- főkép

Ma megjavították a szervócsövet. Nem látszott, hogy mióta szivárgott, de a szervóolajból nem nagyon hiányzott, csak a szerelés alatt elveszett mennyiséget (0,5 liter) kellett pótolni. A szervízvezetőnek is volt több Alfája is, úgyhogy azt mondta, nyugodtan hordhatom hozzájuk a jövőben, láttak már ilyet. Valószínűleg így lesz, mert itt vannak 10 perc sétányira és úgy tűnik gyorsan és jó áron dolgoznak.

 

Kicseréltettem reggel a váltóban az olajat. A szerelő mester úgy látta, hogy még bontatlan volt a leeresztő, tehát eredeti olajjal futott. Nem ítélte nagyon rossznak az olaj állapotát, úgyhogy azt mondta, elég, ha legközelebb 30-40 ezer után megyek cseréltetni.
Az alsó motortakaró eltávolítása után viszont láthatóvá vált, hogy a kormányszervó csöve kicsit ereszti az olajat. Nem értem, hogy ezt a Szamosinál hogy nem vették észre egy hete. Vagy ha észrevették még rosszabb, miért nem szóltak róla? Vagy ha jóhiszemű vagyok, akkor még nem eresztett.

 

Elvittem az autót az Alfa Szamosiba olajat és vezérlést cseréltetni. Az olajcsere esedékes volt az egy év letelte miatt, bár kilométerben alig került azóta bele. A vezérlést még nem kellett volna, de újra akartam indítani a számlálót, így legalább biztosan tudom, mikor lesz legközelebb esedékes. Megkértem, hogy nézzék meg van-e valami más is, de azt mondták tipp-topp az állapota.

 

Ma átirattam az autót a nevemre. Kicsit bosszantott, hogy időpontra érkeztem, de mégis 40 perccel később kerültem sorra.
A dolog jó oldala viszont, legalább sikerült elintéznem, hogy az új forgalmiba bekerüljön, hogy D-típusú rendszám viselése engedélyezett. Ezt valószínűleg még a forgalomba hozatal idején engedélyezték, mivel még az eredeti rendszám az autón matrica rendszám. A második tulajdonos forgalmijába viszont valahogy nem került be. Még szerencse, hogy rákérdeztem az ügyintéző hölgynél, hogy a rendszerben lát-e ilyen bejegyzést. Csodák-csodája látott, úgyhogy ezzel a lendülettel bejegyezte az új forgalmiba is.

 

Sok-sok nézelődés után végül megtaláltam a nekem tetsző darabot. Nem volt egyszerű, 2010-nél régebbit és túl sokat futottat (>200k KM) nem akartam venni. Ennek megfelelően nem is a legolcsóbbak között válogattam. A kínálat zömét egyébként kereskedők által Nyugat-Európából behozott autók adják. Ezek között vannak szebb és kevésbé szép állapotúak is, az viszont közös bennük, hogy általában nem, vagy csak nagyon nehezen leinformálható az előéletük. A "vezetett szervízkönyv" ugye önmagában nem sokat jelent, nem túl nehéz pár ezer forintból egy bármilyen szírvízkönyvet kihozni. Mindazonáltal, mivel a hazai forgalomba helyezésűekből nagyon kevés van, nem zártam ki, hogy ilyet vegyek, de végül nem találtam olyat, ami meggyőzött volna. A használtautó piacot jobban ismerők szerint ezeknek az autóknak a nagy része többszörösét futotta, mint amennyivel árulják őket. Főleg, amik a kínálati lista alján vannak. Erről egyébként nem is olyan bonyolult meggyőződni, ha megnézzük a kinti kínálatot és összehasonlítjuk a már itthon lévő behozott darabokkal. Az itt kínált, külföldről behozott autókat sokszor sokkal olcsóbban árulják, mint a hasonló futásteljesítményű és feleszereltségű kinti gépeket. Hogy lehetséges ez, ha még azt is hozzávesszük, hogy a behozatalnak és itthoni forgalomba helyezésnek nem elhanyagolható költségei vannak, amin ráadásul még a kereskedő is keresni akar? Csak úgy, hogy nem teljesen az a helyzet az autóval, amit a hirdetés állít róla. Ez legtöbbször a futásteljesítmény, ez az ami nem annyi szokott lenni, mint amit a km óra mutat.
Végül ráakadtam egy Magyarországon 2010-ben forgalomba helyezett példányra, ami a nyilvántartó és a szervizek adatait, számláit nézve is hihetően 96 ezer kilométert futott. 2.4 dízel motorral, automata váltóval, 19-es felnikkel, Ti csomaggal, piros színben. Eredetileg nem ebben a színben kerestem, de ahogy megláttam élőben, nagyon megtetszett. A legtöbb autónak ebben a méretben szerintem nem áll jól a piros, de az Alfa nagyon jól mutat. Egy márkaszervízben állapotfelmérést végeztettem, nem találtak semmi nyilvánvaló problémát, az autót nagyon jó állapotúnak mondták. Én magam körbe mértem a rétegvastagságot, a fém alkatrészek körben 110-15m um vastagságúak. Ennek ellenére a "voltetorve.hu" adatbázisa alapján két éves korában volt rá kárkifizetés. Ekkor még az első tulajdonosnál volt az autó, úgyhogy a második - akitől vettem - nem tudott pontos információkat arról, hogy mi történt pontosan, de úgy emlékezett az első tulajdonos elmondása alapján, hogy parkolás közben valamelyik lökhárítót amortizálta le. A kifizetett kárösszeg alapján ez hihetőnek tűnik és mivel a fémalkatrészek rétegvastagsága se mutatta gányolásnak a nyomát, ez nem különösebben zavart.
Végül megalkudtunk és elhoztam. A jó állapot és az elég biztosan alacsony futásteljesítmény miatt, hajlandó voltam a Magyarországon hasonló korú és felszereltségű 159-eseknél kért magasabb árat megfizetni. Az elkövetkező egy évben 30-35 ezer kilométert tervezek menni, úgyhogy hamarosan eldől, megérte-e kifizetni a felárat.