Mutasd

>> Szerviz2025-11-28

Ez egy hosszú és sajnos egy helyen még elvarratlan történet, hátha valakinek hasznára válik. Leírom.

Történt, hogy egy szép nyárvégi vasárnap este igyekeztünk haza Kecskemétre a Balatonról. A Dunaföldvár előtti begurulón elkezdett fura hangot adni a motor. Egyből a turbó körüli bajra gondoltam, mert vékony gázon alig hallatszott és előtte már láttam, hogy megnövekedett az olajfogyasztás, kormos volt a turbó oldala, már fontolgattam egy turbó javítást. Ezt megelőzően egy fél évvel meg már nézegettem a dpf csere vagy felújítási lehetőséget, de halogattam, mert az eredeti beszállító által gyártott AM cucc pont out of stock volt mindenhol és az is maradt.

Másnap ránéztem és kiderült, hogy semmi nagy vész nincs, csak a turbó rögzítő csavarok közül a két lefelé néző eltűnt, a tömítés meg keresztbe állt. ájjájj. ez meg hogyan?! Mi legyen? Itt az ideje, hogy elváljanak útjaink vagy zárjuk le a felújítási hiányosságokat és bízzunk továbbra is az autóban?

(Nincs szerencsém ezekkel a turbókkal. 250 ezernél regennél álló helyzetben büdös volt a kabinban, mert a VG behajtás szelelt. Jó, legyen javítva. Kiszámláztak egy komplett felújítást, ami szerintem nem volt indokolt. Aztán kiderült, hogy munkahengerből is újat/mást szereltek szükségtelenül (talán a cseredarabon az volt véletlenül?), de azt meg nem lehetett felilleszteni a motorhoz. Vissza. Lepergett három hét ezzel, ugrott volna a nyaralás emiatt, ha nincs a V6 a garázsban. 50ekm elteltével megint fogyott az olaj, kis morgás utàn turbó felújítás. Rá 18ekm-re az olajfogyasztás megint magas lett és kormos a turbó oldala, majd elhagyja a csavarokat (most már tudom miert lett kormos). Tehát a negyedik turbó jönne.)

Most úgy okoskodtam, hogy nem postázgatunk, meg csinálnak valami takarítást, aztán full szerviz meg új középrész díjat számlázgatnak. Személyesen vittem el majd hoztam vissza egy vidéki ajánlott helyről a megyében. Ha szar lesz ez is, legalább pontosabban tudni fogom miért.

Dpf. Már kormolt túráztatásra, tehát átszakadt a betét. Ne kormoljon nagy gázon ez az autó mint egy tragacs. Egy utópiacos egység mellett döntöttem végül, amiről kaptam pozitív referenciát.

Ha már szét vagyon szedve, kapott még egyszer egy új gyári fajta olajszivattyú tömítést biztos ami biztos (kb. 60-70 ezret ment az első csere).

Ezenfelül:
Új kipufógó dob
JH kerékcsapágy FAG.
Olaj, olajszűrő
Légszűrő


Nos, a szerelőtől átvétel után egy új tónust fedeztem fel az autó hangjában, ami annyira zavart, hogy hetekre letámasztottam az autót. B…..ameg.

Első gyanú az új dpf kicsit egyszerű áramlástechnikai kialakítása okozta üreghang. Egyébként az összes utópiacos egység közül még ez tűnik a legkedvezőbb kialakításúnak. Ha ez van, cumi, a gyári dpf felújítása segíthet csak.

Második gyanú, hogy a dpf-hez valami hozzáér, azt gerjeszti. Olajnívó csöve vagy a hővédő, ilyesmi. Hővédőt sikerült elhúzni, olajpálca ráfeszül, a leömlőtől csak 0.2mm rés választja el a dpf tetejét. Gondolom azért mert gyárilag nincs a turbó alatt tömítés, de most van, ez egy ~2 millit emeli a dpf-et a leömlőhöz. Ez már lehet baj. De nem hőmérsékletfüggő a hang, tehát marad vagy növekszik a hézag ahogy bemelegszik a rendszer. Egyelőre ezt hátra sorolom.

Harmadik gyanú a flexicső, ami nem bírta a szerelési macerát. (bontás=rontás) Jajj, de jó lenne, ha csak ez lenne. Megállapítást nyert, hogy valóban kifúj egy picit.

Rövid hét, szünet a suliban elvitte a beavatkozás időpontját még három héttel. Ezalatt belegurult gyorsan 1500km.

2025.11.04. Nem a flexicső a bűnös.

A 0.15 hézag az új dpf teteje és a leömlő között némi reszelőhasználat után megnövekedett 0.75-re. Nem trivialis, hogy egy henger és egy gömb felület közötti érintőpont hova esik, hol, milyen szögben kell faragni a helyszínen az épp 5-6 millit leejtett dpf felett.

2025.11.19. Nem az apró hézag a bűnös.

1500km alapján:

A kipuff cső fémesen tiszta, működik a dpf

A regen periódus városban 30%-kal nőtt, interurbán talán maradt ( igen,mert kb.20-30%-kal nőtt a fogyasztás a tetőn cipelt bringák miatt) Amennyivel nagyobb a kapacitása, annyival több kormot szűr ki. Kb. 6 üzemóra a két regen között. Új korában ez 15 óra lehetett a begyűjtött adataim szerint. Tehát porlasztó, adagoló sem tökeletes ( miért lenne már) és/vagy a szívócső szűk a korom miatt bár egyszer már az is volt takarítva.

Másképpen: háromszor annyi szűrhető kormot termel a motor mint új korában.

Ezért került fókuszba a töltőcső tömítettsége, de nem volt jele durva hibának.

Igaz, hogy senki rajtam kívül nem hallja az üreghangot, de engem zavar, kár. Akár elég jó is lehetne ez a dpf, de mégsem az igazi.


Mellékszál: fejembe vettem, hogy a töltőlevegő csöveket is frissítem, mert olvasom azok is pukkadnak. Az intercooler utáni sima ügy, kis pénzért igen igényes, szép darabot lehet venni, de a turbó alattit nem tudtam beszerezni. Három különböző márka cucca is volt a kezemben innen-onnan-amonnan beszerezve, viszont beépíthetetlenek, ugyanuúgy 1 és 4 centi hiányzik az egyik és a másik végéről (tehát a gyártó ugyanaz, csak a pecsétek mások). Miért gyárt valaki csak hasonló alkatrészt?!

2025.11.28

Beépült a negyedik, egyben nyerő töltőcső. Egyenesen a gyártótól, Horvátországból. Mérethelyes, több szövetréteggel mint a gyári, külső bandázsolással. Nagyon biztosak a minőségben, 5 év garanciát adtak, és olcsóbb mint bármelyik korábbi három volt.

Próba megvolt, feltettem a motorvedőt.

Átadhatja a helyet a komoly projektnek.

A gyári dpf
A csere dpf
Ott kellene a hézag
Nem sok, csak ennyi kellene
Középen a gyári
Alul a gyári
Beépítve
Beépitve a hőcserélő utáni
Kis kreativitást igényel, de beépíthető a dpf

321484km

 
>> Egyéb2025-11-17

Történt, hogy már évek óta zavart jó pár dolog az autó belsejében. Főként a kiült, ráncos vezetőülés, a kifakult hátsó fejtámlák. Miután lemaradtam az új ülőpárna beszerzéséről, bontott jobb egyes ülésből terveztem javítani. Végül többszöri nekibuzdulás után találtam egy jó állapotú az eredetivel anyaghelyes szövetszettet. Egyáltalán nem egyszerű dolog. Valamelyik bontóban ezeket azonnal kidobják.

Utánanéztem hogyan kell rendesen vizesen tisztítani a padlószőnyeget, üléshuzatot, vettem pár anyagot, eszközt és nekiláttam. Ami elkészült:

Vezetőülés üléspárna, ülőlap rugó jobb egyről, huzat a bontott vezető oldalról, 4mm szivaccsal emelve a rugó felett, állítható deréktámasz megjavítva bontott alkatrészekből, extra 15mm-es szivaccsal deréknál megtámasztva (ehhez ki se kellene szerelni az ülést), sok helyen anti-squeak szalaggal kezeltem (érdekes, hogy a PU minden sima felületen nyikorog)
Hátsó fejtámlák festéssel javítva, a bontottakat használtam fel
Az elsőkre a bontottak kerültek, nem fakultak semmit
Első ülések külső-felső sarkát festéssel javítottam
Hátsó pad felső éle festéssel javítva
Hátsó ülőpad patentek bekerültek végre, az sem fog zörögni
Jobb B-oszlop zörgés elhárítva
Padlószőnyeg mélytisztítás
Üleshuzat mélytisztítás
Kalaptartó tisztítása és a féklámpa elsárgult fedelének felújítása

A nyáron valamikor kapott két új hangszórót az első ajtókba (pár hónapon belül mindkettő oldalon feladták a harcot) és egy bal első ablakemelő motort.

Sok meló volt, de messze jobb lett mint amire számítottam. 10 évet simán letagadhat a 15-ből.

Már ehhez is konyítok.
321300km

 
>> Esemény2025-11-17

Sok éve, hogy kapott az autó egy átfogó üregvédelmet. De aggasztott a bontókban látott 159-ek miatt az első sárvédő alsó sarka.

Egy marhaság, ahogy a 159 első sárvédőjének alját megoldották korrózió szempontból, igaz nem örökéletre tervezték. Precízen kitakarítottam, üregvédővel kezeltem.

A másik gyenge pont az első nyúlvány felső íve. Gazdagon kapott újra üregvédőt.
Mind a négy küszöbvéget újra kezeltem
Hátul minden rendben volt
Hátsó híd is kapott ápolást
Lengőkarok belseje kifújva
Lengőkar bekötési rész is kezelve

Motip000046 elég tartós a közvetlen felcsapódó vizzel ért részeken is

 
>> Egyéb2025-07-23

317879km

 
>> Esemény2025-06-28

Ellátogattunk az eplényi bringapályákra.
Kecskemét-Eplény-Balatonfüred-Kecskemét
316653km

 
>> Szerviz2025-05-08

Szivárgott a tömítés, szerelőm javaslatára hőcserélőt is leváltottuk egy újra. Persze a hozzá vezető gégecsövek (egy mérnöki bravúr, de egy sima gumicső olcsóbban javítható lenne) nem bírták a macerát. Szép nagy, nem várt összeg lett belőle.

 
>> Szerviz2025-04-27

Bal első felső lengőkar és stabpálca csere. Asszem ezt cseréltettem már 209 ezernél. Trw volt. A műanyag perselyes első csapágy adta fel a harcot, először vizesen nyikorgott, aztán kopogott.
314480km

 
>> Esemény2024-11-26

309349km

 
>> Szerviz2024-11-20

Vezérműszíj görgőkkel
Vízpumpa
Hosszbordás görgőkkel
Bordásszíj hajtókerék
Üzemanyagszűrő
Olajcsere
309220km

 
>> Esemény2024-11-20

x