liusz - főkép
>> EseményAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2024-02-05

A tavaszias idő és a száraz utak előhozták az autót egy próbakörre. Szombaton még kétszer megálltam, hogy minden rendben van-e a szelephézag állítás után, meg a szél is durván erős volt, így nem volt igazi az élmény. Vasárnap meg kellett ismételnem a kis gurulást. Minden rendben, nagyot ment a kis GTV.

97km
39081km

 
>> EseményAlfa 156 2.5 V6 // 2024-01-28

Idei első kanyar. Repült.
~40km

 
>> AutóápolásAlfa 159 2.0 JTDm 170Le // 2024-01-28

Négy éve alaposan, három lépésben felpolíroztam az autót. Később szükség volt javításokra, ezek után pár eldolgozást most kiigazítottam. Majd a tető kivételével felpoliroztam hologram pasztával miután alkohollal átmostam. Karcmentes ragyogás. Haszontalan pár óra, de nagyon tetszik.

 
>> SzervizAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2024-01-15

Jobbnak láttam az elhasználódott savas olajat lecserélni, a sok állás alatt ne rágja az értékes fémeket.
Szűrőcsere, feltöltés, önindítóval átmostam a csapágyakat a friss olajjal. Nem indítottam be, ne rohadjon a kipufogó, az utakra most nem viszem ki.
Ez is pipa.
38984km

Kép1 ide kell bejátszani
Kép2 ezt
Kép3 miután ezeket összeraktam
Kép4 ennyi a hely a karter fölött
Kép5 kész

 
>> SzervizAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2024-01-15

Az év utolsó napján tudtam menni az autóval, olajat felforrósítottam, majd leengedtem. Aztán bekerült a járgány a helyére, ahol a szelephézag állítást elkezdtem.
A jegyzeteim alapján 2017-ben, 22ekm-rel ezelőtt, a nagy motorfelújítás során mindet gyári értékre állítottam. A szívót 0.500-re, a kipufogót 0.550-re. Ebből a szívóknál 70-110, a kipufogónál 40-60mikron hiányzott. Ez a vezérműtengely bütyök profil alapján 25-30fok megszólalási-zárási tartomány növekedést jelent a szívónál (20fok/0.25mm bütyök oldalanként, tehát 80fok/0.25mm a főtengelyen), így az ajánlott 278fokból 300-320 körüli érték lett, a kipufogónál 264 fok helyett 270-280fok. Vannak erre a motorra való spéci új konstrukciójú veztengelyek meredek rámpazási karakterisztikával, amikre 0.30 körüli beállítasok javasoltak, meg gyári verseny tengely 0.65-ös hézaggal, de végül úgy döntöttem visszahúzom az értékeket, mert az igazi érdemi nyitás 0.700 körül indul, addig csak be- és kiszivárgás történik, nem biztos, hogy sok értelme van azon kívül, hogy jobban durrog motorféken a hosszabb szelepátfedés miatt, legalabbis erre tudok gondolni. Sajnos ki még nem tudtam próbalni miként hangzik ezzel az új beállítással. Hasznos tapasztalás lesz.
Ezek az értékek változnak (tippem szerint csökken a hézag) üzemi hőmérsékleten, ahogy a szelep nyúlik, az alu hengerfej meg távolítja tőle a veztengelyt.
Jó hír, hogy ha a hézag le is megy 0.25-0.30-ig, akkor sem ég el a szelep.
Ebben a korai 1750-ben az 1300 és 1600-as motorok 105020320001-es veztengelyét tették. Digi mikrométer, üveglap, 600-as papír pár csepp olaj és a kis hézagoló megkapta a helyes méretet. Pontosabban a kései 1750 és a 2000 picit módosított veztengelyehez (105480320001) tartozó 0.475 és 0.525-ös értékekre lőttem be. A két tengely rámpázási karakteriszikája, helye azonos, csak 0.46millivel magasabb a 10548-as emelése.
Valóban az autóban lévő szívó és kipufogó vezérműtengely azonos. A szelepek bezárt szögére a 80 fokos értéket tudtam, ez megviccelt, nem jött ki a geometria, a helyes érték a 78 fok.
Ez viszont azt sejteti, hogy köttetett egy kompromisszum a gyártási költségek és az elérhető teljesítmény között. Állítólag a szívót érdemes 5 fok sietésre állítani a jelhez képest, de nem fogtam bele a kísérletezésbe pár lovacskáért.
A 105480320001 nagyobb főfúvóka (125 helyett 130) és nagyobb emulziós átmeneti fúvóka mellet 4 le (118-ról 122-re) teljesítmény növekedést jelent, de sajnos a nyomaték és teljesítmény csúcshoz tartozó fordulatszámról még nincs megbízható adatom.
A korai 1750 a 105020320001-el 187Nm 3000fpp-nél, 118le 5500fpp-nél.
Érdekes, hogy ez a veztengely még sok későbbi Nord motorba épült be:
O.E. 105020320001
1300 - 2000 105 / 115 Inlet / Exhaust
1600 - 2000 Alfetta Inlet / Exhaust
1300 - 2000 Giulietta Inlet / Exhaust
1600 - 2000 Alfa 75 carburettor Inlet / Exhaust
Spider 2.0 IE Exhaust
Alfa 75 1.8 IE Exhaust
Alfa 75 1.8 Turbo Exhaust


Kép1 csak egyesével
Kép2 az ötöske
Kép3 a régi tengelyek, Sz-K valóban azonosak
Kép4 nyitási és zárási szögek
Kép5 78fok

 
>> EseményAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2023-12-21

Ennyit még soha nem ment egy évben az autó, 5805km.
5 felvidéki, 1 bakonyi nagy túra, számos apróbb gurulás Kecskemét környékén.

Mást nem tudok hozzátenni mint amiket korábban lejegyeztem az év során:
„Lehetetlen megunni ezt a kis járgányt, az egész autó a vezetőülés, vezetés élménye köré készült. Ha meg kiszállok és ránézek, akkor is egy remekmű. A hatvanas évek autós esszenciája benne van. Gépészkedés, gázfröccsök, a rekedt, érces hangja, a motorfék-hörgés. Egyszerűen nagyszerű. Őrület.”
„Klassz ahogy az ember gépészkedik, dupla kuplung rugdosás, fék-gázfröccs, a hangja állati jó, hörög, durrog, nyikkanak a gumik fékezéskor, majd a kanyarban is, de másképp.”
„Kormánybakapaszkodás, fék-gázfröccs-duplakuplung, motorhörgés, kipufogó durrogás, gumikoptatás. Pazar. Nagyon nagyot ment a kis autó, őrület.”

kép1 04.26. Deresk előtt, ez az egyik kedvenc szakasz
kép2 06.03. Dénes felett a Fiat 124 Coupe Sporttal
kép3 07.16. Hűtőmaszk a túra után
kép4 07.16. Feketebalog felé
kép5 09.16. Pirkadat Törtelnél
kép6 09.16. Stósz és Szomolnok között, ez is nagy kedvenc
kép7 10.22. Turcsok előtt, ez a rész is a legjobbak egyike
kép8 10.22. Túraautós megjelenés Deresk előtt
kép9 11.12. Somhegyhez közel a Bakonyban

 
>> SzervizAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2023-12-15

Átcseréltem a gumikat. Azonos oldalon elölről hátra és vissza. Talán elmegy még így egy picit.

Nagy meglepetésemre a hátsó fékbetétek majdnem eltűntek, kb. 2mm-esek mindkét oldalon, mindkét keréken. Elöl mind teljesen rendben találtatott a használathoz képest. Ha fordítva lenne talán elfogadnám, de az is túlzás. Kb. 13500km-t futottak, a felét hegyekben, tempósan.
Hirtelen ezekre tudnám visszavezetni:
1.Nagyobb nyomóerő a betéten, ami hátterében lehet a rossz hátsó nyomáshatároló, vagy a nagyobb nyereg dugattyúméret.
2. Beragadt fékdugattyúk
3. Alulmértezett betét
4. Technológiai hiba a fékbetét gyártásánál

Az 1. nem valószínű, mert a hegyekben bőven lett volna rá példa, hogy a túlfékezett hátulja előzni próbált volna. A hiba erős túlfékezettséget sejtet a kopás arányaiban.
A 2-es is kiesett, mindkét kerék szabadon szalad, meg vadi új a fix nyereg, csak az összes dugattyú beszorulása okozna ilyet.
3. Kizárom

Vettem ugyanilyen márkájú betéteket, ne legyen eltérés az elsők súrlódási tulajdonságaihoz képest, főleg a hőmerséklet függvényében, ami megviccelheti az embert, ha az egyensúly eltolódik, főleg ha hátul erősen túlfékezett lesz. Rá kell majd nézni gyakran hol tart!

Az ötlet a kerékcsapágy hézag csökkentésére nem jött össze. Nem tudtam a kívánt hézagolót beszerezni. Amit megkaptam, az túl vékony, több galibát okozhat mint amit nyernék vele.

Kicseréltem a jobb felső trapéz hossztámasz csuklóját is. A gumiharang kis átmérőjén befőttesgumi szorítja össze. 20 év alatt eltűnt onnan, majd ezért beázott, berágódott egy picit, játéka lett már. Ilyenre is figyelni kellene, most már tudom. Másik oldalon szintén ez történt, de még jó állapotban van. Lehúztam a harangot, kiszáradt, kitakarítottam, kapott friss zsírt.
Alakul.

 
>> EgyébAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2023-12-10

J.e. dísztárcsa gyűrű fellazult, a műanyag izék elfáradtak, fura hangot adott, mint amikor a dobfék a rugót karistolja. Szerencsére nem a rögzitőfék volt. Jó, hogy nem hagytam el a gyűrűt. Mindegyiken megragasztgattam.
Az első kerékdob első betét rögzítésén javítottam, ne mozogjon. Mindkét oldalon.
Övvonal alatt opálos maradt a fényezés az esős felvidéki erdei túra után. Ablaktisztító vitte le végül. Utána hologram polír géppel. Aztán az egész autón gyorsan átfutottam, ha már belefogtam. Küszöbről, autó elejéről letakarítottam a szurkot, meg az egyebeket.
A jobb hátsó lámpa már csak pislákolt. Tele volt porral. A csavarok fele begyógyult. Nem lehet venni ilyen mk1 Carello lámpatestet, se búrát, ha lehet éppen látni NOS cuccot, duplája-triplája mint a többi GT-jé. Mindig halogattam a kockázatos bontási műveletet. Kitakarítottam, felpolíroztam őket, megbütyköltem a búra rögzítést, pár évtizedig még jók lehetnek...a balos műanyag keret krómozását lehetne javíttatni, de nem merem kiadni a kezemből.
Sok-sok év után vettem az első fényszórókra gumi szegélyt. Sok szerepe szerintem nincs, de OEM kellék. Már ilyen is van a gépen. A bal kis távfény króm lámpakeret már szenvedett alakváltozást, kicsit igazítottam rajta. Sokkal jobb lett.

Öröm ránézni a kis Alfára!

 
>> EseményAlfa 156 2.5 V6 // 2023-11-29

2018. novemeber 20-án hoztam el az autót nyolc hét várakozás után Hódmezővásárhelyről. Ennyi időbe telt a honosítás a svájci import után. Utolsó pillanat volt amikor még nyugaton szabadultak a gyönyörű V6 156-októl. Szerencsém volt és számomra a legszebb 2A szériás darab lett. Persze lehet, hogy hosszú távon nagyobb szívás lesz az újabb elektronika generáció.
Tetszett, hogy megkímélt volt, csak a jobb hátsó ajtót javították, nem tetszett, hogy szárnyat csavaroztak rá. Remek hétvégi/túrázos gép. 179600km
Mi is történt vele eddig?

2019 alapszervíz, vezérműszíj és görgők cseréje, ezt kivételesen mesterre bíztam, Precíz üregvédelem, kis javítás a jobb hátsó küszöbvégen, ezt is szakember csinálta. Az alját wax-szal átkentem. Új motorvédőt kapott, felfedeztem , hogy a hátsó futómű hossztartók belülről gyanúsan elgyengültek korrózió miatt, ez még a festett nem a horganyzott gyári kivitel volt, újakat kapott. Pár alkatrészt szintereztettem (hűtő alatti konzol, ventilátorház, akkutartó)
2 nagy túra, családi nyaralás Horvátországba

2020 szereztem egy színazonos csomagfedelet (meg egy színazonos jobb hátsó ajtót is), azonnal lekaptam és bedobozoltam a szárnyas csomagfedelet, motorbak felújítás, motor szintezés, féltengely gumiharangok
4 nagy túra, jópár kisebb

2021 bordásszíj feszítők, a mester nem vállalta a megbontásukat, engem is a csikorgó bordásszíj kényszerített a műveletre, szerencsére nem volt menetkárosodás, megúsztam, első kísérletek a 16" -os kerékkel
5 nagy túra, számtalan kisebb

2022 fék felújítás: első nyergek felújítása, féknyergek festése, új fékcsövek, új tárcsa, betét
Áttértem a 16"-os kerekekere a 17"x8" helyett, friss sport gumiabroncs, júliusban volt az autó húsz éves, és akkorra elértem vele az első közös 20 ezer kilométert
4 nagy túra, számos kisebb, Alfa City

2023 1 nagy túra, pár kisebb, a srácokkal betervezett/itiner szintig kidolgozott Selmecbánya környéki felfedező túrát elmosta az ősz, remélem tavasszal összejön!
205204Km

eddig mindösszesen 25604 közös km

 
>> EgyébAlfa 159 2.0 JTDm 170Le // 2023-11-29

297567km