Öt éves az autóm, úgyhogy elvittem Budaörsre az esedékes dolgokra. Kapott olajat (Selénia), szűrőt, pollenszűrőt, fékolajat, ékszíjat, meg persze a szokásos átvizsgálást. Idén volt egy extra kérésem is, leszedettem körben az összes dobbetétet és a küszöböket, és kitakaríttattam az összegyűlt szmötyit. Kértem előtte-utána fotókat, hogy lássam, hogy mennyi gyűlt össze, meg hogy milyen állapotban van a fém. Nem volt durva kosz, de azért néha nem árt egy ilyen a hosszú távú állagmegóvás végett. Szerencsére rozsdának nyoma sincs. Összerakás előtt meg kellett várni, hogy teljesen kiszáradjon, így az volt a megegyezés, hogy náluk éjszakázik a gép, amiből végül valamiért három éjszaka lett - nem árulták el, hogy min bénáztak ennyit, de a lényeg, hogy végül minden jól sikerült, nem keletkeztek sérülések és minden úgy áll, mint előtte, úgyhogy bízom benne, hogy nem történt semmi rendkívüli. Az országúti asszisztenciát szerettem volna még meghosszabbítani, de azt mondták, hogy épp nagy változások közepette vannak, és nem tudnak most ilyen szolgáltatást adni csak új autóhoz. Elég bénán hangzik, nah mindegy, most enélkül fogok élni. Jah, meg ha már a bénázásokat sorolom, a szervizkönyvbe rossz kilométeróra-állást írtak - csak párszáz km az eltérés, úgyhogy nem mentem vissza emiatt, mindenesetre nekem egy kicsit bicegős ez az egész. A vége 362e Ft lett, utána még szokás szerint beugrottam az Autó Néroba egy ózonos klíma fertőtlenítésre, az azóta is egy 5-ös, valahogy elkerülte az infláció, és mellé mindig szuperbarátságosak. :)
Hamar elrepült ez az 5 év, szerencsére a gépen ez egyáltalán nem látszik, műszakilag és esztétikailag is teljesen rendben van, és a forgalomba sem szürkült bele a forma, ugyanúgy öröm ránézni, mint új korában. Szeretem ezt az autót, prémium, de nem fennhéjázó, sportos, de nem használhatatlan, hat az érzelmekre, de nem tesz tönkre. Pont jó! :)
Miután Szeptember elején megemeltük a kis 145-öst megtudtuk, hogy ugyan 48.000 km van benne, de ettől még a 26 év nedvessége és párája megtámadta a felületeket. Elsőre úgy tűnik, hogy csak felületi rozsda van rajta, de az azért akad bőven.
Most, hogy már 1 hónapja itt van velünk, és lett hely a garázsban, nekiálltam leszedni a küszöb spoileroket és kiszedtem az első kerékjáratokból a műanyag dobbetéteket, hogy lássam, mi rejlik ezeken a helyeken, másrészt, hogy amihez hozzáférek, ott lekezeljem először rozsda átalakítóval, majd lefújjam üregvédővel.
Elsőként a küszöb spoilerok kerültek le. Leszedése könnyű. Alul tartja oldalanként 4 vagy 5 csavar, majd ha ezeket eltávolítottul, úgy meg kell húzni erősen, de finoman a spoilert magunk felé, ugyanis oldal irányba is tartja 4 vagy 5 rögzítő patent. Ezek szoktak eltörni, illetve ezeknek a patentoknak a rögzítő fülei. A jó hír, hogy a spoiler alatt nincs szétrohadva, sőt még csak felületi korróziót sem találhatól. A rossz hír, hogy megvan az oka amiért csálén állt a spoiler. Sajnos jópár a rögzítő patentokat tartó fül le van törve és a rögzítő patentok jó része is elég viseltesek. Ezt leszámítva viszont nagyon jó állapotban van a spoiler is és alatta a küszöb is. A műanyag küszöb spoilert pedig majd a műanyagos kijavítja.
Ezután következett az első dobbetétek eltávolítása. Ez sem nagy történet, de fel kell emelni és el kell távolítani hozzá a kerekeket. Ha a kereket kint vannak, úgy már könnyen el lehet távolítani a rögzítő patentokat (a kerékjárati ív első részében) illetve azt a 3 csavart ami még a fém doblemezhez rögzíti. Ezt követően én élőről haladva szedtem ki a dobbetétet.
Oldalanként jó fél kiló por, falevél és sár kombója jött ki mögüle, főként a dobbetét és a küszöb találkozásánál, de volt mocsok máshol is bőven.
Miután a dobbetétet kiszedtem, első körben kimostam a dobbetét mögötti részt slaggal és lúgos tisztító szerrel. A dobbetét mellett a futómű alkatrészeit is lemostam, hogy lássam mit kell tenni vele.
A dobbetét jó állapotú volt, itt nem volt rozsda. A futómű alkatrészein viszont volt bőven felületi rozsda. Annyira azért nem volt vészes, így drót korongozni nem kellett. Ezeket a felületeket első körben sima foszforsavas rozsdaátalakítóval kentem le, majd hagytam 24 órát hatni. Ezt követően a Teroson VR 625 rozsdaátalakítóval fújtam le és ezt is hagytam 24 órát száradni. végül pedig mindkét dobbetétet és a futómű fém elemeit is lefújtam színtelen wax alapú üregvédővel (Sikagard 6220).
A végeredmény szerintem nagyon jó lett.
Ezután a küszöböket is kifújtam ugyanezzel az üregvédővel. Erős szaga van, de legalább ezt követően jó darabig nem jön elő a rozsda.
Most, hogy láttam mi van a felületeken és még jó az idő, gyorsan bejelentettem egy vegyszeres alvázmosásra, hogy az éves során az alváz felületeire lerakódott és rágyógyult koszt lemossuk, majd ezt követően télen a maradék felületi rozsdát onnan is el tudjam távolítani.
Az alvázmosást végző öreg szaki visszajelzése alapján olyan az autó alja, mint egy jó állapotú 8-10 éves napi használatú autóé. Jóllehet 26 éves, de ettől még a 48.000 km azt tényleg kevés. Eddig szerencsés a sztori.
Száradást követően a dobbetéteket lemostam és leápoltam, majd ment vissza az egész a helyére.