Mutasd

>> Autóápolás2025-06-16

Jegyzetelem, hogy maradjon nyoma.
Valami ért, aztán két napig lamentáltam rajta. Az évi 2-3 mosási alkalomból ellőttem egyet. Legutóbb talán tavaly kora ősszel történt ilyen. Vagány a fékportól szűrke felni, meg a bogárlepte homlokfal, mutatja, hogy nem csak a garázsban áll, volt benne munka míg ilyen lett, de így tisztán is nagyszerű ránézni.
Csak nagynyomásúval mosom, próbálom elkerülni az 'örvénykarcokat'. Aztán kis szárító próbakör.

 
>> Esemény2025-05-31

Átfésültem az autót zörgések tekintetében. Kesztyűtartóból kidobáltam a felesleges cuccokat, 13-as emerdzsenszi kulcs a térképtartóban szivacson utazik, tűzoltó flakonok az ülés alatt beszivacsozva, szerszámos-alkatrészes láda a csomagtartóban is kapott jobb rögzítést.
És megvan. Ennyi hiányzott.
Próbakör kis kerülővel.

 
>> Egyéb2025-05-21

Nos, kezelésbe vettem a túra végén szerzett sérülést. Egy ideig abban ringattam magam, hogy a törött lámpa foncsorját egy régi azonos búrával összeépítem, de hagytam a dolgot. Halasztom a cikkszámhelyes vásárlást, a jövőre esedékes vizsgára legkésőbb. Az utóbbi években egyre jobban fogynak ezek az üvegbúrás lámpák az autón. Addig beépítettem egy korábban lecserélt jó foncsoros darabot.

A félkörömnyi fényezési hibát pengével felkitteltem , parafadugóra ragasztott papírral óvatosan helyileg becsiszoltam. Vastagon több rétegben ecsettel színeztem, majd csiszolom, lakkozom később, aztán csiszolás, polír . Ez az igazi restaurált autó… Sztem így vállalható lesz.

Aláereszkedtem, átnéztem. Valóban a kipufogón kell igazítani. Normál üzemben jó, de ha emelkedőn, rendesen benyomott pedál mellett megy huzamosan, mondjuk Stósz felett, utána bizony van hogy kopog alapjáraton. 3m hossz, delta 300 fok átlagban az bizony 10mm hossznövekedés a csövön. Az pont kopoghat a feltételezett helyen. Jó lenne megoldani a dolgot.

Kipróbáltam, jól megy.

 
>> Esemény2025-05-15

Kecskmét-Kocsér-Jászapáti-Eger-Balaton-3x-Ózd-Ragály-Imola-6x-Aggtelek-Tornanádaska-Rozsnyó-Szomolnok-Stósz-3x-Rozsnyó-Nyilas-Sedlo Grajnár-3x-Hollópatak-3x-Nyilas-Veszverés-2x-Henckó-Csetnek-Lubény-Szirk-Kövi-2x-Süvete-Özörény-Csoltó-Kövecses-Bánréve-Szilvásvárad-Felsőtárkány-Bükkszentkereszt-Eger-Jászapáti-Kocsér-Kecskemét

Sajnos nem sikerült korán induljak, Egerig soha nem látott forgalomban utaztam, így csak 9 előtt értem el az első dombokat Kerecsendnél. Balatonnál a szokásos ráhangolódás a járgányra. Később szépen felmentem a serényfalvai templomhoz, készítettem néhány képet és aztán csaptam a homlokomra, bizony az ebéd otthon maradt. Igazából Serényfalva után lehetett először megmordintani a kis négyhengerest. Kecsőnél felkoppantam a lezárt határátkelőnél, így egyben le is mondtam a kétnapos túráról, az aggteleki szállással együtt. Tornanádaska felé mentem, remek volt újra a Jósvafő, Szinpetri részen menni, jó pár túra alkalmával nem jártam arra.
Stósz ragyogó mint mindig. Nyilas felé egy nagyobb veterános csapattal találkoztam, öröm volt mindenkit üdvözölni, voltak legalább egy tucatnyian. Verseny Skodák, Rapid is, mogürtös? okker ezerkettes Lada, Ferrari, sokféle csodagép jött szemben, míg én ereszkedtem le a hágóról Nyilas felé. Nyilason a szokott helyen végre ételhez jutottam aznap először.
Hollópatak felé a kis bekötő kivételes, gyorsulás minden irányban, majd fel a hágóra, a világos aszfaltos rész is jó volt. Ősszel ott tapasztaltam, hogy a gumi kérdéses, de most nem éreztem rossznak. Már öt óra körül volt mikor kicsit szemerkélt az eső, de addigra itt már eleget kanyarogtam. Szerencsére a hegy túloldalán nem esett, kétszer is végig szaladtam a szerpentineken.
Már kezdtem érezni, hogy aznap volt elég kanyar, de a Rákos-Kövi nagy kedvenc igen meghozta a kedvem, kétszer fordultam.
Hétkor Süvetén vacsora a kerek templomnál. Kieszeltem, ha már ma hazamegyek, akkor milyen lenne megnézni a Bükköt éjszaka. Csodálkoztam is, hogy este 10 óra körül tizenöt autót, egy buszt és egy versenybringást is számoltam, de csak két őzet.

A kormánymű frankón működik, a gumik betörtek, eléggé megismertem mit tudnak, egyáltalán nem rosszak, sőt, lehet nagyszerűt autózni a géppel. Sokat szöszöltem Imolánál a kis kanyaroknál, csiszoltam a kanyartechnikát, tetszett. Őrület ez a gép, nem lehet megunni, ezekre az utakra való. Sajnos oda jutottam, hogy máshol már nem is nagyon szeretnék vele menni. Nyilván a köridő már nem kimagasló, de élményre nekem nagyon bejön. Csodálatosak a fiatalabb Alfák is, viszont határozottan érezni rajtuk, hogy az idővel egyre szűkülnek a vezetés közben ért ingerek köre. Egy ilyen öreg sportos járgányt kezelni nagyobb élményt jelent nekem, olyannyira, hogy alig akarok megállni, csak menni-menni vele a kanyarokban..szinte rogyásig.

982km, benyúlt a másnapba mire hazaértem
47844km

Sajnos megtörtént, ami mindig is benne volt a pakliban. Éppen azon örvendeztem magamban, hogy milyen szép a telihold világa, legalább jobban látok, aztán hoppá, korm … fé … bummm . Az első fényszóró bánta.

Kép 1,2 Serényfalván
Kép 3 Dénes felett
Kép 4 Nyilason az első szünet
Kép 5.Csetnek
Kép 6 Süvete felé
Kép 7 Süvetén a kerek templomnál
Kép 8 ugyanott
Kép 9 ugyanott cockpit & pilot cake
Kép 10 ...

 
>> Szerviz2025-05-04

Az abroncs tanulmányozása mellett másik szálon is futott egy eseménysor. Nagyobb teljesítményen néha elerőtlenedett a motor. A tippeim: üzemanyagszűrő, gyújtás. Aztán megfordult a sorrend és először ránéztem a gyújtásra. Minden rendben a gyújtással, picit hangoltam, ha már ott matatok, jelenség megmaradt.
Az eltömődött szűrő gátolta a benzin bejutasát a karburátorba, hígította a keveréket. Felhasználtam az aranytartalékot. Kell venni. Jobb, ha évente cserélem tmk-ban.
Most már jó lesz, várják a hegyek.
46862km

 
>> Esemény2025-05-04

Most, hogy párszor mentem az autóval, újra felidegelt a csikorgó gumi minden kis fehéraszfaltos városi kanyarban. Mérjünk, mielőtt sokadik felindulásomban vásárolok egy másik szett gumit. Gábor barátom Giulia Nouvája majdnem kész, pont lent volt mind a négy kerék a vadonatúj abroncsokkal. Igazából ez a típus az egyetlen észszerű gyári méretű alternatívája a szeptemberben az autómra szerelt 165/80 r14 abroncsnak. Ahogy novemberben a +7 fokban méricskéltem, ugyanott, ugyanúgy egy telefonos gyorsulásméréssel hasonlítottam össze a két gumit, igaz most az aszfalt 45 fokos volt (27-30 fok, napsütés). A kritikus fehér aszfalton mértem a város melletti kb. 5 éve épült tükör szervizúton.
~60km/óráról két méréssorozatot csináltam.
1. megcsúszás nélküli legjobb lassulásra törekedtem
2. hagytam, hogy éppen blokkoljon, akár többször is, ugyancsak legjobb lassulásra törekedve

A legnagyobb mért hosszirányú lassulás értékeket fejegyeztem.

Pár kósza gondolat és tapasztalat:

Nem csikorog a B, R minden kanyarban. B szépen, puhán fut. Sajnos nem volt olyan kicsi a szórása a méréseknek mint novemberben, de látszik, nem kell vegyek gumit, jól fogja a R is.
A mostani mérések alsó fele megegyezik a hidegben mértekkel.
Annyi csalás volt a mérésben, hogy a B 7.6 profilmély, de picit megkoptattam a felületét a mérés előtt, a másik csak 6.0 (6.9-ről indult).
Csikorgás sztem mikrocsúszás, igen. De egyenes fékezésnél teljesen egyformák a mérési eredmények, most nagy a szórás, az extrémek is hasonlóak. Az ősszel talán jobban benne volt a lábamban a fék a túrák miatt.
Az elméletem a csikorgásra:
Vagy a keményebb gumi
És/vagy a R sarkos dizájnja. Nem nyúlásfolytonosan van vége a szélén hanem hirtelen, így jobban van relatív elmozdulás a kontakt szélén.
Egyébként a R futófelülete vagy 10mm-rel szélesebb, ami valószínűleg kompenzálja a keményebb gumit. Olvastam, hogy a szélesebb azért jobb, mert nagyobb eséllyel kapaszkodik bele valamibe, persze ez igaz a puhábbra is, az meg jobban betüremkedik az aszfalt szemcséi közé.
Ja és könnyebb manőverezni a B-vel, gondolom mert keskenyebb. A Falken is pont ilyen volt új korában, puha és keskeny és magas. Ha kopik, szélesedik, jobb lesz. Most oldalra jobban sodródik a B a puhasága és a magasabb profil miatt.
A R-ról 1000km hegyi út, kb. 0.9mm-t vett le az ősszel elöl, hátul, szép egyformán koptak, gondolom miután már többet nyektettem az autót túlkormányozottságban mint régebben.

 
>> Esemény2025-04-28

Volt pár Get Out & Drive Izsák felé. Mindösszesen 99km mennyiségben.

46679km

 
>> Szerviz2025-03-06

Megjelentem a helyi szakembernél 60kg súlyzóval az utas oldalra, magam adtam a terhelést a túloldalon. Jobb oldali utánfutás, összetartás, kormányközép beállítva, próbakör megvolt, késsz. Fáin.

46580km

 
>> Szerviz2025-02-11

Beépítettem a két éve felújított segédkormányművet is. Ici-pici kotty volt, de nem romlott az állapota, így a cseredarab eddig várt a polcon. De a friss kormánygéphez ez illik.
Érdekes, hogy a most visszaszerelt 1967-es gyártmány - feltehetően az autó eredetije - acélszerszámban öntött, zsírzógombos, külön radiális és axiális csapággyal szerelt. A másik egy spiderről származó 1985-ös gyártású darab, már csak homokban öntött, egyszerűbb csapágyazású, költségcsökkentett megoldás. Cikkszámok azonosak. 1962 és 1992 között ilyen volt talán az utolsó Spiderig? Valószínű.
A kiszerelt darab kb. 35-38 ezret futott 2013 óta. Mostantól a harmadik segédkormányművet fogyasztja az autó nálam.
A kormányközép visszakerült a helyére, de gyanús a dolog, mert a kormánygép beszerelés után 5-10 fokot jobbra állt a kormány, tehát most picit széttartason lehet. Kicsit bizonytalannak is éreztem az egyenesfutást.
Feliratkoztam egy futóműbeállításra.

Próbakör megvolt, kb. 40km.

 
>> Szerviz2025-02-06

A kormánygépre rá kellett már újra nézni miután nyáron a fedél négy csavarjából kettő meglazult. Ez nem egy ismeretlen probléma a Burman kormánygéppel szerelt korai 105-ösöknél. Az amúgy a 1750gtv-vel bevezetett megerősített váznyúlvány sem bizonyult elég jónak. Idővel a ponthegesztések ugyanúgy fellazulnak, a kormánygép tekeredik-csavarodik használat közben, ahogy a váz gyengül, egyre jobban. 2017-ben ezt észrevettem, kapott szakasz hegesztéseket a fáradt részeken, de a kormánygép háza is megkapta a plusz terhelést.
Indokoltnak láttam, hogy újra belenézzek.
Tehát kioperáltam. Ehhez a kipufogó leömlőket is le kell szerelni, hogy kiférjen, illetve a kormányoszlopot pár vezeték lecsatolasával is ki kellett emelni.

Pozitív hozadéka a dolognak, hogy így legalább a kipufogórendszert lefesthetem, igény a jövőre esedékes ot vizsgára.
A kipufogó a klasszikus 4-2-1 szerinti. 4x34, 2x38, 1x47mm átmérővel. Lehet rajta még javítani, mert a leömlő hosszak nem egyformák, de azért így sem rossz. 118 (majd 122) lovat 1.8-ból nem sokan kínáltak széria autón akkoriban.
A leömlőknél vegyszeres rozsdátlanítás mellett döntöttem.
18x1.5 is felkerült, lehet rendesen légfelesleget mérni.

A kormánygép összeszerelését, beállítását szakemberre bíztam. Kellett még csapágycsésze az orsóhoz, nem volt egyszerű felhajtani. Szerencsére sikerült szerezni, így lehet, hogy még újra 57 évet ki fog bírni.

Próbakör megvolt.
Folyt.köv.