Blog >> v6 >> alapjárat

>> SzervizBomi // Alfa 156 2.5 V6 24V // 2016-05-15

Volt egy kis időm végre hétvégén így folytattam a diagnosztikát az alapjárati rángatással kapcsolatban.
Tehát röviden : hibakód nincs ,most már gyári célműszerrel is ellenőrizve (Autófórum Riegler) , kompresszió mérést javasoltak...ám legyen legalább megtudom milyen állapotban van a motor.
Gyertyákat még tavaly nyáron cseréltem, akkor átnéztem a trafókat is de most gondoltam ha már szét kell szedni újra megnézem változott-e vmi. A képen láthatóan a gyertyák nem kormosak sőt szinte olyanok mint az újak :) Bár itt elgondolkoztam ,hogy talán túl szegény a keverék attól néz ki így? Fehér a szigetelő... (a gyertyákban kb. 12 ezer km van)
Trafókat bemértem mind a hat db-nál 0,6 ohm ellenállást mértem tehát azok is jók, repedés,sérülés, áthúzás nyoma sem látszik.
Következő lépés tehát a javasolt kompresszió mérés, kíváncsian várva az eredményt:)
Nem tudom az óra mennyire pontos de az megnyugtató hogy mindegyik hengerben ugyanaz az érték , 15 bart mértem egyedül a 2. hengernél kb 14 bar. Kevés olajat töltve ebbe a hengerbe, majd újramérve itt is 15 bar, tehát a szelepek rendben vannak, minimális gyűrűkopás okozhatja az 1 bar eltérést. Úgy gondolom ez is teljesen megfelelő több mint 200 ezer km után, ez nem okozhat alapjárati problémát...rendben van a motor, megkönnyebbülés :)
Mértem még benzinnyomást is (kicsit trükkösen , ezt inkább nem írom le:) , kerek 3 bar tehát ez is ok.
Ha már ennyire szétszereltem a dolgokat így befejeztem a motor csinosítást is, a szívósor- levegőházat is felcsiszoltam és újra írtam a V6 24V feliratot, eredmény a képeken, nekem nagyon tetszik gyönyörű ez az Alfa V6 motor!:) legtöbb új konstrukció megirigyelhetné, sok mai autón max. csak egy olcsó műanyag, szívósort jelképező burkolat van.
A végeredmény tehát gyertyák,trafó, benzinnyomás,kompresszió rendben. Még egyedül az injektorok tisztítása, beméretése van hátra és talán bezárul a kör...addig is élvezzük továbbra is a 2.5 V6 hangját és erejét :)

>> SzervizBomi // Alfa 156 2.5 V6 24V // 2016-05-08

Egy ideje már nem írtam blogot most pótolom az elmúlt 2 hónap eseményeit röviden:
Újra letelt 10 ezer km így megkapta a Selenia 10W-60 Racing olajat, Mannfilter szűrőt.
Kicsit újítottam a motortérben is, fúrógépbe fogható drótkoronggal lecsiszoltam a trafósor fedelet (nem tudom mi a hivatalos neve én így hívom:)) és újra írtam pirossal az "Alfa Romeo" feliratot, következő lépés a hátsó rész amit úgyis le kell majd vennem mert a trafókat szeretném ellenőrizni. Még mindig kicsit rángatós az alapjárat így most trafó-ügyben nyomozok:) Tegnap az első hármat leteszteltem ,lemértem, átnéztem nincs repedés ilyesmi...sötétben vizesen sem húz át szóval jónak gondolom. Majd a hátsókat fogom előre rakni és hasonló módon megvizsgálom őket. ->Update: megtörtént a csere, hátsó 3 trafó az első hengersorba, megvizsgálva...rendben vannak!
Kipróbáltam pár napja egy új légtömegmérőt is de nincs változás így nem az lesz a gond, a régivel és újjal is ugyanúgy viselkedik az autó és a multiecuscan-el mért adatok is ugyanazok. Elég nehéz volt kivenni a régit , a csavarok be voltak rohadva már ,így most új csavarokat is kapott.Volt TPS reset, fojtószelep tisztítás is. Tervben van Koni állítható gátlók vásárlása:) Szóval röviden ennyi történt...amúgy nagyon jó érzés még mindig ezzel az autóval járni, imádom a hangját és ahogy megy, nagyon jól gyorsul:) nem lehet megunni :)) Nem készült mindenről fotó, de amiről csináltam az feltettem.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2015-03-27

70km-es menet után lementünk a mélygarázsba, nem igazán sikerült 700rpmkörül tartani az alapjáratot, hanem aláment és instabilan járt a motor. Le nem fulladt ill. fel is pörgött gázadásra, ahogy kell, de az alapjárat 500rpm körül ingadozott. Volt egy sejtésem, mert ismerős volt a jelenség.

MultiECUScan-nel ránéztem. Mivel sejtettem, hogy a fojtószeleppel van gond, ezért füleltem gyújtás ráadáskor, hogy megtörténik-e a kalibráció, de nem hallottam, hogy megtörtént volna. A MES egy hibakódot jelzett:

READING ERROR CODES:
1: P1691 - Safety cut-off from controller
ERROR DETAILS:
Engine temperature: 16,9 °C
Engine speed: 0 rpm
Engine load: 0,00 %
Air temperature: 16,0 °C
Throttle position: 0,00 deg.

No help available
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault.

Dashboard warning light was activated for this fault.

Próbáltam törölni, de mivel az állapota present, így nem meglepő módon azonnal vissza is jött.

A hibakód maga olyan értelemben általános, hogy nem derül ki belőle, hogy melyik szenzorral van a gond, de mivel már volt hasonló jelenség, nem volt nehéz kitalálni. Már a hibakód részletei is között látszik, az amit a paraméter scan is mutatott: Throttle position: 0,00 deg. Ez csak gyújtáson 6,6 fok körül szokott lenni (ilyenkor igen hasznosak a korábbi, normál működés során készített MES logok ;) ). Tehát a fojtószelep adott nem értelmezhető értéket, ezért az ECU nem veszi figyelembe az szolgáltatott értékét.
Gyújtás le, majd vissza. Most már hallatszik, hogy a fojtószelep kalibrálás megtörtént. A hibakód törölhető és nem jön vissza, valamint a fojtószelep nyitás is a megszokott értéken: 6,64 fok.

Történt egy fojtószelep tisztítás ill. egy TPS reset, azóta rendben van.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-08-16

A szívócső ellenőrzés a fojtószelep tisztítás óta kb. 1200km -t mentünk és nyoma sincs az alapjárat problémának. Lehet, hogy mégiscsak a tiszítás kellett neki, mert meg-megszorult a szelep...(?)

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-05-13

Az AO-n azt ajánlották, hogy azért csak érdemes lenne a szívócsövet valamint a többi levegő csövet is ellenőrizni, mert volt akinek ugyanilyen tünetei voltak és repedés/luk okozta a jelenséget.
Fórumozgatás közben az is kiderült, hogy az általam eddig ECU reset-nek definiált eljárás nem reseteli az ECU-t, hanem a fojtószelep működését kalibrálja újra. Elnézést, ha valakit félrevezettem én is abban a hitben voltam, hogy ez reseteli az ECU-t.
Szóval lementem az autóhoz, hogy kiszedem a szívócsövet. Most nem akarok semmilyen resetet csinálni, hanem, ha lehetséges megtalálni azt, ami a hibát okozza. Ezért a cső kiszerelés előtt MES-t csatlakoztattam és még gyújtás alatt megnéztem, hogy érzékeli-e a pedálok állapotát. Úgy tűnik, hogy ez rendben. A gázpedál mozgást/állást is érzékeli az ECU.
MES-t rajtahagytam, indítózás. Az autó beröffent, alapjárat normális. Hát b+.. Az ég világon semmihez nem nyúltam és most mégis jó. :) Az alapjárat néha ici-picit bizonytalan. Kis melegedés után felnyomtam a fordulatszámot is, hogy lássam, hogy ejti vissza és megtartja-e az alapjáratot. Megtartja, atom stabilan. Próbáltam benyomott kuplunggal, felengedett kuplunggal, minden rendben.
Leállítottam, újra beindítottam, semmi gond. Menni nem mentem, vele, mert belül állt a garázsban és problémás lett volna, most kiállni.
Hát.. nem mondom, hogy értem és nem lettem nyugodtabb.
Mindenesetre a csövet kivettem és átnézem és vízbe is megpróbálom, h van-e esetleg luk.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-05-10

Bepakoltunk az autóba, beülök, indítás, beröffen, viszont az alapjárat nem ment fel egyből 1200rpm környékére, ahogy szokott, hanem megállt 700rpm körül, majd felment 1000 környékére.
Ezt normál esetben úgy teszi, hogy felmegy 1200 környékére, visszamegy 1000-re, majd szép lassan, ahogy melegszik visszamegy 700rpm-re.
Ez már fura volt, de járt szépen. Kicsit hagytam járni, kitolatok, elindulok és még a garázsban, ahogy kinyomtam a kuplungot és visszállt volna alapjáratra lefullad. Indítózás, nem röffen be. Innentől csak gázadással együtt röffent be indítózás közben és alapjáratra visszaállva lefulladt.
Teljesen ugyanaz a jelenség, mint korábban, szóval ez nem valószínű, hogy az AFM-mel függ össze, hanem inkább a gázpedál/folytószelep hibával.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-04-20

Miközben épp' Szfvárra tartottam, hogy becseréljem a kúpnélküli csavart kúposra, egyszercsak bííp, MIL világít, üzenet: Motor Control Failure. Go to dealer.
Az autó megy tovább, semmi megtorpanás.
Egy körforgalomból kijőve viszont már éreztem, hogy 3000rpm felett eltűnt az erő. Vazz, mi a tököm lehet már megint???
Pár km-rel később beugrott, hogy hopp-hopp, csak meg kéne nézni, hogy van-e alapjárat, mert anélkül elég nehéz lesz a városba közlekedni.
Félreálltam egy buszmegállóban, ahogy visszaállt volna alapjáratra le is fulladt... Indítózás, nem röffen be. Indítózás kis gázadással beröffen, de nem tartja meg az alapjáratot. Kísérteties hasonlóság.
Mindenesetre így nem lehet vele közlekedni. Mire megfordultam 3x fulladt le. Hazafele úton meg nem volt semmi baja. MIL világított továbbra is, de visszatért az erő, ment mint a meszes. Igen.. 3x újraindulás. Már tapasztaltam egyszer, hogy egy pillanatnyi hiba miatti leszabályozást, feloldja a 3 indítás, ha nem áll fenn továbbra a hiba.
Természetesen már vízionáltam, hogy AFM gond lesz..
Az ECU-ban két hibakód várt:

1: P0120 - TP Sensor/Switch (1)
ERROR DETAILS:
Engine temperature: 85,2 °C
Engine speed: 2600 rpm
Engine load: 21,00 %
Air temperature: 23,5 °C
Throttle position: 12,01 deg.
Battery voltage: 13,942 V

Throttle Position sensor/switch A circuit malfunction
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.

2: P0638 - Motorised throttle (circuit)
ERROR DETAILS:
Engine temperature: 87,0 °C
Engine speed: 0 rpm
Engine load: 20,25 %
Air temperature: 31,4 °C
Throttle position: 3,79 deg.
Battery voltage: 11,775 V

Throttle Actuator Control Range/Performance (Bank 1)
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.


Legalább nem az AFM...
Mivel az út, amin előjött a hiba eléggé viseltes minőségű, valamint a hiba elvileg csak bejött és eltűnt, ezért kontakt hibára gyanakodtam leginkább.
Elkezdtem utánaolvasgatni fórumokon, hogy mely csatik jöhetnek szóba, azokon kívül, amik egyértelműek (gázpedál, folytószelep). Az alfaowner.com fórumain több helyen hivatkoznak gázpedál/folytószelep hibakód esetén egy "nagy fehér" csatlakozóra, ami a kesztyűtartó mögött található (update: erről azóta kiderült, hogy az euro3-as motoroknál már megszüntették a sok probléma miatt).
Így hát, akksi negatív le, minden szóba jöhető csatit széthúztam (gázpedál, folytószelep, ECU, nagy fehér meg egyéb a környéken lévő csati), megvizslattam, majd tisztító spray és száradás után kontakt spray.
Két dolog tűnt fel, amit esetleg orvosolni kellene. Az ECU felső csatiján a pántot zárt állapotban rögzítő műanyag pöcök le van törve, ott sok minden bejuthat az ECU csatlakozó borítása alá. Valamint a folytószelep csati felső, bepattanó rögzítő füle hiányzik.
ECU reset lépéseket végigcsináltam, ha már úgyis sokáig le volt húzva a negatív az akksiról. Azóta semmi gond. Sem erőhiány nincs, sem hibakód.

>> SzervizEngineCoffeeTables // Alfa 156 2,5 V6 // 2009-05-29

Megküldték az új, mostmár jó! légtömegmérőt. Hát ezt az érzést javaslom mindenkinek:))))) V6 feeling leírhatatlan talán csak ez példázza megközelítőleg:
Beszélgetünk a hugommal a járó motorú autó mellett:
Hugom:-Te ebben csak 3 henger megy?(azt hitte 4 hengeres)
Én:-Ja alapjáraton átkapcsol a Suzuki üzemmódba és ilyenkor csak az egyik fele müködik a motornak:)))))))
Szó ami szó tényleg nagyon durva:)))
De a teljesítmény az még durvább....