Tagok >> hpeti91 >> 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V >> Blog
- Típus:159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2008
- Színe:Nero Carbonio (fekete)
Kicsit már kottyant, illetve kézzel forgatva volt egy hangja, így cseréltem a csapágyat. Plusz ha már le volt szedve felszabályoztam a tengelykapcsoló súrlódó felületét a szíjtárcsán. Összerakás után 0,4-re hézagoltam.


TRW első fékbetéteket kapott. A tárcsák még félúton vannak az új vastagsága és a minimum méret között, így az csak fel lett szabályozva, illetve cink alapozóval lefestve a szabadon lévő részeken.

Újabb 2 évig járhatja az utakat. Ugyan a 180 nap haladékban még éppen benne lett volna, de nem vagyok benne biztos hogy ezt a külföldi rendőrök is tudják, ezért levizsgáztattam. A vizsgabiztos annyit mondott miután alulról átnézte a kocsit: "bár minden autó ilyen állapotban lenne amit ide hoznak".
TRW-t választottam, a gyári még nem kopogott, de a gömbcsukló gumiharangja ki volt már szakadva, ezért műszaki előtt kicseréltem.


Nagyobb hangerőnél még mindig kicsit kaotikus volt a hangzás az új hangszórókkal is. Ezért kapott egy pár HIVI hangváltót. A középkonzol mögött van egy jó nagy üres tér, oda kerültek be. A bekötést a D20B csatinál csináltam meg, mivel itt osztódik el a jel a csipogóhoz és az ajtó hangszórókhoz. (természetesen az e-learnben közölt vezetékszínek itt sem jók, így ezt multiméterrel kellett kilogikáznom ismét)
A csipogók nagyon hangosak voltak a -2 dB-es kimeneten is (az előzőleg berakott szivacsokat kiszedtem), ezért egy L-pad-et (feszültségosztó) építettem be 5w-os ellenállásokból. Jó sok cserélgetés, tesztelés után soros ellenállásként a hangváltóban a kimenet előtt lévő 5 ohm-os ellenállást használtam, párhuzamosként 0,69 ohm-ot építettem be. Ez 19,5 dB halkítást jelent. Így már tényleg számomra megfelelő a hangminőség passzív rendszerhez képest.


A hangcuccon a következő fejlesztések történtek (valahogy erről lemaradt a blog):
- 2018 tavasz: Új fejegység, és erősítő+SUB
Szeretek jó sok zene közül válogatni a pen-drive-on, ez a Blue&me-vel életveszélyes módon tehető csak meg, elvonja a figyelmet az útról, illetve sokszor nem látta az összes zenét, ezért a gyári fejegységnek rövid úton mennie kellett.
Installáltam egy meglévő Alpine CDE-9882 fejegységet, illetve behúztam a tápot és az RCA-t a subnak hátra. Egy Caliber 2 csatornás erősítőt kapott egy már-már retrónak számító macAudio 12ˇ mactaifun mélynyomóval és profi épített ládával.
A kapcsolt +12 V-hoz egy egyszerű can-bus adaptert építettem be.
- 2018 ősz: fejegység csere Alpine cde-178bt
Befektettem egy Alpine cde-178bt fejegységbe, az előzőhöz képest ez már tud hangszórónként időkorrekciót, beépített hangváltóval rendelkezik és 9 sávos eq-val.
-2020 tavasz: hangszórók cseréje elől: Audio System Mx 165 szett
A gyári hangszórókkal valahogy sosem sikerült normálisan beállítani az eq-t, a középmagas tartományt folyamatosan minimumra kellett húzni és még így is igencsak erotikus hangja volt 1-4 kHZ között (b.szta a fülem:) ). Mivel most elég sok szabadidőm lett és pont volt polcon egy 16-os szettem amit az előző autómból kiszedtem eladás előtt, úgy döntöttem belevágok a hangszórócserébe elől.
A mélyközepeknek a beépítő kereteket magam készítettem el pozdorjából. Nem azért mert sajnálom rá azt a 3000 Ft-ot, hanem azért mert ahány hangszóró annyi féle mágnes méret, sokaknak nem lett jó hozzá a bolti. Ezen felül gondolom hasonló minőségű lehet mint a fejegység beépítő keret, a rögzítése annak is kritikán aluli + az akusztikai tulajdonsága is előnyösebb a fának, nem véletlenül nincsenek fröccsöntött műanyagból hi-end hangfalak.
A csipogók külső átmérőjén a műanyagból le kellett szedni kb. 0,8 mm-t, (az hiszem ez eddig a legnagyobb barbárság amit esztergán csináltam :) ) + turbó maróval a 3 kis fülnek hornyot martam, így teljesen gyári megoldás lett, és a bármikor visszaalakítható.
A hangszórókábelek szín elosztása elég kaotikus, köze nincs az e-learnben írt színekhez. illetve a + a csíkos, a fejegységen pedig a - a csíkos. Mindegy jó sok utánanézés, méregetés és logikázás után sikerült beazonosítani
A csipogók gyári helyzete eléggé előnytelen, túl sok volt a magas, ezért egy vékony szivacskorongot vágtam és azt a gyári rács és a csipogó rácsa közé beraktam, így már pont hallgatható, nem kell levenni a magasakat.
- Az eredmény: A fejegységben teljesen előre toltam a fadert, a gyári hátsó hangszórók így nem szólnak (szerencsére).
- Megszűnt az idegesítő középmagas hangszín.
- Az ajtóban le tudtam engedni 50 Hz-ig a mélyeket, illetve a SUB-ot is lejjebb tudtam vinni 63 Hz-re 80-ról. Annyira nem dübög a láda, sokkal teltebb a hangja az első szettnek.
- A beépítés is jól sikerült nem zörög, csörög semmi. Az ablakemelő kábelkötegén volt 1-1 nagy matrica a gyártási dátumról, cikkszámról stb. azokat leszedtem, mert rezonált a lemezen.




A kijárási korlátozásnak és az 1 hónapos kényszerszabadságnak köszönhetően jut idő a fenti műveletre, amihez már 2 éve megvettem a tömítést. A szívósort egész jól sikerült kipucolni, fogkefével, hideg zsíroldóval és benzinnel, na meg jó sok súrolással. Kellemes meglepetés hogy a szelepeken és a hengerfejek csatornáin alig volt lerakódás.
A swirl flap-eket már az előző gazdája kiiktatta és ledugóztatta, de nem túl igényesen sikerült megcsinálni (a csavar végek belógtak a szívócsatornába illetve 1-nek a feje le volt szakadva + mind a 4 szivárgott). Ezért a beleszakadt csavart kifúrtam, menetfúrtam, majd méretre esztergáltam új M6-os csavarokat hogy a vége pont síkba legyen a szívócsatornával, majd loctite 5910-el becsavartam. Természetesen mindent tisztítottam amit le kellett szerelni, (MAP szenzor, szívócsövek, karter gázcsövek stb.)
Ezen felül észrevettem hogy as vízhőfok jeladó vezetékein megsemmisült a szigetelés, valószínűleg az EGR hűtő hője miatt, ezért zsugorcsővel szigeteltem.




A szokásos tavaszi történet. A klíma utastéri hőcserélőjét klímatisztító habbal tisztítottam és cseréltem a pollenszűrőt aktív szenesre. A tisztításhoz az előtét ellenállást szoktam kiszedni, ott fújom be a habot a hőcserlélőhöz, majd kb egy óra állás után kb 20 percig max fűtésen klíma nélkül szárítom.


A régi KLEBER még simán elment volna 1 szezont, volt rajta kb 4 mm minta, illetve 14 év végi gyártás volt, de iszonyat szarul fogott vizes úton ezért lecseréltem. Középkategóriából választottam a Sava Intensa uhp 2 235/45 r18-at. Egész jókat írnak róla, egyedüli hátránya hogy gyorsan kopik, ez nálam nem probléma mert viszonylag keveset megyek évente. Kellemes csalódás, hogy made in Germany, nem úgy mint a Pirelli Diablo amit a motoromra vettem, az made in China (tudom ez nem feltétlenül jelenti azt hogy rossz). Pozitív meglepetés hogy sokkal komfortosabb lett a kocsi, ezek szerint a Kleber sokkal merevebb oldalfalú volt.
Ezen felül kerékcserekor lekezeltem és lefestettem a kerékcsavarokat cinkalapozóval, szép ezüst lett.

Ismét cseréltem az olajat, olajszűrőt, légszűrőt.
Ezen felül a jobb oldali belső kormányösszekötőt. A régi még nem igazán kotyogott tengelyirányba, de már kicsit könnyen járt. 92-05822 RTS típusút kapott, miután vettem egy nem hozzávaló MONROE-t (az összes autósbolt webshopja hozza hozzá + a MONROE weboldalon is kompatibilisnek írja, de sokkal vastagabb a szára). Az RTS volt az egyedüli ami a gyárival megegyező kivitel.
Km: 226769
