Tagok >> VKG231!!! (156+75) >> Blog
Na, ezt követően jött a végleges összerakás, mivel ellenőrzésre került, és NEM eresztett át az új gumigyűrű, aminek nagyon örültünk :)
Összerakás közben még megkértem pár dologra Szabolcsot, így: rakja rendbe az Alfa Romeo Controlt (a vezérlődoboza volt halott, van ötletem, hogy most melyik autóban van, két LED ki volt belőle forrasztva, és a nagy központi izzó sem volt benne, így Szabolcs adott egy saját vezérlődobozt a régi autójából),
Javítsa meg a balos bajuszkapcsolót, ami egy héttel a Veszprémbe vitel előtt tört el, viszont pont hozzájutottam egy elvileg újhoz, ami aztán már szét volt esve belül...
Illetve rakja rendbe valamennyire az elektromos rendszert, mert a néha nem indulástól agyvérzést kapok...
Úgyhogy kiiktatta a műszerfali testhibát, amiért nem tudok elég hálás lenni neki. Így lehet, hogy majd mindig beindul (?).
De a legfontosabb: IKTASSA KI A FŰTÉST, mert folyamatosan fűtött az autó.
Szabolcs türelmes ember, de amikor hetvenkettedjére kérdeztem rá, hogy fűt-e még, akkor neki is elfogyott a cérnája, szóval megjavította, most már majdnem egyáltalán nem fűt :)))
Mindezek után sikerült összerakni, és mivel Szabolcsnak van gázelemzője meg szondája, stroboszkópja a gyújtáshoz, meg minden jósága, ezért egy elég komoly és profi beállítást kapott a verda, de persze még bejáratós, így fuinomhangolásra szorul ha megvan benne az első ezer km :)
Az ő szavaival élve: Gyújtás, karbi szinkron, hengerenkénti CO beállítva, eddig úgy néztek ki a hengerek, hogy CO 11%, 2,3%, 12%, 10%, 1-es lambda volt a cél, ami olyan 2,4%-on van... Csak ötször annyi kaját kaptak a hengerek alapjáraton...
Még maradt egy kis meló: Testpontok takarítása, vezérlődoboz és ARC csati tisztogatás, szívató bowden beállítás, egy csőbilincs és egy vízcső cseréje (mert könnyezett)... Kellett egy magas tónusú kürt, mert letört a régi és elhagyódott.
Szabolcsot megkértem, hogy bokros teendői közepette még dobja már bele a legelső száz km-t, és hajítsa el az első kör olajat, úgy is lett, elég durván fekete volt, de persze egy olajnak ez a dolga. Ezer km után jön a következő olaj ledobása, aztán még 2500-ig óvatosan, utána lehet neki tolni :))))
És akkor ez a pénz még a maradék fennmaradás :) (összesen 760 ezer Ft-ba került ez a nagygenerál. Az autó vételáránál 100 ezerrel többe :)) Ha valaki veteránozni szeretne, az gondolja végig, hogy akarja-e ezt, és szerelmes-e ennyire az "öreg szarjába".
Én szerelmes vagyok. Örökre az leszek.
Oké, alakulni kezdett a dolog, bekerültek a hüvelyek (a görög gumigyűrűkkel), dugók, felkerült a karter is, hátsó ftg. szimmering, első ftg. szimmering, ilyen apróságok.
Mire megjött a hengerfej, az a régi ötletem is megvalósításra került, hogy szeretném az alu szelepfedelet feketére szintereztetni, selyemfényű fekete lett belőle, nagyon szép és nagyon jó is, 8.000,- Ft-ért csinálták meg, persze előtte meg kellett csinálni a homokfúvást is, a kettő összesen került ennyi pénzbe. Persze végül csak nem maszkolták ki az Alfa Romeo feliratot úgy, ahogy kértem... De mindegy.
De hát ha azt hinnéd, hogy innentől sétagalopp volt.. Áhh. Dehogy. Egy faszt.
Mert hogy ez a jótét lélek Szabolcs úgy volt vele, hogy nem akarja, hogy szart rakjunk össze, szóval miután feltöltötte fagyállóval, leszedte a kartert, megnézni, hogy nem ereszt-e át a GÖRÖG GYŰRŰ.
És de. Áteresztett. A négyes hengernél...
Ez ugye azt jelentette, hogy akkor a motort újra szét kellett fűzni, és szerezni kellett újra gumigyűrűt, amit most találtunk a Szakál-Metálban (cikkszámra nem volt, csak ha típusra keresel...), szóval akkor ugye még egy kör HF tömítés, szívósor tömítés, plusz a kurva sok munka pluszban...
Remek, mert már csak Glaser HF tömítés volt, ami talán jobb minőségű, de már nem is annyiba került, mint a Reinz...
Itt összesen még 39.232 ,- Ft-ot hagytunk.. ::)
Utolsó képen az újabb szétszedés eredménye... :)
Elkezdődött tehát a motor szétkapása, és elég hamar világos lett, hogy bizony ráfért a nagy felújítás. Az előző tulajdonosok áldásos hatása megtette a magáét.
Nagyjából semennyi hónolás nem maradt a hengerfalon, és hát a gyűrűk sem voltak már a helyzet magaslatán, ez a hengerfej leszedése után viszonylag világos lett.
Lekerült a hengerfej, elvitte Szabolcs a gépműhelybe, ahol kb két hetet ígértek, ami azért csúszott, de nem emiatt kaptunk agyvérzést elsősorban.
A hengerfej felújítása összesen 48.000,- Ft-ba került, a HF-es mester szerint botrányos állapotban volt, rég találkozott ennyire szarral, ugyanis a szelepek nem nagyon akartak zárni, feltehetően legalább részben emiatt háromhengerezett alapjáraton...
De lehet, hogy ludas volt benne az is, hogy a karbitalp tömítések teljesen szanaszét voltak repedezve, ami nem valami nagyon jó ómen, ha fals szívásról van szó.
Képeken a szétszedéskori állapotok láthatók :)
Amennyire vissza lehet követni, az autó viszonylag sokáig állt egy helyben (hardy hibával, éveket), de csak a hűtőből engedték le a vizet, úgyhogy annak rendje és módja szerint a fagyálló kikezdte belülről a blokkot, de annyira azért még nem volt vészes, bíztunk benne, hogy ennek ellenére tömíteni fognak az örökkévalóságon át várt görög gumigyűrűk...
Szegény autónak elég kemény sorsa lehetett, a hatodik képen lévő olajos homokot a blokkról kellett levakarni...
Végezetül kidőlt belőle a motor, mehetett az összelegó...
Ezután elkezdődött a szerelés január 17-én, ahol a bontás során még néhány probléma napvilágra került. (A hátsó motortartó bak konkrétan kipottyant a helyéről a motor kivételekor...)
Ennek okán meg kellett venni még:
kardánfelfüggesztő csapágyat,
középső hardyt,
kellett egy gyári olajnyomás jeladó (ugyanis valami GANZ jeladó volt beletekerve, amivel nem csak az a baj, hogy fordítva mér (mivel a gombáról vesz testet), hanem az is, hogy csak 6 baros, a mi műszerünk pedig 8... szóval nagyon igényes megoldás volt ez (is),
6 db szelepfedél lefogatócsavar gyűrű,
motorháztető tartópálca patent (hiszen miért is lett volna benne gyári...),
4 gyertya (abból sem jó specifikáció volt benne),
ekkor már beszerzésre került 2x6 liter Total 10w50 olaj,
egy testkábel és két darab H4-es csatlakozó az első pilácshoz, ami eddig sose volt hosszabb időtartamban jó...
Ha hozzászámolom a kopó dolgokat - Brigéciol, féktisztító, tömítéskaparó, egyebek- akkor ezek mindösszesen 51.601,- Ft-ba kerültek.
Mivel halott volt a jobb oldali váltótartó bak, és kiderült, hogy sajnos a gyári dobozban nem adnak a blokk és a hüvely közti, az olaj és a vízteret elválasztó gumigyűrűt, viszont legalább nem is nagyon lehetett kapni (ahogy jobbos váltótartót sem...), keresgéltünk, Szabolcs talált.
Egy helyen volt ez a kettő együtt, Görögországban, amit kifizettem január 22-én (összesen szállítással együtt 82.62 Eurot - 29.663,- Ft-ot), majd következett a várakozás...
Ugyanis a görög posta egy reumás csiga sebességével gondolta a szállítást, pedig nem kértem volna ingyen... Ezért -szerintem- elég sok üresjárat keletkezett, mire megérkezett február 7-én a Posta logisztikai központjába, majd onnan Veszprémbe... (Ha az OKP-s rendeléssel vetjük össze, végképp nevetséges)
De nem ez volt a cuccal a legnagyobb baj...
Hát, az úgy kezdődött, hogy eltelt 36 év, és itt volt az ideje egy alapos rendberakásnak...
Ez hosszú lesz, csak mondom...
Settantacinque cartárssal már régóta jóban vagyunk, így amikor lehetőségem nyílt rá, hogy rendbe rakassam a Puntot, hozzá kuncsorogtam be magunkat...
Nem volt olcsó művelet, de legalább az eladásra felkészítette a kisautót november végéig. A Punto most, február végén ment el viszonylag jó árban, az utóélete már nem lett ennyire vidám... De ez egy külön történet, amin majd egyszer biztos nevetni fogok, csak nem tudom mikor.
Novemberben jött Szabolcs egy linkkel, ami szerint Szicíliában található egy garnitúra vadonatúj, sosem használt, az én autómba való hüvely-dugó-gyűrű készlet elég jó árban (bár 350-es Euro árfolyamnál semmi sincs jó árban), és szerinte meg kellene venni, így hát megvettem annak rendje és módja szerint.
A cuccot 550 Euroért hirdették + postaköltség, egy elég pofátlan ajánlatot tettem ebayen, ami 450 Euroról szólt, viszont az eladó elfogadta, így a postaköltségnél is többet spóroltam rajta...
A rend és a mód ez esetben azt jelenti, hogy Paypal nélkül kellett külföldre utalni, ami önmagában napokat vett igénybe, majd újabb napokba telt míg jött a futárszolgálattól is valami - mert Szicíliában természetesen akkor volt hatalmas esőzés, ami miatt postára sem tudták adni a cuccot -, én meg már idegbajt kaptam, hogy mi lesz már azzal a szarral, pedig a java még bőven hátra volt. Ja, és természetesen egy szicíliai boltossal csak olaszul kommunikálsz e-mailben, ő meg néha nincs írogatós kedvében, úgyhogy eléggé elhúzódott a szülés :)
A csomag 2021. november 9-én érkezett, én pedig mindenkinek csak ajánlani tudom az Alfio Paternó & c. -t, aki esetleg Paternóban jár és alkatrészt keres 75-ös Alfához :)
Az ára 495 euro volt, az akkori árfolyamon 181.833 Ft, ami szerintem nagyon korrekt, hiszen tényleg vadonatúj cuccokról van szó Ricambi Originali dobozban, ahogy kell. :)
De ez még csak a kezdet volt, ekkor még nálam is maradt az autó, a rengeteg sallang ezután jöhetett csak.
Pár dolgot Szabolcs rendelt meg hozzá, így
HF tömítést (jaj hát ez is egy vicces történet lesz...- Victor Reinzből ugyanis ez volt az utolsó darab),
Első- hátsó főtengely szimmeringet,
Kartertömítést,
Hajtókarcsapágyakat (Glycot, alapméreteset),
Szelepszár-szimmeringeket,
Kétoldali motortartó bakot,
2 szett olajat, szűrőkkel,
Légszűrőt,
Szívósor tömítést,
Kipufogó sortömítést,
Kipufogó alátéteket, és anyacsavarokat,
Szelepfedél tömítést,
Olajbetöltő nyílás tömítést,
Félhold tömítést a hengerfejbe vegyesen Unixból és a Szakál Metálból.
Ezek az alkatrészek összesen 63.054- Ft-ba kerültek max kedvezménnyel.
Rám maradt az OKP.de-s rendelés, amin őszintén meglepődtem, mert Karácsony előtt is 3 nap alatt meghozták Németországból.
Jött tehát tőlük egy hátsó motortartó bak,
Karbitalp tömítés 3 darab (hiszen a két középső közös),
illetve még néhány tömítés.
Ez a kör szállítással együtt akkori Euro árfolyamon 91.735,- Ft-ba fájt (és ez tényleg eléggé fájt :))
Első körben ennyi alkatrész beszerzésére került sor...
Ez olyan poszt, amit később módosítani fogok. Csak találjak kárpitost.
Történt ugyanis, hogy a nagyonnagy szerviz alkalmával Alex észlelte, hogy az üléseim teljesen rottyon vannak, eltört a bal első váza is, meg amúgyis ki voltak ülve.
Úgyhogy felajánlotta a saját Recaroját, amiket meg kell csináltatni kárpitossal, de megéri.
Először vonakodtam, de aztán beleültem és rájöttem, hogy zseniális. Tart, kényelmes... kell.
Elméletileg az 1.8 turbókba helyett az első generációs Milanokba tették ezt a fajta ülést, szóval ez az ultraritka kategória. És még a gyári kárpithoz is illik színben.
Szóval kárpitos kerestetik :)
A második képen látható az elérni kívánt állapot :)))
Nos, már eleve úgy hoztam el az autót Alextől, hogy a hajtást rendbe kell rakni. Tavaly azzal, hogy a 156-ost összetörtem az erre félretett pénz is elment...
Idén viszont végre összeszedtem az árát, így betoltam az Alfariumba, hogy történjen meg aminek meg kell történnie.
Azzal indult, hogy Trombi inkább leeresztette a jobb első kerekét, nem akart doktorbácsihoz menni... :)))
Kapott vadonatúj kuplungot, lendkerékkel, szerkezettel, tárcsával, kinyomócsapággyal.
Aztán kapott egy balos váltótartó bakot. Váltóba kapcsolótengely-szimmeringet, mert fosta az olajat.
Hátsó és középső hardyt, a kardánfelfüggesztő csapágy még jó volt.
Némi fékbetétet, mert eléggé vason volt... (leszakadt a ferodoréteg)
Az Alfariumban még betették a februárban vásárolt BE lámpámat, megcsinálták a tompítottat, ami jobb elöl elmúlt.
És Alexék beraktak 4 új gyertyát is!
Hát így ennyi, és még egy elég nagy extra is beugrott, de majd idejében írok arról is posztot.
Szóval ez most egy szükséges kurvanagy szerviz volt, amit tényleg muszáj volt megcsinálni, de remélem, egy darabig nem kell ilyet csinálni rajta újra :)))
Grazie Alfarium!
Eredmény: brutál puha kényelmes kuplung, remegés elmúlt, vonaglás elmúlt. Szép feszes a hajtás :) Nagyon tetszik. :)
Kezdem az elején.
Amikor megjelent 2002-ben a köztes FL, már teljesen bele voltam kattanva az Alfákba, így az Alfissimot is megvettem.
Ott a 156 bemutatásakor szerettem bele az Alfatex belsőbe, és habár az ottani cikkben egy bézs belsejű autó szerepelt zöld fényezéssel, eldöntöttem, hogy nekem olyanom lesz.
Mindösszesen 18 évet kellett rá várni, és a szín nem stimmel :))
Facebookon akadtam rá a hirdetésre, Sajószögedre kellett érte menni, de nekem megérte. Van egy hibátlan fl SW belsőm gombokért, ha valakit érdekel.
Kicserélni nem nagy mutatvány, az ülésfűtésnek gyárilag ott a stekker, csak rá kell dugni. Állítható gerinctámaszos. Tök kényelmes.
Az úgy volt, hogy februárban beindítottam volna. De nem igazán jött össze... Azaz elkapni elkapta, de kb 1.5 km megtétele után böff böff böff, megállt.
Onnan hazatoltam. Jó volt.
Vettem bele gyertyát, rotort, elosztófedelet, semelyik sem segített.
Elvittem, azaz Gyuri barátom elhúzott az Alfariumba, ahol cseréltek gyújtáskábelt, meg beállították a gyújtást. Amit persze már kb a tizedik szétszedés után persze, hogy rosszul raktam össze :)
Ja és vettem egy BE lámpát, mert eltört... :)
Nem annyira voltam boldog :)))
Működőképesség helyreállítva :)
Mondta Alfácska Karácsony előtt pénteken.
Nem voltam megőrülve tőle, áhh.
Mivel a 75 már a téli álmát töltötte, a Punto meg a szüleimnek kellett, mert az ő 156-osuk motorja elbúcsúzott az élőktől (kátyú+széttört karter = csúnyán kukás csapágy, ezt mindenki jegyezze meg. Még jó, hogy van hozzá donor...).
Úgyhogy maradt a tömegközlekedés, aztán visszahoztam Bp-re a 75-öst. Amiben már nagyon érett az önindítócsere ugye. (Annak a blogjában írtam róla)
Viszont ötletem sem volt, mi baja van szegény 156-osnak, ezért az Alfariumot kértem meg, hogy segítsenek... akik csak január 6-án nyitottak, szóval maradt a 75-ösözés. Ami nagyon szuper, de télen nem illik.
Eljött a január 6, tréler - go to Alfarium.
Délutánra kiderült, hogy sajnos a baj csőstől jön, mivel beindulni ugyan beindult, de 3 hengerrel, az egyik porlasztócsúcs megkotlott az elmúlt hónapok állásàtól (gondolom...).
Úgyhogy kapott egy db bontottat, meg egy motormosást pluszban.
Még egy rossz hír: a 20 ezret sem futott bal hátsó kerékcsapágy meghalt... :(
A be nem indulást (VDC+ABS+CODE hibák a műszerfalon) pedig a kábelkötegben észlelhető szakadások eredményezték. Az egyik meg is lett őrizve, annyira "szép".
Még jó, hogy a ház előtt unta meg végleg és nem 1000 km-re...
Köszönöm az Alfariumnak a munkájukat! Gyorsak voltak és borzasztóan segítőkészek. Emellett a képeken látható illusztris társaságban lehetett a kombim :)