A hétvégén velem is ugyanaz történt ami Shadinnal a Tbi vel megtett első munkanapján.
Soltvadkertre menet a képen látható, a turbó vízhűtéséről a tartályba visszatérő csőcsatlakozás megadta magát. (kép)
Mivel anno építettem vízszint visszajelzőt az autóba és az működött is, így szinte azonnal félreálltam. Felnyitottam a motorháztetőt és láttam, hogy a motortér hátulja csurom víz.
Én tudtam Zoli esetéről, nézegettem is a csatlakozót, de úgy ítéltem meg, hogy jó az még.
Megvártam míg lehűlt minden. A gyorscsatlakozó tömlő félöli csonkja tört le.
A gumitömlőről egy csavarhúzóval lepattintottam a gyári bilincset, belülről kipiszkáltam a csonk elért, szétporladt darabjait. A gyoscsatlakozó csövön maradt részét viszonylag könnyen le tudtam venni. A gumicsövet feltoltam a fém csőre, majd a bilincset a csövön lévő perem mögé összekapcsoltam. Belement 2-2,5l víz. De az autó ment tovább, nem hagyott ott.
Mi a konklúzió:
Ez Shadin szavait idézve egy időzített bomba minden Tbi-nél. Lehet cserélni, de az is el fogja dobni magát. A gimicső direkt csövön történő rögzítése nagy eséllyel megoldja a problémát. A vízszintjelző beépítése pedig megmentheti a motort a károsodástól.
Nem mintha a 159 nem lenne elég merev, de azért már régen foglalkoztat a gondolat, hogy tenni kellene bele előre egy toronymerevítőt. Nézegettem a neten is, de 50 ezer forintot nem adnék érte, így saját magam álltam neki megcsinálni. A hegesztéseken kívül a méretezést, az összes vágást és a felület csiszolását is én csináltam.
- Nem gagyi, eloxált alumínium.
- Giulia QVdesign.
- Nem komplett gomb, csak egy lemez, amit ragasztással tudunk rögzíteni.
Link, ahonnan beszerezhető
2011 augusztusában vettem meg egy Amore tag cartárstól. Második autónak szántam, mert az 59-et sajnálom arra a néhány kilométerre elővenni, ami napi munkabajaráshoz szükséges.
Mondhatjuk, hogy olcsón vettem, de ennek meg is volt az oka. Kidobta a 4,-et. Váltó, és ha már ki volt véve kapott egy új kuplungot is. A bal hátsó sárvédőt és a küszöböket lakatolni, majd festeni kellett. Az első lökhárítót nem érte meg javítgatni, kapott egy újat. A szervócső engedte az olajat, az is cserés volt. Az első ülések kiültek, szakadtak voltak, így kapott egy komplett bőr ülésszettet. Az első fényszórók szintén cserélve lettek. Jó fél év kellett hozzá, hogy azt mondhassam megüti azt a mércét, amit egy Alfától elvár az ember.
Vételár: 200000
váltó (bontott): 15000
kuplung-kinyomószerkezet: (bontóban vettem, de teljesen új, még nem használt volt) 10000
bal hátsó javító iv: 10000
Karosszéria javítás (Ismerős csinálta) 20000
Szervócső (bontott): 6000
Első lökhárító: 16000
festés: 80000
Első fényszórók: 28000
Bőrbelső (bontott)? 30000
Már ilyen "megrágott" antennával vettem az autót. Eddig máshol voltak a prioritások, de most jó egy év után sort kerítettem a cserére. Nem tudom, hogy van-e utángyártott, de a gyári is 2980Ft, így azt kapott.
A 159-es felírat 3-ös számán a krómréteg felhólyagosodott. Külön nem kapható, csak egyben a három szám, így rendeltem egyet. A régit leszedtem, a felületet megtisztítottam az újat felragasztottam. Nem nagy mutatvány, mert egy tapadó átlátszó fólia van a fényes oldalon, így az egymáshoz viszonyított pozíció fix.
Mivel két egyforma méretű és mintájú alufelni garnitúrám van, így a nyárinak használtat felújítottam. Már régen terveztem, hogy antracit szürke színűre fényeztetem, ennek most jött el az ideje. A felniket egy fényező ismerősömmel csináltattam, aki már korábban is dolgozott nekem. A festék színkódja: VV658B Titanio-metallic lett, fedőrétegként pedig lakkozva lett.
A 2.0-ba sikeresen építettem be szintjelzőt. Sajnos a TBi kiegyenlítő tartálya nem olyan kialakítású mint a dízeleké, ezért más megoldást kellett keresni
Az AliExpressen találtam kapacitív szintérzékelőt., Bekötése nem bonyolult. 4 vezetékből a barna +, a kék a -, sárga a kimenet, a feketén pedig " programozni" lehet, milyen szintű legyen a kimenet.
Mivel most sem akartam külön vezetéket az utastérbe behúzni, ezért a korábban jól bevált fékfolyadék szintjelző kapcsolójának párhuzamosítása mellett döntöttem. Az egyszerűség és az esetleges problémák elkerülése érdekében a galvanikus leválasztást preferálom, ezért egy ismétlő relé bekötése vált szükségessé. A próbák során derült, ki, hogy az elektronika nem tudja közvetlenül a relét meghúzatni, ezért egy NPN tranzisztoron keresztül kell azt működtetni.
Az összes alkatrészt egy műanyag dobozba építettem be, a csatlakozáshoz Molex csatlakozókat használtam.
Mivel 10 mA a fogyasztása, ( a relé csak akkor húz, ha kevés a folyadék), ezért direktben az akkuról kap tápfeszültséget. Az érzékelőt a tartályra egyszerűen felragasztottam.
Szerencsére Erhard úgy gondolta nincs szüksége a továbbiakban a Novitec boxra, így átvettem tőle.
A bekötése nem bonyolult. A hozzá adott kábelköteget az autó két szenzora és a fojtószelep csatlakozói és ahhoz vezető kábelek közé kell bekötni. A vezérlőelektronika dobozát az ECU akkumulátor felőli oldalára, egy rozsdamentes profilra fogattam fel.
A könyöklőn sajnos megjelentek a használatból eredő kopások, így cserén kezdtem gondolkodni. Mivel a fekete sportüléseken piros színű a hímzés, adta magát a lehetőség, hogy a többi bőralkatrészt is hasonló design szerint készíttessem el. A váltó szoknyát már korábban cseréltem, mert ki volt szakadva.
Annak szétszedése a következő: A szoknya hátsó oldalán a takaróelem alá kell nyúlni, és finoman felfelé húzva a rögzítő patentek kipattannak. A szoknya gomb alatti részén a patentot és a tépőzárat kioldva a váltókarról kibújtatható, Ez után a két csatlakozó le kell húzni és kivehető az autóból. A szoknya keretről történő eltávolítása nekem elég problémás volt. A szoknya vissza van hajtva egy belső peremre, majd egy peremmel van arra rászorítva, amit oldalankét két műanyag karom biztosít.
Ezeket kellene úgy kipattintani, hogy ne törjenek le. Ez volt a harmadik 159 váltószoknya amit szétszedtem, de eddig egyszer sem sikerült ezt az akadályt megugranom. A csere értelemszerűen fordítva történik. A letört karmokat rövid csavarokkal pótoltam, amelyek a perem és a keret közé tekertem be.
A kézifék szoknya egy egy keretre van ráfeszítve, ezt kell kipattintani. és a patent oldása után azzal együtt eltávolítható. Elég a két oldalát és a tetejét kipattintani, mert alul csak egy megvezető rész van.
A könyöklőt két csavar rögzíti és csak a felső rekesszel együtt lehet kivenni.
A váltógombot a kupak alatti csavar rögzíti. A kupakot vékony csavarhúzóval a bőr és a kupak között lehet óvatosan kifeszíteni. két kis körömnek kell kipattannia.