Mutasd

>> Esemény2012-07-23

Tréningeztünk egyet a további fejlődésért:) Wéber Gabival ismét, ezúttal a Slovakiaringen. Haladó tréning volt, alapfokún is vettem részt már, ez azonban sokkal személyreszabottabb és pontosabb volt. Többet is tanultam.
Az elméleti résszel kezdtünk, ami egy órás alapos, mindent kivesézős elmélet volt. Átbeszéltük az íveket is, és örömmel vettem tudomásul, hogy az elképzeléseim helyesek voltak az ideális ívekről:))
A gyakorlat is más volt, sokkal többet töltöttünk a pályán.
Előbb a gumikra fordítanék pár szót.
Ez volt a második alkalom a Michelinekkel. A guminyomást az első alkalomkor magasan, hidegen ~ 2,4 báron hagytam. A gumihoz adott gyártói utasítás szerint a legalacsonyabb nyomás 1,8bár, innen indultunk. Ez melegek ~ 2.2-nek felel meg.
Ezen az alacsonyabb nyomáson iszonyatosan másképpen viselkedtek a gumik, mint a múltkori alkalommal. Ami őszintén szólva kissé bele is zavart a tréningbe, vagyis nem is kissé. Emiatt nem is tudom pontosan, hogy a tréning időben mérve mennyi fejlődést hozott, pláne ha a sokkal kedvezőbb körülményeket (alacsonyabb levegő és aszfalt hőmérséklet) is figyelembe vesszük. Eddigi legjobb időm ugye a Time Attackon futott 2.38.811 volt, a nap végén 2.36.488 lett. Nem mondanám azt messze sem, hogy ez az időeredmény javulás a tréningnek a hatása lenne. Ez csak a következő tréningen derülne ki, így hogy már van tapasztalat az új gumikkal. Nem is olyan egyszerű a gumikérdés ilyen körülmények között, mint azt az ember gondolná. Itt kevés az, hogy "húú mekkorát tapadt a hétvégén a szerpentinen waze" :)))
Az utcán fényévekkel kevesebb tapasztalatot kell szerezni egy gumival, gyakorlatilag nem is nagyon kell.
Szóval a tréning gyakorlat.
Először közösen mentünk, én vezettem és Gabi írta a tapasztalatait, amit átbeszéltünk. Aztán csere, Gabi vezetett. Majd ismét átbeszélés. Majd csere, én vezettem. Ennek az eredménye olyan köridők, amik között Gabi legjobbja és én legjobb időm között csak pár század különbség volt. Ez számomra mindenképpen hatalmas pozitívum volt:) Közben az autó határait is sikerült azonosítani ezen a pályán.
A tréning többi részében szisztematikus fejlődés volt a cél, ami szintén tökéletesre sikerült. Feladatokat kellett elvégezni a pályán, majd újabb feladatokat, csak más részén a pályának. Gabi elmondása szerint a legnagyobb siker ő számára az volt, hogy a kért feladatokat (amiket meglepő pontossággal "saccolt" meg időben, az a gyakorlatban is annyi időt hozott) sikerült megvalósítani.
Mindenképpen hasznos volt a tréning, ez elvitathatatlan. További közös terveink is vannak, de ezt majd amikor megvalósulnak:))
Ismét a gumi. Mivel ezen a pályán a leggyorsabb kanyarok mint jobbosak, és azok is amik a legnagyobb terhelés teszik ki, a bal első gumi tropára is ment. A futófelület és a perem találkozásánál teljesen vászonig kopott, sőt a futófelület oldaláról is eltűntek a feliratok! Képeket majd készítek. Hogy miért? A nyomás miatt? Vagy a pálya karakterisztikája miatt? Esetleg mindkettő? Vagy egyik sem? Hát, további gumitapasztalatokra van szükség:)

Onboard

 
>> Esemény2012-06-30

Részt vettem az Alfás különítménnyel a második MTA kupán, amit a Time Attack Slovakia-val közösen rendeztek. A szabályzat a szlovák kupa szabályzata volt, ami gyakorlatilag csak a kategória besorolásban tért el. Gépátvétel is volt. Két fő csoport létezett, a széria autók és a módosított azaz "S" és "M". Ezeken belül a súly/teljesítmény alapján rangsorolódtak az autók, én az S3-ba kerültem, volt még S2 és S4 is. A nevezett többség a módosított kategóriákba került. A hivatalos díjazás is a szlovák szabályzat szerint történt.
Ezen a Time Attackon az új kiváló Michelin Pilot Sport CUP gumikkal vettem részt. 225/40R18-as méretben. Rengeteg volt a várakozás részemről a gumikkal kapcsolatban és a kérdőjel is. Vajon jobb lesz mint az Advanok? Egyáltalán lesz olyan a teljesítményük? Vagy jobb is? Milyen nyomáson működnek jól? És milyen hőmérsékleten? Hát ez nem könnyítette meg a napot.
Újak a felnik is, TD matt fekete versenyfelni, 8x18-as méretben. Hőkezelt, nagy szilárdságú alu ötvözet, és könnyűűűű.
A lebonyolítás szerint délelőtt két szabadedzés jutott minden kategóriának, délután pedig szintén két alkalom az időmérős versenyre. Az időjárás már túl sok volt, délelőtt is hatalmas volt a meleg, és az aszfalt hőmérséklete is. Ami délutánra sokkal jobban fokozódott. Meg is látszott az időeredményeket, délelőtt szinte mindenki jobbat futott.
Hogy még jobban nehezedjen, a fékek is újak voltak, amiket be kellett koptatni. Új tárcsa az új karbonos betéttel úgy viselkedik, mintha olajos lenne a tárcsa.
Az első szabadedzés ezzel is telt, lassú köröket mentem,és a fékeket koptattam, ami nem sikerült száz százalékosra. Kalácskával átbeszéltük a dolgot, illetve elmondta, hogy hogyan is kell ezt, neki már nagyobb a tapasztalata ezekkel a betétekkel. A második szabadedzésen már kezdtek tökéletesek lenni a fékek. A legjobb időm 2.38.811 lett. Ez ~ egy másodperccel jobb mint az eddigi legjobb volt ezen a pályán. Azonban hozzá kell tenni, a hőmérséklet nem kedvezett ellentétben az egy másodperccel gyengébb időhöz képest, viszont a gumik most jobbak voltak. Amiben látványosan jobb volt az új gumi, az a kanyar bemeneti sebesség, és a gurulási sebesség. Szerintem ha nem hatvan fokos az aszfalt, akkor még jobb lehetett volna az időeredmény. A guminyomásról nem is beszélve, ami (azóta kiderült) túl magas volt.
Következett az ebédszünet, ami mi elhűsöltünk a boxunkban.
Délután kezdetét vette az első időmérős verseny. A monitoron a boxunkban összesítve láttuk az eredményeket. 2.39.3-as kör sikerült, érezhető volt a további melegedés.
A második és utolsó, mindent eldöntő etapban 2.39.018 lett a legjobbam, ami egy harmadik helyezést jelentett:) Kaptam egy szép kupát, és egy 10%-os kupont:) A második helytől ~ fél másodpercre maradtam le, amit egy Z4M-mel futottak. Mivel ez sokkal gyorsabb autó, nem vagyok elégedetlen:)
Az MTA besorolás szerint is volt eredményhirdetés. Itt negyedik lettem, pontosan 147 ezredre lemaradva a dobogóról, amit Kalmár "PE" Krisz szerzett meg, gratula neki!:)
Óriási öröm volt a dobogón állni és kupát kapni. Mindenképpen szeretném "megszokni" az érzést!:)) Sajnos amíg széria autóval megyek, a hazai MTA szabályzat nem kedvez e célnak.
Tervek vannak, és csak megvalósulnak egyszer!:)))

Promó videó

 
>> Esemény2012-05-20

Több év kihagyás után, idén újra létezik a Time Attack! Ez egy egyszerű kezdeményezés, aminek nagy hagyománya van a világon, itthon is valamennyi. Lényege az időmérés verseny, kategóriákra bontva a résztvevőket. Korlátozás az autó fejlesztésben gyakorlatilag nincs, nagyon komolyan fejlesztett autók vesznek részt a Time Attackon. Különbség még az is egy "sima" nyílt naphoz képest, hogy ide azok jönnek el, akik komolyan veszik a pályaautózást és a versenyzést. Ez a köridőkben is megmutatkozik. Nem ritka valódi versenyautókat látni a rendezvényen. A nap folyamán az egyik boxban folyamatosan lehet követni az időeredményeket egy monitoron és élő kommentár is van:) A nap végén a kategóriákban az első három helyezett kupát kap, oklevelet és persze elismerést, ami a legfontosabb:)
Az autók kategóriába sorolását több szempont alapján végzik. Figyelembe veszik az autó súlyát, teljesítményét, hengerűrtartalmát, félépítését. Milyen gumival van szerelve az autó - utcai, utcai/pálya azaz semi slick, és a slick - , utcai-e vagy módosított futóműve van az autónak, ha módosított akkor milyen mértékben.
Négy kategória létezik, MTA Open, MTA Sport, MTA Pro, MTA Race. Az Open egy nyitott kategória olyan autók számára mint a KTM X-Bow, Radical stb. Sport gyakorlatilag az utcai autókat jelöli, a Race pedig a teljesen átépített- könnyített autókat. Nekem elvileg a Sport kategória "járna" az autó mai szintjén, mert ugye teljesen gyári. Azonban a súly/Le arány miatt épphogy de már a Pro kategóriába sorolták a GTA-át. Ennek felső határa 5,5, a GTA súly/Le aránya 5,44. Ez nem éppen előny, mert a kategória alsó határa, ráadásul az erő magában nem a legfontosabb, inkább kevesebb Le, de pályafutómű és kisebb súly kellene komoly gumival. Ebben a kategóriában gyakorlatilag egyedül voltam mint utcai futóműves autó. Tizenkettő autó került be a MTA Pro-ba, rajtam kívül kivétel nélkül mindenki slick gumikkal szerepelt. Én a sz@rrá kopott Advanokkal mentem, amik már a múltkori nyílt napon is nagyon csúszkáltak. Célom az eddigi legjobb Hungaroringes időm elérése volt a még kopottabb gumikon.
Két folyamatos óra állt rendelkezésre a legjobb idő megfutására. Ez idő alatt gyakorlatilag bármikor fel lehet menni a pályára, és persze lejönni is. Elég komoly idők születtek, nekem tizenöt gyors körből 2.18.288 lett a legjobb, ami a kategória nyolcadik helyét jelentette a tizenkettőből. Amivel elégedett vagyok, mert a kategória végére számítottam. Ehelyett sikerült több gyorsabb autót megelőzni. Ez gyakorlatilag hatvan ezreddel gyengébb mint az eddigi legjobb időm. Aminek örülök, mert ha csak a gumi állapotát nézzük, akkor jó pár tizeddel rosszabbnak kellett volna lennie.
Nagyon jó nap volt, már várom a következő Time Attack rendezvényeket a Skringen, Pannóniaringen és persze a Hungaroringen is. Valószínűleg az Euróringen is lesz rendezvény és talán más külföldi pályákon is. Legalábbis remélem:)
A rajtszámom #12-es volt:)

Cikk

Összefoglaló Video

Eredmények kategóriánként

Eredmények összesített

 
>> Esemény2012-04-22

Ez volt a harmadik alkalom a Hungaroringen a 147GTA-val. A gumik már eléggé viseletesek voltak az SkRingen is, a hátsók már szinte minta nélküliek. Csúszkáltak is eléggé a nap folyamán. Ez a hatodik pályanapja az A048-as gumiknak. Talán még egy-két pályanap van benne, meglátjuk.
Reggel odaértem háromnegyed nyolcra, nemsokára megérkezett Zsolti is. Regisztráltunk, majd indulhatott a nap. Kettes csoportba kerültem és három etapra fizettem be.
Az elsőben sajnos csak keveset mehettünk, egy sajnálatos baleset miatt.
A második etap, ami gyakorlatilag az elsőnek a folytatása volt, Csörivel örömautóztunk, jó volt!:) A hátsó gumik elég rendesen csúszkáltak, ahogy melegedtek a helyzet javult, de nem szűnt meg.
A harmadik etapban is változatlan volt a helyzet a gumikkal. Ennek ellenére a legjobb köridőm 2.18.228 lett. Voltak benne hibák (~ két és fél tized maradt benne), elsősorban a hátsó gumik csúszkálása miatt. Tapasztalat alapján egy új A048 ~ egy mp-vel gyorsabb lehet. A gumikat dicséri, hogy a kopottsága ellenére lehet vele konstans köröket menni. Három egymásutáni gyors köröm 42 ezreden belül volt!
Egyébként élveztem a csúszkálást a gumikkal, ez is a minőségét dicséri, hogy az átmenetek szépek, az autó is jól közvetíti így jól lehet a határon tartani.

Onboard video

 
>> Szerviz2012-04-16

Általános karbantartás, olajcsere, szűrők stb.
Közben megérkeztek az új fékbetétek is, de még nem kellett cserélni a meglévőket. Elől a jól bevált carbonos Performance Friction, hátra meg próbaképpen a Vörös Anyag kerül:)
A szerviz természetesen a Csörgő művek, változatlanul a legjobb szerviz:))

 
>> Esemény2012-04-09

A felvidéki Time Attack szervezésében lehetőség nyílt újra ezen a pályán menni. Délután egy órától volt alkalom két órán át használni a pályát, kisebb megszakításokkal. Sajnos csak egyedül voltam az Alfás csapatból, illetve Krisz jött el, de nem a "pályaracingötvenhattal", hanem a 166-tal. Egyébként sokan voltak, a Tunexcomos csapat 15 autóval jött. Forgattak egy promó videót, de engem ez nem zavart:)
Összesen kilenc gyors köröm volt aznap, zömében 2.40.1 és 2.39.8 körüliek. A leggyorsabb köröm 2.39.658 lett, ezzel kb öt tizedet javítottam:)

Onboard video

Onboard események

 
>> Esemény2012-03-10

Jelentkeztem én is erre a szervezésre, amit igy utólag kár lett volna kihagyni. Jól sikerült egy nap lett, kiváló volt a hangulat és az Alfás csapat szereplése is, amivel kicsit magunkat is és a Totalcart is megleptük.
Csöri előző napokban átnézte az autót, és tőle indultunk reggel hét órakor a felvidéki Diósförgetegpatonyba:) Közben kicsi késéssel Krisz is csatlakozott:))
Az idő jó volt, szép napos, és az aszfalt is 25 fok fölé melegedett. Négy csoportba osztották a szervezők a résztvevőket, összesen 84 jelentkező volt. BeeGee kivételével (ő a 100HP-vel a kettes csoportba ment) mi az összes Alfával a negyedik, a legerősebb csoportba kerültünk. Ezen mi is meglepődtünk picit, főleg mert elég komoly autók voltak a csoportban, de végül is jó döntés volt. Összesen három etap fért bele a napba.
Az első etap ismerkedés volt a pályával, számomra is teljesen ismeretlen volt a vonalvezetés, illetve rajzon ugyan láttam, de ez azért kevés. Egyébként egy remek vonalvezetésű, dinamikus pályát ismertünk meg, gyomorforgató szintkülönbségekkel.
Egy felvezető kört mentünk a felvezető autó mögött. Transzponderes időmérés volt. A legjobb időm 2.44.241 lett.
A második etap volt talán a legszórakoztatóbb, ugyanis Kalizsolival egymás elé-mögé keveredtünk, és fantasztikus köröket futottunk, full versenyfeeling volt:) Az etap végén az időeredményekből kiderült, hogy a köreink között egy tized másodpercek voltak, de volt olyan kör is, ahol mindössze 22 ezred. A legjobb időm 2.41.799 lett.
A harmadik etapban sikerült a legjobb időt futnom, 2.40.110-zel. Ebben az etapban voltak a legtisztább köreim, és a pályát is sikerült nagy részében megtanulni.
Nagyon jól szerepelt az Alfás csapat ezen a napon. Az én időm a csoporton belül a legjobb volt, összesítésben pedig a második. Mind az összes Alfa a top10-ben végzett, ami nagyszerű eredmény.
Diadalittasan indultunk haza, Csöri, Krisz és én együtt mentünk. Szenzációs nap volt, mindenki nagyon jól érezte magát, sok fénykép készült.

Totalcar cikk - A TotalCar legjobb napja

TotalCar összefoglaló video

Csoportbeosztás

Összesített eredmények

Onboard video

Onboard video események

 
>> Szerviz2011-09-14

A fokozottabb igénybevétel miatt mostanság ötezrenként tartunk karban:) Nem volt semmi extra, olajcsere, szűrők. És első helyzetjelző izzók cseréje.
Nagyobb igénybevétel ide vagy oda, a GTA olajfogyasztása továbbra is 0.0 :))
A szerviz továbbra is a Csöri művek, ami a legjobb szerviz :)

 
>> Esemény2011-08-23

Ezt a blogot meg elfelejtettem megírni, de most pótolom:)
Ismét találkoztunk a Hungaroringen egy nyílt nap erejéig pár Alfás baráttal és elkötelezettel, akik pénzt és autót nem kímélve öregbítik az Alfa Romeot ott ahová igazán való a presztízse és történelme szerint, egy igazi versenypályán.
Nagyon meleg volt aznap, egész nap folyamatosan sütött a nap, egy felhő nem volt az égen, a nyár egyik legforróbb napja volt. A hőmérséklet kijelzők az Alfákban a 40 fok közelében jártak. A múltkori alkalommal részt vettem egy Wéber Gábor féle vezetéstechnikai tréningen az Euroringen, ami itt folytatódott a Hungaroringen. Ismételten nagyon hasznos volt és nagyon jól éreztem magam. Sok kört tettünk meg a pályán, és az időeredmények alapján megközelítőleg ~ hat tizeddel tudott jobbat menni Gábor, mint én. Rengeteg hasznos tudást sajátíthattam el ismét. Annyiban maradtunk, hogy lesz ennek még folytatása...:))
A legjobb időm aznap a 2.19.9-es köridő. Nagyon örülök neki hogy sikerült 2.20 alá bemenni, főleg hogy a GTA gyári állapotban van, és nincs rajta semmi módosítás. Csupán egy puhább első fékbetét garnitúra elől és a Yokohama A048-as gumik voltak felszerelve. Sikerült ismét elég konstans jó köröket teljesíteni, pár tizedmásodperces eltérésekkel.
Következtetésképpen, a GTA egyébként remekül bírta a nagy meleget, nem volt gond a hőháztartással és a fékekkel sem. Ez a 330-as gyári Brembo rendszer ismét hibátlanul a legkisebb fáradtság nélkül teljesített. Szóval a végkövetetetés: a GTA-val elérhető köridő 2.20 mp alatt van, ha optimálisabb a hőmérséklet, és pár hibámat sikerül kijavítanom, akkor 2.19 legeleje elérhető az autóval, esetleg a 2.18 vége is, amit egyszer mindenképpen szeretnék elérni:) Összehasonlításképpen a Toyota Celicákkal amik erősebbek, jobb felépitésűebbek, pályára épített futóművel és jobb hajtással rendelkeznek, nem mennek jobb köridőket...

 
>> Esemény2011-08-06

Ma délelőtt az Euroringen jártam, sajnos csak egyedül az Alfás csapatból, így egy kicsit unalmas volt, de azért jól éreztem magam. Majdnem. Reggel kilencre igyekeztem odaérni, de az M5-ön egy elterelés miatt fél órát a dugóban csücsültem. Az elterelés okát nem tudom, a belső sáv volt lezárva, de nem dolgozott senki.
Egyedül voltam autóval, rajtam kívül kb tíz motoros volt, akikkel jól elbeszélgettem, volt köztük Alfás is. Mivel késtem, és motorosok is voltam, a délelőtti programból csak kétszer fél óra maradt az autók számára, ezért egy órás jegyet vettem.
Nagyon kíváncsi voltam a gumikra, mennyivel lesz másabb mint az utcai Michelin Pilot Sport 3-ak. Eddig csak utcai gumival voltam itt. Eddigi legjobb időm 1.27.7
Felszereltem a két kamerát, amivel egy darab videót sem készítettem, szerintem a memóriakártyákkal lehetett a gond. A PDA-ám is - amivel az időt mérem - rakoncátlankodott, nem akart bekapcsolni. Sikerült életet lehelni belé, de folyamatos üzenetekkel idegesített egész délelőtt. De azért mért.
Indulás előtt beállítottam hidegen 2.3-ra a gumikat, ugyanis ezzel a nyomással volt a legjobb a Hungaroringen. Meleg nyomást sajnos nem tudok. Az első etapban rettenetesen csúszkált az autó, már majdhogynem veszélyes volt. Elkeserített, mert ettől jobbra számítottam. Legjobb időm 1.28.53 lett, ami kevés ezekkel a gumikkal. Nem is használtam ki a fél órát. A második etapra lejjebb engedtem a guminyomásból, elől melegen 2.7-re, hátul 2.6-ra állítottam. Lényegesen jobb lett, de még mindig csúszkált, nem voltam megelégedve vele. Az euroringen utcai aszfalt van, lehet hogy ez okozza a különbséget a Hringhoz képest? Mert amíg a Hungaroringen a magasabb nyomás bizonyult jobbnak, addig itt az alacsony.
Az biztos hogy sok tapasztalatra lesz szükség amik kiismeri az ember ezeket a A048 gumikat. Az is elképzelhető, hogy a gyári puhább futóművel nem is lehet kiaknázni a gumiban rejlő lehetőségek száz százalékát. Ahogy Wéber is mondta múltkor, keményebb futóművel sokkal sokkal jobb lenne. Pedig akkor utcai gumikkal voltam, amik kevésbé teszik próbára a futóművet.
Szóval nem vagyok elégedett. Nem viselkedett úgy az autó, hogy felszabadultan lehessen vezetni. Előzetesen egy 1.25-ös időre számítottam.
A Második etap idejei:
1.28.45
1.27.77
1.27.51
1.27.73
1.27.35
1.27.26
1.28.24
1.28.69
Bár a legjobb köridőm most már 1.27.26, de csalódott maradtam. Nem maradtam délutánra, jöttem haza. Majd legközelebb talán.