Tagok >> DrB >> 159 2.4 JTDm Berlina >> Blog
- Típus:159 2.4 JTDm Berlina
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2006
- Színe:Oceano fekete
Most látom, milyen régen nem írtam az autóról. Azóta jópár (tíz)ezer km-er belement a vasba. Most 116 ezernél tartunk. Időközben volt egy kormánymű és kormányszervómotor csere (még használtautó garira ment) kb. 110 ezer km-nél. A kormánymű hibája ismert típushiba, nálam is elkezdett ropogni, így cseréltettem. Ezt leszámítva a szokásos 15-ezer km-enkénti olaj-szűrőcseréken kívül, hál` Istennek, nem történt semmi említésre méltó esemény.
Illetve egy idegesítő zörgés, ami az autóban ülve az armatúra/motortér jobb oldala felöl volt hallható. Nem állandóan, hanem ált. 2500 fordulat körül, s valószínűleg a külső hőmérséklet is befolyásolta, hogy előjött-e. A hangja alapján, valamilyen meglazult, berezonáló műanyagelemre tippeltem. Kismilliószor átnéztük a motorteret meglazult dolgok után kutatva. Többszört találtunk nem teljesen visszazárt műanyagbilincseket, s egyéb "lötyögő", a közelükben levő más elemekhez hozzárázkódható vezetékszakaszokat, bilincseket, stb. Több mindent rögzítettem, de semmi sem segített. Kínomban napokon keresztül olvastam az Alfisti.net fórumait. Több topik is foglalkozik zörgésekkel, zajokkal. Míg az egyikben meg nem találtam a nálunk levőre leginkább ráillő leírást: légminőségellenőrző szenzor meglazulása. Ez a szenzor a szélvédő motortér felöli része előtt-alatt, bent ülve jobb oldalt található műanyag borítóelem mögött található. Épp esedékes volt a nyári-téli kerekek cseréje, így ezt is megnézettem a szervizben, s tényleg meg volt lazulva. Rögzítették, azóta eltűnt ez a zörgés.
Kb. 15 e km után cseréltettem újra olajat a vasban. A korábbi gyári ajánlás megváltozott, 5W-40 helyett most már az alacsony koromtartalmú 5W-30 Selenia WR Pure Energyt rakták bele. A DPF-em eddig sem tömődött el az elmúlt 25 ezer km alatt, amióta megvettem az autót, igaz 98%-ban közúton és autópályán használom.
Idén februárban jelentkezett egy furcsa, fémes zaj időnként, általában 2000 fordulat környékén, ami a légkondi kompresszorának kikapcsolásával mindig megszűnt. A szerviz megnézte, nem hiányzott belőle gáz, de a biztonság kedvéért újratöltötték. A zaj megszűnt.
Most júliusban, hogy beköszöntött a nagy meleg, azt vettem észre, hogy a légkondi nem hűt úgy, mint korábban. Városi tempó mellett egyszerűen nem volt képes lehűteni a belső teret, ha a kinti hőmérséklet 30 fok felett volt. Pár napra rá újra jelentkezett a fenti fémes zaj, igaz, kicsit más tónusú lett. Szintén 2000-es fordulat környékén, gyorsítás közben, pár másodpercig. S ami új volt, hogy a motor teljesítménye a zaj közben, tehát pár másodpercig visszaesett. Kikapcsolva a kompresszort, a zaj is eltűnt.
Egy autóklímás ismerős rámért, a gáz mennyisége rendben volt, de 2000-es fordulaton túlnyomást jelzett a mérőfej. A diagnózis a légkondi kondenzátorának elkoszolódása (rovar hullák tömege), ezáltal a hőcserélő felület lecsökkenése volt. Az említett zajt pedig az erőlködő kompresszor adta.
Azóta kitisztították, a biztonság kedvéért újra is töltötték a rendszert. A zaj megszűnt, s a nagy melegben is úgy hűt, ahogy kell.
Egy rövid bejegyzés a fogyasztásról, akiket érdekel.
A "tesztpályám" egy 720 km-es szakasz. Nagy részt autópálya, kisebb részt közút, s van benne egy Prágán való átjutás is. Nagyjából betartva a sebességhatárokat, forgalomtól és útépítések számától függően télen 8,2 körül, most a tavaszi időszakban, 10-15 fokban stabilan 7,6-ot eszik az autó az adatlapon olvasható gumikkal. A fedkomp egyébként mindig kb. 0,3-mal kevesebb fogyasztást hoz ki.
Új info (július): Ugyanezt a szakaszt 30 fokban, ugyanolyan tempóban légkondi nélkül is megtettem, a fedkomp 7,1-es átlagot adott. Nem mértem ki a valós fogyasztást, de általában 0,2-0,3 literrel több. Így 7,3-7,4-re saccolom. A fenti 7,6-hoz képesti különbség valószínűleg a légkondinak köszönhető.
78 e km-t követően váltak csere éretté az elülső betétek és tárcsák. A német bürokratikus szabályozás dzsungelén átverekedve magam, három hetes nyomozást követően sikerült kideríteni, mely betétek és tárcsák rendelkeznek Németországban engedéllyel, mindezt végül az alfisti.net on-line üzletének segítségével. Ez az extra engedélyezési rendszer, ha jól tudom, a németeknél, osztrákoknál és enyhébben Svájcban van.
Csak pár kulcsszót adnék azoknak, akik hasonló probléma elé kerülnek: ABE, E-Zeichnen, TÜV. Míg a tárcsa köteles ABE bizonylattal rendelkezni, a betéteknél elég, ha rajta van az E-szám. De ezt sok német alkatrészüzlet sem tudja pontosan.
A több amorés és sok alfisti.net-es pozitív vélemény miatt EBC fékbetét, abból is a Yellowstuff ill. Brembo GT tárcsák mellett döntöttem.
Kipucolták a fékeket elöl és hátul. Valamit magyarázott a szaki, hogy kicsit be voltak gyógyulva már, ami a fékpor, téli sózás, korrózió összhatása és hogy évente ajánlatos egyszer pucoltatni. A szerelő tett vele egy próbakört. Avval fogadott, mikor mentem a vasért, hogy nagyon jó fékeket vettem. :)
Aztán tesztelgettem kicist én is. Egyelőre még óvatosabban bánok vele, mert a tárcsa használatija 320 km bejáratást javasol, kerülve a vészfékezést, hogy a betét és a tárcsa jól egymáshoz igazodjanak. Csak az eddigi gyári fékhez tudom hasonlítani. Az új kombó sokkal nagyobbat harap. Már gyengébb fékpedál lenyomásnál is nagy a különbség, s hidegen is szuper. Kivittem autópályára, fékeztem egy-két erősebbet 180-200-as tempóról, nagyon hatásos. Jól adagolható, semmi késlekedés. Komolyan növelte a biztonság érzetemet. Egyébként semmi csikorgás. Remélem, esős időben is jól fog szerepelni.
Volt egy kavicsfelverődés a szélvédőn, amit egyszer már javítottak, de újra egyenetlenné vált a felszíne, így a szélvédő csere mellett döntöttem.
Mai nappal felkerültek az autó adati közt szereplő nyári abroncsok. Tavaly júniusban, az autó vásárlásakor jártak a vashoz az alku részeként ezek az új Hankook gumik, kb. 10 e km-ert tehettem azóta beléjük.
A tavasz kezdetével kerítettem sort a tél végi, év eleji átnézésre. Már csak azért is, mert az eddig látogatott nagyvárosi csili-vili Alfa szalon és márka szerviz mindig hagyott kívánni valót az elvégzett munkája után. Szerencsére ismerősök révén találtam egy Fiat, Alfa, Lancia szervizt, amiről a neten is jókat írtak. Kisvárosi, lelkes családi vállalkozás, mentes minden sallangtól. Már az nagyobb bizalmat adott, hogy a szervizvezető, aki egyben a tulaj is, nyakig olajosan fogadott.
Amit tudtam az átvizsgálás előtt, hogy a légkondi kompresszorát bekapcsolva, alacsony fordulatszám tartományban fura, fémes zaj hallatszik. Rámértek a nyomásra, több volt benne az előírtnál. Légkondi újratöltve, zaj megszűnt.
Másik panaszom a szarul törlő vezetőoldali ablaktörlő volt, amit többszöri gumicserével sem lehetett orvosolni. Pont szemmagasságban hagyott mindig foltot, nem törölt rendesen. Megnézték és a kar cseréjét javasolták. Megtörtént, végre rendesen töröl az ablaktörlő!
A kocsit rendben találták egy dolgot leszámítva. Egy 1-2 mm-es repedés a hűtőrendszerhez tartozó gumicsövön, amin el-elszivárgott a Paraflu. Szerencsére, még a minimum felett volt a tartályban. De áldom a jószerencsémet, hogy így derült ki, s nem egy hazaúton valahol Csehországban vagy Szlovákiában...
Maguktól ajánlották fel megelőzésképpen az EGR szelep szűkítést, mint bevett megoldást az alkatrész jellemző meghibásodása ellen. Ez is egy plusz pont a részükre. Éltem a lehetőséggel.
A kőfelverődéses szélvédő és a végüket járó első fékbetétek és tárcsák cseréje szerepelt még terápiás javaslatként a zárójelentésen. Ezek beszerzés alatt.
72 e km-nél cserélték az LMM-et. Lassan gyengülő menetteljesítmény és két hibajelzést produkáló 1-1 mp-es megtorpanást követően találta a szerviz csereérettnek az LMM-et. Egy másik autót kaptam vissza. Nőtt a dinamikája és a rugalmassága, mely leginkább 1-es és 2-es fokozatban hiányzott. S a sokat emlegetett morgós V5 hang is meglett végre. :)
Egy három hetes kálvárián vagyunk túl. Hatvanhatezer km után beadta a kulcsot a vízpumpa, elszakítva a vezérműszíjat, szétverve a hengerfejet a szelepekkel... Szerencsére van a vasra használtautó gari, így az alábbiak cseréjét 80%-ban fedezte:
- hengerfej szelepekkel
- vízpumpa
- vezérműszíj
- feszítő és vezetőgörgők
- motorolaj
- hűtővíz
Ha már szét volt kapva a motor, kicseréltettem az ékszíjat és a hozzátartozó görgőket. Kitisztíttattam az EGR szelepet is. Szépészeti beavatkozásként pedig szép újra cserélődött a kissé már viseltes első Alfa embléma.
Olajcserét a megvétele másnapján megejtettem. A 60 ezres nagy szervizre pedig rá három hétre került sor. Az ablaktörlő gumikon és az ehhez a szervizhez előírt kötelező dolgokon kívül semmit nem kellett cserélni. Az olajcserét is beleértve kb. 450 EUR-ra rúgott a szerviz.