Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Milyen a jó olaj?

[k i z z o]2013-06-24 22:07:20 // 5154
A MOL olajok nem tudom milyenek, nem használtam őket nagyon, az MSE -n kívül. Ezt is úgy találtam, hogy kerestem magas(abb) ZDDP tartalmú olajat.

Anno 2001 -ben a gyárigazgatónak volt egy 2.0TS Spidere. A helyi alfa szervízbe én hordtam neki szervízre, mindig. Olajat az nem evett, mert akkor ő szólt volna miatta. (Pedig terhelte mindenki, nagyon szívesen kölcsönadta bárkinek estére, hétvégére) Érdekesség: MOL olajakat töltöttek bele minden esetben, a matricákat mindig megkaptuk. Azt hiszem valami új olaj jött be akkor, az ment a helyi kereskedésben minden Alfába, Fiatba, Lanciába.

3 évig használta, hiba nem volt vele olaj fronton. Ettől még lehet csapágyas lett egyszer, de amíg megvolt jó volt:)
Dévid2013-06-24 22:06:35 // 5153
Fejlődik a világ, a '98-as könyv még 10w-40 -et írt a 2.0 TS-hez. :)
Grando2013-06-24 22:02:53 // 5152
2007-es 147 kézikönyv:
:)
GTPeti2013-06-24 21:58:49 // 5151
Tudtommal a 2.0 TS is ugyanaz a kategória, mert a blokk nem sokban különbözik. (Talán semmiben, de ezt Ferke és a többiek majd megmondják.)
[k i z z o]2013-06-24 21:57:22 // 5150
A 10W60 csak a JTS -be nem? A TS az AR20k stb. 10W40. De lehet az is már csak Racing, nem nagyon követem ezeket.
Dévid2013-06-24 21:55:06 // 5149
Felső nívónál állt emlékeim szerint. Az akkori szerelőm szerint beállt az olajszivattyú. Lett egy szép hajtókartörésem, ami szétrágta a főtengelyt is. Aztán két motorból lett összerakva egy, ami jó, az majdnem 10.000 km-t bírt. Abba már csak 10w-40 ment, 50, 1000, és 5000 km-nél cserélve. Aztán azzal is lett valami, azóta garázsolom, drága lenne rendbe tenni szerintem.
GTPeti2013-06-24 21:22:28 // 5148
Oké... node pont egy olajra érzékeny TS motorba? Ahol a gyár időközben kizárólag a 10W60-as Racing-ot ajánlja? Ez az ami számomra ellentmondás. B)
[k i z z o]2013-06-24 21:19:59 // 5147
Mikor meghalt, megnézted mennyi olaj volt benne?
[k i z z o]2013-06-24 21:19:20 // 5146
"Versenyezni" nem elég jó, de eljárni vele és bejáratni nagyon jó.
Liquid2013-06-24 21:18:20 // 5145
júzerféhler volt :) bocs de feladtad a labdát :)
GTPeti2013-06-24 21:16:27 // 5144
Olvasgattam most egy keveset a ZDDP kapcsán. Tipikusan oldtimereknél (!!) bukkan fel a dolog, ugyanitt 20W-s olajok is. Az eddigi legérdekesebb írás ez itt. Ez is érdekes, kiderül belőle, hogy a ZDDP-t részben a katalizátorok miatt csökkentették az olajokban.
EvoGerry2013-06-24 21:10:35 // 5143
Csavarjuk neki:) 20w Sűrűséggel csak hidegindítás után pár percig van tré, kopásügyileg. Ahogy melegszik olyan lesz mint 10w-s v 5w-s ezt tudjuk.
De mielőtt túlcifráznám. Jó motornak bőven elégnek,tökéletesnek kell lennie 10w60racing-el is! Adalékkal ,és adalék nélkül is.! Nem emiatt fog széthullani a motor.:)szerintem
GTPeti2013-06-24 20:58:46 // 5142
Olaj a tűzre: Én mielőtt ilyen sűrű olajat töltenék bele... megpróbálnám mondjuk Racing+Xado kombóval.
EvoGerry2013-06-24 20:56:32 // 5141
üdv!

Komoly a téma:), már én se látom át, számomra is rendkívül érdekes jts-be 20w50:)

Nekem most 1,6 tsbe 235e km van,már írtam többször is tapasztalatokat általam használt olajokról. .
Castrol magnatech 10w40-et nem gyöztem önteni bele a vasba akkor 180e körül volt a km állás, kb 5-7decit olajat evett 1000km-en.
Aztán váltottam Valvoline Durablend, meg Maxlife 10w40-re ,ezek beváltak 2decinél többet soha nem nyelt le. De azóta Agip I-sint proffessional 5w-40-et is kipróbáltam 2x 10e-km re is nagyon bevált.Ebből sem evett 2decinél többet 1000km-en.Pedig kapja a fordulatot a ts,235e km után is) Ez nem reklám,és nem szégyellném leírni ha ezekből is 1litert benyalna:) ezek az én tapasztalataim.
GTPeti2013-06-24 20:54:34 // 5140
Én kizzo pozitív szavai előtt azt gondoltam volna, hogy egy 15W40-es MOL nem olyan túl kimagasló az olajfilm stabilitása. (HTSS-érték)
Dévid2013-06-24 20:50:50 // 5139
De most legalább megnyugodtam, hogy nem az olaj miatt döglött meg anno a motorom. :)
GTPeti2013-06-24 20:49:32 // 5138
Szerintem meg nem. Én az én JTS-embe sosem tennék 20W-s olajat... Akkor inkább egyen valamennyit a 10W-sből. Egy "versenymotor" megint más kategória. Mondom én, mint motor(újjá)építésben nem jártas.
Imyx2013-06-24 20:46:48 // 5137
Ezért akarom kipróbálni, mert foglalkoztat a dolog. Szerintem magasabb fordulaton jobb lesz.
GTPeti2013-06-24 20:33:15 // 5136
Nem látom át, hogy az amúgy is sűrű 10W-s Racingnál miben lehet jobb egy 20W-s. Persze abszolút adok kizzo szavára, de ez a dolog nekem akkor sem kerek.
Imyx2013-06-24 20:31:25 // 5135
:)), a 20w50 0 fok környékén meg nem fog lecsöppeni szerintem :-))).

Belerakom, meglátjuk, mi lesz a tapasztalat. Ha bármi nem tetszik vele kapcsolatba, visszakerül a 10w60.
GTPeti2013-06-24 20:22:39 // 5134
Amíg választ kapok a kérdéseimre, írok gyorsan. :)

"0W - s olajak ezekbe a motorokba nem valók, hacsak nem akartok intenzív felső oldali kopásokat. Az 5W is csak akkor, ha indokolt a nagy hideg miatt."

Ennek ellenére az Alfisti-n nagyon sok TS és JTS tulaj használja a Mobil 1 5W50-es olaját. Maximálisan pozitív tapasztalatokkal. Az biztos nem hátrány, hogy a Racing 10W60-nal szemben nulla fok alatt is lecsöppen a nívópálcáról. :)
GTPeti2013-06-24 20:17:53 // 5133
20W50? Huhh...
Imyx2013-06-24 20:14:53 // 5132
Köszönöm a választ. Kipróbálom a 20w50-et, nagyon kiváncsi vagyok rá.
Ahogy nézem, A VR1 20w50 ásványi motorolaj. Nem gond, pl JTS motor esetében?



" [k i z z o]2013-06-24 19:33:30 // 45179

Én a 20W60 Motul 300V előtt használtam HPX 20W50 -et, kicsit finomabban kell vele menni hűvösben. (Télre inkább 10W40,50.)

Jó lehet még a 20W50 VR1 Valvoline is (ezzel nagyon sokan mennek, odakint nincs HPX, VR1 -el megy Paul Spruell, 20W50 Royal Purple -el pl. Richard Jemison, nekem is ők ajánlották anno). A VR1 -ben az új irányzatok ellenére maradt bőven ZDDP.

De jelenleg Jim Kartalamakis is 20W50 Valvoline VR1 -el megy, múlt héten beszéltem vele, egy 75 1.8turbo -ban használja, 350LE, ez lesz az új könyv:) "
GTPeti2013-06-17 21:37:26 // 5131
@hering*dani:

"a pure energy-ről azt olvastam h egy korszerübb olaj jót teenék a mocinak ha következőre azt tennék bele vagy sem?" (147 JTD)

Nem olvastál eleget. :) Az, hogy modernebb, még nem jelenti azt, hogy mindenben jobb. (Bár a papírforma ez lenne, ez igaz.) A W30 lényege az, hogy meleg hígabb. Emiatt kisebb a surlódás, takarékosabb vele a motor. Ez jó. Emellett egyszerűbb ilyen meleg-viszkozítású olajból DPF-barát olajat csinálni ez is jó. Ami rossz, hogy az a hír járja, hogy egy turbó gyártó sem adta áldását még hivatalosan W30-as olajhoz. (OK... erre nincs bizonyíték. Lehet, hogy már nem igaz. ...mert időközben terveztek olyan turbót, ami elboldogul vele.) Ami még rosszabb, hogy a HTSS értékük szinte mindig kisebb, mint a W40 (W50, W60) olajoké, vagyis határhelyzetben kevesebb a tartaléka. A te autódba 5W40 az ideális olaj. (Egyedüli alternatívája szerintem a 0W40, de az felesleges.)
Tuningman2013-06-05 01:59:17 // 5130
Olajcsere után azért nézegesd az olajszintet és szagold meg a pálcán lévő olajat ha benzines lesz akkor azt megérzed.
Azért egy kompressziómérés nem ártana, legalább tudni fogod a motorod állapotát.
BalintDkny2013-06-04 15:03:46 // 5129
A jelenség oka már megvan, az injektor túl sok benyát adott, ezt már kiigazították :)
Tuningman2013-06-04 14:20:33 // 5128
Olajcsere mindenképp muszáj! 10W legyen.
De ezzel a problémád még nem fog megoldódni teljesen, hiszen újra be kerül majd a benzin az olajba.
A motorodat át kell nézni, feltárni a jelenség okát és orvosolni azt.
Tuningman2013-06-04 14:04:54 // 5127
Igen, ebben igazad van:)
De végül is nem erre szerettem volna rávilágítani ha nem magára az érdesség problémájára.
Itt persze lehetne vitatkozni, hogy miért jó az érdes felület vagy miért jó a minél simább felület.
De tulajdonképpen erről már kifejtettem a véleményem.
Selmak2013-06-04 10:47:11 // 5126
Akkor elég ügyesen titkoltad, de ebben formában sem teljesen igaz, mert az általad leírt jelenség csak szivattyús kenés nélküli csapágyakra igaz. A csapágyhézag nem fog nőni a fordulatszámmal azzal hogy felül folyadékfilmre, mert az alapvetően hőtágulás függő.
Ferke2013-06-04 08:09:10 // 5125
Ne vegyél rá mérget, hogy gányoltál, így szokott a legtöbbet bírni:)
Ferke2013-06-04 08:08:27 // 5124
A nagy fenét passzol!:)
pb_2013-06-04 07:56:47 // 5123
Ha ez +nyugtat nem vagy 1edül.D
pb_2013-06-04 07:55:45 // 5122
Azt. Ha nem fér bele, akkor sok mindent nem lehet tenni.)
Ferke2013-06-04 07:26:20 // 5121
Attyaéég, ami itt megy, az már a fotelfizika csúcsa:) Itt már biztos mindenki megcsinált legalább egy generált saját kezűleg....itt általában olyan elesettnek és hozzánemértőnek érzem magam...:))
Ferke2013-06-04 07:20:30 // 5120
Nem kéne járni vele, a benzin nem a legjobb kenőanyag a motor számára:)
Tuningman2013-06-04 02:17:54 // 5119
Tisztelt Doktor úr:)

Hallottunk már a nikasil bevonatról:)
Azt is tudjuk, hogy magas fordulatszámú, nagy igénybevételnek kitett motoroknál ( motorkerékpár ) használják. Amennyire hasznos, annyira problémás is, mivel nagyon nagy macera a javítása. Főleg, hogy csak külföldön van hozzá technika.
Normál működésű autó motoroknál nem igen fordul elő, talán a Hondánál ha jól emlékszem és ezért nem is fúrhatóak a hengerek csak hónolni lehet.
Szóval nem igazán vág ide ez a nicasil dolog.
Amúgy a siklócsapágyak működéséről volt szó:)
De azért szeretek baromságokat beszélni:DD
Tuningman2013-06-04 02:07:10 // 5118
Siklócsapágy működéséről volt szó:)



Előzmény:

"A prolongot is a hatásmechanizmusa miatt használjaák, a szétlőtt karterű katonai cuccokon, mert hazaviszi az elvtársakat."
BalintDkny2013-06-04 00:24:40 // 5117
generál mint...? egy teljes felujitas sajna nem fer bele...
pb_2013-06-04 00:19:36 // 5116
Generál, aztán normális kenőanyag.
BalintDkny2013-06-03 23:56:25 // 5115
Sziasztok!
Szeretnek segitséget kerni. Mostanában előfordult, hogy eleg derekasan füstölt keken az autom. Ettol fuggetlenul mar be voltunk jelentkezven egy ecu flashelesre, ahol szova is tettek ezt, de azert elkezdtek irni a programot. Kozben kiderult, hogy az auto reszterhelesen 20-25%al tobb uzemanyagot kapott mint kellett volna(ezt a fogyasztasi adat alatamasztotta) es a sracok szerint ez bejutott az olajba is-felhigitva azt-, ami okozhatta a fustolest. Persze feltehetoen a kopas miatt is fustol, de nem ennyire.

Kicsit furan hangzott ez az higulos dolog, de lehet igaz?

Azt ajanlottak, hogy hagyjam nyitva egy meleg ejszakan az olajbetoltot h kiparologjon ami ki tud, aztan mielobb csereljem le az olajat.
Merjek igy jarni az olajjal, vagy cseréljem le? Nem szeretném ,ha károsodna a motor.
Mostanaban a kerreges is csak ~10mp utan mulik el, nemregiben meg szinte azonnal elcsendesedett.
Ha azt mondjatok, hogy csereljek olajat, akkor milyet tegyek bele? Esetleg a kis fust miatt probalkozzak 15ossel, vagy maradhat a 10es?
Elnezest, hogy kicsit hosszu lett.
Elore is koszi a valaszokat!
Udv
frusciante2013-06-03 22:52:24 // 5114
Öcsém. Miért nem autószerelőnek tanultam....:D
Selmak2013-06-03 17:48:45 // 5113
Mert baromságot beszél. A tervezett fordulatszám emelésével szokás növelni a bépítési hézagot mert számítani kell hogy hengerfal gyűrű, dugó nem tágul egyforma mértékben és max fordulaton se szoruljon meg.
Piritu - 1.000.0002013-06-03 17:12:45 // 5112
Néhány dolgot nem értek, de ez valószínű az én hibám...
pl. A fordulatszám növekedésével miért lesz nagyobb az illesztési rés? - mondjuk egy kenendő felületen, pl. a dugattyú és a hengerfal közt.
Selmak2013-06-03 16:52:21 // 5111
7-10% -a a felületnek a szilicium karbid.
Selmak2013-06-03 16:04:46 // 5110
A nikasil bevonat mond neked valamit? A szilicium karbid a kevesebb mint 20%t tesz ki a felületnek. A többi gyakorlatilag hézag mert szilicium karbid kristályok kiállnak a hordozó nikkel bevonatból.
Tuningman2013-06-03 14:42:22 // 5109
Egyáltalán nem az a lényeg.

A valóságos alkatrészek felülete érdes, így amíg a rés mérete nem haladja meg a legnagyobb érdességi csúcs magasságát, a tiszta folyadéksúrlódás nem tud kialakulni. Amint azonban a fordulatszám növelésével megfelelő nagyságot elér a rés, az ideális folyadéksúrlódási állapot bekövetkezik. Amint a szögsebesség tovább nő, a súrlódási tényező is enyhén nő, mert a folyadék súrlódása a sebességgel változik.

Tehát minél érdesebb a felület, annál nehezebben alakul ki rajta a megfelelő filmréteg és addig a súrlódásból eredő kopás is nagy mértékű. Ebből következik, hogy minél simább a felület, annál kisebb, alacsonyabb fordulatszám szükséges az ideális filmréteg eléréséhez és így a kenés hiányából fellépő kopás is csökken.

A Prolong elvileg egy kemény a súrlódási kopásnak ellenálló felületet képez és ezért akár kenés nélkül is képes bizonyos ideig működni a vele kezelt gép.
Az már egy másik kérdés, hogy a megtapadáshoz szükséges felületnek mennyire kell érdesnek lennie.
Liquid2013-06-03 08:25:20 // 5108
de nem pont az a lényeg hogy ne legyen tükörsima?
A prolongot is a hatásmechanizmusa miatt használjaák, a szétlőtt karterű katonai cuccokon, mert hazaviszi az elvtársakat
Tuningman2013-06-03 02:05:03 // 5107
Bocsi de szerintem kicsit még kéne tanulnod ezt azt a motorok működéséről:)
Tuningman2013-06-03 02:00:32 // 5106
Akkor most miről is beszélünk?:)
Gondolom kaptál visszajelzéseket:)
Tuningman2013-06-03 01:57:42 // 5105
Csodaszer? Nem!
Csak más mint a többi kenőanyag mivel ez fémkerámiát tartalmaz a többi meg nem.
De itt tulajdonképpen nem a fémkerámia a főlényeg hanem maga az olaj minősége.
Fémkerámiát lehet bármibe rakni de attól még a motornak nem lesz megfelelő kenése.
A fémkerámia csak egy plusz jó dolog de ha nem volna benne én akkor is a Xado mellett döntenék a kiváló olajminősége miatt.
Neked már nem kell kísérletezgetni, már ezt mások megtették:)
Egy biztos, hogy nekem nem szándékom téged meggyőzni és az is biztos, hogy csak akkor fogod elismerni, hogy jó olaj ha kipróbálod.
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak