liusz - főkép
>> SzervizAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2025-02-11

Beépítettem a két éve felújított segédkormányművet is. Ici-pici kotty volt, de nem romlott az állapota, így a cseredarab eddig várt a polcon. De a friss kormánygéphez ez illik.
Érdekes, hogy a most visszaszerelt 1967-es gyártmány - feltehetően az autó eredetije - acélszerszámban öntött, zsírzógombos, külön radiális és axiális csapággyal szerelt. A másik egy spiderről származó 1985-ös gyártású darab, már csak homokban öntött, egyszerűbb csapágyazású, költségcsökkentett megoldás. Cikkszámok azonosak. 1962 és 1992 között ilyen volt talán az utolsó Spiderig? Valószínű.
A kiszerelt darab kb. 35-38 ezret futott 2013 óta. Mostantól a harmadik segédkormányművet fogyasztja az autó nálam.
A kormányközép visszakerült a helyére, de gyanús a dolog, mert a kormánygép beszerelés után 5-10 fokot jobbra állt a kormány, tehát most picit széttartason lehet. Kicsit bizonytalannak is éreztem az egyenesfutást.
Feliratkoztam egy futóműbeállításra.

Próbakör megvolt, kb. 40km.

 
>> SzervizAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2025-02-06

A kormánygépre rá kellett már újra nézni miután nyáron a fedél négy csavarjából kettő meglazult. Ez nem egy ismeretlen probléma a Burman kormánygéppel szerelt korai 105-ösöknél. Az amúgy a 1750gtv-vel bevezetett megerősített váznyúlvány sem bizonyult elég jónak. Idővel a ponthegesztések ugyanúgy fellazulnak, a kormánygép tekeredik-csavarodik használat közben, ahogy a váz gyengül, egyre jobban. 2017-ben ezt észrevettem, kapott szakasz hegesztéseket a fáradt részeken, de a kormánygép háza is megkapta a plusz terhelést.
Indokoltnak láttam, hogy újra belenézzek.
Tehát kioperáltam. Ehhez a kipufogó leömlőket is le kell szerelni, hogy kiférjen, illetve a kormányoszlopot pár vezeték lecsatolasával is ki kellett emelni.

Pozitív hozadéka a dolognak, hogy így legalább a kipufogórendszert lefesthetem, igény a jövőre esedékes ot vizsgára.
A kipufogó a klasszikus 4-2-1 szerinti. 4x34, 2x38, 1x47mm átmérővel. Lehet rajta még javítani, mert a leömlő hosszak nem egyformák, de azért így sem rossz. 118 (majd 122) lovat 1.8-ból nem sokan kínáltak széria autón akkoriban.
A leömlőknél vegyszeres rozsdátlanítás mellett döntöttem.
18x1.5 is felkerült, lehet rendesen légfelesleget mérni.

A kormánygép összeszerelését, beállítását szakemberre bíztam. Kellett még csapágycsésze az orsóhoz, nem volt egyszerű felhajtani. Szerencsére sikerült szerezni, így lehet, hogy még újra 57 évet ki fog bírni.

Próbakör megvolt.
Folyt.köv.

 
>> EgyébAlfa 156 2.5 V6 // 2025-01-04

209080km

 
>> EgyébAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2024-12-28

07.12

Mekkora marhaság hőségriadó idején egésznapos autóstúrába fogni egy klíma nélküli járművel!
De akit ez a műfaj egyszer beszippantott, valahogy megtalálja a módját a nem túl kedvező körülmények ellenére. A csillagok kezdtek jó helyen állni, nem volt türelmem kivárni egy jelentősebb lehűlést. Attól vált meggyőzőve a terv, hogy a kedvenc útvonalaktól nem messze van egy nagyobbacska tó, ott biztosan lehet egyet-kettőt fürödni.

Igazából a Szomolnok-Stósz részen éreztem, hogy igen, újra belejöttem. Minden öt-nyolc másodpercben váltani kell, 3-4-3-4-3-2 stb. Fékezős gázfröccs, duplakuplung, motorhörgés, kormányba kapaszodás, azannnyát, de nagy móka... mentem is vagy ötször.

07.28

Ahogy legutóbb is írtam, lehet - sőt kell is – a pedálokon lépkedni a sűrű váltások miatt. Marhára tetszik a pedáljáték, fékesgázfröccs, duplakuplung, ballábfék, mikor mi jön. Ezt az autót ilyen használatra gondolták annak idején a megalkotói. Van annyi ereje és fékje, hogy bőven élvezetes ilyen utakon menni vele. Kicsike, ügyes az úton, kezelni öröm, minden kézre áll, a hangja állati jó, a vékony gumik is adnak néha feladatot. Egyszóval a benzinvérűeknek készült.

A járgány egy őrület, nem lehet megunni. Autózós autó, ennyi.

08.24

Fél nyolckor már a balatoni kanyarokon mentem párat, tényleg csúszott nagyon, talán a reggeli pára miatt. Végre felébresztett az egyhangú, álmosító alföldi utazás után.

Éppen ahogy a felújított 533-ra kanyarodtam, elengedtem egy gyönyörű, fekete, széleskerekű Z3-at. Elhagyott, majd mentem a tempómban fel a hegyre, élveztem a kanyarokat a tükör aszfalton. Meglepett, hogy a 100m-t jócskán lefaragtam, majd érzékelte ezt ő is. Megindult. Láttam, hogy sokat megtett azért hogy meglépjen, de nem ment, sőt! Ez meg hogy??! Fel lehet úgy menni a hegyre egy széria 56 éves virsli gumis GTV-vel mint egy Z3-mal? Azóta is csak mosolygok ezen, ha eszembe jut.

Nagyot ment a kis Alfa, őrület ez a járgány, megunhatatlan! Meleg van benne, hangos a szélzaj a letekert ablak miatt, elég büdös a kipufogó is néha, de nem számít. Messze felülírja a tiszta gépészkedős autózás élménye, a fürgesége, viselkedése az úton, a gáz és a fék adagolhatósága, a pedáljáték, a kezelhetősége, a hangja. Egyszerűen nagyszerű autózós autó.

08.30-31

Aztán hajrá. Rozsnyón teletank, majd fel a hegyre két körben. Ekkor már 31 fok volt az erdei út alján. Nagyszerű kis kanyargós rész, a hágó 1000 méteren van, ott gyorsan megfordultam, aztán még egyszer felszlalomoztam a hágóra, figyelni kell a szűk jobbosokban, a bójákat épp csak nem érintve érdemes menni még ezzel a kicsike autóval is. A túloldal a 18%-os lejtővel elég kemény terep a hajtűkanyarok előtt. De hát veszi a gép, vennie kell.

A hágón pár fánkot köröztem a finom kis zúzalékos parkolócskában, aztán otthagytam a porfelhőt, irány a tó.

Visszafelé Ragály és Imola között párszor mentem a csúszóson, szépen átlendítve befordult a lenti éles kanyarban. Ezzel ünnepélyesen le is zártam a túra érdemi részét.

10.16-17

Ózdon tankoltam, aztán irány Imola és Kánó a remek kis belátható kanyarokhoz egy kis kanyarodástechnikai gépészkedésre. Három ilyen kiemelt állatorvosi visszaketteses kanyarom van. Oda-vissza hat féle eset. Lehet tanulmányozni az ingamozgást.

Nagy nyugalom volt Szepesremetéig, utána fel a hegyre, majd beugrottam Imrikfalva felé egy darabig, ahol a legjobb a hullámvasút, nem lehet kihagyni, van gyorsulás minden irányban. Hehh, naggyon kemény, ilyet még. Kettőt kellett mennem.

10.23-24

Engem most egy kanyarodási technika foglalkoztatott, ezért a Ragály feletti jól belátható, csúszós aszfaltú kanyarhoz mentem. Aztán van még kettő ilyen Kánó mellett, ott is töltöttem egy kis időt. Fel-le ez összesen hat alapeset. Közben újra összefutottunk Lacival, ő már leautózta a teljes Ragály-Perkupa-Ragály kört míg én itt szöszöltem a kanyarvétellel.

Én maradtam még besötétedésig, vagy három-négyszer végigkanyarogtam a távot, pazar gépészkedés, pont az autónak való útszakasz. Gördülékeny, sima haladás, semmi felesleges gépnyúzás, jól ment, vigyorogtam. Persze ekkor már a madár sem járt a hegyen.

A másnap megint fagyosan kezdődött, jeges ablakok vártak az autón, így azt eszeltem ki, hogy a reggelt csavargással töltöm míg felszáradnak a hegyi utak. Szádvár, Torna vára, Dernő, Lucska, Krasznahorkaváralja. Jól elment az idő ezzel, egyik ámulatból a másikba estem. Gyönyörű vidék.

 
>> EseményAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2024-12-28

Szép az idő, előző nap az eső lemosta a sót az útakról. Naná, hogy megyünk egy kört öt hét kihagyás után.
46248km

 
>> EseményAlfa 159 2.0 JTDm 170Le // 2024-11-26

309349km

 
>> EseményAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2024-11-23

Kicsit még hatása alatt voltam, hogy az új gumi az első bevetési napon hajlamosabb volt megcsúszásra kanyar előtt. Valószínűleg még a nyári féktávok voltak a lábamban. 20 fokkal hidegebb is volt, de mégis, kicsit tanulmanyoztam a dolgot hátha van lehetőség javulásra. Plussz löketet adott a felismerés, hogy a feleségem autóján 165/70r14 van, ami majdnem 165/80r14, de e2.2,h 2.1 a gyári ajánlás és 50 kiloval könnyebb is az autó. Nos megnéztem, ha túlfújom mindenhol 0.3-mal, akkor mi lesz.
Meg is vizsgáltam milyen az érintkezési kép. A hátsó valószínűleg nem sík betonra feküdt a garázsban és nem is pont ugyanoda, ezért érdemes megismételni a mérést egy kazánlemezen. Az elsőn látszik amire számít az ember. Még a terheletlen állapotban enyhén negatív dőlés hatása is. De az is megállapítható, hogy nincs sok különbség.
Az volt a teóriám, hogy esetleg keményebb gumihoz nagyobb felületinyomás(=keréknyomás) kedvezőbb, jobban belekapaszkodik az aszfaltba.
Lassulásmérővel felszerelkezve kimentem a fehéraszfaltos szervizútra, ami pár század g-n belül vízszintes, és csináltam jópár vészfékezést 70-ről. Sikerült ismételhetően épp tapadásban tartani, századra tök egyforma maximális lassulás eredménnyel, majd olyanokat is mentem pár századon belül, hogy volt benne kis megcsúszás. (Nincs abs). Ekkor 9%-kal nagyobb max. lassulást mértem, ami már lehet nem csak a kezdeti csúszvatapadásra, hanem a gumi csavarodására, a futómű merevségére is fogható.
Nos, azt tapasztaltam, hogy e1.7,h1.8 amire a régi és az új gumit is fújtam az eddigi túrákon, tök ugyanazt adta mint az e2.0,h 2.15, de nagyon, egy-két század g-n belül mindkét esetre. 7 fok volt, napsütés.
Érdekes még, hogy közel 60 évvel ezelőtt gumimárkára lebontva adták meg az ideális keréknyomást, jellemzően e1.7, h1.8 bar.
De pl. a Michelin xas e1.5 ajánl, mig a Kleber h2.0.
Emlékszem, hogy a friss új gumi szeptemberi melegben ugyanott erősen csalinkázott vészfékre, most a hidegben rendben volt. Mitől? Bekopott???! ( a kérge biztosan frankón lement)
Tavasszal a melegben tovább vizsgálódom. Ez a házi módszer egész használhatónak tűnik összehasonlításra.

 
>> EseményAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2024-11-22

Kaptam kölcsön egy szondát, kiváncsi voltam milyen a keverékképzés. Valaki szerint gyári fúvókák teljesen jók a gyári speckós motorhoz mostani benzinnel, mások szerint lehet finomítani. Sajnos a kipufogócső végébe tudtam most csatlakoztatni. Elsőre mutatott valamit, tudom, hogy ezzel a módszerrel kis teljesitmény/fordulaton még jelzésnek sem elegendő, erősen szegény irányba csal a környezeti levegő bekeveredése miatt. De a kérdés inkább a magas tartomány volt, ami a mérés szerint nem teljesen van ősszhangban a Weber kézikönyvben bemutatott jelleggörbével. Inkább szegényebb volt nagy teljesítménynél a kézikönyvben leírtakhoz képest (de még 1 alatt), ami meg ellentmond a nyári tapasztalatokkal.
Centiken múlt, hogy a fodulatszámjel vezetéke odaért.
Jó hir, hogy a fordulatmerő nagyon pontos felfelé, viszont nagy a hiszterézis lefelé irányba mozduláskor.
Tavasszal folyt. köv. ha felkerül a csőre az M18x1.5.

 
>> SzervizAlfa 159 2.0 JTDm 170Le // 2024-11-20

Vezérműszíj görgőkkel
Vízpumpa
Hosszbordás görgőkkel
Bordásszíj hajtókerék
Üzemanyagszűrő
Olajcsere
309220km

 
>> EseményAlfa 159 2.0 JTDm 170Le // 2024-11-20

x