Mutasd

>> Esemény2020-02-18

Ez a történet sokszoros tanulsággal bír.

Kimértem a motor oldali bak által okozott lógást. Azt feltételeztem, hogy a váltó oldali jó, amit azért tettem mert a komám cserélte azt az autóján és 4mm-rel lejjebb lógott, mint az enyémen. A második ok pedig az alábbiakban derül ki.

Tehát kimértem. Vonalzót tettem a sárvédők élére, pont az első hengersor hengerfej és fedél közötti éle felett. Ahhoz az élhez mértem a motorblokk lejtését (az autóban kereszt irányban). Ez az él párhuzamos a főtengellyel, ami meg párhuzamos kell legyen az autó Y tengelyével (autó első, hátsó tengelyével is). Ez feltételezés, de minden jel arra utal, hogy ez így van. A légbeömlő egyébként lejt, ahhoz mérni nem praktikus. A vonalzótól tolómérővel 2.25mm lejtést mértem az autó jobb oldala felé 370mm hosszon. A bakok 980mm távol vannak a nyúlványokon, ebből arányosan adódik a ~6.0mm lógás.

Az új motortámasztó 5mm emelés szükségét mutatta, úgyhogy megnyugodtam: 5-6 mm hiányzik és ebből is meg a lejtés mértékéből következik, hogy a váltó oldali bak közel gyári méreten van.

Ahelyett, hogy kiszedtem volna a régit a Lángnál 9eHUF-ért szereztem egy 156 1.9, 2.4 Jtd motorbakot, pont olyat, amit a totallyalfa is átalakítva árul. Gondoltam ezt kicsit farigcsálva, jó lesz. Két iterációval gondoltam megoldani a dolgot. Első lépésben 15mm-re kértem, hogy rövidítsék le a nyakát maróval, ami a terhelt, megnyúlt gyári bak méretére hozta. Kb. még maradt 5-10mm, amit le kell szedni. Beszerelem, a pontos nyúlást meg kimérem, majd újabb rövidítéssel be lehet állítani. Figyelem a tájolók pont 90 fokkal vannak odébb, én nem vettem észre a fényképek alapján…

A motor tartó konzolt fel kellene fúrni, hogy átmenjen rajta a 12-es csavar, ami a Jtd cucchoz való. A Jtd bak teteje zárt, egyszerűen nem átalakítható 10-esre. Talán meg lehet csinálni, de ebbe nem másztam bele. Itt egy kicsit félre raktam ezt a vonalat, mondván ferdén tudnám csak átfúrni, le meg nem szerelem a konzolt.

Úgyhogy elkezdtem nézegetni a gyári cuccot. Rozsdás a vas főleg belül, de egészséges a gumi. Öreg veterános nem ijed meg elsőre a rozsdától mert tudja, kb. a térfogata 8-szorosa a tiszta vasnak. 2mm rozsda ~0.25 vas. Fúrtam két furatot a legmélyebb pontra, ezzel ellenőriztem, hogy van-e húsa még. Van, 2mm+ ( a 3.0-ból), az elég lesz. A furatok meg vízelvezetőnek jók lesznek. Durva, hogy nincs gyári vízleeresztő furat, mint a váltó oldalon. Ezért ebben nyakig megáll a víz és a gumi fölötti alátétet meg is ette.

Szakibácsihoz elvittem, leszúrta a 6mm-t a nyakról, de nem kellett volna. Akkor esett le, hogy a gumi feletti 2-es alátét szerű támasztó lemez eredetileg alapvetően sík volt némi rádiuszokkal és csak a rozsda gyengítette meg és deformálódott enyhén kúpossá (utolsó kép mutatja az elterést egy tökéletes bakhoz, amit kölcsön kaptam, kicsit későn). Így kb. a 6mm ereszkedésből 3-4mm-ért lehet felelős. Már nem volt mit tenni, a kúpos profilt kellett lemásolni az új támasztó lemezre. (vagy gyári sík profil a támasztóra és hézagoló alátét megy a motortartó konzol teteje és a bak alja közé)
Kipróbáltam és azt mértem, hogy 2mm-rel magasabb lett, így a felső támasz sem stimmolt igazán.
Bekerült 2.5 vastag alátét a konzol és a bak közé. A méret tökéletes, a felső támasz lazán befért. Minden klapp.
Tehát a gumi fölötti tamasztó alátéttel beallítható lett volna az egész. Ez most nem így keszült el sajnos. Próbaút megvolt, pipa.