Blog >> dőlés
Nemrég elértük a 25000 km-t, ezért úgy döntöttem, hogy biztos, ami biztos alapon elviszem egy futómű beállításra. Én magam nem éreztem olyasmit, ami indokolná, de néha elkap az ember egy kátyút, meg lassan 3 éves lesz az autó. Eléggé ki van hegyezve, szóval nem árt időnként ránézni mindenre.
Elvittem itt helyben az egyik szervizbe, ahol egy modern gép van. Mondta a tulaj, hogy 1 hónapja frissítették le a szoftverét, benne vannak most az adatbázisban még az újabb autók is. Viszont ahogy felálltam az aknára, jött is egyből a fejvakarás. Hát, ennek jól le van burkolva az alja... A hátsókkal kell mindig kezdeni, de ahhoz nem lehet hozzáférni. Le kellett bontani az alját, de vagy 30 csavar fogja. Köztük néhány akkora torx fejű is, amilyet eddig csak a készletben láttak, de még használniuk sosem kellett.
Végül nem kellett teljesen leszedni az alját. Az alsó lengőkar bekötésénél az excenteres csavart el lehetett érni. Mondtam neki, hogy az lesz az, mert ott elvileg egy csavar van, amit állítani lehet. A szaki szerint a gép kettőt mutatott neki, de nem nagyon látta, hogy hol van a másik. Én még előtte pár hónappal megbeszéltem denpettel, aki akkor vitte el egy "neves" BP-i szervizbe az autót, ahol saját bevallásuk szerint "nagyon komoly gépeket szoktak csinálni, ilyen is többször járt náluk". Ott azt mondták, hogy hátul csak egy excenteres csavar van, azzal lehet állítani mindent.
Így mondtam is a szakinak, hogy én úgy tudom, hogy ott csak egy csavar van, azt lehet csak állítani (kell nekem beleszólnom abba, amihez nem értek). Vakargatta a fejét, de már így is másfél órát töltött az autó alatt, miközben ez normál esetben 20 perces munka, hát beállította a kerékösszetartást hátul, majd aztán elöl is és visszacsavarozta az alsó burkolatot. Igen ám, csak hogy a jobb hátsó kerék dőlése így durván kimászott az elfogadható tartományból a pozitív irányba. Azaz a gyári dőlés -1,5° körül van (negatív, tehát befelé dől), így meg -0,5°környéke lett (4. kép).
Mivel előtte egy csomót olvastam futóműbeállításokról és hogy a jobb kanyarsebességekhez minél inkább befelé dőlő kerekek kellenek, ez eléggé elkezdte csípni a szemem és nem hagyott nyugodni. Felhívtam Petit, hogy megtárgyaljuk a dolgot és arra jutottunk, hogy ennek utána kell menni. Gép elé ültünk mindketten, aztán egy-két órán át intenzíven túrtuk a netet az info-k után. Nem is volt eredménytelen a dolog. Találtunk egy szervizes útmutatót is arról, hogy kell csinálni (5-6. kép).
Tehát a hátsó kereknél először azzal az excenteres csavarral, amiről tudtunk, be kell állítani a dőlést, mert az arra van. Csak az viszi az összetartást is. Ezért dőlés után az alső lengőkar elejénél van egy másik csavar, amivel az összetartást utána kell állítani... Na, hogy csessze meg, Peti is elég mérges lett, hogy akkor az övét is jól megcsinálhatták a múltkor...
Vissza is hívtam a szerelőt, akinél voltam, hogy hát utánanéztem és nem egészen jó ez így mégsem. Rendben, menjek majd be. De ha tudom, akkor szedjem már le előtte az alsó burkolatot. Jó, de nem tudom. Akkor hívjam később, mert nézni kell időpontot, hogy úgy menjek, hogy legyen szabad csápos emelő, hogy előtte kényelmesebben le tudják venni.
Oda is gurultam a megbeszélt időpontra. Rálltam a csáposra, felemeltük... és bamm: az emelőbakot körbeöleli az alsó burkolat, szóval hiába szednék ki a csavarokat, az úgy nem jönne le. Már láttam, hogy kezd a szaki a komfortzónáján kívülre kerülni :D
Jól van, akkor álljak át az aknára, leszedi megint ott. Szó se róla, nekilátott tisztességesen, le is kapta egy 20 perc alatt teljesen, mert megnéztük, hogy az összetartás állító csavarhoz nem lát más módot, hogy hozzáférjen.
Szerencsére lejött komplikációmentesen az alja, minden hozzáférhető volt és gyönyörűen be lehetett állítani a gyári értékeket. A két alkalom volt együtt körülbelül 3,5 óra. Ennyi idő alatt sok autót meg tudott volna csinálni, de ahhoz képest nem kért el nagy pénzt, összesen 34k-t fizettem. Azt mondta, hogy ha jön másik ilyen autó azt már nem vállalja el vagy csak, ha az alsó burkolat nélkül jön :D
Egyébként nem volt egy rossz szava sem az autóra, sőt, elismerőleg nyilatkozott róla, csak beismerte, hogy olaszokkal nem nagyon van tapasztalatuk és azt más mérnöki észjárás szerint tervezik. Emiatt nekik annyira nem nagy biznisz, főleg ilyen spéci gépeket csinálni, mint az enyém. De a hozzáállása nagyon korrekt volt, amit elvállalt, azt ha sok kínnal is, de tisztességesen megcsinálta, úgyhogy respect neki.
Az autóban Eibach ültetőrugók vannak, ezért szükséges volt a futómű beállítása. A hátsó kerekek nagyon dőltek terhelt autó esetén, ami sem a stabilitásnak sem pedig a gumik élettartamának nem segítettek. Gondoltam elviszem beállítattni, kifizetem és kész... Persze...
Szóval elvittem állításra. Kezdték a hátsó tengellyel. Sikeresen leszakadt az excenteres csavar anyája, annyira össze volt gyógyúlva. "Semmi gáz, bemész az Unixba, polcról adnak csavart és szilentet pár ezerért..." Hát nem így volt. Csavart csak valami 16 ezer Ft/db áron tudtam volna venni, plusz anya és alátét 3 ezer /db áron. Ez 2x... És a fekete leves a szilent. Nincs szilent, csak komplett csonkállvánnyal együtt 150 ezer / db áron. Érthető okokból nem akartam venni, így elkezdtem egy kicsit utánajárni a dolognak. Az Elaforgos srácok segítettek, ajánlották a TedGum lengyel szilentes céget, de nem volt rendelhető az, ami nekem kellett volna. Próba szerencse, írtam nekik, hogy kellene a két alkatrész (lásd 1. kép - 5. alkatrész). Majd jött az e-mail, hogy van kb 15 ezer /db áron plusz posta. Végül itthon rendeltem meg az Intercars egyik viszonteladójától, mert kb ugyanannyira jöttem ki így is. Kértem még a 2 szilent mellé 2 db hátsó stabilizátor gumit is (első kép -1. alkatrész), ami végül nem került beépítésre, szóval eladó!!! Csavart végülis érdi bontós Petiék adták anyával és alátéttel 2 ezerért párban :D Ez történt november végén.
Amire összeálltak a dolgok és sikerült megszerezni a szilenteket illetve csavarokat, már 2020 január volt. Ezek után mentem szilentet cseréltetni. Az is jó munka volt, 4 óra alatt sikerült kicserélni a két szilentet. Nagyon ragaszkodtak egymáshoz az alkatrészek :D
Beépítés után rögtön mentem is futómű állításra. Ekkor sikerült az egész autót beállítani. Azóta atom stabil az autó és javult az egyenes futása is.
Szóval, ha valaki Giuliett futóművet szeretne állítani, akkor erre készüljön :D
KM: 218370
Költségek:
- alkatrészek 35000
- munkadíj 40000
- futómű beállítás 16300