Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

Zsolt1552020-03-13 08:19:58 // 2168
Rendszerszemlélet. :-))

Ugye írtam, hogy a Zoé otthoni töltője 7,4kW teljesítményű.
Ez olyan, mintha minimum 7 darab 1000W-os porszívót használnál 9,25 órán keresztül, amíg egy kb.300km-es hatótávolságra feltöltenéd az autódat. Ráadásul ugyan abból a konnektorból. Így is lehet érteni. :-)))
Zsolt1552020-03-13 08:15:12 // 2167
Ezek nem hivatalos adatok, csak amit az interneten gyorsan találtam. 2018-ban több, mint 3,5millió autó volt Magyarországon.
Ebből legyen csak 1 millió darab olyan saját használatú elektromos autó, amit esténként otthon tölt a gazdája.
A Renault Zoé-val számolok - ami egy kis méretű autó -, az otthoni töltője 7,4kW-os és a gyári adat szerint 9,25 óra kell a 100% eléréséhez. Tehát ez az a pillanatnyi teljesítmény, amivel az akkumulátor tölthető.
Persze van olyan kis teljesítményű (2,3-3,6 kW) otthoni töltési mód, aminek az áramellátása a legtöbb háztartásban átalakítás nélkül biztosítható, de én a gyárival kalkulálok. :-))

https://www.renault.hu/elektromos-autok/zoe/hatotavolsag-es-feltoltes.html

Vegyünk 1 millió darab Zoét, ami azt jelenti, hogy 1.000.000 × 7,4kW-ra van szükség, akkor az ha jól sejtem 7.400.000kW, vagyis 7.400MW teljesítmény kell a töltésükhöz.

A Paksi atomerőmű egy napi teljesítménye - a Wikipédia szerint - 2000MW.

https://hu.wikipedia.org/wiki/MVM_Paksi_Atomer%C5%91m%C5%B1

A Paksi Atomerőmű aktuális üzemi adatai, 2020. március 13-án:

https://www.haea.gov.hu/web/v3/OAHPortal.nsf/web?OpenAgent&article=paksnpp

Tehát ha a magyarországi elektromosautóknak még a harmadát sem(!) töltik egyetlen egy este otthon, már akkor is kevés hozzá Paksi Atomerőmű teljesítménye. Még ha a legkisebb otthoni töltéssel számolok (2,3kW), akkor sem elég. 3,5millió darab elektromosautónál ez értelemszerűen 3,5-szer ennyire lenne szükség.
Magyarország áramtermelése, pedig ~5000MW felett van.

De nézzünk más autókat is:

Nissan Leaf 6,6 kW -> fedélzeti töltő -> ~7-8 óra

BMW i3 11 kW fedélzeti töltő -> 3 óra (7,4 kW OBC -> 4-5 óra)

BMW i3 11 kW fedélzeti töltő -> 4-5 óra

Hyundai Kona -> 7,2 kW fedélzeti töltő -> 10-11 óra

Tesla Model 3 Long Range > 11 kW fedélzeti töltő -> 8-9 óra

Audi e-tron -> 11 kW fedélzeti töltő -> 9-10 óra.
Liquid2020-03-13 08:08:45 // 2166
Szerinted tudja és végiggondolta bármelyik (sötét)zöld, hogy ha az autóját akár csak minden 10. ember lecseréli, akkor nagyságrendi változás áll be az áramszükségletben? Mindegyik csak addig lát hogy napelem, de az ugye éjjel nem hatékony. Ne keverd ide a többi környezetvédős dolgot, mert azok alapvetően megoldhatók, szemben az áram tárolásával és szállításával.
Zsolt1552020-03-13 07:19:17 // 2165
Amikor elkezdték ezt a "mindenkinek villanyautót" történtet és mindenféle támogatást kezdtek adni a kormányok vezetői, akkor például abban nem gondolkodtak, hogy honnan lesz annyi elektromos áram, amivel ki tudják szolgálni azokat. Kezdtek fejlesztéseket, hogy a hatványozottam emelkedő igényeket ki tudják szolgálni?
Nem cégvezetőkről beszéltem, mert azok természetesen a saját érdeküket helyezik előtérbe.
carver2020-03-12 23:45:36 // 2164
Szemben a mindenkinek dízelautót lobbistákkal? Meg a mindenkinek SUV-ot lobbistákkal? Meg a mindenkinek műanyagpálcikás fülpiszkálót lobbistákkal? stb stb

Milyen (nyereséges) termék gyártóját tudod megnevezni aki rendszerszemléletben gondolkozik?

A gazdaság már csak ilyen. Egy cég a saját rendszerében gondolkodik, még Elon Musk is, nem pedig a világbékében... Persze ma már valamire való cégnek van valami kirakat fenntarthatóság stratégiája, de ha csak ezen múlna akkor már a mi életünkben elolvadna az Antarktisz jege...
RomeoOne2020-03-12 22:18:46 // 2163
Szakmai cikkekre vágyóknak:
Árampiac: a koronavírus sokkolta az árakat, de hamarosan hiány és áremelkedés jöhet

Kihúztam a cím egy részét, mert csak clickbait dolog, ez viszont komoly távlati kitekintés.
Zsolt1552020-03-08 07:43:05 // 2162
Erre nem gondoltak a nagy zöld "mindenkinek elektromosautót" lobbisták? Ebből is látszik, hogy.menyire nem rendszerszemléletben élnek! Ráadásul még el sem terjedtek az elektromos meghajtású autók.
RomeoOne2020-03-07 22:27:17 // 2161
Nincs más lehetőség, csak a korlátozás

Felkészületlenül érte Hollandia villamosenergetikai-rendszerét az elektromos autók állományának robbanásszerű bővülése. [...] Emiatt pedig a fejlett világban már szinte ismeretlen intézkedésre szánta el magát a szolgáltató: Amszterdam egyes kerületeiben este hat és kilenc óra között korlátozza a töltőpontokból felvehető áram mennyiségét, hogy megelőzze az érintett transzformátor túlterhelését.
carver2020-03-06 22:06:54 // 2159
ez a srác szerintem elég jó videókat csinál (jellemzően belsőégésű motorokkal kapcsolatos technológiákról..)

Are Electric Cars Worse For The Environment? Myth Busted

és mielőtt azt hinnétek hogy ő igazából egy újabb zöld fanatikus:

Why Gas Engines Are Far From Dead - Biggest EV Problems

(kis tévedést a számításban később helyesbítette)
Zsolt1552020-03-06 20:10:05 // 2158
Meg a jakuzzit! 😅😅😅
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-06 19:26:19 // 2157
Bonzai-t kihagytad :)))
Kazes☻2020-03-06 18:58:56 // 2156
Szeppuku, harakiri, vaszabi, akármicsoda...! :D
Zsolt1552020-03-06 18:33:43 // 2155
Aztán ha semmi nem jön be, akkor még mindig ott marad nekik a szeppuku. 😅😅😅
Kazes☻2020-03-06 17:56:11 // 2154
Miért félnének? Van náluk szamuráj, ninja, kamikaze, vagy legvégső esetben jakuza... ;)
Zsolt1552020-03-06 17:51:05 // 2153
Ettől Gréta nagyon mérges lesz! Nem félnek ezek a japánok?
Satti2020-03-06 14:47:26 // 2151
Ma délelőtt M5 autópályán Nissan Leaf szakadó esőben, rossz látási viszonyok között világítás nélkül ( csak az első menetfény volt ) kb. 90-100 km/ó tempóval, mert gondolom spórolni kellett, hogy eljuthasson a végcélig....jó ez a villanyautó...ja nem.
RomeoOne2020-03-06 14:40:53 // 2150
A norvégoknál konkrétan kevesebb, mint tizedére esett a Tesla eladások száma a múlt hónapban, 83-ra a tavalyi 1016-ról. Hollandoknál hasonló zuhanás. Hát igen, elvették ugye a támogatást...

Tesla Registrations Plunge in Musk’s Top European Markets
Piritu - 1.000.0002020-03-06 12:29:49 // 2148
Tegnap olvastam hogy a finneknél is erősen esett a villanyautók eladása, pedig ott van villany.
Piritu - 1.000.0002020-03-06 12:28:59 // 2147
Akármit csinálsz tökönszúrás lesz. Atomerőműből is kell még pár csak Mo-ra is ha mindent villanyosra cserélünk....
Piritu - 1.000.0002020-03-06 12:27:37 // 2146
Az autópályán is mindenki szembe jön :-DDD
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-06 11:56:05 // 2145
de mikor tényleg 50%-os lesz a részarány az elektronyos autókból hány szénerőművet fognak felhúzni, hogy legyen delej és mekkora tökönszúrás lesz ez a földnek és akkor mi fog jobban szennyezni .... több kérdésem nincs is :DDD
WarbiRunner (Gyuri)2020-03-06 10:37:02 // 2142
Mindenkinek elment az esze? :-(
Kazes☻2020-03-06 09:25:07 // 2141
Küldjél nekik pár pasztillát, némi szóróanyaggal...! ;)
RomeoOne2020-03-06 08:52:11 // 2140
Japán furcsa döntése: visszatér a szénerőművekhez

A csaknem tíz évvel ezelőtti fukusimai nukleáris katasztrófa járulékos következménye, hogy Japán, miután drasztikusan visszafogta atomerőmű-programját, szénből nyert energiával kívánja pótolni a kiesést.

Mert olyan kiforrott technológia a megújuló villamosenergia termelés, hogy még a high-tech Japán is csak szénerőművet tud építeni, ha lemond az atomról...
Zsolt1552020-03-02 08:55:48 // 2139
Azért a kormány Természetvédelmi Akciótervében egy kicsit másként szerepel már ez a hír.

https://www.kormany.hu/download/9/d4/c1000/ITM_Klima_es_Termeszetvedelmi_Akcioterv.pdf#!DocumentBrowse

"... A tiszta levegő biztosítása és a klíma védelme érdekében indított Zöld Busz Program keretében 2022-től csak elektromos buszt lehet üzembe helyezni a 25 ezer főt meghaladó lélekszámú településeken. Tíz éven belül minden második busz környezetbarát lesz a nagyvárosok helyi tömegközlekedésében. ..."

Forrás: kormany.hu
carver2020-03-01 21:01:20 // 2138
az lesz a legegyszerűbb része a jövő közlekedésének sztem hogy hogyan segítség egymást az önvezető autók.

Az ELTÉ-sek már 2014-ben kifejlesztettek egy drónrajt ami autonóm módon tudott repülni a madárrajok mozgásának elemzése alapján.

Azóta ez a csapat kinőtte magát és megcsinálták pl ezt meg ezt.

De a madárrajok mozágásának is külön tudománya van, aminek a lényege hogy nincs vezér, a raj bármelyik résztvevője tud pl veszély esetén irány változtatni, és mivel a madarak mindig a mellettük repülőket figyelik. ezért azonnal tudnak reagálni bármilyen eseményre.

Ezt kombinálva egy az utak, járművek állapotát folyamatosan megosztó rendszerrel akár a távolabbal lévő járművek is azonnal tudnak alternatív útvonalat keresni egy dugó vagy karambol (kukásautó) stb esetén.
Kazes☻2020-03-01 20:31:35 // 2137
Föckös2020-03-01 18:29:57 // 2136
na azért elég buta önvezető lenne, ha nem mérné fel a közeledő jármű sebességét...
bizony felmérné, biztosabban, mint egy ember
Kazes☻2020-03-01 17:06:29 // 2135
Négyszáz évre elegendő energiát adhat a gyilkos tó
Nagyszerű! :)
És aztán vihetik is az elektronyos verdákat... is.
Zsolt1552020-02-28 14:38:53 // 2133
Amikor a BKK járműveivel egy 10-12km-es út kb.másfél.óra, autóval 25-40 perc egy irányban, akkor te melyiket választanád?

A gond, hogy sokan csak átutaznak a városon, mert 30 éve építik az M0-ást és még ráadásul állandóan faragják. Epítik a lakótelepeket (lakópark), a külvárosban elbontanak egy régi kertesházat és az építési próbálkozó rögtön 2-3-4 házat épít oda. Ergo háromszor annyian laknak ugyan azon a helyen. De sem az utakat sem a koözössegi közlekedést.nem fejlesztik. Így egyre többen autóznak. Meg ugye a gyereket is ide-oda hozni-vinni kell, ami busszal mondjuk.kivitelezhetetlen. Itt is csak az egyéni közlekedés marad.
Zsolt1552020-02-28 14:27:46 // 2132
Nagyan=nagyon ☺
Zsolt1552020-02-28 14:27:09 // 2131
Haldokló kapitalizmus! Itt vannak jogai a munkásoknak. Ebédidő,.csendespihenő és nagyan vigyáznak, hogy 4 után (bocs, fél4 után) már ne dolgozzanak, mert haza kell érniük a családhoz.

Egyébként tényleg szégyen amit itthon előadnak. Szerintem ha az EU következő 7 éves költségvetését csak a magyar utak minőségének a javítására fordítanák sem nem.lenne elég, sem nem készülne el 7 év alatt.
Zsolt1552020-02-28 14:18:58 // 2130
Mi lenne a közösségi közlekedéssel? A sok szemelyautó - a magas darabszám miatt - elnyomná a buszok vagy a villamosok előbbségét? Sok helyen úgy vannak a lámpák beállítva, hogy a közösségi közlekedést segítse. Ha viszont a rendszer megfordítja az egyirányú forgalmat, akkor például a buszok a rossz oldalukkal állnak be a megállóba. 🤔☺
Zsolt1552020-02-28 14:10:19 // 2129
Szerintem a vasútnál magasabb az indulások gyakorisága. 🤔
HaNGyA2020-02-28 13:44:39 // 2128
Mondjuk igaz, hogy kb. 4 éve összetörtem egy klasszik zöld HA-s rendszámú honvédségi Astra-t, és azóta sem kerestek, hogy fáradjak a kasszához. Simán szétbontották, hogy a többi példányt életben tartsák a szerveiből.
Megjegyzem, imádtam, mert ha rend őrei meglátták, csak tovább intettek és tisztelegtek. :-)
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-28 13:19:21 // 2127
már nem kötelező jó pár éve , régen mi is firkantottuk bár az a durva a 14 év alatt egyszer sem kaptunk büntit cégesre... :)))
HaNGyA2020-02-28 13:17:08 // 2126
Ezek szerint csak én dolgoztam olyan cégeknél, ahol a menetlevél szent volt és érthetetlen... :-)
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-28 13:03:17 // 2125
menetlevél kötelező lenne akkor nincs kibúvó, ott van ki vezette ... az a baj ez nem érdekli őket csak a pénz
WarbiRunner (Gyuri)2020-02-28 12:31:29 // 2124
A cégen múlik, hogy rád tolják e. Alapvetően nem is kérdezik a hivatalos iratban, hogy ki vezette az autót. Kaptam már céges gyorshajtás büntit :-) Ha szó nélkül elutalod a büntetést, akkor téma lezárva.
HaNGyA2020-02-28 12:19:58 // 2123
És rögtön jönne a belső céges utasítás, hogy az átok a garázsmesterre v. a flotta ügyintézőjére szál tovább. Derítse ki ő a hunyó személyét, hajtsa be rajta, vagy vigye el a balhét...
Piritu - 1.000.0002020-02-28 12:08:29 // 2122
Így van, a bevétel a fontos nem a rendrakás.
Piritu - 1.000.0002020-02-28 12:07:55 // 2121
No az érdekes lenne, hogyha pl a másik gyárunkban a német ügyvezető kapna pontot, aki nem is él itt :-)
Liquid2020-02-28 11:39:15 // 2120
de ez senkit se érdekel, csak jöjjön a pénz
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-28 11:35:43 // 2119
csak egy törvénymódosítás cégnél, ha nem mondják meg ki vezette az ügyvezető kapja a pontot... ennyire egyszerű ez a kérdés
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak