Blog >> 2.5
A múltkori ügyködésem ellenére nemrég ismét visszatért a 22-es légzsák hibakód, plusz mellé a 21-es is (vezető oldali függönylégzsák).
A hibák "Present" álltapotban voltak így törölni nem lehet, vagyis lehet, csak egyből visszajön, viszont ez jó hír is, mert így könnyebb meglátni, hogy tényleg a csomitartóban lévő csatik-e a ludasak, hiszen, ha rendbehozom ott a kontaktot és eltűnnek a hibakódok, akkor tényleg azok a csatik a problémásak.
Kontakt spray-t most hagytam, feleslges, gyönyörű tiszták az érintkezők. Akksi negatív le és egy tűvel óvatosan kicsit hajlítottam mindkét csatlakozó, mindkét hüvely érintkezőjén. Tényleg nagyon óvatosan kell, mert nagyon vékonyak! Akksi negatív vissza és lám, a két hibakód már "Intermittent" állapotban, töröltem is őket.
Ha ez sem segít és visszatérnek, akkor össze lesznek forrasztva, nem sz@rakodok többet vele. :)
Update 2013-10-18: 3 hónap eltelt és nem jött vissza, úgy tűnik ez hatásos megoldás.
Már az autó megvételekor sem működött a klíma és most, így a nyár közepén azért már hiányzik. :)
Az első, már vásárláskor is szemmel látható probléma az, hogy az egyik alucső a raditátor csatlakozó konzolnál tőben el volt törve. A vízhűtő cserekor már nem is tettük vissza a klíma radiátort, mivel az meg kicsit meg volt vetemedve. Időközben Fater szépen vissza tudta hajlítani a radiátort, ezért elvittem egy nyomás próbára, hogy lássuk, van-e értelme foglalkozni vele vagy új kell. Szerencsére a radiátor rendben van. Most már csak csövet kell szerezni és jöhet a próba, hogy lássuk más gond is van-e.
Ellenőriztem a kivett szívócsövet. A két végét lezártam gumikesztyűvel, majd rögzítettem szigszalaggal. Egyedül a kis kartercső végét hagytam szabadon.
Víz alá nyomtam az egészet, sehol semmi buborék, akárhogy mozgatom, hajlítom. Közben a szabad kartercsövön keresztül fújtam is, h kicsit emeljem benne a nyomást, de semmi. Sehol nem lukas a szívócső.
Mielőtt visszatettem volna a csövet, egyrészt megnéztem többször, hogy mi történik gyújtás ráadás után a fojtószeleppel. Ilyenkor valamiféle kalibráció történik, aminek a végén beáll kissé nyitott pozícióba. A kalibárácó során érdekes visító hangot ad, majd kattan egyet és beáll a nyitott pozícióba. Ez elvileg teljesen normális. Ami érdekesebb volt, hogy ez az egész kalibráció jellemzően kétféle képpen zajlik:
- a fojtószelep nyit majd kb. 29mp-ig semmi nem történik és ekkor indul egy zárás, egészen zárt pozícióig majd egy nagy nyitással visszaugrik kissé nyitott állapotba. Ez az egész kb. 10mp-et vesz igénybe, tehát kb. 40mp kell az egész kalibrációhoz (ez az eset itt látható)
- a fojtószelep kalbirálás (zárás, majd visszaugrás) a gyujtás ráadás azonnal elkezdődik, így az egész kb. 12mp alatt megvan.
Erre a BmS-től kaptam magyarázatot:
"A fojtószelep valóban kalibrálja magát, de nem minden esetben történik ez
azonos séma szerint. Számít a leállítás hossza, a hőmérséklet, hogy le
lett-e bontva az akkumulátor, hozzáérnek-e a gázpedálhoz, stb. Általában a
legtöbb fojtószelep kalibráció után várakozó szintre kerül, de mivel ez nem
kevés áramot fogyaszt, jellemzően kb. fél perc után a vezérlők lekapcsolják
azt. Ha ismét hozzányúlunk a gázpedálhoz, ismét jön a "zümmögés". Ez
teljesen normális, és ha a fojtószeleppel van gond (pl. nem tudja
bekalibrálni magát), azonnal hibakódot generál."
A MES szerint a kalibárlás alatt kb. ez történik:
- gyújtás ráadva -> fojtószelep nyitás kb. 6 fokra
- kalibráció indul -> fojtószelep zárás 0 fokra
- amikor elérte a 0 fokot, akkor kattan egyet és visszaugrik 6 fokra (nem egyből hat fokra, hanem egy nagyot nyit és úgy vissza 6 fokra. A nagy nyitás miatt van a kattanás)
Mindeközben zümmögő (a 0 fok elérésekor már visító) hangot ad ki. A fentebb leírtak alapján, a nyitás szöge függhet a hőmérséklettől is, ezt kb. 15C környezeti és motor hőmérsékleten produkálta (a motor is ennyi volt, mert már jó pár napja állt az autó).
Ha mindezt melegebb motornál nézzük, akkor egyértelműen látszik, hogy a nyitási szög már kevesebb.
Ha már le volt véve a szívócső neki is álltam megpucolni a fojtószelep házat belülről. Elektronikusan vezérelt szelepről lévén szó, ez nem olyan egyszerű, mivel kézzel nem szabad mozgatni a szelepet. Ezért asszonyt kértem segítségként, aki gyújtás ráadás után teljesen benyomta a gázpedált, így az ECU kb. 25fokra kinyitja a szelepet. Nem a legkényelmesebb, de óvatosan hozzá lehet férni a kényes részekhez. Volt lerakódás, de nem mondanám, hogy nagyon komoly. Mindenesetre használtam tisztító spray-t is + alkoholos tisztító kendőt, majd kenő spray-vel megfújtam a tengelytöveknél.
Ezután összeraktam, majd indítás. Első indításnál indító motor teker, de a szokásos idő alatt nem röffent be. Elengedtem. Második indítás, itt kicsit tovább indítóztam és beröffent. Ez a jelenség kísértetiesen emlékeztet arra, amikor a 155 nél benzinszűrő csere után tovább kell indítózni. Szóval, lehet itt akár a benzinnyomás is ludas.
Hagytam alapjáraton járni, semmi probléma. Kicsit pörgettem a motort, simán visszaáll alapjáratra. Majd mentem egy picit a garázsban, semmi probléma. Alapjárat közben mozgattam minden irányba a szívócsövet ill. kisebb levegő csöveket, semmi hatásuk nincs az alapjáratra.
Update 2014-01-01: kb. 5000km óta nem jelentkezett a probléma, szóval, úgy tűnik, hogy a fojtószelep tisztítás segített.
Az AO-n azt ajánlották, hogy azért csak érdemes lenne a szívócsövet valamint a többi levegő csövet is ellenőrizni, mert volt akinek ugyanilyen tünetei voltak és repedés/luk okozta a jelenséget.
Fórumozgatás közben az is kiderült, hogy az általam eddig ECU reset-nek definiált eljárás nem reseteli az ECU-t, hanem a fojtószelep működését kalibrálja újra. Elnézést, ha valakit félrevezettem én is abban a hitben voltam, hogy ez reseteli az ECU-t.
Szóval lementem az autóhoz, hogy kiszedem a szívócsövet. Most nem akarok semmilyen resetet csinálni, hanem, ha lehetséges megtalálni azt, ami a hibát okozza. Ezért a cső kiszerelés előtt MES-t csatlakoztattam és még gyújtás alatt megnéztem, hogy érzékeli-e a pedálok állapotát. Úgy tűnik, hogy ez rendben. A gázpedál mozgást/állást is érzékeli az ECU.
MES-t rajtahagytam, indítózás. Az autó beröffent, alapjárat normális. Hát b+.. Az ég világon semmihez nem nyúltam és most mégis jó. :) Az alapjárat néha ici-picit bizonytalan. Kis melegedés után felnyomtam a fordulatszámot is, hogy lássam, hogy ejti vissza és megtartja-e az alapjáratot. Megtartja, atom stabilan. Próbáltam benyomott kuplunggal, felengedett kuplunggal, minden rendben.
Leállítottam, újra beindítottam, semmi gond. Menni nem mentem, vele, mert belül állt a garázsban és problémás lett volna, most kiállni.
Hát.. nem mondom, hogy értem és nem lettem nyugodtabb.
Mindenesetre a csövet kivettem és átnézem és vízbe is megpróbálom, h van-e esetleg luk.
Bepakoltunk az autóba, beülök, indítás, beröffen, viszont az alapjárat nem ment fel egyből 1200rpm környékére, ahogy szokott, hanem megállt 700rpm körül, majd felment 1000 környékére.
Ezt normál esetben úgy teszi, hogy felmegy 1200 környékére, visszamegy 1000-re, majd szép lassan, ahogy melegszik visszamegy 700rpm-re.
Ez már fura volt, de járt szépen. Kicsit hagytam járni, kitolatok, elindulok és még a garázsban, ahogy kinyomtam a kuplungot és visszállt volna alapjáratra lefullad. Indítózás, nem röffen be. Innentől csak gázadással együtt röffent be indítózás közben és alapjáratra visszaállva lefulladt.
Teljesen ugyanaz a jelenség, mint korábban, szóval ez nem valószínű, hogy az AFM-mel függ össze, hanem inkább a gázpedál/folytószelep hibával.
Van egy visszatérő légzsák hibakódom.
22 - Curtain airbag squib (passenger)
The Airbag activating circuit indicated by the code is shorted to Ground. This may be caused by a faulty circuit, Squib or ECU.
Inspect the wiring and connectors for opens, shorts and weak connections.
Observe the following safety rules:
- Do NOT place anything on the steering wheel or dash, or work directly in front of them.
- Turn the Key OFF and wait at least for 10 minutes, then disconnect the battery and wait for 15 minutes before unplugging the Airbag connectors.
- Inspect the wiring and connectors for weak connections or damage.
- Reassemble the connectors in the reverse order, and reconnect the battery as the last step.
- Turn the ignition on and erase all the fault codes. Cycle the key off for a few minutes, then back on and check the fault codes.
WARNING: Improper access to the Airbag circuitry may cause the Airbag(s) to deploy or malfunction later, which may result in serious injury or death.
DO NOT MEASURE OR CONNECT ANYTHING TO THE AIRBAG SIDE OF THE CIRCUITRY without consulting the appropriate service literature first. Follow the local Airbag system repairs regulations
The reason for this fault is Value too high
The current status of the fault is Intermittent
The error counter value is 58
Két csatlakozó gyanús az ügyben, mégpedig a csomagtartó jobb oldalán a kárpit alatt lévő két csatlakozó.
Egy kábelrögzítő biztos, hogy hiányzott is, ezt pótoltuk. Majd akksi negatív le, csatlakozókat tisztító spray-vel kitisztítottam, majd száradás után kontakt spray-vel befújtam.
Hibakódot töröltem, meglátjuk, hogy ez okozta-e.
Még Cacho cartástól vettem pár hónapja egy Zender váltógombot, viszont ennek cseréje nem élvezett prioritást egyéb problémák miatt valamint, ahogy utána olvastam nem is egyszerű a gyári gombot levarázsolni hat sebességes váltónál, mivel a gomb rá van ragasztva a váltórúdra és az olvasottak alapján félő, hogy az ember fejbeküldi saját magát, amikor erővel próbálja lerántani. :)
Egyedül próbálkoztam párszor, de nem jártam sikerrel, a szerkezetben pedig nem szerettem volna emiatt kárt tenni. Viszont, négy kézzel egész gyorsan megoldható, igaz sajnos nem teljesen roncsolás mentesen.
Én a vezetőülésben ülve, a rudat markolva ellentartottam, amíg Fater két kézzel tekerte a váltógombot. El is fordult és le lehetett venni, ráadásul így a rugó sem röpült el. :) Annyi a hátránya a megoldásnak, hogy a gomb belsejében a ricnik elnyíródnak, de ez nem okozott fejfájást, mivel nem ezt akartam visszatenni. (Egyébként ragasztóval vissza lehetne tenni azt is.)
A Zender gomb rögzítése szerencsére oldalcsvaros, így könnyű volt ráapplikálni a rúdra, csak nem szabad teljesen ráülteteni a rúdra, mert, akkor nem lehet eléggé felhúzni a rüki csúszkát és elég esetleges a rükverc kapcsolhatósága. :)
Amikor a tolatólámpa kapcsolási rajzát keresgéltem, eszembe jutott, hogy meg kellene nézni a hűtőventi működését, mivel már vásárlás óta csak az egyik venit megy első fokozatban. A leírás szerint a két venti párhuzamosítva van, tehát teljesen egyformán kell párhuzamosan működnie a kettőnek.
A venti direkt 12V-al működik, nagy kő esett le a szívemről. :)
Gyorsan ráéreztünk a problémára. A ventihez tartozó előtét ellenállás volt a ludas.
Az egyik érintkező nagyon mélyen van és nem tud a csatlakozó rácsúszni. Ennek oka, hogy az érintkező rögzítése a tartókonzol másik oldalán hiányzik.
Az ellenállás jó egyébként. Jött a törpölés, hogy meg tudjuk-e oldani.
Végül egy bognárszeggel orvosoltuk a problémát. Az érintkezőt valamint a konzolt az érintkező felett és alatt megfúrtuk a konzol külső oldalán. A szeggel pedig így rögzíthető az érintkező és nem tud visszacsúszni. Annak érdekében, hogy a szeg nehogy kicsússzon, felhevítettük a szegvégét és úgy tettük be a helyére, így beleolvasztotta magát a konzolba. Szerencsénkre, lehetett olyan helyre tenni a szeget, ahol a csatlakozó rádugását nem akadályozza.
Hogy a szegen keresztül nehogy rövidzár legyen a ventiház fele,ha esetleg valami odakeveredik, szilóval kinyomtuk a vájatot, amiben a szeg feje van.
Nem egy gyári megoldás, de emiatt nem volt kedvem előtét ellenállás után kajtatni. :)
Feltűnt, hogy nem világol a tolatólámpa. Az izzó felől közelítettük meg a problémát:
- izzó rendben
- test rendben
- pozitív nincs
- biztosíték rendben
Nem maradt más, mint a lámpa kapcsoló. A 155-ből kiindulva aláfekve álltam neki keresgélni, nem jártam sikerrel. Az eLearn elektronikai leírása alapján nem derül ki, hogy pontosan hol is van a váltóházon a kapcsoló. Ezért a váltó leszedés fejezetben keresgéltem és meg is találtam, hogy a váltóház tetején kellene lennie.
Szívócső le, keresgélés.. nem látszik.. turkáltam az akksitálca alatt, így már éreztem egy "gyanús" csatlakozót. "Boldog" voltam, hogy még az akksi tartót is le kell bontani emiatt.
Akksi ki, vízelvezető tálca ki. Szerencsére így már hozzáférhető, mert van az akksitartón szervízlyuk. Nem egyszerűen, de hozzáférhető.
Csatit megpróbáltam lehúzni, nagy nehezen le is jött, de nem egyben. A saruk kicsúsztak a műanyag csatlakozóból és nem is maradnak meg a műanyag részben, simán ki lehet húzni belőle. No, sebaj, nézzük, hogy a rövidzárral műxik-e a lámpa.. Hehe, no igen, csakhát ehhez akksi is kéne. Így, akksi vissza, gyújtás, saruk összeérintése, lámpa világít. Hát, akkor csak a kapcsoló környékén lehet a gond. Igen ám, de persze az akksi visszatétel előtt a kapcsolót persze nem vettük ki. :)
Ezért hát, akksi megint ki, kapcsoló ki (22-es villás kell hozzá), akksi vissza, próba. A kapcsoló kapcsol, lámpa világít. Így már elég gyanús volt, hogy maga a csatlakozó okozza a problémát.
Előkerült hát, a már sok segítséget nyújtó tyúkbél készlet, amit még Marklartól hoztam. Sok ugyanilyen csatlakozó volt a készletben, de nem tudtam volna roncsolásmentesen kiszedni belőlük a sarukat, mert túl kicsi a csatlakozó. Ezért úgy döntöttünk, hogy a drasztikusabb utat választjuk.
Csatlakozó előtt kábelt elvágtuk és egy ép csatlakozót két kábellel forrasztottunk vissza helyette (sajnos színhelyes kábeles csatit nem találtam). Kapott zsugorcsövet is.
Akksi vissza, próba, működik a lámpa és a kapcsoló is elég érzékenynek tűnik.
Eztán akksi ki, kapcsolót visszatettük, akksi vissza. Rükibe tettem, lámpa világít, minden OK.
Miközben épp' Szfvárra tartottam, hogy becseréljem a kúpnélküli csavart kúposra, egyszercsak bííp, MIL világít, üzenet: Motor Control Failure. Go to dealer.
Az autó megy tovább, semmi megtorpanás.
Egy körforgalomból kijőve viszont már éreztem, hogy 3000rpm felett eltűnt az erő. Vazz, mi a tököm lehet már megint???
Pár km-rel később beugrott, hogy hopp-hopp, csak meg kéne nézni, hogy van-e alapjárat, mert anélkül elég nehéz lesz a városba közlekedni.
Félreálltam egy buszmegállóban, ahogy visszaállt volna alapjáratra le is fulladt... Indítózás, nem röffen be. Indítózás kis gázadással beröffen, de nem tartja meg az alapjáratot. Kísérteties hasonlóság.
Mindenesetre így nem lehet vele közlekedni. Mire megfordultam 3x fulladt le. Hazafele úton meg nem volt semmi baja. MIL világított továbbra is, de visszatért az erő, ment mint a meszes. Igen.. 3x újraindulás. Már tapasztaltam egyszer, hogy egy pillanatnyi hiba miatti leszabályozást, feloldja a 3 indítás, ha nem áll fenn továbbra a hiba.
Természetesen már vízionáltam, hogy AFM gond lesz..
Az ECU-ban két hibakód várt:
1: P0120 - TP Sensor/Switch (1)
ERROR DETAILS:
Engine temperature: 85,2 °C
Engine speed: 2600 rpm
Engine load: 21,00 %
Air temperature: 23,5 °C
Throttle position: 12,01 deg.
Battery voltage: 13,942 V
Throttle Position sensor/switch A circuit malfunction
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.
2: P0638 - Motorised throttle (circuit)
ERROR DETAILS:
Engine temperature: 87,0 °C
Engine speed: 0 rpm
Engine load: 20,25 %
Air temperature: 31,4 °C
Throttle position: 3,79 deg.
Battery voltage: 11,775 V
Throttle Actuator Control Range/Performance (Bank 1)
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.
Legalább nem az AFM...
Mivel az út, amin előjött a hiba eléggé viseltes minőségű, valamint a hiba elvileg csak bejött és eltűnt, ezért kontakt hibára gyanakodtam leginkább.
Elkezdtem utánaolvasgatni fórumokon, hogy mely csatik jöhetnek szóba, azokon kívül, amik egyértelműek (gázpedál, folytószelep). Az alfaowner.com fórumain több helyen hivatkoznak gázpedál/folytószelep hibakód esetén egy "nagy fehér" csatlakozóra, ami a kesztyűtartó mögött található (update: erről azóta kiderült, hogy az euro3-as motoroknál már megszüntették a sok probléma miatt).
Így hát, akksi negatív le, minden szóba jöhető csatit széthúztam (gázpedál, folytószelep, ECU, nagy fehér meg egyéb a környéken lévő csati), megvizslattam, majd tisztító spray és száradás után kontakt spray.
Két dolog tűnt fel, amit esetleg orvosolni kellene. Az ECU felső csatiján a pántot zárt állapotban rögzítő műanyag pöcök le van törve, ott sok minden bejuthat az ECU csatlakozó borítása alá. Valamint a folytószelep csati felső, bepattanó rögzítő füle hiányzik.
ECU reset lépéseket végigcsináltam, ha már úgyis sokáig le volt húzva a negatív az akksiról. Azóta semmi gond. Sem erőhiány nincs, sem hibakód.