Blog >> et

>> SzervizRomeoOne // Alfa 159 2.0 JTDm 16V 170 LE // 2017-03-25

Eljött a várva várt nap! Több hónapos munkám eredménye végre beérett. Egy Apollónál dolgozó mérnök barátomon keresztül beszerzési áron sikerült 4 db Vredestein Ultrac Vorti 235/45R18-as gumit venni (egyéb indexek még: XL 98Y), ami felkerülhetett, mint korona a másfél hónapja érkezett NIU Y felnikre. A gumisnál stílusos fekete centrír súlyokat kapott, hogy ne virítson a fényes fémszínű súly a fekete felnin.
A gyári 17-eshez képest a kerék külső síkja 1,5 cm-el került kintebb, de még épp a sarvédőívek alatt van, viszont baromi jól néz ki, hogy szélesebb. A kisebb ET miatti egyéb hátrányokból semmit nem érzek. A kormány ugyanúgy reagál, mint eddig. És sem teljesítményben, sem kényelemben nem érzek változást. Semmi olyasmit nem tapasztaltam, ami valami problémára utalna.
A gumis felhívta a figyelmem, hogy amíg frissen van felhelyezve a gumi, előfordulhat, hogy ha kövér gázt adok, akkor elfordulhat a felni a betapadó gumiban és megeshet, hogy emiatt nagyobb sebességnél rázni fog. Ha ilyesmit tapasztalok, vigyem vissza és ingyen újracentrírozzák.
Gumik: 149752 Ft
Felni felgumizása, centrír és téli kerekek betárolása: 12450 Ft

>> Tuning és extraSeriff // Alfa Spider / GTV 3.0 V6 24V Lusso // 2014-04-08

Beleér a sárvédőbe és ki is lóg kicsit elöl. 20mm-es pogi van alatta, ha kiveszem, még jobban beleér, viszont legalább nem lóg ki.

Sajnos el kell adnom, mert bár nagyon szép, nem jó a kocsira :( Baromira nem örülök.

Lehet 215/45R17-es gumikkal jó lenne, de egyrészt nem hiszem, hogy valaki akar velem 225/45-est cserélni, meg nem is akarok vele bajlódni. 8mm-esek a gumijaim, inkább megtartom és másik felnire rakom :(

Ha valakit érdekel a felni, szóljon :(

>> EgyébWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2013-06-28

Mire figyeljünk új felni választásakor? Az ET számra! A kormánylegördülési sugár a kulcsszó:

Lásd 2-es kép lent.

Ezt úgy tervezik gyárilag, hogy negatív legyen. Így a kerekek fékezéskor összefelé nyomják egymást. Ha pl defektet kapsz az egyik oldalon és fékezel, akkor is befelé fordul az épen maradt még tapadó kerék. Így nem vágja azonnal keresztbe a vasat, sőt még ellenkormányoz, tehát van esélyed megfogni. Dolgozni kell vele, mert fogja tekerni a kormányt.

Ha ez az érték(R) nulla, akkor elvileg nulla erőkar van, fékezéskor, vagy akár döccenőn nem is nyom, nem is húz a kitérni akaró kerék (vagyis nem akar kitérni). Ha ennél bentebb kerül a kerék közepe, növekszik az erőkar.

A 146 esetében az acél felni a legkintebb lévő kerékközéppel rendelkező kerék (ET 43). Ennek mindenképp még negatív R-t kell adnia, minden autót így terveznek már jó ideje. Kb -2 -3mm szokott lenni, ami ennek megfelelően 2-3mm erőkart jelent.
Ha felteszem az ET 49.5 értékű alufelnit, ez az erőkar 8-9mm-re nő, vagyis jobban terheli a fenti alkatrészeket.
Egyben a kormányzási befolyás is nő, mert visszafelé is működik a dolog. Nagyobb erőkaron jobban tekergeti a kézből a kormányt. A mínuszosnak amúgyis nagyobbat ellen kell tartani, ha növeljük az erőkart, ez még inkább érvényesül.


Elméletileg az R=0 az ideális. Hogy miért nem minden autónál R=0? Csak tippelni tudok: a futómű nem tartja a geometriáját fixen. Van egy tól-ig tartomány ami jó, az alkatrészek kopnak, nyúlnak, így jobb kicsit mínuszba tenni, hogy kopással se menjen át pluszba. Ezen kívül van egy természetes igényünk az út érzetre, szeretünk ellenkormányozni és nem a levegőben tekergetni a kormányt mint egy szimulátorban.


Ami inkább probléma, ha pluszba megy az R. Ekkor elvileg az egyenesfutás jobb, azonban defektnél vagy egyéb egyenlőtlen fékhatás esetén a tapadás különbség miatt pördülni készülő autónak nem hogy ellenkormányoz, hanem még forszírozza az autó keresztbefordulását. Úgyhogy ésszel, számolva válasszunk felnit a saját és futómű alkatrészeink élettartama érdekében!

>> EgyébBazsa72 // Alfa 145 1.4 Twin Spark 16V // 2009-02-16

Úgy látom, nagyon sok félreértést okoz, a felnik paraméterei. A feliknek a lyukosztása nem az egyetlen paraméter.
Vegyünk egy példát:
Alfa Romeo 145 1.4 TS: 5,5Jx14, 4x98, ET 43
A felni 5,5 coll széles és 14 coll átmérőjű, vagy is 14-es kerék megy rá. 4 csavar fogja a kereket és ezek a csavarok egy 98 mm átmérõjû körön helyezkednek el.
A felni függõleges közép síkjától ( ami 2,75 collnál van, mert 5,5 coll széles) a felfogatás síkja 38 mm- re helyezkedik el. Ez az ET szám(a német Einpresstief rövídítése). A szám minnél kisebb, a kerék annál jobban "kilóg" az autó alól. Ez az érték akár a nulláig, sőt a negatív előjelig csökkenhet, bizonyos autóknál. Ezt a számot néha KSE-nek, azaz középsík eltolásnak is nevezzük.
Ugyanennek az autónak viszont van 15 és 16, colos gyári és egyesek bátorságából kifolyólag 17 collos szerelése is. A gumik amik a felnikre gyárilag szerelve vannak: pld: 185/60 R14. Ennek a váltómérete lehet: 195/55R15-205/50R16-225/40R17 (ha jól tudom, de erre vannak kalkulátorok a neten).
Ha a megfelelő gyárilag előírt átmérőjű váltóméretet használod, akkor az autó sebességmérője, ABS, ASR, stb.. nem fognak csalni, tévedni.
Ha ettől eltérünk, akkor ez már korántsem olyan biztos. Új autónál még olyat is tapasztaltak több esetben, hogy a forgalmazó megvonta az autó garanciáját, mert egy mérettel eltérő téli gumit rakatott fel az ügyfél, mert az volt olcsón... Ez viszont megint nehéz kérdés. Sok autón egy méret ugrás felfelé még jó is lehet. Ehhez kell néhány év tapasztalat. Arra mindenképp figyelj, hogy a nem helyesen megválasztott kerékméret, legfőképp az ET szám eltérés esetén, a felni útban lesz a fékrendszernek vagy a kaszninak.
váltóméret kalkulátor
ET kalkulátor

És ha már itt tartunk, pár szót a gumikról (hogy végképp kimerítsük ezt a témát:)

Tehát mit is jelent a gumin a méretjelzés a valóságban.
Pld: 185/60 R14.
Az első szám a gumi szélessége, miliméterben megadva. Eddig mindig rendben van minden, ezt általában mindenki érti.
Most jön a neheze:
A per jelzés utáni szám a következőt jelenti:
Az első szám mekkora százalékát teszi ki az oldalfal magassága!
Tehát: Pl.:185 mm-nek a 60 százaléka az oldalfal magassága.( esetünkben ez 111mm, nem pedíg 70 mm!)
Ebből az következik, hogy ha az első szám növekszik, akkor vele együtt nő a gumi átmérője is, nem csak a szélessége!
Tehát például egy 185/60R14-es guminál egy 195/60R14-es nem csak szélesebb, de magasabb is.
Az "R" betű utáni rész annak a felninek az átmérőjét jelöli (coll-ban vagy inch-ben) amire az adott abroncs szerelhető (1 inch = 2.54 cm).
Az “R” rövidítés az abroncs szerkezetére, a karkasz kordszálainak elrendezésére utal. Ebben a kontextusban két eltérő rövidítés létezik: “R" azt jelenti, hogy “Radiál”; a „D” azt, hogy „Diagonál”. A radiál abroncsok esetében a karkasz kordszálai a menetiránnyal 90°-os szöget bezáróan azaz oldalnézetben sugárirányban futnak. Ennek előnye, hogy nagyobb sebesség, jobb tapadás és sokkal kényelmesebb utazás érhető el, mint diagonál abroncsokkal. Mára már a diagonál abroncsok teljesen kiszorultak a személyautó piacról.

Két fontos jelzés van még a gumikon, sok más jelzés mellett.
A terhelhetőségi index (Load Index = LI, mindíg számmal jelzik) és a sebesség, más néven gyorsasági index (GSY, "Speedindex"-nek is nevezik, melyet betűvel jeleznek).

Terhelhetőségi index (pld: Li 82 = 475kg):
Az ismertetõszám a gumi terhelhetõségérõl ad felvilágosítást. Minden LI-érték melett megtalálható a táblázatban a megfelelõ terhelhetõség egy bizonyos légnyomásnál. Például "85" = 515 kg. A felszerelt guminak meg kell felelnie legalább a gépkocsi irataiban feltüntetett LI-nek, de magasabb LI értékû is lehet.

Gyorsasági index (pld: T = 190km/h):
Ismertető betűjelzés, amely a gumi maximálisan megengedett sebességét adja meg. A betűkkel jelezve gyorsasági tartományokra vannak felosztva.

>> Tuning és extraFairlane // Alfa 155 1.8 TS, 8V // 2006-10-13

2006 oktoberben vettem egy garnitúra 14-es gyári alufelnit télire. Ugyanekkor egy ismerőstől sikerült szerválni ócsóér egy szinte új garnitúra Barum Polaris2 téligumát.

No ez nem vót vmi szerencsés biznisz. A gumik 175/65-R14 méretűek voltak, pár hetet mentem velük, de éreztem, hogy ez így nem lesz jó.
Nemtom, hogy a 175 szélességtől, vagy a /65 ballonosságtól, de kanyarban erősen mászott a gép orra.

Másrészt a széles kasztnin erősen hülyén álltak a felnik is, a negyvenes ET-vel.

Úgy döntöttem, 15-ös garnitúra kell télire is.