment, a visszapillantón kívül semmit nem törtem el. A belső visszapillantó leszerelése egyszerű, de iránymutatás hiányában nem tudhattam, hogy a közepében tengelyirányban egy rugó nyomja szét a két pöcköt, ami a tetőben lévő foglalatba akad bele. Mivel sehogy nem akart lejönni, az ész csődöt mondott és egyszerűen letéptem a helyéről…engedett az öntvény, így viszont kell egy új felfogatás. A többi használható cuccot letároltam felcímkézve és képekkel dokumentálva, mert a visszakerülésük ideje még …khm…nincs eldöntve.
A kókány nagyobb részt elkerülte a Kockát, csak az ’audiofil’ egyik tulaj eszkábálta tele Magnat hangszórókkal a belteret, így lett kukás a két első ajtó kárpit és a kalaptartó nagygenerálra szorul.
A beltér mélyebben valószínűleg soha nem lett lebontva, gyári szigetelések és tömítőanyagok mindenhol, még egy üzenetet is kaptam egy cetli formájában Arese-ből, illetve a jobb első taposólemez szétrohadt maradványai fölött a zajcsillapításba ágyazva egy teljesen gyári taposólemez dugóra is bukkantam…a gyári munkás trehányságából lett egy pótalkatrészem 25 évvel később.
Az autó jobb alján, illetve a bal elején ki kell cserélni a taposólemezeket, illetve a bal oldali két ajtó is anyaghiányosságok miatt cserére szorul. Akinek lenne két fölös darabja szóljon…
DE, végre elindult Kocka a lakatoshoz és a fényezőkamra is le van foglalva mától két hónapra…addig is alkatrészek lelkes gyűjtögetése folyik.
Új alfa érkezett a családba, kicsit öreg, nagyon rozzant, de a miénk, pontosabban a férjemé. Szerintem hamarosan Ő is amore tag lesz. Tegnap sikeresen hazahoztuk, de a parkolóban már nem tudtunk arrébb állni vele, mert nem indult. Rögvest kapott új aksit és ma már bikázással sikerült beindítani, de a benzinkútra újra mehettem a bikával. Holnap reggel indulunk a nagy útra, ugyanis hazavisszük az ősökhöz, mert ott fog lakni a felújítás ideje alatt. A 3-ason fogunk menni (tudom, hogy ciki, de) egy Kiával fogom kísérni az öreget. Csupán 300km-t kell kibírnia. Szorítsatok, hogy rendben hazaérjünk. :-)
Na, ma végre belevágtam az autó szétbombázásába. Egyelőre ez kimerült a kardán és a kipuff leszedésében (racsnis kulcs nélkül, a jó kis ~120cm mély aknában), de már készítgetem össze a cserecuccokat.
Lesz jó kis kardán (remélem nem fog ütni, a mostani már eléggé rázott, ami nem csoda, mivel a középső hardiból 2 csavar közötti rész komplett hiányzott, meg a középső felfüggesztés is elég laza volt).
Meg másik kipuff rendszer, középső-hátsó tag új, lambda-szonda is bekötésre kerül (remélem Marek jót adott). A hengerfejben meg remélem sikerül gatyába rázni a meneteket, hogy ne tekeredjen ki mindig valamelyik tőcsavar..
Termosztát is cserélve lesz, szóval ez után már nem 60 fokos vízzel fogok járni.
Vissza kerül a gyári hátsó kanyarstabilizátor új szilentekkel (eddig az 1.6-é volt fenn, ami pár mm-rel vékonyabb), viszont a hátsó rugókat az 1.6-osból fogom átrakni, mivel azok nem voltak annyit használva, évek óta csak az üres kasztnit kell tartaniuk.
A váltórudazat is pici feszesítésen fog átesni, attól függően, Ali mit tud kisakkozni a meglévő cuccokból.
Ja, a nagy pihenésben a kuplung munkahenger is bemondta az unalmast, így már az is folyatja hátul a fékolajat, nem csak a 2 nyereg. Egyúttal a beragadó kézifék okát is ki lehet majd deríteni.
Ezeken felül váltóolaj-csere van betervezve, meg 2 új Conti Premiumcontact 2 gumma felrakása, és még van néhány tervem, de lehet hogy azokra már nem lesz idő.
Költségek majd utólag.
Kicseréltem a szilentet a hátsó futóműben,amely elől tartja,a váltó alatt.Akna nélkül,és a váltó leszedése nélkül.Nem volt egyszerű,de a régi már katasztrófális állapotban volt.Kiderült,hogy a hátsó hardy szakadt,ez már régóta okoz egy kis vibrációt.Ez lesz a következő művelet...A képek magukért beszélnek..
Augusztus 12. Kissé esős délelőtt, amikor megérkezek Robihoz a műhelybe.
Kezdünk egy laza kipuffogó leszereléssel, majd jön a kardán, utána pedig a váltó. Noha hurcolászni 2 ember kényelmesen tud egy váltót, azért a földröl fej fölé kinyomni nem egyszerű feladat, de végül sikerült kiszenvedni az aknából. A szintidő 2óra 30perc, a menetkész autóról a váltót levarázsolni 2 embernek. Ez után még "gyorsba" kikaptuk a motort is. Még a hátsó motortartót kicseréltük, majd némi tanakodás után megegyeztünk, hogy az oldalsó motortartókat megveszem újonnan. Ez már hétfőre maradt, amikor a váltó is átkerült Ali76-hoz egy kis revízió céljából. Utána meglátogattuk a Hegyalját, bevásároltunk gumi szívócsőből (4 nekem 4 Robinak), meg feltankoltunk DeDion központi szilentből is, ha már ott voltunk. Következő állomásunk a Meteor volt, itt megvettük az oldalsó motortartó bakokat és egy garnitúra hátsó fékbetétet. Ez után visszamentünk felszerelni a motortartó bakokat, szívócsöveket és berakni a motort. Ezzel meg is voltunk, még a csatlakozókat kötögettük vissza amikor megjött Dóri, így a befejezést el kellett halasztanunk. Szerda estére Ali készen lett a váltóval, az átvételt pedig összekötöttük egy kis "minitalival": Ali, Martin-i, Robi és én vettünk részt rajta:)) Csütörtökön pedig nekiláttunk a DeDion központi szilentet kicserélni, illetve a váltót visszarakni. Ehez némi nyers fizikai erőt hívtunk segítségül, Sanyi személyében (aki, mint megtudtam, "sörért dug" :D, illetve esetünkben sörért DeDiont és váltót tartogat és rak fel:). A sörözésben mi is társultunk hozzá, így a munkatempó kicsit visszafogottabb volt, de azért sikerült összerakni a hátsó futóművet a váltóval, meg a kardánt is. Eddig ugye minden rendben volt, ezért most kell hogy jöjjön a szívás. Jött is. Kezdődött ott, hogy az állástól (vagy ki tudja mitől), a gyári Benditalia kuplung főhenger bemondta az unalmast, alig tolta hátra a fékolajat a kuplunghoz. Hosszas nyaggatás és szenvedés után beláttuk, hogy aznap este nem fog még a lábán menni az autó. Másnap megvettem az új Bendix főhengert, addigra Robi kioperálta a benntlévőt. Miután sikerült beügyeskedni az újat, jöhetett a második menet. Légtelenítés után a helyzet úgy nézett ki, hogy a légtelenítő csavarnál teljesen homogén sugárban dőlt ki a fékolaj, a kuplungpedál viszont beesett, semennyire sem emelt ki. Ugye mire gyanakszik ilyenkor az ember? Munkahenger. Ki is cseréltük egy Brembora, de a helyzet így sem javult. További próbálkozás, szitkozódás és fejcsóválás után aznapra feladtuk a küzdelmet. Szombaton aztán Ali javaslata alapján jártunk el: visszanyomtuk teljesen a munkahenger dugattyúját, ki is jött egy szép kis mennyiségű levegő belőle, aztán a gyári fékolajtartály-kupakbol eszkábált célszerszámmal (meg egy kis nyomással) megtámogatva sikerült életképes állapotba hozni a kuplungot, így már némi pumpálás után ki is emel. Itthon még tökéletesítjük. Nem volt más hátra, mint felrakni a kipuffot, meg lecserélni a hűtővizet. Meglepetésemre alig folyt a hűtő, pedig már került bele némi tömítő télen. Eddigi tapasztalatok: a motor szinte alig mozog alapjáraton, a régi bakokkal olyan volt mintha nem menne egy henger. A váltó eszméletlenül jó lett, kb feleakkora úton jár mint ez előtt, meg se nyikkan (noha még alig váltottam vele) és halál pontos. Azt hiszem ilyen lehetett az 1.6-osunk váltója is, 125e kímélős kilóméter után. Ez most egy kicsit nehezen jár, mert a kapcsolóvillák nem ehez a fogaskeréksorhoz koptak, de idővel majd egyre jobb lesz.
Végezetül álljon itt egy lista, hogy mi minden lett cserélve:
-3 motortartó bak: oldalsók: 2db RP, 10500ft/db, hátsó: Impergom, ~3800ft (-30% mindenből)
-4 gumi szívócső:a szívósor és a hengerfej közé, Akron: 950ft/db
-DeDion központi szilent: Akron, 1350ft
-kuplung főhenger, Bendix:10300ft (-30%), kuplung munkahenger, bontott Brembo, Robitól
-1 garnitúra hátsó fékbetét, 4000ft (-30%)
-váltóban: fogaskeréksor, szinkronok, hátsó tartóbak bontottan, és váltóolaj:Tutela 90W140 asszem,3liter, 2200ft/liter, kapcsolórúd szimering újonnan (nem tudom mennyi)
-hűtővíz: 3liter fagyálló, 400ft/liter, 5liter deszt. víz, 200ft/5liter.
-toménytelen mennyiségű fékolaj:)
Köszönet Alinak és Robinak a korrekt munkáért, őket csak ajánlani tudom!