Tagok >> Csontdaráló >> Blog
Sziasztok!
Ma nem írnék hosszan. Álmos szombat reggel van, gondoltam most, hogy a GTV motorja futóműve nagyjából rendben van, leadok egy rendelést az apró csetreszekre a Totally Alfánál, és a végén megint kijött egy combosabb számla. Szeretek tőlük rendelni, sok ritkaság, nehezen beszerezhető alkatrész fellelhető náluk. Nem olcsó, de van. Így a lista a rendelésről:
Order details
Product Total
Alfa Romeo GTV/Spider (916) B oszlop tömlítés hordozó műanyag sín × 2 £21.34
Alfa Romeo GTV/Spider Csomagtér embléma felfogatással - 60779250 × 1 £39.51
Alfa Romeo GTV/Spider Csomagtér embléma rugó × 1 £2.11
Alfa Romeo GTV/Spider (916) 50mm felniközép (gyári) × 4 £24.04
Alfa Romeo GTV/Spider (916) Bizotsítéktábla fedél csavar anya × 1 £3.20
Alfa Romeo GTV/Spider (916) ajtókárpit csavar és alátét szett × 2 £31.36
Alfa Romeo GTV/Spider (916) hátsó lengéscsillapító felütköző pohár - rozsdamentes! × 2 £96.14
Alfa Romeo GTV/Spider hátsó lengéscsillapító felütköző gumi × 2 £28.98
Alfa Romeo GTV/Spider hátsó féknyereg felújító készlet × 1 £15.47
Alfa Romeo GTV/Spider ajtó hangszóró adapter × 1 £12.99
Alfa Romeo Hose Clip Pliers - Click R fogó × 1 £9.97
Subtotal: £285.11
Shipping: £43.45
A bejegyzés eredetileg a ferceltalmok.blog.hu oldalamon jelent meg, csak átmásoltam ide. Ott megtekinthető az eredeti bejegyzés képekkel. Link a bejegyzéshez.
Kissé eseménytelen eddig az év eleje, illetve vannak események, csak még eléggé homályos a végkimenetel, így addig nem nagyon írnék róluk. Az alfával viszont történtek dolgok, és pont összegyűlt egy jó hosszú cikkre való. Igyekszem közérthetően fogalmazni.
Történt ugyanis karácsony előtt, hogy összeállt az alfa motorja, így húztam egy merészet, és azt mondtam, hogy a tesztút a karácsonyi körutam lesz, mivel a puding próbája az evés. Se tréler, se szerviztámogatás, csak én, az alfa, és az országút. Meglepő módon egyben is maradt a kocsi, olyannyira, hogy a karácsonyi kör után még december 31-én azzal mentünk TWK Szilveszteri találkozóra, ami a hideg ellenére egy nagyon jó hangulatú esemény volt. Trabanton és Wartburgon kívül összegyűlt itt mindenféle márka old- és youngtimere. Kellemes beszélgetések, és csodálattal vegyes borzongás, ami kísért minket. Még az én drágám is beleszeretett egy autóba, egy 1969-as piros, drag versenyre pimpelt, 630 lóerős Sintgray Corvette-be, mi másba. A corvettet könnyű szeretni, gyönyörű forma, ráadásul gyermekkorom nagy kedvence. Ez az egyik olyan autótípus a listámon, amit félek, ha kipróbálnék, akkor nyúlós takony vezetési élménytől összeomlana az a szent emelvény, amin a gondolataimban ez a kocsi áll.
Beletekertem hát a frissensült élményautómba gyorsan 1500 km-t, hogy jöjjenek ki a betegségei. Szakadjon fel belőle minden rossz, ami még van. Lássam melyik csavar alól szivárog az olaj, hol csöpög a hűtővíz, és egyebek. Egy biztos, eszegeti az olajat, de a jó hír, hogy nem nagyon. Nagyjából 2-3 deci 1000 kilométerenként, ami még sehol sincs egy korabeli Opelhez, ami új korában bevert 1 litert az olajból ugyanezen a távon. Figyelni kell, és tölteni, hiszen a szent vezérlésállító variátor alkatrész kondíciója azon áll vagy bukik, hogy mindig maximum jelölésen kell lennie az olajszintnek. A nagyobbik baj az volt, hogy bár az alfa kiválóan hasított, 110 km/h felett határozottan elkezdte enyhén rázni a kormányt, ami 140 körül alább hagyott. Ebből arra következtettem, hogy az autó valamelyik első kereke üt. Azt tudtam már a vásárláskor, hogy a négy felni, ami a kocsin van, bizony elég gatyán néz ki. Távolról persze szép, de közelről nézve szét volt padkázva, hámlott róla több helyen a festés. Ráadásul - mivel nem gyári felni - ki is lógott a sárvédő alól, ami erősen szabálytalan kis hazánkban, még ha az olaszok nagyvonalúan szemet is hunytak efelett. Tudtam tehát, hogy 4 felni és 4 gumi kell az autóra, de annyi volt az egyéb költségem, hogy halasztani szerettem volna kicsit ezt az amúgy nem olcsó beruházást. Nagyjából 200.000 forintról beszélünk. Elmentem hát az autóval egy futómű állításra és kerék centrírozásra.
A futóműves műhely, ahová vittem egész megbízható. Ott lehet állni a mester mellett amíg csinálja, és nekem ez fontos. A kerekek kiegyensúlyozása sem volt zökkenőmentes. A mester kopasz fején még a januári reggel csípős hidege ellenére is megjelentek az izzadságcseppek, és nem volt rest közölni, hogy a 4 gumi kuka, a 4 felni meg csak szimplán szar, és hogy ő már ezt inkább nem centírozná ki. Én meg mondtam neki, hogy de azért centírozza ki. Kelletlenül, de végül megcsinálták.
A centrírozás egy viszonylag egyszerű dolog. Ha elképzelünk egy tányért, amint az ujjunkon pörgetjük, egészen addig, amíg az ujjunk tökéletesen a tányér közepén van, az nem fog leesni. Amint viszont teszünk egy súlyt valamelyik szélére, mér nem fogjuk tudni megpörgetni, mert mindenáron le akar esni. Az autó kereke is nagyjából ugyanígy működik. Azonban a kátyúk és egyéb úthibák bizony igencsak próbára teszik. Míg mi élvezzük a kényelmes rugózást az utastérben, addig a kerék csillapítás nélkül kap minden pofont. Egy év alatt pedig elég sok ilyen pofont begyűjt, magyarul finoman szólva sem hasonlít egy tökéletes hengerre (rázni fog). Ezeket az egyenetlenségeket úgy küszöböli ki a gumis, hogy a kereket megpördíti egy centrírozó gépen, ami megmondja, hová kell és mekkora súlyt ragasztani. Ezt a mester felragasztja, és újból gondtalanul róhatjuk a kilométereket.
Na most az én felnijeimben már volt egy kilo súly, így azok - finoman szólva is - hülyére voltak verve. A centrírozás végén kiderült, hogy tulajdonképpen még így is mindegyik üt, így vagy felújíttatom, vagy lecserélem őket. Itt már az én homlokom kezdett gyöngyözni. A futóműállítás után az autó úgy ment egyenesen, mint ha sínen húznák, így ez jobb lett. A kerék viszont továbbra is rázta a kormányt 110 felett, tehát sok pénzért maradtam ugyanott, ahol voltam.
Hazaérve kezdődhetett a matek. Az autót szeretném hosszabban használni, tehát mindenképp ki kell javítanom a hibát. A felnit felújítani nem annyira érte volna meg, két okból sem. Hosszas nyomozás után kiderítettem, hogy felnik egy német ZS kategóriás felnigyártó termékei, ennek megfelelően mutatósak, de anyagukban gyengébbek, mint egy prémium felnigyártó termékei, mint pl az AEZ vagy a BBS. Az egyik ok tehát az volt, hogy ha felújíttatom, de fél év múlva megint ütni fog, akkor kidobott pénz. A másik ok, hogy kilóg egy kicsit a sárvédő alól, ami bár engem kicsit sem zavar, de előbb vagy utóbb kiszedne érte a rendőr, és könnyen a Mozaik utcai vizsgabázison találhatom magamat, amit meg nem szeretnék. A maceráról nem is beszélve, hogy le kell szedni a kerekeket, addig a kocsi bakon áll. Le kell szedetni róla a gumit, el kell vinni a felújítóhoz valahová pestre, aztán még egyszer érte menni, gumit rendelni, a kettőt elvinni a gumishoz és egyesíteni, majd visszatenni az autóra, hogy aztán vagy jó lesz vagy nem. Na ezt egy porcikám sem kívánta...
Kellett tehát 4 felújított felni, meg 4 gumi. Az Alfa romeo felnijei igencsak szépek, így gyári megoldást kerestem. Még jó, hogy a különböző alfa típusok felnijei nagyjából kompatibilisek a többi alfával, így elég sokféle felni szóba jöhetett. Egyszerűen nem találtam olyan felnit nem gyáriból, amivel jobban nézett volna ki a kocsi. Ez olyan, mint egy Ferrarit tuningolni. Hova? Minek? Készen van, békén kell hagyni. Így hát a gyári felnik maradtak. A GTV saját gyári felnije 16-os, ritka esetben 17-es. Mindenképp maradtam volna a 17 colosnál, mert hát hogy néz ki egy sportkocsin a ballonos gumi? Nagyfelni, peres gumi, ahogy kell! Mondjuk a 18 colost már soknak érzem.
Azonban a piac itt is beárazza a termékeket, tehát az a felni, ami szép, jól mutat, vagy ritka, az drága is. Pláne ha fel van újítva. Ami viszont gyakori, vagy nem trendi, az gombokért van. Az Alfa GTV Teledial fantázianevű gyári felnijével mondjuk Dunát lehetne önteni, annyi van, és nem is drága. Csak hát furcsa ez a körkivágott felni egy olyan autón, ami szinte csak élekből áll. Nekem még tetszene is, de ha már akkora projektbe fogok, valami nagyobbat kéne durrantani.
Tetszettek a Toora nevű felnik. Ezeket jellemzően GT-re, 147-re készültek, és nagyon szépek. Csak egy bajom velük, hogy minden második alfán ilyen van. Sokszor azt érzem, hogy elvárás a pirosra pingált féknyereg, és a sokküllős felni, pedig az a piros féknyereg elég undorítóan tud kinézni, amikor megkapja az első komolyabb hőhatást a fékről, és bemattul, lehámlik, megég a festék.
Voltak azonban különleges felnik, amik tetszettek volna. Pl ilyenek a retro nagyperemes felnik, amik nekem piszkosul bejönnek, de ebből egy komolyabb szett már túllépte volna a keretemet. Prodrive nevű felnicsalád, grafit színben, ami gyönyörű, csak az ára lett volna számomra ismét túl a kereten. Ebből 280-300.000 Ft csak a felni, és akkor még kell rá 4 új gumi, aminek darabja 25.000 Ft-tól indul. Nagy sóhajok, és nehéz elengedések.
Végül felbukkant egy szett különleges felni, ami már nekem is kedvező volt. Egy szett Alfa 147 Collezione felni, 17 colos, ritka, felújított, új Pirelli gumikkal, 180.000 forintért. Bár nem a legolcsóbb megoldás volt, de mégis emellett döntöttem. A felni ritkaságán túl az szólt mellette, hogy ezzel nem kell mászkálni sehová. Ki volt centrírozva, fel volt újítva, rajta volt a gumi, csak felteszem, és kész. Így egy hideg januári éjszakán a budaörsi Meki parkolójában tenyérbe is csaptunk az eladóval, így végre lett 4 szép felnim, és nem kell attól rettegni, hogy felrobban a gumi, vagy széthullik a futóműben valami 20 éve nem gyártott alkatrész a rázás miatt. Amint kisüt a nap egy kicsit, már ki is próbálom. Addig is itt egy kép a végeredményről. Tudom, elférne némi ültetés, és nem is terpeszt akkorát, de biztonságos, gyári, és új. Így, hogy nem szeretném pirosra festeni a fékeket, pont eleget takar, és pont eleget mutat. Úgy cuppant fel az autóra, mint paraszt bácsira a 20 éves gumicsizma. Semmi küzdés, csak a szép végeredmény. Örülünk.
Mint azt a bemutatkozásomban is írtam, hobbiautó céllal vásároltam 2019. júliusában egy Alfa Romeo GTV 916 autót, utolsó facelift, 2.0 JTS motorral. Ez az első Alfa Romeo a birtokomban, ez eddig csak vágyakoztam utána. Eredetileg Brerát szerettem volna, de nem találtam belőle szépet. Ami a GTV mellett szólt végül az az, hogy egyike az alfa sportkocsik utolsó példányának, valamint, hogy piros bőr belsője van, piros kárpittal. A kocsi olasz import, így a kereskedő bénázása és az NKH gyorsasága végett november elején már magamhoz is vehettem az autót. Látszott az autón, hogy az utolsó tulajdonosa számost "hülyegyerek" tuningot megcsinált az autón (utólagos xenon a tompított és a ködlámpa (!!!) helyére, ledesítés, illetve tolatókamerás fejegység beszerelése, ami kb 36 euro kínából), illetve számos fontos karbantartást pedig elhanyagolt, vagy elkókányolt. Az autó rendbetételére 500.000 forintot szántam a vételáron felül, mint kiderült ez naivan kevésnek bizonyult. Ahogyan azt ilyenkor az előző autóimnál már megszoktam, a gépkocsi vásárlása után végre szoktam hajtani egy nagyobb szervizelést.
A nyári megtekintéskor már feltűnt néhány hiányosság, amit az autó átvételéig beszereztem. Így lett az autóhoz 2 bontott ködlámpa, 2 gázrugó a csomagtartóba, illetve két sötétített oldalindex, mert az eredeti sárgát az előző tulaj fekete festékkel lefújta, és az izzó fénye nem vitte át. Kellett továbbá egy pár ablaktörlő lapát, egy tanksapka is, mert az nem volt az autóhoz. A két eredeti ködlámpából az egyik működött, a másikat szigetelőszalag és egy - talán - övcsat házassága tartotta össze. Ez egy GTV betegség, hogy a ködlámpa háza csatlakozónál nyakban eltörik, és nem igazán lehet kapni.
Az olajcsere simán ment, Selenia Racing 10w60 olajat töltöttem a motorba. Azonban az olajcsere alkalmával tűnt fel, hogy a motor a szelepfedélnél és az olajkarternél is erősen izzadja kifelé a motorolajat.
A karter levétele nem volt egyszerű feladat, ugyan is le kell hozzá engedni a vizet, a merev műanyag vízcsövet le kell venni a kipufogó sor felől, eztán kipufogó sornál leszed, lejjebb enged, klímakompresszor és tartókonzolja leszed, és már hozzá is lehet férni a karterhez, ha van kellően hosszú torx kulcs készletünk. Karter leszed, felület elpucol, lecsiszol 1000-es polírpapírral, folyékony tömítést felken, és lehetőleg nagyobb szerencsétlenkedés nélkül vissza kellett cuppantani a kartert. Aki ilyesmire vetemedne, annak javaslom, hogy még a paszta felvitele előtt próbálja el, hogyan fogja visszahajtogatni a helyére a kartert. Fordított sorrendben összeszerelés, örülés.
Közben észrevettem, hogy a kocsi alatt áll rendszeresen egy kisebb tócsa, így nem kellett sokáig keresnem, hogy a hűtőradiátor ereszti az értékes nedűt. Új hűtő, új termosztát, és ha már vezérlést is fogok cserélni, egy új vízpumpát is rendeltem. A termosztát és a hűtő cseréje különösebb dráma nélkül egy délután alatt elvégezhető. A radiátor lefelé jön ki a legkönnyebben. Összerakás után örülünk, hogy nem ereszt sehol.
A vezérlés csere egy combosabb tétel volt, mivel a hozzá szükséges célszerszámot is meg kellett vennem. Ezen kívül egy új variátorra és a kiszedéshez szükséges szerszámra is szükség volt. A művelet megkezdésekor szembesültem vele, hogy a 4 gyertyából 3 áll az olajban, így 4 új gyertya is felkerült a bevásárlólistára. Amúgy sem volt hátrány a csere, mivel kétféle gyertya volt benne (Bosch és NGK). Bárki is szerelte ezelőtt ezt az autót, úgy vélte jónak, ha új szelepfedél tömítés helyett a régit megkeni egy kis pasztával. Sajnos nem jött be. De előszeretettel használt a druck tape-et, a gyorskötözőt és a hőlégfúvót is, ha valamit oda kellett passzintani valamihez.
A szelepfedél levétele után szembesültem az újabb szekrényből kieső csontvázzal, a két kopott vezérműtengellyel. A bütykök különböző mértékben meg voltak kopva, amilyet még életemben nem láttam. Kis google túrás után azt találtam, hogy ilyet a kitámasztó hidrotőke okozhat. Mivel a 16 hidrotőkéből kb 10 jelentős mértékben meg volt kopva, ezért 16 új hidrotőke és 2 vezérműtengely miatt is került néhány új ránc a homlokomra. A kipufogó oldali tengelyt még csak-csak megkaptam olcsón, de a szívóoldaliból csak egy nullával többért találtam újat. Nyilván mindenkinek az kopik el, hiszen az van legfelül a motorban. Így végül egy új kipufogó és egy kishasznált szívó tengely lett a beszerzés vége. A vezérléscsere relative simán zajlott, leszámítva, hogy a régi feszítő műanyag volt, illetve a régi variátor fél centit tudott kottyanni, tehát össze-vissza járt a szívóoldal vezérlése. Csodálom, hogy nem akadt össze a motor... Végül új tengelyek variátor, szíjak, feszítők után a motor életre kelt, és az alapjárati ingadozás is megszűnt. Összerakás utáni próbakörön kiderült, hogy elrepedt két helyen a szelepfedél, így rendelhettem egy új szelepfedelet is. Nem tudom, hogy én húztam-e túl, vagy eleve volt benne valami anyaghiba, mindenesetre jó áron sikerült egy teljesen újat szerezni. Hosszbordás szíjból csak az 1965mm-es megy fel, az 1960mm-es nem!
Az első féktárcsák és betétek elég kopottak voltak, így azokat is cseréltem. Különösebb dráma nélkül sikerült.
Amik még biztosan hátra vannak:
- hátsó féktárcsa és betét
- elektromos anomáliák felszámolása (úgy mint bal index gyorsan villog pedig mindegyik izzó jó, hűtőventillátor előtét ellenállása valszínű halott, a hátsó ablakfűtés nem megy, jobb oldali ajtóban a hangszóró nem szól és a szivargyújtóban nincsen áram)
- teljes polír, mert az olasz napfény szürkére mattította az éjfekete fényezést
- bőrápolózás, belső takarítás
- valami rendes hi-fi
- féltengely gumiharangok cseréje
- motortéri alsó burkolat pótlása
- kormány bajuszkapcsó cseréje, nem dobja vissza az indexet
- központi zár szorul, ezért záráskor néha csak darál, de a gombot nem húzza le
- széttöredező slusszkulcs javítása, cseréje
- szívóoldali flexicső cseréje, javítása
- apró műanyag csetreszek, patentok, izzók pótlása
- meg ami még jön
Belinkelem a táblázatból az eddigi költségeimet. Az alkatrészeket nagyrészt ezekről a helyekről szerzem be:
- Margarete autó
- Bárdi
- olaszautobonto.hu
- ebay
- Totallyalfa.com
- autoalkatreszed.hu
- internetről innen-onnan
Vásárlás 950 000,00 HUF
Átírás 137 000,00 HUF
Csomagtér gázteleszkóp 8 548,00 HUF
Ködlámpa pár 39 981,00 HUF
Oldalindex pár 8 672,00 HUF
Selenia Racing 10w60 olaj 5L 16 490,00 HUF
hosszbordás szíj, szelepfedél tömítés, gyertya 4db, olajszűrő, olajteknő csavar, benzinszűrő, légszűrő, pollenszűrő 75 000,00 HUF
Vezérlés beállító szerszám, torx készlet 23 745,00 HUF
kipufogó sortömítés, ablaktörlő lapát, tömítő paszta, tanksapka 14 198,00 HUF
vízpumpa, 5L hűtőfolyadék 14 873,00 HUF
termosztát 16 124,00 HUF
kulcstartó 2 509,00 HUF
riasztó gomb 4 844,00 HUF
váltógomb, új 12 337,00 HUF
Torx készlet, hosszú 1 250,00 HUF
Hűtőradiátor 31 436,00 HUF
Variátor, új 65 000,00 HUF
Első+hátsó+kormány embléma, fekete 3 489,00 HUF
Vezérműtengely, kipufogó oldali, új 33 250,00 HUF
Vezérműtengely, szívóoldali, használt 25 000,00 HUF
16 db Ajusa hidrotőke, 1 db kipufogó oldali tengely szimering, 2db első Ate féktárcsa, 1 garnitúra első Ate fékbetét 85 000,00 HUF
Szívóoldali tengely szimering, első fékbetét beszerelő készlet, ékszíj 1965mm, Loctite 243 menetrögzítő 12 450,00 HUF
Variátor leszedő célszerszám, csomagtartó fedél távtartó gumi, kiegyenlítő tengely szimering, biztosítéktábla fedélrögzító csavar 1db, Csomagtartó kárpit műanyag anya 4 db 20 000,00 HUF
szelepfedél, új 20 000,00 HUF
akkumulátor, Bosch S5 77 Ah 32 414,00 HUF