Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

Zsolt1552020-12-24 07:10:12 // 2864
A Toyota elnöke szerint óriási baj lehet még a túltolt villanyautósdiból

"... japán áramszolgáltató infrastruktúrától, és ahhoz, hogy egyáltalán elbírja a hálózat a terhelést, egy 14-37 billiárd jenes (40-100 ezer milliárd forint) fejlesztésre lenne szükség. ...."
Zsolt1552020-12-22 21:27:45 // 2862
Ez nagyon ... lett :-(((

Zsolt1552020-12-22 21:26:28 // 2861
Esetleg ilyen? :-)))

Piritu - 1.000.0002020-12-22 21:16:28 // 2860
Hmmm...Szerintem a szép az nem ilyen :-)
Kócosw2020-12-22 21:10:46 // 2859
nem nyilatkozok, titoktartásit írtam alá 🤣😂
Zsolt1552020-12-22 16:42:43 // 2858
Miért? Naggyon szép lett. :-//

carver2020-12-22 14:35:36 // 2857
nem, most már nincsenek rémálmaim ha meglátom, cserébe nem tudom röhögés nélkül nézni mert Lord Helmet jut eszembe mindig 😂😂😂
Kócosw2020-12-21 22:10:02 // 2856
es tovabb pörög a számláló. Jah nem 🤪😁
Liquid2020-12-21 22:08:06 // 2855
Ez annyiban merész kb. hogy egy teszla klón :) Bármely toyota sokkal merészebb, igaz hogy ők a merészséget a randasággal azonosítják :)
Kócosw2020-12-21 20:13:06 // 2854
azt hittem az uj 4 es bmw a téma 🤣😂
carver2020-12-21 20:10:23 // 2853
a merész az a rondát jelenti?
Erhard 242 (Pure Energy)2020-12-19 21:24:21 // 2851
És a legnagyobb gáz az utóbbi 2 hétben talán termelt a napelem 10Kw áramot annyit süt a nap....
carver2020-12-19 20:55:33 // 2850
Zsolt1552020-12-16 14:26:07 // 2848
Újabb töltőknél kell fizetni holnaptól

"... 2020. december 17-től további 14 elektromosautó-töltőállomást kapcsolnak be a fizetős rendszerbe. A töltési díj, ahogy a társaság már eddig is fizetős töltőin, 99 Ft/kWh lesz holnaptól. A töltés indításához az eCharge+ alkalmazást kell használni. ..."
RomeoOne2020-12-16 10:58:58 // 2847
Az üzemanyagot egy tartályban kb. bármeddig tárolhatod (fél évig gond nélkül használható a bioetanolos is) és annyit tárolsz amennyit csak akarsz, csak elég nagy tartályt kell építened.

Áramot nem tudsz így tárolni. Azok a tárolási lehetőségek, amikről beszéltünk legjobb esetben is arra jók, hogy napi csúcsidőszakban elvezessék a felesleget, völgyidőszakban meg visszaadják, így ne kelljen más erőműveket rángatni.

Ég és föld a különbség. Áramot nem tudsz betárolni ipari mennyiségben hetekre vagy hónapokra. Nincs olyan, hogy te most elraksz 10 TWh-t 3 hétre.

Ipari méretekben nem tudsz áramot tárolni és még csak a közelében sincs semmilyen technológia, hogy ez látótávolságon belül legyen.

A cikkben egyébként volt szó tárolásról, a vehicle to grid résznél. De ez is csak egy napi kiegyenlítést szolgáló technika, nem is valami jó, max kényszerből "hozzuk ki a legtöbbet az adott helyzetből" típusú.

De ott a cikkben a példa, amikor reggel 7kor, amikor már pörgetik fel a gyárakat, akkor a 115 GW helyett a szél adott 0,72-t. Ezt nem tudod áthidalni SZET-ekkel, ahhoz az ország minden hegyének tetejére tavat kéne vájni. Akkor sem biztos, hogy közvetlen előtte lett volna akkora termelés, hogy mindet fel lehessen tölteni. Ilyen az, amikor úgy építenek be időjárásfüggőket, hogy az már nem férne bele a rendszerbe az ellátásbiztonság szempontjából.

Úgy a probléma nem oldható meg, hogy a jelenelgi kényelmi szintünket feltartjuk. Jöhetnek majd a fogyasztói oldali korlátozások, mint a múlt században. Csak ezt ne adják már majd el előrelépésnek ;)
Zsolt1552020-12-16 08:04:40 // 2846
A Nikkei Asia gazdasági lap azonban csak úgy tudja, a gyártó még nem jelentette be.
Nikkei Asia gazdasági lap cikke.

De a magyar cikkből valamiért(?) kimaradt, a Nissan csak 2028-ra vállalta, hogy addigra már nem csak szimulációs, teszt autót építenek.

Viszont ha valóban ezekkel a tulajdonságokkal rendelkezik az akkumulátor, akkor például a városi közösségi közlekedésben, terítő fuvarozásban nagyon jól lehetne használni.
A közösségi közlekedésben főleg ott, ahol villamos és/vagy trolibusz hálózatot üzemeltetnek. Nem csak a nagy távolság, hanem az akkumulátor kapacitása lehetővé tenné, hogy a segédberendezéseket - klíma, fűtés - is működtesse.
Piritu - 1.000.0002020-12-16 07:51:39 // 2845
A lányom Bp-en egy nagy panelban lakik. 8 lépcsőház, 9 emelet, emeletenként 3 lakás, plusz 2 a földszinten.
Ez 232 lakást jelent (a falunkban 310 körül van). Szóval ha a panelhez mindenki 32A-t kérne, az kb 7500 A-t jelentene - 1750 kW!
...és ilyen házból van jó pár ott Békásmegyeren :-)
Erhard 242 (Pure Energy)2020-12-16 07:24:10 // 2844
Itt Szváron sok panelban nem lehet 32A-ra sem bővíteni, mert nem bírja a hálózat...szerinted? :)))))
carver2020-12-16 00:07:54 // 2843
tényleg jó cikk, a villanyautózás erőltetése úgy hogy nincsenek meg a rendszerszintű peremfeltételek káoszhoz fog vezetni, előbb utóbb csak észbe kapnak vagy a népakarat majd helyreteszi.

Egy dolog azonban hiányzik a cikkből, a tárolás amiről már mi is többször beszéltünk. A benzint sem a battai finomítóból tankoljuk (ok volt aki ezt is megoldotta ).

Az üzemanyagot is el kell osztani, tárolni kell az előállítás és az autóba töltés helyszíne között. Nyilván ez vár az elektromosságra is. Mondjuk a last mile probléma fogósnak tűnik, de nekem az 5V-nál véget ér a tudomány.

Hogy meg lehet-e oldani? Nem tudom. Zsákutca lesz az elektromosság? Még az is lehet. Ennek ellenére mindíg kétkedek amikor valaki azt mondja hogy: "Egy energetikai szakember elmagyarázza, hogy ez vélhetően miért nem fog soha megvalósulni"

The 7 worst tech predictions
Kazes☻2020-12-15 22:50:27 // 2842
De nem engedtél a csábításnak...! :D
Kazes☻2020-12-15 22:48:53 // 2841
Jó. Frank láthatóan ért hozzá... és jól leírja a témát... és a hozzászólók is. :)
Piritu - 1.000.0002020-12-15 22:36:26 // 2840
Én is így voltam vele, aztán villanygolffal mentem átvenni a Júliát :-DD
tirex2020-12-15 22:35:02 // 2839
Szerintem van itt pár ember aki nem jelent veszélyt az elktromos hálózatra a vellanyautójával és soha nem is fog, köztük én is! Benzin forever! :)))
Piritu - 1.000.0002020-12-15 22:20:52 // 2838
Ha csak a példámnál maradunk és 1(!)%-os veszteséggel számolunk ami fűt, 4,5 kW. Egy combos villanykályha ennyi :-))
WarbiRunner (Gyuri)2020-12-15 22:05:28 // 2837
Szorozva ezerrel:-) Én sem tudom elképzelni, hogy Julcsa néni a 20 kilós hűtött 600V 250A-es töltőfejjel gyorstölt piacozás közben :-) Az mekkora hőt fog termelni.. :-)
WarbiRunner (Gyuri)2020-12-15 22:03:17 // 2836
Hű de jó ez a cikk.
Liquid2020-12-15 22:02:30 // 2835
panel ablakból lelógatott narancssárga obis hosszabbító bírni fogja vajon? :D
Piritu - 1.000.0002020-12-15 21:56:57 // 2834
Számoljunk:
500 km á 15 kWh/100km az 75 kWh
75 kWh egy óra helyett 10 perc alatt az 450 kW
tehát 450 kW-os töltő kell, ami 230 Volton 1.956 Amper :-)
Liquid2020-12-15 21:10:14 // 2833
Hát igen, a honnan lesz ott és annyi áram kérdése továbbra is aktuális marad :) De mindenesetre bíztató.
Zsolt1552020-12-15 21:05:05 // 2832
Ezért nem nagyon feszülnek az autógyártók az elektromos autózásban. Valaki megtalálja a "tuti megoldást", akkor a többi technológia megy a kukába. Nekik meg rögtön bukó lesz az egész.
:-))
Piritu - 1.000.0002020-12-15 20:29:58 // 2831
Hihi, az összes eddig eladott villanyautó elértéktelenedik :-)
TtK2020-12-15 20:14:36 // 2830
Gondolom nem smd-kondikból lesz, mint a képen.. :)
Az 500km-nyi töltés 10 perc alatt mutatványhoz meg valami nagyobb feszültség is kell majd (kilovoltok szerintem), különben akkora áram fog folyni, hogy karvastagságú réztuskók kellenek majd a töltéshez. Olyat meg pl. BAZ megyében nem lehet telepíteni...;)
Zsolt1552020-12-15 19:08:55 // 2829
Elsőre jól hangzik. :-))
Kazes☻2020-12-14 14:06:17 // 2826
No, most volt a hírekben, hogy nálunk fog készülni a sok - sok villanymerci!
WarbiRunner (Gyuri)2020-12-14 10:30:20 // 2825
Kicsit másképp próbálom megválaszolni, gondolatban építsük fel a rendszert:
mi is történik? Valmilyen módon elektronokat szakítunk el a pályájukról és zsúfoljuk őket egy kupacba, majd megakadályozzuk, hogy visszamenjenek. Egyszerűsítve, elektromos feszültségünk lett.
Oda teszünk nekik egy darab vezetéket, hogy "körben" visszajussanak a helyükre, de trükkösen menetet hajtunk rá és egy mágnest teszünk alá. Az elektronok boldogan rohannak körbe, csak legyen végre egyensúlyi állapot.
Közben mágneses teret hoznak létre, mert az elektron már csak ilyen, ha rohangál, mágneses tere van. Ettől a vezeték elfordul.
Szuper, ezzel meghajtunk egy dugattyút, mert tudjuk, hogy a hirtelen sűrűsödő gáz melegszik, a kiszabaduló lehűl. Kihasználjuk, olyan gázt választunk, ami lehűl a környezeténél hidegebbre, hogy a környezete melegíteni tudja. Majd összesűrítjük, és a hőt a túloldalon kivesszük. Vagyis egy részét. A növekvő hőmérséklet különbséggel egyre kisebb részét. Ha ebből valaha is valamilyen módon ki tudunk nyerni annyit, hogy az felforraljon nekünk egy kis vizet, a keletkező gőzzel boldogan megforgatunk egy lapátkereket. Ami meghajt egy hurokra hajlított vezetéket. Ezalatt is mágnes. Mert tudjuk, hogy fordítva is működik ez, ha mágnes fölött mozgatjuk a vezetéket, azzal vissza tudjuk kényszeríteni az elektronokat egy oldalra. Hogy feszültségünk legyen.
Boldogak vagyunk, sikerült. Csak nem csináltunk semmit. Semmit ami energiát "termelne" , max játszottunk egy jót :-)
Zsolt1552020-12-14 08:15:55 // 2824
Mi az energia?
- Egy test munkavégző képessége.

A természetben többféle energia létezik. Például:
- mechanikai
- vegyi
- hő
- villamos
- fény
- vegyi
- atomenergia.

Az energiát NEM LEHET sem létrehozni, sem megsemmisíteni. Az egyszerűen átalakul. Ez az Energiamegmaradás törvénye.
Az energia nem vész el, csak átalakul. :-))

Például:
- ha mész az autóddal és fékezel, akkor az autó mozgási energiája hőenergiává alakul
- ha felkapcsolod otthon a világítást, akkor a villamos energia fényenergiává alakul.


Mi az elektromos áram?
Röviden: az elektromos töltésű részecskék - elektronok - meghatározott irányú áramlása.

Ezek lehetnek:
- elektronok (pl. a fém vezetékekben)
- ionok (pl. az akkumulátorokban).
Csabi2020-12-13 20:40:23 // 2823
Hát, marha mesze vagyunk, a fizika miatt. Ipari léptékekkel, hőenergiából, még mindig forgó gépekkel állítunk elő villamos energiát. A hőenergiát mechanikai munkává kell alakítani, mondjuk egy turbinával, aztán a generátort meghajtva jutunk a célhoz...
A hőszivattyú által létrehozott 50-80°C-al nem lehet sok mindent kezdeni, nincs munkavégző képessége , hogy így nevezzük... példaként: Pakson ~250°C-ról indul a körfolyamat, és ~még az 50°C-os gőz is munkát végez.....ez ~34%-os hatásfokra elég...
Liquid2020-12-13 15:22:20 // 2822
na ez jó gondolat :)
RomeoOne2020-12-13 15:05:02 // 2821
Annyi nem elég, hogy egy közgazdász meg egy meteorológus írta? :)

Konkrétum meg semmi nincs a cikkben, csak "mi lenne ha" típusú ötletelés? Számok, modellek, költségszámítás? Minek az... :)

Majd én is írok egy cikket a adópolitikai témában. Nem értek hozzá, de nekem is vannak tök jó ötleteim :)
Kazes☻2020-12-13 14:11:30 // 2820
Hehehe... ez nagyon jó, ütős!!! 🤣🤣🤣
Erhard 242 (Pure Energy)2020-12-13 13:45:55 // 2819
Még pár év és majd elveszi feleségül Hamilton jó páros lesz :)))))
carver2020-12-13 12:59:45 // 2817
Nem én írtam álnéven, becsszó...

hagyományos vs megújuló Magyarországon

Nem értek az energetikához csak a józan paraszti eszemet használom, mégis ugyanerre jutottam én is...

Mondjátok, mi a baj a cikkel...

Csak átfutottam,. nem olvastam végig alaposan, nekem elsőre két dolgot szúrt szemet:

- az akkumulátoros tárolás szerintem zsákutca. Biztos van benne tartalék, autózásra, meg egy háztartás igényeire akár jó is lehet, de egy országos szintű kapacitás kiépítésére szerintem nem megfelelő technológia
- a cikk csak a megújuló energiaforrásra koncentrál, nemes egyszerűséggel elhallgatja az általa (elnagyoltan) javasolt alternatívák környezete gyakorolt hatását, nem veszi figyelembe a CO2 kibocsátásukat sem: a biogáz/biomassza CO2 kibocsátása, az akkumulátor előállítás és megsemmisitésével járó környezeti (és társadalmi) károk miatt ezek (még) nem valódi/jó alternatívák
dyRo2020-12-13 08:41:34 // 2816
Van külső energia forrás. A föld mint termikus rendszer hője. Az energia alapvetően két féle módon létezik. Fizikai (helyzeti és mozgási, stb.) ill kémiai.
A vicc az egészben az, hogy pl egy utazás során fizikai értelemben konkrétan semmilyen munkát nem végzel. "Ugyanaz" a tömeg visszakerül a kiindulási helyére. A közben elhasznált valószínűtlenül sok energia mind hő fejlesztésére megy el. Persze vannak veszteségek, mint kopás, kémiai átalakulás az anyagban (öregedés, anyagfáradás), de ezek szerintem sokkal kisebb nagyságrend.

Az általam írt eszköz valószínűleg az Erhard által is írt hatásfokoknál vérzik el, de hol? Mennyire vagyunk messze?
dyRo2020-12-13 08:23:28 // 2815
Nyilván nem perpetuum mobile. Ha lehűl a föld, leáll.
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak