Mutasd

>> Esemény2008-10-10

A minap tankoltam.

1054km-t tettem meg 55liter gázolajjal. Ha hinni lehet a kút számlálójának (- ami általában felfele csal -), akkor 5,2 literes fogyasztást produkáltam. Ebből olyan 300km város, 350km autópálya 130-140-nel, 350km autópálya 100-110-zel.

Nagyon elégedett vagyok.

Kieg.: Azóta tankoltam még1x. Most 5,5 l/100km jött ki...

>> Autóápolás2008-09-10

A tavaszi alvázvédelem során készítettem pár képet. Ezeken látszik, hogy az élek a leginkább veszélyeztetettek rozsda szempontjából. A gyári PVC-réteg diszkréten ápol, de inkább eltakar... Egy kis sérülés és máris előáll egy nagyobb nem látható rozsdafolt... Sokan nem is gondolnák ezt, hiszen az autó amúgy galvanizált. Persze. De ez nem azt jelenti, hogy nem igényli a törődést. (Pontosabban: a szakszerű törődést...) A tesco-s bitumenes alvázvédőről, valamint a hazai "szakemberek" nagyrészéről, már régebben kifejtettem a véleményemet...

A képeken látható fehér szer a Korant rozsdapassziváló. A fekete foltok a passziválás eredményeképpen jönnek létre ott, ahol rozsda volt.. Ezek a helyek csak átmenetileg védettek, érdemes lekenni fejlett alapozóval, vagy jóminőségű alvázvédővel. (Ezekről is írtam régebben.)

A képen látható barna csík a csiszolás, passziválás és alapozás után Supralux Tivetex-szel lett lekenve. Talán ez a legjobb hazai szer. (A Permafilm-nél persze nem jobb.)

(Az alváz a munkálatok előtt alaposan meg lett tisztítva, megszabadítva a kosztól és a téli sótól...)

A 4. képen a kerék előtti oszlop látható. Sajnos ez nem kapott gyárilag elég felületvédelmet, így hajlamos a rozsdásodásra. (Spec. alapozóval lett kezelve. Később színre fogom fújni.)

>> Autóápolás2008-07-18

Megtörtént az első fázis. Küszöbök, motorháztető, csom.tér ajtó, és 2 ajtó a 4ből...
Jó... mennyiségileg a szondás-szórópisztollyal kicsit fölé lőttünk, így a 30 fokban jött ki itt-ott egy kis zsír. De annyi baj legyen.

>> Tuning és extra2008-03-13

Végül Enzo felnit és Nankang Ultrasport NS-2 gumit vettem. Hosszas informálódás után (és anyagi okokból is) döntöttem emelett a gumi mellett. (Épp új mhely keresésében voltam...) Aki nem ismeri leszólja, aki használta ajánlja... Akad nála jobb is, de árát mindenképpen megéri! Kicsit (vagy inkább közepesen) hangos, de a mintája kimondottan szép és szárazon kimondottan jól tapad.
Néhány témábavágó fórum pl.:
http://www.ls1.com.au/forum/archive/index.php/t-34528.html
http://bbs.scoobynet.co.uk/archive/index.php/nankang-ns2-tyres-v87-t473820p1.html

Köv. garnitúrának egyébként Pirelli P7-est, vagy Bridgestone Turanza-t szeretnék, de az még odébb van. (Bár lehet, hogy Hankook S1 Evo vagy RS2 lesz.)

Ami a téli gumikat illeti, ott nem kötöttem kompromisszumot, GoodYear Ultragrip 7-eseket vettem. Ezek tényleg nagyon jók! Sokkal halkabbak, mint a nyárik. Hóban pedig korlátozottan lehet csak élvezkedni, mert elég jól tapadnak.

>> Tuning és extra2008-03-13

Már régebben (is) voltak olyan törekvéseim, hogy megpróbáljam megtalálni a legjobb izzót, ami a lámpákba rakható.

Próbáltam többek között Philips power2night GT150-es izzókat a tompítottba.
Összemérve egy hagyományos izzóval láthatóan jobb a fénye. Tehát, aki nem akarja a fényszóróját nagyobb hőterhelésnek kitenni (a GT150 szabvány 55 Wattos) és nem vágyik a divatos kék fényre, annak mindenképpen ajánlom ezt az izzót. Azért én szokásomhoz híven nem álltam meg és - mivel a 100 Watt azért nekem is merész (...és drága mulatság lehet) -beszereztem egy pár Philips Rallye 80 Wattos izzót. Egy gyors checkolás alapján ezeknek még jobb fénye van...
(Mint kiderült, nálam az izzók nem természetes elhasználódás végett cserélődnek. :)

Update: Nem álltam meg... Befigyelt a xenon-szett. Jó! (De diszkrét, 4300K-s, vagyis fehér fényű. Nem kék show-light...)
Az első DEPO lámpáimba probléma (értsd: közdarab) nélkül befértek a xenon izzók.
Ami a fényerőt illeti, egyértelmű, hogy eddig ez a legjobb. Az egyik trafó egyébként kb. 1 évet bírt ki, ezután csak "hidegen" gyújtott be. Jó, cserébe nem is kerül annyiba, mint a (túlárazott) gyári megoldás.

Update 2: Már gyári projektoros xenon lámpák vannak az autóban.

Update 3: A szgk. világítótestek jelölései:


Fényszóró kivitel:

A - helyzetjelző
B - ködlámpa
C - tompított
R - távfény
CR - táv- és tompított fény
C / R - táv- vagy tompított fény
HC - halogén tompított fényszóró
HR - halogén távfény
HCR - halogén táv- és tompított fényszóró
HC / R - halogén táv- vagy tompított fényszóró
DC - Xenon tompított fényszóró
DR - Xenon táv fényszóró
DC / R - Bi-Xenon
/ = együttesen nem használhatók



Hátsó lámpák kivitele:

A - helyzetjelző
AR - tolatólámpa
F - ködlámpa
IA - tolató reflektor
R - zárófény
S1 - féklámpa
2a - hátsó index



Egyéb lámpák:

1, 1a, 1b első indexek különböző verziói
5 - kiegészítő index a jármű oldalán 6m hosszig
6 - a kiegészítő index a jármű oldalán 6m hossztól
SM1 - oldalsó méretjelző az összes járműhöz
SM2 - oldalsó helyzetjelző 6m hosszig

>> Autóápolás2008-02-22

Tervezem, hogy a közeljövőben megadom az autónak, amire a karosszéria még a waxolásnál is jobban vágyik: az üregvédelmet.

Ez egy olyan pont, véleményem szerint, aminek a jelentőssége a legtöbbek számára nem ismert. Egy régebbi autónál inkább magától értetődő, de sajnos az újabb, galvanizált karosszériás autóknak is szüksége van erre. Német nyelvű kereséseim azt a meglepő eredményt adták, hogy pár éves autóknál is megjelennek buborékok az ajtók belső szegélyeinél. (Mercedes, BMW, Mazda, Honda, stb.) Ez pedig egyértelműen az üregvédelem hiányát jelenti. (A gyártóknak persze nem érdeke örökéletű autókat gyártani. De azért ezen a ponton nem kéne spórolni.)

A lényeg tehát, hogy mihamarabb igényes üregvédelmet kapjon az autó. Ez egy időigényes és komplikált művelet, semmiképpen sem lehet egy délután letudni. (A kárpitelemek leszerelése önmagában ennyi idő.)

Egy igényes üregvédelem a következő lépésekből áll:

- rozsdapassziválás (bizony, a "hajtásokban" megáll a nedvesség és megindul az oxidációs folyamat)

- passziváló kimosása bő vízzel egyes szerek esetén (Ez nem káros, sőt, szükséges! Persze arról gondoskodni kell, hogy legyen megfelelő szellőzés a száradáshoz.)

- üregvédő felvitele


Passziváló anyagnak valószínüleg a Fertan nevű szert fogom használni. (Németországban ez a legelterjedtebb.) Általános rozsdapassziválásra egyébként a Korant nevű _hazai_ szert ajánlom (Ferrokémia szövetkezet, Bp.!). Utóbbi nem csodaszer, de pl. egy tisztességes kezelés (csiszolás, festés) előtt mindenképpen jó átmeneti megoldás bármilyen rozsdásodó ponton. (Ez a pont opcionális. Tehát nincs mindig szükség rá.)

Az üregvédő anyagok között az európai irodalom és a tapasztalatok szerint a legjobb, legtartósabb hatású egy minőségi üregvédő-zsír. A különböző waxok csak látszólagos védelmet nyújtanak, ugyanis az oldószer elpárolgásával repedések keletkeznek. (Motip és társai kerülendőek.) Jó védelmet nyújtanak a speciális olajok is, de ezek nem olyan tartósak, rendszeres ellenőrzés/utánkezelés szükséges.
A zsír hátránya, hogy felvitel előtt minimum 80 fokra kell melegíteni.

A jó üregvédő szereket egyébként a kedvező kúszási tulajdonság teszi jóvá. Ez a nagy különbség egy waxxal szemben... Nagyon kevés olyan üregvédő wax létezik, ami ér is valamit!!!

A zsír felvitelhez leginkább kompresszor, nyomás alatt lévő tégelyes pisztoly és speciális szonda szükséges. Körülményes, de állítólag ez a nonplusultra e téren.

Az üregvédelmet magam szeretném csinálni, ha sikerült beszereznem a szüks. anyagokat és eszközöket. Az eredményről írni fogok...


A másik fontos művelet az alvázvédelem. Erre is vannak ma már 1000x jobb szerek, mint az ősrégi bitumen alapú és az elterjedt PVC alapú (rücsi) anyagok.
Itt jegyezném meg, hogy pl. a 156-nál alkalmazott alvázvédő nem túl jó minőségű. Lásd köv. pont...

Mindkettő nagy hátránya, hogy sérülés esetén bemegy mögé a víz és ott háborítatlanul dolgozik. Az előbbi szer "aktiválható" és feljavítható Fluid Film Liquid-del. Ez kiegészíti és valóban hermetikusan záróvá teszi. Még jobb eredményt ígér a Perma Film. Ez - sós víznek ellenálló - szer, ecseteléssel vihető fel az alvázra (akár régi alvázvédőre is), illetve a kerékjáratokba. Jómagam is ezt fogom használni mindkét autómon. (Gyárilag PVC van az Alfán is, és tapasztalatból tudom, hogy csak látszatmegoldás...)

(Leszögezném, hogy semmilyen kapcsolatban nem állok az itt említett szerek gyártóival, kizárólag az interneten* talált véleményeket osztom meg ilyenmódoni Veletek.
*: Nagyon sok témábavágó német fórum létezik. És ebben tényleg maximalisták és precízek... És oldtimerből is jócskán akad odaát.)


Legközelebb ejtek pár szót a korszerű alapozókról...


Update: Csikósék is rákaptak a MS zsírra!! B)

>> Autóápolás2007-06-12

Már tavaly, ideköltözésemkor kiderült, hogy amerre most lakom, egy extrakicsi keletbajor "városban" nem túl autóbarát a környék. Sok nyest lakik ugyanis errefelé. Ez pedig nem a nyugodt éjszakák záloga az autóját családtagként szerető embereknek, mint én is. Ugyanis alapesetben a motortérben puszítanak. Ez főleg a vízcsövek rendszeres elrágását, és benzines autóknál a gyertyakábelek szétmarcangolását jelenti. Védekezni lehet, de nem egyszerű. Ugyanis a nyest nagyon intelligens és kitartó állat. A lényeg, hogy az illatoldalról tett próbálkozások általában csak bizonyos ideig hatnak, mivel a nyest megszokja a szagokat (WC illatosító), vagy rájön, hogy hiába a kutyaszag nincs is a közelben kutya. Jóval hatásosabb az ultrahangos nyestriasztó beszerelése a motortérbe. Egyes típusokra elektródák is köthetőek, melyre 150-300 Volt feszültség jut. Ezt már kimondottan nem szereti a nyest. (Nem halálos az áramütés.) A motortérbe bejutás megnehezítése nálam csak részleges eredménnyel járt. Bejutni talán már nem akar (kopp kopp). Vagyis nem alulról. Minden külső műanyag alkatrészt megkarcol ugyanis. És amíg oda eljut addig pedig a karosszériaelemeket és az ablakokat. Ez a helyzet az én autómnál is. Talán a karcok egy része eltűnik egy polírozással...
Amíg pedig egy "rézszálakkal szőtt" takaró nem készül el, csak reménykedem, hogy az átmeneti elektródák okozta sokk egy időre elvette a kedvét.
Sajnos a felállított nyestcsapdába nem nagyon akaródzik bemennie. Más csalikkal fogok próbálkozni. Állítólag a füstöltszalonnát nagyon kedveli... És azt is mondják a tapasztalt nyestvadászok, hogy ha sikerül egyet megfogni, érdemes fájdalmasan elküldeni az örök nyestmezőkre. Ugyanis a sikítása eltántorítja a többi barátját... (Ez a dolog mondjuk elég távol áll tőlem. Vszínüleg csak kompromisszumosan hajtanám végre, egy messzi erdőbe való deportálása előtt...)


Akit bővebben érdekelnek a védekezési formák, írjon, én már majdnem mindent kipróbáltam...

Jó védelemnek számít természetesen egy nagyobb macska, vagy kutya. És persze a legjobb egy garázs...