Tagok >> hpeti91 >> 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V >> Blog
- Típus:159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2008
- Színe:Nero Carbonio (fekete)
Mivel a jobb első csapágy tippem nem jött be, és több alkatrészt nem akartam feleslegesen cserélni, ezért kicsit alaposabban diagnosztizáltam. Felemeltem a kocsi elejét és beindítottam 5- ben megforgattam a kerekeket. Itt a bal első lett gyanús, mert onnan jött a morgás. Hogy biztosra menjek kiszedtem a kerékcsapágyat, és a jobb oldalról kiszerelt gyárit beraktam próba képpen. Megszűnt a búgó hang, tehát meg van a bűnös. Meg is rendeltem ide is az új csapágyat, és kicseréltem, szintén SNR-t kapott.
SNR NTN R160.33 ~30000 Ft
Nyaralás után ideje volt megnézni, mi okozza a búgást. Mivel terheléstől független, sebességfüggő ezért csak a kerékcsapágy lehet, na de melyik? Legerősebben bal1-ben hallani, hátul nem ezért hátsók kizárva. Kormányt rángatva balos kanyarban erősebb, tehát valószínűleg jobb első, mivel az terhelődik olyankor jobban. Kicseréltem, SNR NTN-t kapott. Nem túl bonyolult művelet, legtöbb időt a tengelycsonk tisztítása veszi igénybe. Sajnos nem hozott eredményt, maradt a búgó hang, úgy néz ki nem jött be a tippem.
SNR R160.33 ~30000 Ft
Az e-learn-ben megadott meghúzási módszernek itt sem nagyon látom értelmét. Az oké hogy meghúzatja kb. 150 Nm-re majd vissza kell lazítani ez a golfnál is hasonlóan működött. De ami utána 5 lépésen keresztül következik, hogy húzd megy 70 Nm-el, majd 45 fokkal, majd 300 Nm-el szerintem baromság így széttaglalni. Na mindegy így csináltam.
Összesen kb. 2600 km túra volt. Sajnos nem teljesen eseménytelen, Szerbia déli részén egy erőteljes sebességfüggő morgó hang jelent meg. Úgy néz ki rászóltam a kerékcsapágyakra a 200000km-es poénnak szánt posztommal. Ettől függetlenül haza hozott az autó, és as nyaralás is príma volt.
Mivel az olajcsere miatt le volt szedve a kartervédő, gondoltam megnézem, hogy miért nem jelez a mosófolyadék minimumszint jelző. Eredetileg nem volt az autóban ez az extra, az előző gazdája installálta. Kihúztam a szenzort a tartályból, majd miután megmosakodtam a pofámba zúduló mosófolyadék maradványaitól :), láttam is hogy mi a probléma. A szenzor tömítőgyűrűje nem volt rendesen a helyére húzva, ezért hozzáért az úszóhoz, ami emiatt nem járt szabadon, fel volt akadva a teli helyzetbe. Helyére tettem a tömítést, multival ellenőrzitem a működést, majd mehetett vissza a szenzor. Egyébként a működése pofon egyszerű, az úszó alján van egy mágnes, ami ha üres tartálynál megközelíti a szenzort, összezárja a két kivezetést, teli tartálynál nincs kontakt.
Az erdélyi út után aktuális lett a 2. olajcsere. Ezúttal Motult vettem bele, nem mintha a Selenia-val bajom lenne, de a Honda CBR-embe is csak Motult használok és abban már bizonyított, jól keni a motort alkalmanként 14 ezres fordulaton is :)
Természetesen cseréltem az olajszűrőt (Mann), levegőszűrőt, és mivel még nálam nem volt cserélve, a gázolajszűrőt is (Ufi). Ezekkel már minden km vagy év függvényében cserélendő, motorral kapcsolatos alkatrész ki lett cserélve nálam.
Motul X-clean 5w-40 12 801 Ft
Mann olajszűrő 2 790 Ft
Jc levegőszűrő 3 059 Ft
Ufi gázolajszűrő 11 660 Ft
Km: 202 693
Az autó last minute ajánlattal részt vehetett egy 1 hetes Erdélyi körúton. Eredetileg tesóm A4-esével terveztünk menni, a román utak minőségére való tekintettel, de tesó úgy gondolta, hogy indulás előtt 10 perccel ellenőrzi a zöldkártya meglétét, ami ahogy kiderült hiányzott...
Sebaj átcuccoltunk az Alfába majd gyors folyadék szintek, guminyomás ellenőrzése után indulhattunk. Hibátlanul teljesítette a kb. 2300 km-es túrát. Átmentünk a Transzalpina és Transzfogaras hágóutakon, majd a Hargita lábánál szálltunk meg. Onnan egyik nap megjártuk vele az 1000 éves határt, csíki medencét stb. Egyébként a román utak minősége kellemes csalódás volt, azt lehet mondani - sajnos - hogy összességében jobbak az utak mint nálunk. Amire inkább vigyázni kell, hogy hirtelen változik az útminőség, hirtelen dózerúttá válhat a tüköraszfalt, illetve a vasúti átjárók építését is gyakorolniuk kellene még, mert az könnyen kiszedi a futóművet, ha 5 km/h-nál többel haladunk át rajta, úgy hogy előtte- utána hibátlan a flaszter...
Ma átléptük a magyar használtautó piac lélektani határát. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, átfordult az óra és hirtelen elment az erő, elkezdett füstölni, a kerékcsapágyak zúgni kezdtek, jöttek a hibaüzenetek sorban stb. Na jó nem, az autó szebben megy mint valaha :)
Vezérléscsere utáni első tesztúton egyszer csak megjelent az akksi ikon a műszerfalon, majd eltűnt. Később ismét megjelent és ott is maradt, hazaérve (karácsonyfa műszerfallal és 1300-as alapjárattal) rámértem az akksira, nem volt egyáltalán visszatöltés. Kiszedtem a generátort, majd a végén lévő műanyag burkolat lepattintása után azonnal láttam, hogy az egyik csúszógyűrű nem fényes, tehát nem ér hozzá a szénkefe, a fesszabályzót kiszerelve be is bizonyosodott, hogy végállásban van az egyik szénkefe. Autóvillamossági szaküzletből beszereztem az új szénkeféket, majd beforrasztottam. Mielőtt összeraktam volna a csúszógyűrűt 800-as csiszolópapírral megtisztítottam az oxidációtól. Szerencsére még alig volt megkopva a csúszógyűrű, ez is alátámasztja a km óra állását. Összerakás után szépen 14,4V-on töltött.
Alkatrészek:
Cargo szénkefe 400 Ft :)
Ugyan még nem volt itt az ideje a vezérlés cseréjének, de már a vízpumpa tengelye körül hűtővíz nyomok voltak, ezért úgy döntöttem, hogy előrehozom a komplett szett cseréjét. Jól döntöttem, mert a vízpumpának már igen ramaty hangja volt kézzel pörgetve. Ezen felül olajpára nyomai voltak a vezérműtengely ház (szelepfedél) tömítése körül, így ezt is cserélni akartam. Ehhez a vezérlés eltávolítása után, ki kellett szedni a porlasztócsúcsokat, rail csöveket és a railt, majd jöhetett le a vez.tengely ház. A hidrotőkékkel igazából nem volt gond, a szokásos indítás utáni 1-2 másodperc után elhallgattak, de szerettem volna kipucolni belőlük a 10 év alatt felgyülemlett olajsárt. Alapvetően nem szétszerelhető alkatrészek, de szerencsére ebben a motorban rugós gyűrűs rögzítésű a hidrotőke dugattyúja, így egy 9-es krovafejjel és egy pár határozott mozdulattal szétszedhető majd féktisztítós pucolás után roncsolás mentesen, friss olajjal feltöltve összerakható (a módszer youtube-on meg van örökítve jó pár videóban orosz barátaink által).
Amire nem számítottam, hogy a 2es henger porlasztója egy hangyányit kifújt (ezt csak kiszerelve, a szárán vettem észre, illetve korrekcióban is mutatkozott ennél a hengernél 0,9 körül mozgott). A csúcsfészekeket alaposan kipucoltam (elég szenvedős meló) új réztömítésekkel raktam össze, majd nyomatékra húztam, így megszűnt a kifújás és a korrekció is normalizálódott 0,4 -re :)
Megemlíteném, hogy az e-learn vezérléscsere leírása egy kalap sz.r. Elegánsan megfeledkezik a feszítőgörgők cseréjéről, vízpumpa cseréről, továbbá a szíjon lévő gyári jelöléseket sem említi.
Az alkatrészek:
Contitech vezérműszíj és görgők
Ruville vízpumpa (amin INA logó van WTF?)
Szelepfedél tömítés
Bosch porlaszó tűzkarika
2
569